Gå til innhold
Hundesonen.no

Samojed


Red Merle

Recommended Posts

En venn av meg har en Samojed som er 8 mnd, han vil veldig gjerne stille den ut på et valpeshow her i tønsberg, men vil ikke stille den selv.. Så da har han spurt meg om jeg har lyst... Vet ikke hvorfor han spurte meg, jeg har bare stilt ut Jatzy èn gang, og det er min erfaring liksom.

Så jeg tenkte jeg skulle forhøre meg litt om hvordan Samojeden skal stilles, hva som er viktig å tenke på osv?

Hvis noen har bilder av en oppstilt Samojed hadde det vært veldig fint å se :D

Edit: Også et spørsmål til, hunden blir 9 mnd i februar, valpeshowet er den 14/15 feb. Hvis hunden er 9 mnd da, kan den ikke stilles ut? Eller kan den stilles ut frem til den dagen den fyller 10 mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn av meg har en Samojed som er 8 mnd, han vil veldig gjerne stille den ut på et valpeshow her i tønsberg, men vil ikke stille den selv.. Så da har han spurt meg om jeg har lyst... Vet ikke hvorfor han spurte meg, jeg har bare stilt ut Jatzy èn gang, og det er min erfaring liksom.

Så jeg tenkte jeg skulle forhøre meg litt om hvordan Samojeden skal stilles, hva som er viktig å tenke på osv?

Hvis noen har bilder av en oppstilt Samojed hadde det vært veldig fint å se :D

Edit: Også et spørsmål til, hunden blir 9 mnd i februar, valpeshowet er den 14/15 feb. Hvis hunden er 9 mnd da, kan den ikke stilles ut? Eller kan den stilles ut frem til den dagen den fyller 10 mnd?

Den kan stilles på valpeshow fram til den dagen den fyller 9 måneder :P Det kommer derfor an på når i februar hunden er født. Dersom hunden allerede er eller blir 9 måneder den 14./15. februar regnes den som junior, om den ennå ikke er 9 måneder kan den stilles på valpeshow. Ble det forståelig?

Resten av innlegget kan jeg dessverre ikke svare på, jeg har null peil på samojed i utstillingsringen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan både stilles opp og fristilles, sistnevnte er penest synes jeg, men dersom den ikke holder halen opp bør man nok stille opp og holde den for hunden. Har stilt samojed én gang og han sto ikke i ro, så han måtte jeg stille opp og holde. Halen holdt han dog selv. Synes også de løper penest i slakt bånd, men det spørs også på hvor fort hunden løper og om den er vant til å trave i bånd (den jeg stilte var trekktrent og måtte da selvsagt holdes tilbake i trav). Altså ganske fritt valg, prøv hva som passer nettopp denne hunden best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, nei hunden er vel født i Mai...Jeg er ikke sikker på dato, så jeg tror den blir 9 mnd i februar.

Høres lettere ut å fristille, har prøvd det med Jatzy, men da bare virrer hu hehe. Så hu må jeg stille opp.

Om denne hunden er trent til å trave pent og stå pent, tviler jeg på. Men den er lettlært, så vi får se.

Takk for informasjonen :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samojeden skal stilles fritt. http://home.online.no/~jos-ta/samojed.cfm et bildet nederst på siden av vår samojed på utstilling. Har desverre slettet de andre fra siden da de tok stor plass og vi har ikke hunden lengre.

Husk på en ting, når du stiller den opp for dommeren så skal den helst stå med halen ringet mot dommeren så han/hun ser halen også og hvordan den ligger over ryggen til hunden(de skal ikke ha krøll på halen den skal bare ligge ringet over ryggen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, nei hunden er vel født i Mai...Jeg er ikke sikker på dato, så jeg tror den blir 9 mnd i februar.

Høres lettere ut å fristille, har prøvd det med Jatzy, men da bare virrer hu hehe. Så hu må jeg stille opp.

Om denne hunden er trent til å trave pent og stå pent, tviler jeg på. Men den er lettlært, så vi får se.

Takk for informasjonen :)

Hvis hunden er født den 19. mai, så kan den være med på valpeshow frem til og med den 18.februar. Den 19. februar er den per definisjon "junior". Er hunden født den 5.mai, kan den være med på valpeshow frem til og med den 4. februar. Er den født den 15. mai, kan den være med på valpeshowet den 14. februar, men ikke den 15. Skjønte du hva jeg mente? Det går på nøyaktig dag hunden blir 9 mnd - da får den ikke lov å delta mer på valpeshow, men hører hjemme på en "voksen-utstilling" som junior.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Hvis hunden er født den 19. mai, så kan den være med på valpeshow frem til og med den 18.februar. Den 19. februar er den per definisjon "junior". Er hunden født den 5.mai, kan den være med på valpeshow frem til og med den 4. februar. Er den født den 15. mai, kan den være med på valpeshowet den 14. februar, men ikke den 15. Skjønte du hva jeg mente? Det går på nøyaktig dag hunden blir 9 mnd - da får den ikke lov å delta mer på valpeshow, men hører hjemme på en "voksen-utstilling" som junior.

Det er vel slik at den kan stilles begge dager om den ved stevnets start ikke har fyllt 9 mnd. Dvs; fyller den 9 mnd 15. februar, kan den stilles begge dager da stevnets start er den 14. (og da er ikke hunden 9 mnd enda). Dette var iallefall beskjeden jeg fikk da jeg spurte ang valpeshow på Organger i november.

I utstillingsreglene for offisielle utstillinger gjelder juniorklassen slik: 11.1 Juniorklasse – JK: Hundene må være fylt 9 måneder, men være under 18 måneder første utstillingsdag.

Dvs om man skal stille på en nkk-godkjent off. utstilling og det er en utstilling over 2 dager, så må hunden være fyllt 9 mnd den første dagen, selv om den stiller på dag 2. Og da må jo det samme gjelde for valpeshow.

Regner med at det er NHK's valpeshow du skal delta på i Tønsberg den helga. Ta en prat med kontaktpersonen som står på klubbens hjemmeside. For stevnet er egentlig ett stevne som går over 2 dager hvor lydigheten er delt opp på lørdag og søndag (med to forskjellige valpeshow). Om ikke personen hos NHK godkjenner at man kan delta på valpeshowet begge dager så henvis til NKK's regel for offisielle utstillinger/stevner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte om noen som stilte i en klasse en dag, og en annen klasse neste dag. Det var noen her inne som hadde opplevd det, og vedkommende som stilte fikk endel reaksjoner. Mulig det ikke var helt korrekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel slik at den kan stilles begge dager om den ved stevnets start ikke har fyllt 9 mnd. Dvs; fyller den 9 mnd 15. februar, kan den stilles begge dager da stevnets start er den 14. (og da er ikke hunden 9 mnd enda). Dette var iallefall beskjeden jeg fikk da jeg spurte ang valpeshow på Organger i november.

I utstillingsreglene for offisielle utstillinger gjelder juniorklassen slik: 11.1 Juniorklasse – JK: Hundene må være fylt 9 måneder, men være under 18 måneder første utstillingsdag.

Dvs om man skal stille på en nkk-godkjent off. utstilling og det er en utstilling over 2 dager, så må hunden være fyllt 9 mnd den første dagen, selv om den stiller på dag 2. Og da må jo det samme gjelde for valpeshow.

Regner med at det er NHK's valpeshow du skal delta på i Tønsberg den helga. Ta en prat med kontaktpersonen som står på klubbens hjemmeside. For stevnet er egentlig ett stevne som går over 2 dager hvor lydigheten er delt opp på lørdag og søndag (med to forskjellige valpeshow). Om ikke personen hos NHK godkjenner at man kan delta på valpeshowet begge dager så henvis til NKK's regel for offisielle utstillinger/stevner :ahappy:

Det stemmer dette, om det er samme arrangør som har stevne/utstilling over 2 dager. Da gjelder hundens alder fra stevnets første dag, uavhengig av hvilken dag man stiller.

Jeg hørte om noen som stilte i en klasse en dag, og en annen klasse neste dag. Det var noen her inne som hadde opplevd det, og vedkommende som stilte fikk endel reaksjoner. Mulig det ikke var helt korrekt..

Som nevnt over; om det er samme klubb som er arrangør begge dager er det hundens alder FØRSTE dagen som er gjeldende. Jeg hørte en gang om en hund som stilte på valpeshow første dagen og i junior dagen etter. Den fikk CERT og ble plassert, men dette resultatet ble annulert fordi hunden ikke var 9 måneder første dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel slik at den kan stilles begge dager om den ved stevnets start ikke har fyllt 9 mnd. Dvs; fyller den 9 mnd 15. februar, kan den stilles begge dager da stevnets start er den 14. (og da er ikke hunden 9 mnd enda). Dette var iallefall beskjeden jeg fikk da jeg spurte ang valpeshow på Organger i november.

Nei, om hunden fyller ni måneder 15. februar, og utstillingen er 14.-15. februar - så kan den ikke stille på valpeshow lørdag og i junior søndag.

Det er ETT arrangement, selv om det varer over flere dager. Forutsatt at det er samme arrangør, selvfølgelig.

Når Norsk Dobermann Klub og Norsk Berner Sennenhundklubb har dobbeltutstilling, kan hunden fint stille i valpeshow 14. februar og junior 15. februar, for da er det to separate arrangement/terminfestede begivenheter. At de velger å dele på parkeringsvakter og dommerutgifter er irrelevant for klasseinndeling da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...