Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til rengjøring inni komfyr?


PsychoLynx

Recommended Posts

Ditt beste tips til rengjøring inni komfyr der ting har brent seg fast LENGE...

Sett oven på ca 50 grader og spray på med Zilit Bang anti fett. La virke til oven er varmet opp, da skurer du med stålull. Skyll/vask av med varmt vann, og spray på mer ZB om nødvendig. La virke og skur igjen. Når det er rent slår du av ovnen og lar den kjøle ned med åpen dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sånn kremeringsprogram på stekeovnen vår vi.. så alt blir til aske så støvsuger vi asken vekk og vasker med vaskemiddel...

Før brukte vi å sette oven på 70 grader, la den varme mens vi fuktet kluter med zalo så når ovnen var varm så tok vi den av, åpnet døren og la inn klutene med vann&zalo.. lukket døren og ventet til den var blitt såpass kald at du kan gnikke ting vekk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett oven på ca 50 grader og spray på med Zilit Bang anti fett. La virke til oven er varmet opp, da skurer du med stålull. Skyll/vask av med varmt vann, og spray på mer ZB om nødvendig. La virke og skur igjen. Når det er rent slår du av ovnen og lar den kjøle ned med åpen dør.

Dette hørtes ut som mye jobb... Altså, både spraye, vente OG skure? Og mulig repetere? Nei, det er ikke enkelt... :)

Stekeovnsrens. Sånt skum de har på supern. Ikke pust inni der når den virker.......

Den syns jeg funker dårlig.. Her må man også spraye og SKURE skikkelig. hmmm

Vi har sånn kremeringsprogram på stekeovnen vår vi.. så alt blir til aske så støvsuger vi asken vekk og vasker med vaskemiddel...

Før brukte vi å sette oven på 70 grader, la den varme mens vi fuktet kluter med zalo så når ovnen var varm så tok vi den av, åpnet døren og la inn klutene med vann&zalo.. lukket døren og ventet til den var blitt såpass kald at du kan gnikke ting vekk..

Ja, denne kluten med zalo og vann osv... Så jo på det rengjøringsprogrammet på TvNorge eller hva det er at de gjorde det på denne måten i mikrobølgeovn. Men var liksom ikke helt sikker på om det funket i vanlig ovn. Kanskje teste ut dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes ut som mye jobb... Altså, både spraye, vente OG skure? Og mulig repetere? Nei, det er ikke enkelt... :)

Den syns jeg funker dårlig.. Her må man også spraye og SKURE skikkelig. hmmm

Ja, denne kluten med zalo og vann osv... Så jo på det rengjøringsprogrammet på TvNorge eller hva det er at de gjorde det på denne måten i mikrobølgeovn. Men var liksom ikke helt sikker på om det funket i vanlig ovn. Kanskje teste ut dette her...

Sjøl du lar ovnen svi seg lenge.. :) Det må nok litt krefter til når det har gått så langt, og da tror jeg nok ikke Zalo tar det. I mikro funker Zalo som bare det, men der kan ikke ting brenne seg fast som i en ovn, bare tørke inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Vet ikke om det hjelper på godt brent men bruk langpanna, hell i vann, hell i zalo sett dette i ovnen og slå på vannet skal koke i ca ti minutter. Ta ut formen og tørk over eller det som trengs. Har ikke testet på godt brendt men etter ribbesteking og du hverden å fin ovnen ble etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på ovnvasking - hvordan får man en ovnsdør skikkelig ren? Sånn gjennomsiktig greie som helst burde fortsette å være gjennomsiktig, vet dere :whistle:

Det beste er å skru opp døra og ta ut begge glassplatene. Legg de i bløt i zalovann, gjerne i badekar om du har, og skrubb lett med stålull. Ellers er det greitt å tørke av den innerste glassplata med zalo og vann en gang i uka, så bygger det seg ikke opp så mye fett. La alltid ovnsdøra stå åpen når du slår av ovnen, det hjelper mot fett- og kondenstriper mellom glassplatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøl du lar ovnen svi seg lenge.. :whistle: Det må nok litt krefter til når det har gått så langt, og da tror jeg nok ikke Zalo tar det. I mikro funker Zalo som bare det, men der kan ikke ting brenne seg fast som i en ovn, bare tørke inn...

Finnes det altså ingen superkur for late husmødre? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å skru opp døra og ta ut begge glassplatene. Legg de i bløt i zalovann, gjerne i badekar om du har, og skrubb lett med stålull. Ellers er det greitt å tørke av den innerste glassplata med zalo og vann en gang i uka, så bygger det seg ikke opp så mye fett. La alltid ovnsdøra stå åpen når du slår av ovnen, det hjelper mot fett- og kondenstriper mellom glassplatene.

Og hvis det hørtes litt vel avansert ut? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis det hørtes litt vel avansert ut? :whistle:

Neida, det klarer du fint. Det er liksom ingen vits å skrubbe to av fire flater, vel? Og når du først har fått rene glass, så er det bare å vaske av innvendig en gang i uka og la ovnen kjøle ned med åpen dør, så slipper du jobben på mange år. *kvinn deg opp NUH*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to kurer jeg!

1. Hushjelp 2. Aldri lage mat hjemme

3. er å kjøpe ny stekovn pga skitten dør... :whistle:

:blink: Jeg går for Tore sin... Vi har planlagt ny ovn i snart 6 år... (det er et ødelagt lager inni der, så det bråker hinsides hver gang stekeovn går). Så da tror jeg at jeg bare gir f i å vaske, og sørger for at gubben kjøper ny snart. Smart! Takk for tips!

Det var jammen det beste tipset ever, og det kom fra en MANN! Sjokkert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sånn kremeringsprogram på stekeovnen vår vi.. så alt blir til aske så støvsuger vi asken vekk og vasker med vaskemiddel...

Før brukte vi å sette oven på 70 grader, la den varme mens vi fuktet kluter med zalo så når ovnen var varm så tok vi den av, åpnet døren og la inn klutene med vann&zalo.. lukket døren og ventet til den var blitt såpass kald at du kan gnikke ting vekk..

SÅNN ovn vil jeg også ha *sutre*

Det beste er å skru opp døra og ta ut begge glassplatene. Legg de i bløt i zalovann, gjerne i badekar om du har, og skrubb lett med stålull. Ellers er det greitt å tørke av den innerste glassplata med zalo og vann en gang i uka, så bygger det seg ikke opp så mye fett. La alltid ovnsdøra stå åpen når du slår av ovnen, det hjelper mot fett- og kondenstriper mellom glassplatene.

Eh.. fortsette med det en gang i uken? Er du på styr kvinne?? Nå synes jeg du krever litt mye av oss andre dødelige her :D

;) Jeg går for Tore sin... Vi har planlagt ny ovn i snart 6 år... (det er et ødelagt lager inni der, så det bråker hinsides hver gang stekeovn går). Så da tror jeg at jeg bare gir f i å vaske, og sørger for at gubben kjøper ny snart. Smart! Takk for tips!

Det var jammen det beste tipset ever, og det kom fra en MANN! Sjokkert! ;)

Ja og kjøp en sånn som da brenner all skiten til aske som dere kan støvsuge ut.. Sånn skal jeg ha meg, må bare vinne litt i lotto og sånt.. dvs, først må jeg begynne å spille det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅNN ovn vil jeg også ha *sutre*

Eh.. fortsette med det en gang i uken? Er du på styr kvinne?? Nå synes jeg du krever litt mye av oss andre dødelige her :D

Ja og kjøp en sånn som da brenner all skiten til aske som dere kan støvsuge ut.. Sånn skal jeg ha meg, må bare vinne litt i lotto og sånt.. dvs, først må jeg begynne å spille det :D

Når du alikevel vasker kjøkkenbenken/komfyrtoppen, så klarer du å tørke av innsia av ovnsdøra sant, det er da ikke mye å forlange en gang i uka? Jeg er ikke glad i husarbeid, og jobber gjerne etter skippertaksmetoden, men kjøkkenet er det reneste rommet i huset. (Har gode rutiner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du alikevel vasker kjøkkenbenken/komfyrtoppen, så klarer du å tørke av innsia av ovnsdøra sant, det er da ikke mye å forlange en gang i uka? Jeg er ikke glad i husarbeid, og jobber gjerne etter skippertaksmetoden, men kjøkkenet er det reneste rommet i huset. (Har gode rutiner)

Mangel på gode rutiner er vel stikkordet her. Men, det kommer kanskje med alderen *håpe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...