Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan slanke en kresen hund ?

Jane

Recommended Posts

Men jeg har hatt matvegrer, som fint syns han ikke trengte å spise mer enn hver fjerde dag - sånn i snitt. Han var ikke tjukk, det blir de ikke når de ikke spiser oftere enn det - han var faktisk så tynn at jeg ble stoppa på gata av ei dame som kjefta på meg for å mishandle hunden min. Men jeg antar at om jeg hadde funnet et for han likte såpass at han gadd å spise det hver dag, så hadde kanskje han og blitt overvektig. Og jeg er ikke så sikker på om jeg ville synes det var så mye bedre at han slanka seg sjøl ved å nekte å spise mer enn hver fjerde dag, enn at han var overvektig. For en sulten hund spiser ikke nødvendigvis bare man venter lenge nok..

- Og hvem er det undervektige anorektiske vraket da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 85
  • Created
  • Siste svar
Guest Kåre Lise

Siden en må mose og/eller koke for at hunden i det hele tatt skal kunne fordøye det så sier det seg vel selv at det ikke er fullt fordøybart når hunden må ha såpass hjelp? Hvorfor fordøyer en råfôret hund svære biter av bein men ikke grønnsaker?

Derfor som jeg skrev bør man kanskje ikke gi sånt i tillegg men eventuelt gis som erstatning hvis man på død og liv syns det er så fælt å redusere matrasjonen med f.eks 20% over en periode. Jeg har aldri ment at den ikke omsetter denne næringen.

Men nå begynner det bli så vitenskapelig her for å slanke ei stor tispe noen kg at jeg gir meg. Dere får kontakte en professor på veterinærhøyskolen e.l. kanskje det kan hjelpe denne hunden med å få av noen skarve kg.

Hvorvidt jeg spiser 4 eller 5 brødskiver til frokost er vel ikke det avgjørende for om jeg blir gående sulten eller ikke. Derimot kan det på sikt, spessielt for enkelte med dårlig forbrenning føre til vektøkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det spiller vel fint liten rolle om det er en halv, en eller fem kg det er snakk om - bikkja er feit og får for mye mat i forhold til hva den forbruker av kalorier.

Og det har også blitt skrevet i den tråden det gjelder, at hunden får for mye mat..

Men om du fant et fôr som hunden likte, og ville spise, så ville han vel spist hver dag, sant ? Og da ville han kanskje blitt tjukk også, om han fikk spise så mye han ville, og DA ville det brått ikke vært noe problem å redusere matmengden sånn at han ble tynnere, for han SPISTE jo maten...

Det er vanskelig dette? Hun - Jane - syns at mindre enn en pølse V&H er for lite, for bikkja blir sulten, sant? Og den vil ikke spise noe tillegg, som gulrøtter, ris, fiber, whatever, fordi den er kresen, ikke sant? Så selv om man reduserer mengden V&H, så sitter man fortsatt igjen med problemet - bikkja blir sulten.. Ja, hun går ned i vekt, men hun er fortsatt sulten. Ifølge Lotta, Belgerpia og deg, så er jo ikke det et problem at bikkja er sulten, så lenge hun går ned i vekt. Det jeg (og flere andre) prøvde å si (og denne er til deg og, Lotta), er at det er faktisk et problem for NOEN at bikkja er sulten. Fordi at noen hunder blir masete, slitsomme og på evig matjakt når de er sultne. Så stort problem at det blir en avregning om hva som er værst for bikkja - å være sulten, eller å være overvektig.

Du er forøvrig ganske morsom du, Lotta. Jeg skulle likt å se din definisjon av "vrak" :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke problemet. Hvis bikkja er overvektig og nekter å spise, så er det vel bare å la henne være?

Hehe, tenkte akkurat det samme. Om du da f.eks. skulle gi henne bare grønnsaker da - hvor mange dager hadde det gått før hun begynte å spise det? Hun hadde vel neppe sultet seg ihjel fordi det ikke smakte like godt som det hun har fått før.

Har selv en hund som fort legger på seg og ikke eier magemål - og han spiser hva som helst. Luksusproblem for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det har også blitt skrevet i den tråden det gjelder, at hunden får for mye mat..

Yepp, det er bare eieren som synes den får for lite...

Det er vanskelig dette?

Tydeligvis, for noen...

Hun - Jane - syns at mindre enn en pølse V&H er for lite, for bikkja blir sulten, sant?

Tja, det "vi" påstår, er at om ei bikkje er så sulten at det er plagsomt for DEN (ikke for eieren), så vil den trolig nedlate seg til å spise både pølser og kjøtt som ikke er helt renskåret...

Og den vil ikke spise noe tillegg, som gulrøtter, ris, fiber, whatever, fordi den er kresen, ikke sant? Så selv om man reduserer mengden V&H, så sitter man fortsatt igjen med problemet - bikkja blir sulten..

Jeg tillater meg å stille det store spørsmålet jeg - hvordan VET man at ei overvektig bikkje som nekter å spise kjøtt, pølser og alt annet enn V&H er SULTEN? Skriver den brev eller sender PM på Doggis?

Ja, hun går ned i vekt, men hun er fortsatt sulten.

Jeg ser du påstår det, men jeg mener du tar feil. Problemet sitter i eierens hode, ikke i bikkjas.

Ifølge Lotta, Belgerpia og deg, så er jo ikke det et problem at bikkja er sulten, så lenge hun går ned i vekt. Det jeg (og flere andre) prøvde å si (og denne er til deg og, Lotta), er at det er faktisk et problem for NOEN at bikkja er sulten.

Da får man oppsøke hjelp andre steder, hos en psykolog, f eks.

Fordi at noen hunder blir masete, slitsomme og på evig matjakt når de er sultne. Så stort problem at det blir en avregning om hva som er værst for bikkja - å være sulten, eller å være overvektig.

Ei bikkje på "evig matjakt" pga sult vil i min verden spise den maten den får servert.

Du er forøvrig ganske morsom du, Lotta. Jeg skulle likt å se din definisjon av "vrak" :ahappy:

Her er min definisjon på "vrak": Ei bikkje som nekter å spise i flere dager og derfor er så tynn at omgivelsene reagerer på det og tror at eieren mishandler den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min definisjon på "vrak": Ei bikkje som nekter å spise i flere dager og derfor er så tynn at omgivelsene reagerer på det og tror at eieren mishandler den.

Ah.. Anoreksi er et problem hos flere raser, ikke bare hos huskiene. Mye vrak ute og går da, i følge deg.. :ahappy:

Nei, jeg synes ikke det er det spor vanskelig jeg, men du sammenligner til stadig het epler, pærer og bananer.... Å dra Tommy og Dina inn i dette blir jo helt feil og er overhodet ikke sammenlignbart. Om bikkja er feit, men er kresen, så skulle det vel ikke være noe som helst problem å bare redusere på matmengden den får, og om det blir for lite, så sper man på med annen mat som ikke er så fetende, og om bikkja da har problemer med å spise, så er den vel faktisk ikke sååå sulten, eller ? Og da er brått problemet ikke-eksisterende kanskje ?

Jeg fatter ikke at jeg gidder.. Mitt svar til Jane ga jeg i tråden til Jane. Her i denne tråden himles det over at ting er SÅÅÅÅ vanskelig - O store guruene har ingen problemer med hverken overvektige bikkjer, eller matvegrere.. *hurra* Så jeg brukte Dina som et eksempel på at slanking KAN være et problem for en hund som ALLTID er sulten, det være seg den ER overvektig eller ikke. Der har du pæra. Eller eplet. Fine metaforen..

Men så har jeg hatt en matvegrer også. Vraket.. Eller eplet, eller pæra.. Whatever. Den gangen jeg fant noe han ville spise, så fikk han så mye han ville spise. Han kunne lett ha blitt overvektig. Det er ****** greit å sitte og si at bikkja spiser når den blir sulten, om man ikke har hatt ei bikkje som kun spiser for å ikke dø av sult.

Man ønsker en hund som spiser akkurat passe av det den for servert, hver dag. Når man ikke har en hund som ikke vil ha mat, eller alltid vil ha mer mat, så er det ikke nødvendigvis "enkelt". Og nei, sulting i flere dager er ikke sunt, ikke for feite bikkjer heller. Spør hvilken som helst ernæringsekspert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Anoreksi er et problem hos flere raser, ikke bare hos huskiene. Mye vrak ute og går da, i følge deg.. :D

Javisst er det mye vrak ute og går, både på 2 og 4 bein, "i følge meg". Alt for mye (eller "mange", om du vil...).

Jeg fatter ikke at jeg gidder.. Mitt svar til Jane ga jeg i tråden til Jane.

Her i denne tråden himles det over at ting er SÅÅÅÅ vanskelig - O store guruene har ingen problemer med hverken overvektige bikkjer, eller matvegrere..

Å f**n - du diskuterer på generelt grunnlag, helt løselig og prinsippielt, mens "vi" (eller jeg, da) snakker om Jane og den overvektige matvegreren, og burde ha svart i tråden hennes?

Da ble alt straks mye klarere, naturligvis.

*hurra* Så jeg brukte Dina som et eksempel på at slanking KAN være et problem for en hund som ALLTID er sulten, det være seg den ER overvektig eller ikke. Der har du pæra. Eller eplet. Fine metaforen..

He, he - anorektiske matvrak er det nye, store problemområdet i hundeverden... :ahappy:

Men så har jeg hatt en matvegrer også. Vraket.. Eller eplet, eller pæra.. Whatever. Den gangen jeg fant noe han ville spise, så fikk han så mye han ville spise. Han kunne lett ha blitt overvektig. Det er ****** greit å sitte og si at bikkja spiser når den blir sulten, om man ikke har hatt ei bikkje som kun spiser for å ikke dø av sult.

Joda, jeg har sett overforenklinger i mat-diskusjoner her inne jeg også, men greia er at ei overvektig boxertispe som gladelig spiser V&H hvis den blir servert "riktig" neppe "dør av sult" - om du leser Janes tråd så vil du se at hun ikke engang påpeker at bikkja gir uttrykk for å være særlig sulten selv om hun ikke får maten riktig presentert...

Man ønsker en hund som spiser akkurat passe av det den for servert, hver dag. Når man ikke har en hund som ikke vil ha mat, eller alltid vil ha mer mat, så er det ikke nødvendigvis "enkelt". Og nei, sulting i flere dager er ikke sunt, ikke for feite bikkjer heller. Spør hvilken som helst ernæringsekspert..

Vi trenger jo ikke spørre noen "ernæringsekspert" - vi har deg, vi 2ne :wub: og takk for det!

(Forøvrig så er det antagelig ikke noen stor bombe at også ernæringseksperter er innbyrdes uenige - og at det som var riktig i forgårs (frokosttvanene i landet, f eks), ikke nødvendigvis er riktig i dag...). Sult er forresten ikke farlig i seg selv og sultfølelse justeres av det matinntaket man er vant med. (Skulle vært artig å vite hvorfor alle overvektige folk i den vestlige verden anbefales å slanke seg, når man med sikkerhet vet at det nødvendigvis vil innebære opplevelser av "sult" innimellom...?)

Enlighten me, please.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst er det mye vrak ute og går, både på 2 og 4 bein, "i følge meg". Alt for mye (eller "mange", om du vil...).

Jah.. Og du har jo alltid rett..

Å f**n - du diskuterer på generelt grunnlag, helt løselig og prinsippielt, mens "vi" (eller jeg, da) snakker om Jane og den overvektige matvegreren, og burde ha svart i tråden hennes?

Da ble alt straks mye klarere, naturligvis.

Nei, Lotta. Jeg diskuterer det du påstår jeg - at det er "så enkelt".

He, he - anorektiske matvrak er det nye, store problemområdet i hundeverden... :icon_confused:

Vanskelig for deg å skille på vraket og Dina, kanskje? Det er to forskjellige hunder, skjønner du.

Joda, jeg har sett overforenklinger i mat-diskusjoner her inne jeg også, men greia er at ei overvektig boxertispe som gladelig spiser V&H hvis den blir servert "riktig" neppe "dør av sult" - om du leser Janes tråd så vil du se at hun ikke engang påpeker at bikkja gir uttrykk for å være særlig sulten selv om hun ikke får maten riktig presentert...

Nei. Det er vel her eplene og pærene kommer inn? Det er ikke jeg som har problemer med å se forskjellen på de/dem/det :icon_redface:

Vi trenger jo ikke spørre noen "ernæringsekspert" - vi har deg, vi 2ne :icon_confused: og takk for det!

Jeg tror jeg har sagt det til deg før, men du er ikke spesielt god på sarkasme, Lotta. Jeg kan ikke huske at jeg sagt jeg har den store fasiten på slanking av hund, jeg har sagt at det neppe er så "enkelt" som du/dere skal ha det til.

Sånn apropos "ernæringseksperter", Lotta.. Det ser ut som at du mener du veit mer enn resten av oss her:

(Forøvrig så er det antagelig ikke noen stor bombe at også ernæringseksperter er innbyrdes uenige - og at det som var riktig i forgårs (frokosttvangen i landet, f eks), ikke nødvendigvis er riktig i dag...). Sult er forresten ikke farlig i seg selv og sultfølelse justeres av det matinntaket man er vant med. (Skulle vært artig å vite hvorfor alle overvektige folk i den vestlige verden anbefales å slanke seg, når man med sikkerhet vet at det nødvendigvis vil innebære opplevelser av "sult" innimellom...?)

Tja. La oss gå ut fra hva ekspertene sier i dag? Er ikke det omtrent noe sånn som at om du skal slanke deg, så skal du spise lite men ofte? Og at om du sulter, så settes kroppen på sparebluss og senker forbrenninga? Jeg tror kanskje til og med at de hevder at slanking ikke er det samme som sulting?

Og nei, sult i seg selv er neppe farlig. Det er dog greit å få i seg litt næringsstoffer. Så sant det ikke er noen revlusjonerende ny forskning på det området, så tror jeg at alle ernæringseksperter er enige om det, om ikke noe annet.

Enlighten me, please.

Det ser ut som er en tapt sak, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 innlegg er hentet i fra "Akkurat nå..." tråden. Ønsker dere å diskutere "hvordan slanke en kresen hund?", så gjør det her.

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Evt. reaksjoner skal tas på PM.

Mvh Marthe

Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah.. Og du har jo alltid rett..

Jeg hadde jo vært passe teit om jeg forfektet synspunkter jeg mente var feil... :icon_confused:

Nei, Lotta. Jeg diskuterer det du påstår jeg - at det er "så enkelt".

Ja, det er ****** enkelt å slanke en matglad, kresen hund. Så enkelt at det burde være unødvendig å diskutere det...

Vanskelig for deg å skille på vraket og Dina, kanskje? Det er to forskjellige hunder, skjønner du.

Nope, ikke vanskelig i det hele tatt:

"Vraket": Det er ****** greit å sitte og si at bikkja spiser når den blir sulten, om man ikke har hatt ei bikkje som kun spiser for å ikke dø av sult.

"Dina": Spiser tomme kattematbokser når hun er på slankeren.

Janes bokser: Overvektig og kresen, spiser bare V&H - dritenkel å slanke.

Nei. Det er vel her eplene og pærene kommer inn? Det er ikke jeg som har problemer med å se forskjellen på de/dem/det :icon_confused:

Ta: Epler: Feit bikkje som er kresen. Pærer: Feit bikkje som spiser hva som helst. Vet ikke hvem som klarer å se forskjellen jeg...?

Jeg tror jeg har sagt det til deg før, men du er ikke spesielt god på sarkasme, Lotta.

He, he - joda, du har en tendens til å gjenta deg selv. Hvorvidt du er noen autoritet på sarkasme (eller evner å forstå det) skal jeg ikke uttale meg om.

Jeg kan ikke huske at jeg sagt jeg har den store fasiten på slanking av hund, jeg har sagt at det neppe er så "enkelt" som du/dere skal ha det til. .

Jeg har heller ikke sagt at du har uttalt deg om fasiten på slanking av hund, men du fastslår kategorisk at det å kjenne "sult" er uheldig - og det skulle jeg jaggu likt å se dokumentert av en autoritet.

Sånn apropos "ernæringseksperter", Lotta.. Det ser ut som at du mener du veit mer enn resten av oss her:

Resten av "oss"? Oss as in 2ne, og hvem andre???

Tja. La oss gå ut fra hva ekspertene sier i dag?

Ja, har du lest linkene? Har du sett mange bilder av overvektige folk fra Bergen-Belsen under andre verdenskrig? Det er ikke mulig å bli feit hvis man inntar mindre kalorier enn man forbrenner - da går man ned i vekt.

Er ikke det omtrent noe sånn som at om du skal slanke deg, så skal du spise lite men ofte? Og at om du sulter, så settes kroppen på sparebluss og senker forbrenninga? Jeg tror kanskje til og med at de hevder at slanking ikke er det samme som sulting?

Derom strides de lærde - f eks om det fantastisk viktige morgenmåltidet vi tror vi må ha her til lands.

Og, man kan sikkert føle seg mett av å spise kli og småstein, men det er fortsatt ikke farlig å føle sult.

Og nei, sult i seg selv er neppe farlig. Det er dog greit å få i seg litt næringsstoffer. Så sant det ikke er noen revlusjonerende ny forskning på det området, så tror jeg at alle ernæringseksperter er enige om det, om ikke noe annet.

Øhhh, nå er det vel ingen som har forfektet at man skal unnlate å gi en overvektig boxer tilstrekkelig næringsstoffer - enkelte av oss har bare dristet oss til å si at det ikke gjør noe om den føler seg "sulten" i blant...

Det ser ut som er en tapt sak, gitt.

You bet - har du ikke saklige, gjennomførte argumenter, så får du dra lengre ut på landet med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Sult er forresten ikke farlig i seg selv og sultfølelse justeres av det matinntaket man er vant med. (Skulle vært artig å vite hvorfor alle overvektige folk i den vestlige verden anbefales å slanke seg, når man med sikkerhet vet at det nødvendigvis vil innebære opplevelser av "sult" innimellom...?)

Enlighten me, please.

Bare en liten kommentar:

Hunger = sultfølelse, bøyes i verbet å være sulten. Dette er ikke det samme som sult.

Sult = starvation = mangel på mat over tid, bøyes i verbet å sulte.

Altså, sultfølelse er styres av en rekke faktorer bla forventet mattilgang, posjonsstørrelse og slikt og er ikke farlig.

Sult derimot kan være farlig...

EDIT: dette ble litt langt men, mer om sult og sultfølelse.

Ved sult setter kroppen i gang en rekke forsvarsmekanismer, som redusert metabolisme og katabolisme ved at kroppen tærer på sine egne ressurser - først de som er tilgjengelig lagret som kroppsfett, deretter ved vedvarende sult friløses proteiner fra muskelvev og en får en degenerering av muskler.

Det de lærde stides om er om hvorvidt disse reaksjonene som redusert metabolisme setter i gang allerede ved sultfølelse, evt. "svak grad av sult"- altså hvorvidt å droppe den berømte frokosten vil redusere metabolismen. Som sagt er ikke alle enige, men forsøk på dyr (etiske hensyn satt tilside...) viser at en skal sulte ganske lenge før en ser reduksjon i metabolismen så de fleste burde holde ut til lunsj :icon_confused:

Obs. å droppe frokosten er et slankeråd (om enn omstridt), og tar ikke hensyn til frokostens eventuelle gode effekt på konsentrasjon, energi til fysisk arbeid ect ect - derfor ambefaler de fleste humanernæringseksperter (som har utgangspunkt i helse for hele individet og ikke kun slanking) frokost spesielt til barn som er i vekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at NÅR hun er på slankern, så får hun så lite mat at hun blir slitsom. Hun snoker etter mat hele tiden, hun tigger, hun sikler når andre spiser, og hun stjeler alt spiselig hun kommer over - inkludert godbitene i jakkelommene mine og kattematbokser om jeg er teit nok til å glemme å legge det unna hennes rekkevidde.

Du er nok ikke alene om å ha en slik hund gitt. Er mange som har hunder som er sånn selv om de ikke er på slankern og selv om de har fått sin daglige mengde fôr. Trodde matglade hunder var positivt jeg, spesielt for folk som trener aktivt med hund. Apropos trening, hva med å trene bort denne tiggingen og stjelingen hvis det er et så stort problem?

Jeg gir hunden min akkurat nok for til at han hverken tar av eller legger på seg. Når vi bodde i Bergen var det dager hvor han såvidt rørte maten sin (ergo han kan ikke ha vært særlig sulten), men jeg er ganske sikker på at han kunne spist flere kilo pølser allikevel. Vil det si at jeg burde gi hunden min store mengder pølse hver dag og la han spise til han selv slutter? Hvordan kan jeg ellers vite at den stakkers hunden ikke er sulten? Det sier jo seg selv at det ikke funker, og jeg tror heller ikke noen her mener det, men hvor skal man sette denne grensen mellom sulten og ikke sulten?

Etter at han flyttet sammen med to andre firbente, har han begynt å spise opp foret sitt hver eneste gang, (og det tar ikke lange tiden) men han har fortsatt lyst på alt jeg spiser..

Ellers vil jeg bare si at jeg synes dette blir litt for dumt å diskutere på et forum som dette. Og at skjelettproblemer overgår sult når det kommer til hva som er værst for en hund skulle vel heller ikke være det store spørsmålet?

Denne diskusjonen fikk meg forøvrig til å tenke på gamle damer som gir hundene sine sjokolade og boller og stort sett alt hunden sikler etter, fordi de synes synd på den. Alle her er sikkert enig i at DET har ingen hunder godt av, men nok fôr til å bli overvektig er helt ålreit? (selvfølgelig er det forskjell på sjokolade og for, men prinsippet er (hvertfall i mine øyne) det samme)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi... denne tråden har blitt LANG :icon_confused:

Syns det er rart at jeg som prøvde å få Sara opp ett par kg`r fordi hun var for tynn for 1 år siden, har nå motsatt problem med å få henne ned i vekt. Vet at det har mye med steriliseringen hennes i sommer å gjøre, har undersøkt litt i dag med vetrinær at selv med lik mengde för og mosjon legger steriliserte tisper på seg anderledes enn før.

Det å la bikkja mi få mat jeg vet hun ikke liker i flere dager på rad bare for å se når hun tar maten eller hvor mange dager det går før hun må bite i det sure eple gidder jeg rett og slett ikke, jeg sulter ikke bikkja mi fordi jeg ikke klarer å finne en sunnere og bedre måte å ta av noen kg`r på. Det er ikke slik jeg vil holde hund, ser jeg har fått tips om Vom her, sorry mac, men denne jenta spiser ikke vom heller.

Ser at mange syns det er rart at en kresen hund kan legge på seg, det for bli et stort spørsmålstegn for de, er ikke vanskelig når de kun får den maten de liker, men det var vel for vanskelig å tenke selv !?

Men takk for gode råd og innspill,og ja, Lotta : jeg tørr å gi mindre av den maten hun liker enn det förprodusentene sier, hun har fått en halv pølse ( 500 grams pølse ) i dag og skal gi henne en halv pølse frem til det er tomt i fryser`n. Deretter skal jeg prøve å finne noe annet å före henne med, tunfisk, seifilet, fisk generellt ser jeg på som mager kost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
jeg tørr å gi mindre av den maten hun liker enn det förprodusentene sier,

Det du har gitt er ikke noe fôrpodusenten ( V&H ) sier at hunden din under enhver omstendighet SKAL ha.. nå har jeg prøvd si dette noen ganger og 2% regelen er ofte for mye særlig for store raser i normal aktivitet og selvom hunden din leker ute med andre voffser så er ikke det i hundeverden stor aktivitet og regne. Kopierer inn fra www.vomoghundemat.no :

"FORINGSMENGDE

Foringsmengde vil variere enormt fra med rase, alder og aktivitetsnivå til hunden. Ved fullforing er veiledende foringsmengde ca 2% av hundens vekt. Valper trenger betydelig mer. Prøv deg frem til hva som passer for din hund."

Hva er det med den siste setningen der som er vanskelig å forstå så skal jeg forklare...

Edit: og som du sikkert nå har erfart så spiller også sterilisering inn her så det er en rekke faktorer og forholde seg til og dette er variabler som endrer seg i løpet av hundens liv. Derfor må konklusjonen være å følge med på vekta på hunden og juster fôringsmengde og ev. aktivitet etter behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...jeg tørr å gi mindre av den maten hun liker enn det förprodusentene sier, hun har fått en halv pølse ( 500 grams pølse ) i dag og skal gi henne en halv pølse frem til det er tomt i fryser`n. Deretter skal jeg prøve å finne noe annet å före henne med, tunfisk, seifilet, fisk generellt ser jeg på som mager kost.

Hvis du gir vesentlig mindre enn fôrprodusentenes anbefalinger og suplementerer med rene, magre fiske produkter - pass på at hunden får nok mineraler, vitaminer og essensielle fettsyrer! Vitamin/mineralmengden i fôret er konstant så hvis du gir vesentlig mindre kan hunden få for lite av disse, og selv om mager fisk er en veldig god aminosyrekilde (riktig sammensatt og svært høy fordøyelighet) har det lite sporstoffer og fett (inkl de essensielle fettsyrene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du har gitt er ikke noe fôrpodusenten ( V&H ) sier at hunden din under enhver omstendighet SKAL ha.. nå har jeg prøvd si dette noen ganger og 2% regelen er ofte for mye særlig for store raser i normal aktivitet og selvom hunden din leker ute med andre voffser så er ikke det i hundeverden stor aktivitet og regne. Kopierer inn fra www.vomoghundemat.no :

nettopp...

Bridie, sterilisert tispe, passert 4,5 år, 20 kg tung og smal om livet. Hun får 300 g om dagen med mat. Anbefalt mengde på henne (om man ser på 2%regelen) er jo 400 g. HAdde Bridie fått 400 g, hadde hun blitt FEIT! (noe hun var når hun kom til meg, og som vi faktisk fikset med å nettopp, GI MINDRE MAT).

Får Bridie fri tilgang på mat, spiser hu til hu triller. Hadde hu fått 1 kg mat om dagen, hadde hu glatt spist det. Men altså, selv om Bridie får 300 g "bare" (altså 1,5% da, ikke 2%) så er det dette som må til for at hu skal ha passe vekt! Og ja, selvfølgelig kommer hu løpende hver gang jeg går på kjøkkenet, hver gang jeg går i frysern, hver gang vi spiser, jeg lager mat, jeg går på badet for å fore kattungen, jeg forer katter på kjøkkenet, fordi hu ALLTID hadde spist mer om hu hadde fått det! Men det er MIN jobb å gi den hunden mat. MIN jobb å styre at hu ikke blir feit igjen. For det er ikke bra for henne. (ja hun veide 25 kg når hun kom til meg).

Så Jane, en ting jeg ikke skjønner. Du skriver "jeg tørr å gi mindre av den maten hun liker enn det förprodusentene sier, hun har fått en halv pølse ( 500 grams pølse ) i dag og skal gi henne en halv pølse frem til det er tomt i fryser`n. Deretter skal jeg prøve å finne noe annet å före henne med, tunfisk, seifilet, fisk generellt ser jeg på som mager kost."

HVORFOR det? Hvorfor ikke kutte ned 10% på den kosten du VET hun liker? Bland evnt ut med vann, så får hu samme mengde å innta, men 10% mindre som hu evnt legger på seg av.

HVA er problemet med dette her?

Og hvordan mener du at du skal få gitt henne et fullverdig for ved å kun gi fisk som er mager kost?

Nei, jeg får si som Lotta.. Jeg har sikkert tungt for det, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
HVORFOR det? Hvorfor ikke kutte ned 10% på den kosten du VET hun liker? Bland evnt ut med vann, så får hu samme mengde å innta, men 10% mindre som hu evnt legger på seg av.

HVA er problemet med dette her?

Og hvordan mener du at du skal få gitt henne et fullverdig for ved å kun gi fisk som er mager kost?

Nei, jeg får si som Lotta.. Jeg har sikkert tungt for det, men..

Snart 70 innlegg hvor de fleste ser ut å være enige men ser ikke ut til å nå særlig inn hos TS så er vel bare å gi opp å heller vente på ny tråd hvor bikkja har fått mangelsykdommer.

UnF*****Believable...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik hund du beskriver der hadde jeg aldri klart å hatt i hus, PsychoLynx.

Skal gi henne en halv pølse i ett par dager nå, se hvor "ille" det blir for henne, så skal jeg finne på noe annet lurt enn å gi henne V&H fremover. Når jeg sier fisk så mener jeg å blande noe med fisk eller gi deg som tillegg til annet för, blande V&H med vann er uaktuelt, er ikke noe vits å lage maten mindre spisbar og attraktiv. Sara liker maten sin varmet opp i micro`n og ikke for bløt, ja hun er kresen og det tar jeg på min kappe, men så lenge det passer oss så ser jeg ikke på det som noe problem.

Snusken : Hold deg for god til slike sleivspark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik hund du beskriver der hadde jeg aldri klart å hatt i hus, PsychoLynx.

Skal gi henne en halv pølse i ett par dager nå, se hvor "ille" det blir for henne, så skal jeg finne på noe annet lurt enn å gi henne V&H fremover. Når jeg sier fisk så mener jeg å blande noe med fisk eller gi deg som tillegg til annet för, blande V&H med vann er uaktuelt, er ikke noe vits å lage maten mindre spisbar og attraktiv. Sara liker maten sin varmet opp i micro`n og ikke for bløt, ja hun er kresen og det tar jeg på min kappe, men så lenge det passer oss så ser jeg ikke på det som noe problem.

Hadde Buffy jeg vettu, som gnagde seg gjennom ting for å finne snop, som løftet 5-6 kg bolle med vann opp fra vaskekummen og utover gulvet fordi jeg bare hadde fylt den med vann etter det hadde vært salat i den. Da er Bridie ingenting i forhold. HU virker jo knapt sulten :icon_confused:

Men jeg må vel være ærlig og si at jeg aldri hadde klart å ha en så kresen hund i hus :icon_confused: Eller, giddet jobben med å GJØRE den så kresen :icon_redface: hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye festlig lesing. Ikke det at jeg gadd å lese alt, bite me. Fibi er et matvrak. Hun stjeler, tigger, eter, når so helst og nærmest hva som helst. I en periode var hun ganske tjukk. Jeg byttet ut godbiter med leke, kuttet ned anntall tørrfôrkuler til et minimum. Bikkja ble tynn, men etablerte samtidig et snedig - jegskalfaenmegfåimegaltsomerspiseliginnenrekkevidd

eførnoenrekkeråtadetframeg - atferdsmønster, som ikke var noe koselig hverken for hunden eller vi som deler hjem med henne. Så fikk vi en unghund i hus. Han skulle jo ha mat to ganger om dagen, så det ble mest praktisk å gi begge mat både morgen og ettermiddag. Nå får Fibi to fulle måltider om dagen, de godbitene hun måtte gjøre seg fortjent til. Etter et år er hun fremdeles slank, hun er mett og fornøyd og jeg driter langt i om hun tigger, for jeg vet at hun har fått det hun skal. Jeg tror kanskje at underforing kan sette forbrenningen på sparebluss og at det iallfall for noen kan være en idè å fôre to eller flere ganger om dagen for å få bikkja ned i vekt. Selvfølgelig må man være bevisst på at hunden får nok mosjon også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt litt med på denne tråden nå.. og virkelig morsomt..

Det er jo bare å gi litt mindre mat, det er jo ikke snakk om å gå fra 500g til 10g heller liksom.. Bikkja skal jo ikke sultes.. den skal jo bare få det den trenger, for nå for den jo tydeligvis MER enn den trenger, hvis ikke ville den ikke vært overvektig.

Men det er tydeligvis ingen som har kommet fram med det enkle budskapet, så jeg når vel ikke noe lenger jeg heller. Men det er jo IKKE noe gærnt i å gi hunden normal mengde for den (du har jo gitt for mye). Og jeg har også hørt om flere tisper som har gått ned litt i fórmengde etter sterilisering, og da nemlig beholdt tidligere vekt.

Men hvis du selv ønsker å gjøre det mye mer komplisert med fórbytte osv. på en allerede kresen hund så får du værsågod å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt som dere som svarer i denne tråden her helt forstår hva trådstarter mener heller,

Jeg har gått ned i för etter at hun ble sterilisert!

Jeg er villig til å gi henne mindre för!

Jeg skal prøve om mulig gi henne mere mosjon!

Jeg forstår argumenter selv om jeg ikke trenger å følge de til punkt og prikke!

Jeg gir henne mindre enn normalt nå, skal prøve med å före flere ganger pr dag, og jeg skal finne magre produkter å tilleggsföre med dersom volumet ikke er nok for hunden.

Vi snakker ikke om en hund som drasser magen ned i bakken her, eller som får bemerkninger om at hun er tykk.

Vertrinæren har ikke sagt noe og hun veier ikke mere enn rasestandaren tilsier heller, men hun har gått opp og jeg som eier ser dette og vil være "føre var" før det er snakk om fedme her og helsemessige problemer.

Hørtes mest ut som en normalt matglad hund :rolleyes:

Det er en helt annen diskusjon som jeg velger å ikke ta del i, men for meg så er ikke det normalt, men en forferdelig aferd som ikke hadde fungert i mitt hus, da jeg har familiehunder som lever sammen med barn og samboer.

Slike "Normale" hunder passer bedre til single jenter med hengelås på kjølskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...