Gå til innhold
Hundesonen.no

Når trene lenge?

WheatenMali

Recommended Posts

Skrevet

Det kommer litt ann på hva du mener er normal treningslengde for en voksen hund. Jeg mener det er bedre å trene i korte økter, og så heller repetere litt mer hver øvelse.

Skrevet

Du får nesten se det ann på din egen hund.

På kurset trener vi 1 1/2 time. Merker at Lunah blir litt lei den siste haltimen, så da roer vi treninga.

Det er bare en dag vi trener så lenge da.

Du får se hvor lenge hunden din er motivert, og hvor lenge den er vant til å trene fra før, og øke tiden litt med litt.

Det er ikkeno vits å trene helt til hunden er dritt lei liksom. trening skal jo være gøy!

Skrevet

hmmm... jeg syns man gjerne kan trene lenge, men med masse pauser :) Korte økter, og korte pauser er oppskriften mener jeg. Vi trente to timer 2 dager i uka på kurs da Vickyvar valp, og det gikk kjempe bra. Trente 1 time hver dag til vanlig tilsammen. Men vi var veldig nøye på å ta korte økter av gangen og masse pauser. Stopp mens leken er god, uansett om det ser ut som hunden vil mer. Stopp mens den har kjempe lyst, da blir det mer morro når den skal trene neste gang. Vicky blir helt vill når vi skal trene. Det er spesiellt nå i det siste hun nyter treningen fullt ut... nå er temperaturen god ute og alt, så nå kan hun holde konsentrasjonen veldig lenge. Hun blir nesten sint på meg når vi jeg stopper.

Skrevet

Vi har hele tiden trent 1,5 timer på kurset, men bare en pause i midten. Så lenge man klarer å holde oppe motivasjonen er det jo null problem :)

Enig med Astrid, avslutt når det går bra!

Skrevet

Jeg mener at man hele tiden, fra valpen er to måneder gammel til hunden er femten år gammel, bør trene i korte økter med pauser hvor hunden får slappe av, roe seg ned eller rusle litt. Etterhvert øker man selvsagt summen av disse øktene, når man nettopp har fått valpen har man kanskje bare to økter på til sammen fem minutter i løpet av en dag.

Hvor mye man skal trene i løpet av en dag når hunden er f.eks. fem måneder, det kommer an på hvor mye du har planer om å trene når hunden er voksen. Skal du i gjennomsnitt trene to-tre timer hver dag når hunden er voksen bør man trene mer med en valp på fem måneder enn om den ikke skal trene mer enn en halvtime hver dag som voksen. Om noen forstod den setningen, for jeg veit ikke om jeg gjorde det helt selv.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ikke snakk om en av rasene som er overrepresentert. Det er ingen gentest eller test utenom individuel allergi testing for dette. Som sagt har ingen av besteforeldrene, søsknene og ingen av foreldrene det. Så for meg er det vanskelig å si om det er arvelig eller ikke. Derfor er det vanskelig å si at jeg burde ha vist at hunden ville utvikle denne sykdommen. Takk for tipset, jeg skal kontakte dem for råd.
    • Jeg kjenner ikke sykdommen nok til å vite, men om den er arvelig så kommer det jo an på om det er noe man burde visst om eller testet for. Jeg vil anbefale deg å kontakte NKK om dette, de har advokater med kunnskap om kjøp og salg av hund og konflikter rundt det.  Hundehelse.no sier: "Tilstanden er arvelig. Raser som er predisponert er Shar-Pei, Labrador retriver, Golden retriver, Dalmatiner, Boxer, Boston terrier, Fox terrier, Skotsk terrier, West Highland White terrier, Lhasa Apso og Shih Tzu. Tilstanden oppdages som regel når hunden er mellom 6 måneder og 3 år gammel."  
    • Hei! Jeg trenger råd angående en situasjon jeg befinner meg i nå. Jeg solgte en hund (1 år gammel) for 2,5 år siden. Hunden ble sjekket av veterinær før flytting. Jeg mottok nå en melding om at eieren har avlivet hunden på grunn av alvorlig atopisk dermatitt. De krever pengene tilbake for hunden, som ble solgt for 7000 kr. Problemet jeg har med dette er at hunden først begynte å utvikle symptomer 1,5 år etter at den forlot meg, ifølge veterinærjournalene, og verken foreldrene eller søsknene er berørt. Uten noen bevis i det hele tatt har veterinæren skrevet i alle journalene at den er "arvelig". Hva ville du gjort i denne situasjonen? Selv om jeg ikke er imot å refundere dem, synes jeg det faller inn under den generelle risikoen ved å eie et dyr. De kontaktet meg ikke på noe tidspunkt da hunden fikk symptomer for å tilby meg å kjøpe den tilbake.
    • Jeg håper jo at folk som velger å ta med hundene sine på Oslo Dog Show har trygge hunder som takler omgivelsene der. Hvis du er ute etter å vite mer om rasen så anbefaler jeg å kontakte raseklubben eller oppdrettere av rasen.
    • Chodsky Pes virka så rolige på Oslo Dog Show.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...