Gå til innhold
Hundesonen.no

Trav og galopp på asfalt


Tuskelusken

Recommended Posts

Golfbaner er SUPRE for hesteben. Men av en eller annen grunn tror jeg ikke eierene og klubbmedlemene blir så VELDIG glade da :blink: Forstår ikke det :whistle: Stakkars hestene må da ikke få vondt i bena sine :angel: (og nei jeg ikke prøvd, men Gud så mange ganger jeg har hatt lyst til å la hesten gå i strak gallop over banen når vi har ridd forbi :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang. travere som blir satt i gang tidlig, så har jeg ei sånn ei.. ifølge eieren er hu seint utvikla og blei satt igang med travtrening alt for tidlig. Hu har ingen skader i beina pga det, gikk bare travtrening en liten periode - men hu traver ureint pga det. Tror stadig vekk hu er halt, pga. hu traver så ureint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at man absolutt MÅ løpe når det er hardt på asfalt eller annet hardt underlag. Ta d me ro og nyt turen, man får mange flert fine turer me en hest som har beina i behold enn en hest man ikke kan ri;)

GJØR DET BESTE FOR HESTEN,IKKE GJØR DET SOM ER GØYEST FOR DEG SELV!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men når en rir på asfalt en kilometer og hesten går kjempeakte og vil ikke gå fortere, så er det litt gøy å få trave litt når en kommer til en bakke som ikke så mange biler kjører forbi. Men sefølgelig så gjør jeg ikke det om hesten tar skade av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, det hørtest herligt ut! Tenker det samme når jeg ser åpne, flate jorder, men tror ikke eieren blir så glad da. :P

Om det er på høsten/vinteren når jordene er slått og det bare er halmstubb igjen, tror jeg de fleste synes at det er greit, hvis du spør først. :D Jeg har ridd på maaange jorder jeg, fordi jeg har spurt sånn etter at de har slått kornet, mens det fortsatt er tørt i bakken. Er det bløtt, blir det tungt for hestebeina, og stygge spor i jorda, er det frossent, er det hardt for beina. Er det snø, er det ikke trygt, da det kan være hull i bakken dere ikke ser.

Men, sånn på høsten når de har slått, er det kjempefint å ri på jorder, og de fleste bønder har ingen problemer med det, så lenge man SPØR. :D Det verste svaret man kan få, er jo et nei! Og om man i tillegg sier ifra at man ikke vil ri når det er bløtt der, så tror jeg de er enda mer villige. Evt kan du jo legge en lapp i postkassa der du spør pent om det, og skriver opp tlf.nr ditt så de kan ringe/sende mld og si ifra hvis du får lov. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg rir opp en kjerrevei kommer jeg til noen sauejorder som vi rir på om sommeren eller når det ikke er bløtt der. Det er de som eier gården/stallen som jeg har hesten oppstallet som eier det jordet så der er det lov å ri. :P Men det er jo noen andre jorder som de slår på, men jeg aner ikke hvem som eier disse eller hvor de bor. :) Og så er jeg ganske skeptisk til å ri på jorder fordi jeg er så redd for at hesten skal ta ut og bukke sånn som han pleier når jeg riri på sånne steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg rir opp en kjerrevei kommer jeg til noen sauejorder som vi rir på om sommeren eller når det ikke er bløtt der. Det er de som eier gården/stallen som jeg har hesten oppstallet som eier det jordet så der er det lov å ri. :o Men det er jo noen andre jorder som de slår på, men jeg aner ikke hvem som eier disse eller hvor de bor. :) Og så er jeg ganske skeptisk til å ri på jorder fordi jeg er så redd for at hesten skal ta ut og bukke sånn som han pleier når jeg riri på sånne steder.

Hvis du vet at hesten kan ta ut/bukke, er du ikke da redd for at han skal finne på det på en asfaltvei? Hvis du vet at han KAN finne på det på et jorde, så kan han også finne på det andre steder. Asfalt gjør vondt å falle på, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har aldri gjort det på asfaltvei. Han gør det mest på steder han vet vi pleier å galoppere. Men nå bukker han sjeldent på kjerreveier for jeg prøver å venne han av med det. Jeg leste et sted at vi skal dra hodet opp når hesten drar det ed for å bukke. Og han drar ofte hodet ned når vi galopperer så av og til så sitter jeg ganske dumt i salen for jeg prøver å dra det opp mens vi galopperer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har aldri gjort det på asfaltvei. Han gør det mest på steder han vet vi pleier å galoppere. Men nå bukker han sjeldent på kjerreveier for jeg prøver å venne han av med det. Jeg leste et sted at vi skal dra hodet opp når hesten drar det ed for å bukke. Og han drar ofte hodet ned når vi galopperer så av og til så sitter jeg ganske dumt i salen for jeg prøver å dra det opp mens vi galopperer. :)

Ah, bra det da. :o

Du må korte inn tøylene sånn at han ikke FÅR dratt ned hodet når han galopperer. Han skal holde hodet pent oppe når han løper, også for å se hvor han går. Selvfølgelig, du skal ikke sitte med |-----| så korte tøyler, men få et godt grep på dem så han ikke FÅR dratt hodet ned(bruk tøyler med skikkelig gripetak og gode hansker), og hold hodet hans oppe og len deg tilbake når han prøver.

(jeg passer alltid på å korte inn tøylene MYE før jeg traver med Kilmore, f.eks, fordi han ABSOLUTT ikke skal galoppere på tur, for han skal kun gå i trav når han trenes. I tillegg så er han ganske så rask, og får strykskader hvis han holder toppfart i trav hjemme på trening. Så han MÅ jeg ha kjempekorte tøyler på, for å klare å holde ham igjen, og fordi jeg står i lett sits når vi traver såpass fort som vi gjør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! Skal gjøre det i morgen. Jeg har bare såne tjukke ridehansker, men jeg får klare meg med de. jeg hadde egentlig tre par tynne ridehansker og et par tjukke som var gode, men Luna har ødelagt ALLE sammen. <_< Hun dar de ut av skuffen i gangen og tygger av fingrene. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! Skal gjøre det i morgen. Jeg har bare såne tjukke ridehansker, men jeg får klare meg med de. jeg hadde egentlig tre par tynne ridehansker og et par tjukke som var gode, men Luna har ødelagt ALLE sammen. <_< Hun dar de ut av skuffen i gangen og tygger av fingrene. <_<

Hehe, da har du sånne fine fingervanter til våren, da, sånne uten fingre på? :o

Lykke til i morgen da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal en ikke trave/gallopere på asfalt? Jeg inrømmer at jeg traver opp noen asfaltbakker, men jeg vet ikke om dette er lurt? Og går det med litt galopp på asfalt?

Anbefaler deg ikke å gallopere på asfalt, da belastningen da blir stor på beina... Men å jogge rolig, skal ikke være noe stort problem.. Var veeeldig i mot dette selv når jeg drev med ridehester, det var skiiikkelig nei-ting da.. Men etter å ha kommet inn i travmiljøet, har jeg skiftet litt syn på det.. Vi jogger alltid en rolig tur med hestene på asfalt etter de har gått løp, fordi det løser opp musklene.. Blir som en slags massasje fordi du får "slagene" mot asfalten gjennom hele hesten.. Så skal det også være sagt at vi bare kjører da, rir ikke i jogg/trav på hardt underlag.. Blir en helt annen belastning da...

Ok. Så jeg skal ikke trave eller galoppere på asfalt. Ike en gang noen meter bortover i trav? Men jeg skal unngå dette. :) Jeg pleier å travet på gresset som skiller veien og fortauet. :o

Hvis det er langt og gå, og du har en hel og frisk hest uten nevneverdige problemer i rygg og bein, hadde jeg nok kunnet jogge helt rolig deler av veien.. Ikke så lenge av gangen, men relativt kort og rolig.. Det skal ikke være noe problem for en frisk hest altså..! Ikke såå stor forskjell på en hard grusvei og en asfaltvei, spesielt ikke frostfulle, snøløse vinterdager.. :o Galopp hadde jeg spart til gress/ettergivende veier. I

Kjenner noen som utelukkende trener sine travere på asfalt.. De sliter med bein, rygg og sener alle sammen. At asfalt er skadelig for hestene i enorme mengder og i stor fart, er definitivt sikkert...!

Og dette dere skrev om unghestene, det veies jo opp begge veier.. En traver som trenes steinhardt som unghest vil gjerne slite like mye med beintøyet som en som har blitt trent gradvis over lang tid.. Det kommer jo veldig an på hesten selv, treningunderlaget, mende, kompetanse og stell... Det er mange eksempler på hester som har vært gode i begge deler av karrieren sin, dere kan jo f.eks se på Lill Adolf, som gjør rent bord om dagen! Han er 9 år, har gått 124 løp, og startet (og vunnet) løp hver sesong siden han var 2.. :o Også Ice Speed, Hamster Dore, Super Ari, Tib Crown, Järvsöfaks, Moe Odin, Bork Rigel, Atom Vinter, Gam Vinter +++ har gått i eliten til de har snust på aldersgrensen.... De 5 første startet i norsk/svensk elite helt til de falt for grensen (og faksen har litt under året igjen).. :P

Kan ikke si at den norske kaldblodseliten er full av nykommere, i de største løpene synes jeg personlig det er de eldste som henger igjen, og også gjør det best. Selvfølgelig er "ungdommen" på vei, men de har ett stk å gå før de er helt der. På blods-siden i Norge er det også en del garvede hester litt oppi årene som holder eliten i gang.. Så SÅÅÅ mye slitasjeskader kan vi da ikke ha, det funker tross alt ikke sånn som i USA, der de beste stort sett bare går en eller to sesonger før de legger løpsskoene på hyllen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charpi, du nevnte en del hester som har gjort det bra helt til de nærmer seg pensjonistalder. Men, hva med alle de hestene som IKKE holder til det? De hører man jo ikke om, eller?

Ellers, så er det noe helt annet å kjøre en hest i jogg på asfalt/hard grusvei, enn å ri. Og jeg ville ikke anbefale å ri i rolig trav/jogg på asfalt, selv om jeg er inne i travmiljøet. Selv om det kanskje løser opp i muskler pga 'slagene' fra nedslaget mot asfalten, så sliter det også veldig på lamellene i høvene, når de får det nedslaget med sko, for da kommer all vekten på ytre hovvegg, som ikke egentlig skal bære vekt. Iallefall på en hest som har gått med skoa en uke eller mer så hovveggen har vokst litt, er den helt nyskodd bærer jo også sålen en del av vekta fra skoen, så lenge det er breie sko.

Det du kan risikere med den ekstra belastningen på lamellene, er jo at de rives av, som i denne videoen.(er en hov åpnet opp, så man ser hva som skjer med lamellene. Er også en video fra samme person som viser en sunn barfothov under samme belastning,

)

Forskjellen på nedslaget mellom skodd hov(

) og barfot hov(
) er jo også ganske stor.

Edit: og her er av samme hesten, skodd og uskodd:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: og her er av samme hesten, skodd og uskodd:

Oi! Ante ikke at forskjellen var så stor!

Heldigvis for meg er det ingen fare for hestene jeg rir, da de er barfothester som kun blir ridd i skogen, men alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rir bare ridehester omtrent. Vel, nå for tiden har det vært lite ridning men før var det en god del.

Og da travet jeg litt på asfalt på tur (altså en gang i måneden eller noe). For jeg har hørt at tiltross for belastningen, så styrker det også beina, nå husker jeg ikke om det var sener eller hva som egentlig ble styrket men noe bra er det ihvertfall. Men jeg kan ikke se at det kan være bra over lengre tid og ofte (sånn hver dag aktig).

Man må jo huske at det også er stor belastning å ri på en tung bane også. Det mener jeg at faktisk sliter ekstremt mye på sener og sånn, selvom det kanskje skjermer beinet (altså skjelettet).

Men når jeg rir unghester eller hester som ikke er ferdig utviklet.. altså under 5år. Så ville jeg aldri funnet på å gjøre det, de skal jo være ferdig utvokst. Man tar jo ikke en 3 måneder gammel valp med på en 4timers fjelltur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...