Gå til innhold
Hundesonen.no

Natur vgs


TrudeM

Recommended Posts

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Jeg lurte egentlig på å gå hundelinja jeg også. Hvordan er opplegget? Hvilken linje gikk dere første året? Også dette med hybler da. Jeg bor i Moss, og synes det blir langt å pendle hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte egentlig på å gå hundelinja jeg også. Hvordan er opplegget? Hvilken linje gikk dere første året? Også dette med hybler da. Jeg bor i Moss, og synes det blir langt å pendle hver dag.

Det er vanskelig å finne et sted å bo med hund syns jeg. Jeg bor like ved skolen i en stor og fin leilighet med 3 firbeinte, men det var også den eneste leiligheten vi fikk tilbud om.

Venninnen min går 1.året på Natur vgs og går hundetilpasset. De har litt hund (noen hele dager i mnd og noen timer innimellom), litt hest, litt traktor, litt naturbasert aktivitet (turer o.l) og litt landbruk tror jeg.

Jeg gikk 1.året i Trondheim, smådyr, så det er noe helt annet.

2.året er fantastisk bra - og jeg anbefaler linjen til alle som er interessert i hund og som kanskje er litt lei tradisjonell skolegang. Vi har hund 2 og en halv dag i uken, hvor 2 hele dager er praksis og en halv dag med teori. Det blir litt mer teori dette halvåret, men det syns jeg er helt greit. Teorien er interessant og læreren er kjempedyktig. Når vi har praksis trener vi for det meste egne hunder i lydighet og spor, men vi har også vært borti litt IPO. 5 uker plasseres vi også ut i praksis (2 + 3 uker) hvor du kan velge yrker som er hunderelaterte. Du kan arbeide med førerhunder, i forsvaret, hos politiet osv osv.

Vi har vært og skal på en del klasseturer. Vi har vært på jaktprøve, hundeutstilling og agilitystevne og skal prøve oss litt i å kjøre spann når vi skal opp og se på Femundsløpet i Røros nå i februar. Vi skal også til Sverige og komme i nærkontakt med ulver i en nasjonalpark der i slutten av februar, Crufts i mars, kvalifisering til VM i IPO, se på gjeterhundprøve, muligens hi-prøve osv.

Som en avslutning på skoleåret skal vi også starte med hundene på samme lydighetsstevne og konkurrere. Gjennom hele året trener vi mot lydighetskonkurranse - så det blir en start for å se hvordan vi har nådd målene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne skolen og dette studietilbudet høres nesten for godt ut til å være sant! :) Hvis jeg ikke hadde hatt lyst til å gå på den linja/skolen jeg går på nå, hadde jeg nok flyttet til Oslo og begynt på den hundelinja.

Men jeg lurer på en ting... For dere har vel mulighet til å ta generell studiekompetanse? Går dere da vanlig allmenn påbygging i tredje? Dere har jo veldig mye mer hund enn det de har på hundelinja på Skjetlein, så jeg lurer på en måte litt på hvordan dere kommer dere gjennom alle allmennfagene på tre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allmenn påbygg siste året ja, så man kan ta generell studiekompetanse :-)

Jeg begynte på spesiell studiekompetanse på 1.året mitt, men la det til side dette 2.året. Skal se om jeg får mulighet til å ta det opp igjen - evt ha litt ekstra fag et 4.år - og gå ut med spesiell studiekompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allmenn påbygg siste året ja, så man kan ta generell studiekompetanse :-)

Jeg begynte på spesiell studiekompetanse på 1.året mitt, men la det til side dette 2.året. Skal se om jeg får mulighet til å ta det opp igjen - evt ha litt ekstra fag et 4.år - og gå ut med spesiell studiekompetanse.

Hva er spesiell studiekompetanse?

Kan dere ta realfag som kjemi, fysikk og matematikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne skolen og dette studietilbudet høres nesten for godt ut til å være sant! :) Hvis jeg ikke hadde hatt lyst til å gå på den linja/skolen jeg går på nå, hadde jeg nok flyttet til Oslo og begynt på den hundelinja.

Men jeg lurer på en ting... For dere har vel mulighet til å ta generell studiekompetanse? Går dere da vanlig allmenn påbygging i tredje? Dere har jo veldig mye mer hund enn det de har på hundelinja på Skjetlein, så jeg lurer på en måte litt på hvordan dere kommer dere gjennom alle allmennfagene på tre år.

Jeg går nå allmenn påbygg og vil få generell studiekompitanse når jeg er ferdig med dette året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.natur.vgs.no/ er hjemmesiden

Hva er spesiell studiekompetanse?

Det kreves spesiell studiekompetanse for å komme inn på f.eks veterinærhøgskolen.

fra vilbli.no

Visse studier krever spesiell studiekompetanse. Noen studier kan ha høyere

karakterkrav enn 2, andre igjen kan ha krav om språkferdigheter, dokumenterte

kunstneriske ferdigheter, praksis, opptaksprøve eller lignende. For opptak til

en del studier stilles det krav om at du har valgt spesielle programfag på Vg2

og Vg3, vanligvis matematikk og andre realfag.

For min del betydde det 5-timers matte og 5-timers naturfag 1.året. Også skal jeg vel ha noe kjemi og mer matte osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del betydde det 5-timers matte og 5-timers naturfag 1.året. Også skal jeg vel ha noe kjemi og mer matte osv...

Dvs. vanlig allmennfaglig matte som S1+2 / R1+2 og Kjemi1+2 osv?

Hadde du da T / P matte førsteåret, eller en annen form for matte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk naturforvaltning siste året, som også gir generell studiekompetanse;)

Det innebærer blant annet Norsk 10(!)timer i uka :P

Jeg har gått samme som deg. Men det begynner faktisk bli 9år siden jeg gikk ut :)

Jeg gikk på Voss Jorbruksskole, første året hadde jeg 50% praksis, andre året 30% og siste året på naturforvaltning var det vel bare hovedfage (naturforvaltning) vi hadde endel utflukter og prosjekter med. Gikk ut med Generell studiekompetanse.

Har aldri angret på at jeg tok den rettningen. Var dritt lei etter ungdomsskolen og den sakte oppbyggingen mot tredjeåret hjelp veldig på karaterer, og at det var fag jeg fant veldig givende.

Skolen jeg gikk på hadde internat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvs. vanlig allmennfaglig matte som S1+2 / R1+2 og Kjemi1+2 osv?

Hadde du da T / P matte førsteåret, eller en annen form for matte?

R1+2??

Jeg hadde T-matte førsteåret.

Veterinærfag Veterinærmedisin

Matematikk R1/Matematikk (S1+S2) + Kjemi (1+2)

Google det heller enn å spørre meg - I don't know.

Edit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I see I see, jeg aner da vel ikke om det er vanlig allmennfaglig matte eller ei. Men jeg skjønner hva du mener nå :)

(Anbefaler R-matten, forøvrig, hvis du skal gå vet.med. Gir deg bedre grunnlag for all kjemien som sikkert inngår i studiet, i forhold til den mer samfunnsretta matten. Gir deg bedre forståelse for hvordan alt går rundt også :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare godt å si om hundelinja på Natur vgs. Og godt syns jeg at skolen er "liten" (ikke så mange elever).

Jeg gikk jo første året de fikk linja, så ble prøvekaniner, men alikevel er jeg veldig fornøyd. Vi fikk kanskje ikke akkurat hvert med på like mye som benedicte får nå, mye har nok det at vi hadde et stort spenn på hvor hundeinteressert en egentlig var når man begynte (men når alle var ferdige så var et bare hund på hjernen) og at vi var litt fler i klassen (og ikke lett å bare få alle inn i samme bil da).

Vi var på VM i agility, EM i gjeting, NKK Hamar, femundsløpet (jeg fikk desverre ikke hvert med pga sykdom) og langedrag. Målet for året var også at vi skulle alle starte i lydighet kl 1. Også hadde vi eksamen i hund (tverrfaglig med økonomi, men hundefaget telte mye mer, og var en større del): Treningslære - apport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kjempebra ut! Har såå lyst til å gå der! :) Hvordan er det med bosteder? Er det veldig dyrt i Oslo?

Ja - men det er dyrere nærmere sentrum og på Oslos vestkant vil jeg tro. Du kan fint bo i Lillestrøm - hvor det er mye billigere - og allikevel ikke bo så langt unna skolen. Det går buss fra Lillestrøm til skolen, så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - men det er dyrere nærmere sentrum og på Oslos vestkant vil jeg tro. Du kan fint bo i Lillestrøm - hvor det er mye billigere - og allikevel ikke bo så langt unna skolen. Det går buss fra Lillestrøm til skolen, så.

Nja, vil ikke si at Lillestrøm er så mye billigere, bare sånn for å ha nevnt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke? Det virket da veldig slik når jeg drev og tittet på leilgheter i sommer. Sålenge det var rett utenfor kommunegrensen så sank prisene

Sitter hvertfall med inntrykket av at akkurat Lillestrøm er veldig dyrt. Men er nok billigere om man begynner å titte rundt lillestrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(..)

Venninnen min går 1.året på Natur vgs og går hundetilpasset. De har litt hund (noen hele dager i mnd og noen timer innimellom), litt hest, litt traktor, litt naturbasert aktivitet (turer o.l) og litt landbruk tror jeg.

(...)

Tja.. ikke langt ifra, men vi har hund til fordypning fast 3 timer i uken, og har hittil hatt 3(?) hele dager, hvor vi har gått spor, trent på triks osv. På lørdag skal vi på Folloutstillingen for å se på agilityen, ellers skal vi bl.a trene agility med egen hund og se på IPO-konkurranse. (vi har fått beskjed om å si ifra om det er noe spesielt vi vil dra på med klassen, og siden de fleste hundeting skjer i helgene, så får vi fri de onsdagene vi har hund hele dagen, og avspaserer mot helgen. Kom gjerne med tips :) )

Ellers skal alle som går vg1 på Natur ha vært innom de ulike linjene, slik at de skal være sikre på at de velger det de aller helst vil holde på med til 2. året. Derfor har vi hver tirsdag heldagsøvelser i små grupper som rullerer. Altså, gruppe 1 har hund, gr 2 hest, gr 3 landbruk, gr 4 skogbruk og gr 5 gartner, og neste uke har f.eks gruppe 1 hest, gruppe 2 landbruk, 3 skogbruk osv. (Dette kommer altså utenom fordypningstimene)

Naturbasert aktivitet er et eget fag utenom dette igjen, og er alt ifra skøyter til orientering til fisking til klatring til ski osv. På onsdag som kommer skal vi stå på ski hele dagen, vi skal ha aktivitetsdag med ski onsdagen etter det, og vi har også hatt en hel dag med traktorkjøring (som forresten var overraskende moro!). Sånn sett er det en skole som passer for folk som ikke nødvendigvis er så glad i å sitte bak pulten hele dagen. Passer i alle fall meg ypperlig!

Personlig synes jeg de aller fleste lærerne der er skikkelig ålreite, og jeg ville absolutt anbefalt skolen til andre hunde-, heste-, eller skogbruk-interesserte;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. ikke langt ifra, men vi har hund til fordypning fast 3 timer i uken, og har hittil hatt 3(?) hele dager, hvor vi har gått spor, trent på triks osv. På lørdag skal vi på Folloutstillingen for å se på agilityen, ellers skal vi bl.a trene agility med egen hund og se på IPO-konkurranse. (vi har fått beskjed om å si ifra om det er noe spesielt vi vil dra på med klassen, og siden de fleste hundeting skjer i helgene, så får vi fri de onsdagene vi har hund hele dagen, og avspaserer mot helgen. Kom gjerne med tips :ahappy: )

Ellers skal alle som går vg1 på Natur ha vært innom de ulike linjene, slik at de skal være sikre på at de velger det de aller helst vil holde på med til 2. året. Derfor har vi hver tirsdag heldagsøvelser i små grupper som rullerer. Altså, gruppe 1 har hund, gr 2 hest, gr 3 landbruk, gr 4 skogbruk og gr 5 gartner, og neste uke har f.eks gruppe 1 hest, gruppe 2 landbruk, 3 skogbruk osv. (Dette kommer altså utenom fordypningstimene)

Naturbasert aktivitet er et eget fag utenom dette igjen, og er alt ifra skøyter til orientering til fisking til klatring til ski osv. På onsdag som kommer skal vi stå på ski hele dagen, vi skal ha aktivitetsdag med ski onsdagen etter det, og vi har også hatt en hel dag med traktorkjøring (som forresten var overraskende moro!). Sånn sett er det en skole som passer for folk som ikke nødvendigvis er så glad i å sitte bak pulten hele dagen. Passer i alle fall meg ypperlig!

Personlig synes jeg de aller fleste lærerne der er skikkelig ålreite, og jeg ville absolutt anbefalt skolen til andre hunde-, heste-, eller skogbruk-interesserte;)

Godt du er fornøyd :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...