Gå til innhold
Hundesonen.no

Natur vgs


TrudeM

Recommended Posts

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar
Nja, vil ikke si at Lillestrøm er så mye billigere, bare sånn for å ha nevnt det.

Stemmer helt.

Ikke? Det virket da veldig slik når jeg drev og tittet på leilgheter i sommer. Sålenge det var rett utenfor kommunegrensen så sank prisene

Njei, billig vil jeg hvertfall ikke kalle det. Hele Skedsmo har rimelig høyt pressa priser, og tom. Fet, Sørum, Nittedal osv. begynner å ligge rimelig høyt i pris. Men så har ikke jeg kikket på hybel heller, vi er tross alt litt flere som skal ha plass :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan egentlig ikke tenke meg en bedre skole for meg, spesielt ikke når jeg begynner på 2. året og får mer enn dobbelt så mye hund som nå!

Klassen min derimot... :wub:

Ja du har tenkt å bo "her" et år til å gå andre året også?

*rope på christine* Nå er det jo andre doggiser som også skal gå der, da MÅ du jo komme deg nedover du også :D

Stemmer helt.

Njei, billig vil jeg hvertfall ikke kalle det. Hele Skedsmo har rimelig høyt pressa priser, og tom. Fet, Sørum, Nittedal osv. begynner å ligge rimelig høyt i pris. Men så har ikke jeg kikket på hybel heller, vi er tross alt litt flere som skal ha plass :ahappy:

Var det jeg mente jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per idag får man generell eller spesiell studiekompetanse etter 3 år - 3. året med allmenn påbygg. Det vil si at man kan komme inn på forskjellige høyskoler og universitet. (Noen høyskoler som f.eks veterinærhøyskolen krever spesiell studiekompetanse, og det får man ved å ha teorietisk matte i stedet for hund til fordypning 1. året)

Det tredje året er det kun almennfag, man skal liksom ta igjen en del av de timene man har gått glipp av 1-, og 2-året.

Man kan også bli utdannet agronom, men det har jo ikke noe med hundelinja å gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, at man går hundelinje betyr ikke at man må bli noe innen hund. Med studiekompetansen kan man søke inn på alt som krever generell studiekompetanse.

Det skjønner jeg :) Men merkelig at det finnes en linje som -no offence - ikke er til bruk for noe direkte. Man går hundelinje og får generell studiekompetanse.... det kunne man fått av vanlig allmenn også liksom. Misforstå meg rett, jeg er ikke imot linja, men synes det er snålt at en slik linje støttes av "øvre makter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg :) Men merkelig at det finnes en linje som -no offence - ikke er til bruk for noe direkte. Man går hundelinje og får generell studiekompetanse.... det kunne man fått av vanlig allmenn også liksom. Misforstå meg rett, jeg er ikke imot linja, men synes det er snålt at en slik linje støttes av "øvre makter".

Det er jo et stort pluss å ha drevet med hund på skolen i veldig mange jobber. Alt som har med dyr å gjøre, og muligens mennesker også. Man lærer jo å samarbeide og ta ansvar i tillegg til alt som har med hund å gjøre.

Og ja, man kunne gått vanlig allmenn og gått generell studiekompetanse, men veldig mange syns allmenn er dritt kjedelig, og for meg er det supert å kombinere hobby og skole og få det samme ut av det som på en annen skole.

Edit: Men jeg skjønner hva du mener med at linjen ikke fører direkte til noe (de skal se om man kan ta fagbrev innen hund snart, men det jobbes med enda), men jeg ser absolutt ikke noe problem i det. Linjen kan gi studiekompetanse og gi et stort pluss ved mange studier/jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et stort pluss å ha drevet med hund på skolen i veldig mange jobber. Alt som har med dyr å gjøre, og muligens mennesker også. Man lærer jo å samarbeide og ta ansvar i tillegg til alt som har med hund å gjøre.

Og ja, man kunne gått vanlig allmenn og gått generell studiekompetanse, men veldig mange syns allmenn er dritt kjedelig, og for meg er det supert å kombinere hobby og skole og få det samme ut av det som på en annen skole.

Edit: Men jeg skjønner hva du mener med at linjen ikke fører direkte til noe (de skal se om man kan ta fagbrev innen hund snart, men det jobbes med enda), men jeg ser absolutt ikke noe problem i det. Linjen kan gi studiekompetanse og gi et stort pluss ved mange studier/jobber.

Ok :) Og jeg mener jo at det er en bra linje, hadde mye heller fortrukket hundelinje enn 3 år allmenn på strak arm. Synes bare det var så merkelig at det var lov med sånn linje siden det ikke er "nødvendig", hvis du skjønner. Men hvis man får til at man kan få fagbrev, så er det jo toppers :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men...hva er vitsen med å gå en linje som man ikke kan bli noe av..? :)

Det skjønner jeg :o Men merkelig at det finnes en linje som -no offence - ikke er til bruk for noe direkte. Man går hundelinje og får generell studiekompetanse.... det kunne man fått av vanlig allmenn også liksom. Misforstå meg rett, jeg er ikke imot linja, men synes det er snålt at en slik linje støttes av "øvre makter".

Hvorfor gikk jeg en linje jeg nå ikke kan bli noe av?! Tja, fordi det er eneste muligheten jeg hadde til å klare å komme meg igjennom 3 år på skole. Og de jobbet/jobber mot å få inn fagbrevet, så da går man der av en grunn. Og et sted må man starte. Så jeg syns skolen bidrar til en utrolig fin ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at dette er en grei måte å få helt generell studiekomp. for de som ønsker det, også noe mer spesiell tilrettelegging som labbis snakket om tidligere. Det er sikkert ****** mye mer arbeid å komme seg gjennom norskarbeidet på ETT år i stedet for tre, og du har jo ikke samme grunnlag til å gå videre på f.eks sivilingeniørstudier, realfagsstudier eller medisinstudier som allmennfaglige studenter har :) Tviler på at man f.eks kunne gått ut med Spansk Bspråk, Russisk Cspråk, 3MX, 3FY, 2KJ og 3BI på Natur VGS, (dog skal jeg ikke stadfeste det for sikkert, aner ikke noe om skolen. :o )

Men er det så at dere slipper f.eks både nyere og eldre historie? samfunnslære? Dette er jo obligatoriske fag som inngår under generell studiekompetanse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at dette er en grei måte å få helt generell studiekomp. for de som ønsker det, også noe mer spesiell tilrettelegging som labbis snakket om tidligere. Det er sikkert ****** mye mer arbeid å komme seg gjennom norskarbeidet på ETT år i stedet for tre, og du har jo ikke samme grunnlag til å gå videre på f.eks sivilingeniørstudier, realfagsstudier eller medisinstudier som allmennfaglige studenter har :) Tviler på at man f.eks kunne gått ut med Spansk Bspråk, Russisk Cspråk, 3MX, 3FY, 2KJ og 3BI på Natur VGS, (dog skal jeg ikke stadfeste det for sikkert, aner ikke noe om skolen. :o )

Men er det så at dere slipper f.eks både nyere og eldre historie? samfunnslære? Dette er jo obligatoriske fag som inngår under generell studiekompetanse?

Men jeg kan jo heller ikke bli sivilingeniør eller lege selv om jeg går allmennfag, liksom. (Når jeg går ut av vgs har jeg hatt programfagene historie&filosofi1, sosiologi&sosialantropologi, internasjonal engelsk, engelskspråklig kultur&litteratur, politikk&menneskerettigheter og sosialkunnskap.) Det hele handler jo om hva man er interessert i. Noen har lyst til å ha praktiske fag, noen vil utvikle seg innenfor sin hobby mens andre har lyst til å fordype seg i teoretiske fag. Jeg elsker samfunnsfag, og er veldig glad for at jeg har muligheten til å lære mer av det.

Forøvrig har dere (som går på Natur vgs) norsk mer enn bare i tredje, eller? For å få min generelle studiekompetanse har jeg hatt fjorten ukestimer over tre år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kan jo heller ikke bli sivilingeniør eller lege selv om jeg går allmennfag, liksom. (Når jeg går ut av vgs har jeg hatt programfagene historie&filosofi1, sosiologi&sosialantropologi, internasjonal engelsk, engelskspråklig kultur&litteratur, politikk&menneskerettigheter og sosialkunnskap.) Det hele handler jo om hva man er interessert i. Noen har lyst til å ha praktiske fag, noen vil utvikle seg innenfor sin hobby mens andre har lyst til å fordype seg i teoretiske fag. Jeg elsker samfunnsfag, og er veldig glad for at jeg har muligheten til å lære mer av det.

Forøvrig har dere (som går på Natur vgs) norsk mer enn bare i tredje, eller? For å få min generelle studiekompetanse har jeg hatt fjorten ukestimer over tre år...

Helt enig med deg :)

1. året har norsk 2-3 timer i uken, 2.året har 2 timer i uken og så er det 3.året som har masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei, ikke alle som velger det, men jeg mener det samme som du skriver her; det er et valg man tar. Jeg ville studere fysikk, og tok dermed de fagene som det studiet krevde. Disse viste seg å tilfeldigvis passe med drømmestudiets krav, og jeg kunne lett hoppe over på det uten noen ekstra år på vgs eller forkurs :)

Jeg visste ikke hva jeg skulle studere på universitetet før jeg var på utdanningsmesse én drøy måned før søknadsfristen gikk ut. Poenget mitt er at hvis du går allmennfag er det større sjangs for at du kanskje har rasket med deg en del fag du faktisk vil få bruk for, og har en større sjangs for å faktisk kunne søke på et studie du vil søke på rett etter studiet. Dog gjelder dette selvfølgelig for det meste universitetet, og jeg må kanskje minne meg selv på at ikke alle har lyst / egner seg til å gå på universitetet.

Ikke at det er noe galt i å ikke ha de valgene, alle er forskjellige og det er jo bra at denne linja kanskje oppfordrer folk som ellers ikke hadde kommet seg gjennom til å gå ferdig 3 år med skole.

Men man har jo gjerne en generell idé om hva man vil bli, og hva man er interessert i. Og man kan jo dermed velge linje etter hva man liker. Har mange som angrer villt på at de tok media og komm. fordi det virket så mye enklere, og nå må de ta masse ekstraundervisning og forkurs for å få realfagskompetanse. Samtidig er det andre som aldri skulle gått på allmennfag og syter som dagen er lang, de skulle kanskje gått yrkesskole i stedet :o

Utdanning er det viktigste i livet, det skal være morsomt og du velger veien du skal gå i dine voksne år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at dette er en grei måte å få helt generell studiekomp. for de som ønsker det, også noe mer spesiell tilrettelegging som labbis snakket om tidligere. Det er sikkert ****** mye mer arbeid å komme seg gjennom norskarbeidet på ETT år i stedet for tre, og du har jo ikke samme grunnlag til å gå videre på f.eks sivilingeniørstudier, realfagsstudier eller medisinstudier som allmennfaglige studenter har :) Tviler på at man f.eks kunne gått ut med Spansk Bspråk, Russisk Cspråk, 3MX, 3FY, 2KJ og 3BI på Natur VGS, (dog skal jeg ikke stadfeste det for sikkert, aner ikke noe om skolen. :o )

Men er det så at dere slipper f.eks både nyere og eldre historie? samfunnslære? Dette er jo obligatoriske fag som inngår under generell studiekompetanse?

Vi hadde samfunnsfag 2.året og Historie 3.året.

Men jeg kan jo heller ikke bli sivilingeniør eller lege selv om jeg går allmennfag, liksom. (Når jeg går ut av vgs har jeg hatt programfagene historie&filosofi1, sosiologi&sosialantropologi, internasjonal engelsk, engelskspråklig kultur&litteratur, politikk&menneskerettigheter og sosialkunnskap.) Det hele handler jo om hva man er interessert i. Noen har lyst til å ha praktiske fag, noen vil utvikle seg innenfor sin hobby mens andre har lyst til å fordype seg i teoretiske fag. Jeg elsker samfunnsfag, og er veldig glad for at jeg har muligheten til å lære mer av det.

Forøvrig har dere (som går på Natur vgs) norsk mer enn bare i tredje, eller? For å få min generelle studiekompetanse har jeg hatt fjorten ukestimer over tre år...

Jada, hadde norsk 1.året og 2.året og en hel haug i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så er det jo noe som heter karakterer oppi alt det her. Man kan ikke bli ingeniør eller veterinær bare fordi man har hatt x antall timer av x antall fag på videregående.. Linjer som hundelinjen og media og kommunuikasjon er ikke bare bra for folk som har en spesiell interesse, men også for folk som sliter på skolen pga f.eks dysleksi, ad/hd osv. Da har man mulighet til å velge en linje hvor man kan klare å henge med, bl.a fordi man slipper å sitte bak en pult 8 timer hver dag. I tillegg har man kanskje gode muligheter for å få gode karakterer (og gjerne være den beste i klassen for en gang skyld) i de praktiske fagene som slike linjer tilbyr. For veldig mange er det nok bedre med noenlunde gode karakterer og generell studiekompetanse, enn dårlige karakterer, mye fravær og spesiell studiekompetanse. Satt på spissen ja, men tror faktisk det er tilfelle for veldig mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så er det jo noe som heter karakterer oppi alt det her. Man kan ikke bli ingeniør eller veterinær bare fordi man har hatt x antall timer av x antall fag på videregående.. Linjer som hundelinjen og media og kommunuikasjon er ikke bare bra for folk som har en spesiell interesse, men også for folk som sliter på skolen pga f.eks dysleksi, ad/hd osv. Da har man mulighet til å velge en linje hvor man kan klare å henge med, bl.a fordi man slipper å sitte bak en pult 8 timer hver dag. I tillegg har man kanskje gode muligheter for å få gode karakterer (og gjerne være den beste i klassen for en gang skyld) i de praktiske fagene som slike linjer tilbyr. For veldig mange er det nok bedre med noenlunde gode karakterer og generell studiekompetanse, enn dårlige karakterer, mye fravær og spesiell studiekompetanse. Satt på spissen ja, men tror faktisk det er tilfelle for veldig mange.

...du trenger ikke mer enn fag x + fag y og kanskje et snitt på over 4,x/5,x for å komme inn på et studium. Fravær er overrated, går man utdannelse til en grad og tittel sender du ikke vitnemålet fra vgs med i jobbsøknaden. Dette betinger selvsagt at du sikter litt høyere i systemet.

Jeg argumenterer bare for at de som kanskje hører dette og blir fryktelig fristet skal huske på at slike valg kan "ødelegge" for framtidige valg. Kanskje du var fryyyyktelig hundegal som 15/16åring, men så ble du 18/19 år og innså du ville litt lengre i livet? Du har selvsagt ikke brutt alle broer, men det er en del broer som blir brutt, og det arbeidet man gjør på vgs lønner seg in the end uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...