Gå til innhold
Hundesonen.no

Belegg og bandasjer

tm100001

Recommended Posts

Når er belegg og bandasjer nødvendige?

Går det an å ri med senebeskyttere og stryksokker i dressur, og hva vil de eventuelt gjøre?

Hvilke meninger har dere rundt belegg og bandasje bruk?

Hvilken funksjon har belegg og bandasjer?

Kan de skade/hindre utvikling av beina, i så fall på hvilken måte?

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du rir i en dressurkonkurranse med belegg på.. vil de sikkert la deg fullføre, men etter å ha gjort deg oppmerksom på at du rir med belegg og er derfor diskvalifisert. Kanskje ikke så strengt på lave nivåer.

På en ung hest kan sikkert belegg/bandasjer som er altfor stramme hindre utviklingen. Men en fullt utvokst hest vil ikke ha noe problem med det, til en viss grad da (man skal jo aldri stramme for mye til, det kan stoppe blodsirkulasjon osv.).

Men som regel bruker man jo bare beleggene/bandasjene den timen man rir, og har man belegg i paddock bør man skaffe seg noen som egner seg til hopp og sprett i paddock eller rett og slett la være å bruke det.

Selv bruker jeg alltid belegg, evt. kopper også i sprang og som regel bandasjer under bakketrening. Selvfølgelig, stryker ikke hesten eller tråkker over så ser jeg ikke noen spesiell grunn til å bruke noen som helst grunn til bruk av belegg/bandasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belegg/stryksokker er vel nødvendige når du vet at hesten slår seg(i trav/galopp), og evt ved sprangridning, hvis du er redd for at hesten skal slå beina.

Bandasjer o.l. ser jeg på som kun nødvendig ved hevelse/skade, når du vil ha på noe lindrende(f.eks arnikatinktur e.l.) og så har en bandasje utenpå for f.eks å varme.

Men, nå driver jo ikke jeg høyt innen hverken sprang eller dressur, har kun holdt på på rideskolenivå.

Innen trav så er det jo mye bruk av belegg/beinbeskyttere og busser/kopper, for å hjelpe hesten til å ikke slå seg eller trå seg.

Men min personlige mening er, at dersom hesten slår seg eller trår seg, så har den enten for store/utflytende/lange/feilformede høver, eller en skjevhet/ubalanse i muskulaturen og bevegelsene, for en hest skal naturlig ikke gå og tråkke på seg selv eller sparke seg selv i beina, da er det noe galt et sted.

(uttalt med min kunnskap innenfor barfothøver, som ikke er alt for stor, men har da sett resultatene på de hestene som har blitt rehabilitert og utviklet til gode, høytytende barfothester, og de slår seg jo ikke? Ikke trår de seg heller. Mindre hevelser/skader i beina har de også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bandasjer o.l. ser jeg på som kun nødvendig ved hevelse/skade, når du vil ha på noe lindrende(f.eks arnikatinktur e.l.) og så har en bandasje utenpå for f.eks å varme.

Bandasjer kan også brukes som beskyttelse, under dressurtrening. Men da brukes treningsbandasjer, ikke vanlige stallbandasjer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bandasjer kan også brukes som beskyttelse, under dressurtrening. Men da brukes treningsbandasjer, ikke vanlige stallbandasjer!

Som beskyttelse mot nøyaktig HVA? :lol: Vet at mange slenger på bandasjer før de skal ri, men hva er egentlig poenget? Dersom hesten har sunne bein, og sunne høver, uten sleng og avrivninger i lamellranden, og med en sunn stråle og vekst, så skal den ikke ha behov for ekstra støtte. Vel og merke om rytteren har rett vekt i forhold til hestens størrelse. (10-20% av hestens vekt)

Og, bandasjer gjør faktisk ikke så mye forskjell ifht å støtte opp beina, i følge det jeg har lært på foredrag(med Agria) og kurs(med René Bratland og Geir Nordbotten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som beskyttelse mot nøyaktig HVA? :lol: Vet at mange slenger på bandasjer før de skal ri, men hva er egentlig poenget? Dersom hesten har sunne bein, og sunne høver, uten sleng og avrivninger i lamellranden, og med en sunn stråle og vekst, så skal den ikke ha behov for ekstra støtte. Vel og merke om rytteren har rett vekt i forhold til hestens størrelse. (10-20% av hestens vekt)

Og, bandasjer gjør faktisk ikke så mye forskjell ifht å støtte opp beina, i følge det jeg har lært på foredrag(med Agria) og kurs(med René Bratland og Geir Nordbotten).

Tja for å være helt ærlig så beskytter det mest mot skitt.. der jeg rir noen ganger i uka er det vaselin bunn og den er et h*** å få av igjen.. så da slenger jeg på bandasjer når jeg rir på bakken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jammen da skjønner jeg jo at man trenger det. På lik linje med 2 dekken inne og minst ett til ute, i mai. :lol::)

Neida, bare tuller med deg, men jeg ser så mye overdreven bruk av utstyr på hester, spesielt innen sprang- og dressurmiljøer(og wannabe-sprang/dressurmiljøer ikke minst).

Som feks martingal, kryssnesereim, ekstra nesereim, sporer, skarpe bitt på unge hester osv. :P

Edit: pleier du å ri i luften? siden du slenger på bandasjer når du rir på bakken? *fnis* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er belegg og bandasjer nødvendige?

Går det an å ri med senebeskyttere og stryksokker i dressur, og hva vil de eventuelt gjøre?

Hvilke meninger har dere rundt belegg og bandasje bruk?

Hvilken funksjon har belegg og bandasjer?

Kan de skade/hindre utvikling av beina, i så fall på hvilken måte?

:lol:

jeg synes det er viktig å skille mellom bruk av belegg, og bruk av bandager.. Belegg beskytter senene mot slag. det beskytter også innsiden av benet om hesten stryker seg.

Bandager er jeg personlig lite fan av for det er alt for lett å stramme for mye, og ofte vil blodsirkulasjonen hindres rundt kodeområdet. Det sier seg selv at det ikke er sundt under arbeid!

Jeg bruker som nevn skjelden bandager under ridning på mine hester, kun evntuelt om de har et sår el lignenede som ikke bør bli fullt av dritt..!

Men bruker belegg av god kvalitet, og er nøye med at de ikke sitter stramt. syndes det er en grei måte og hindre dumme småskader som lett kan oppstå.. Bruker også kopper om de skal gå med brodder på gressbane.

Bruker aldri stryksokker eller belegg på beite eller i paddock..

Om jeg bare skal skritte tur, eller gjøre lett bakkearbeid bruker jeg skjelden belegg, det er veldig lav sansynlighet for at hesten vil stryke seg, og da gidder jeg rett å slett ikke ta det på! :lol:

Men jeg ville aldri hoppet en hest, eller jobbet den med høy intensivitet uten å beskytte bena.. På samme måte som man tar på seg sikkerhetselen når man kjører bil:)

På rideskoler eller distanseritt hvor hestene ofte går flere timer etter hverandre kan det være mer skade enn nytte med belegg.. Varme og friksjon + møkk og lort kan skape gnagesår, blister og øm hud, og det er jo ikke noe man vil ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen erfaring med disse?

Hvilken funksjon vil de ha på en 5 år gammel ponni, og anbefaler dere å bruke belegg i dressur? :lol:

Jeg har ingen erfaring med akkurat disse, men har erfaring med noe lignende. Jeg kan ikke anbefale de noe særlig.. De er vanskelige å sette på riktig, lette å stramme for mye, går lett i stykker, beskytter lite, og er et he!vete å holde rene, noe som økes kjangsen for gnagesår..

Jeg anbefaler vanlige eskadron belegg jeg... enkle og greie, god passform, og beskytter godt:)

Omdu trenger å bruke belegg i bakkearbeidet kommer mest ann på hesten, og hvor hardt du rir.. Til vanlig dressurarbeidet på en litt robus ponni kan jeg ikke se at det er nødvendig. om det er en edel type som er er smal mellom beina kan det være smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med akkurat disse, men har erfaring med noe lignende. Jeg kan ikke anbefale de noe særlig.. De er vanskelige å sette på riktig, lette å stramme for mye, går lett i stykker, beskytter lite, og er et he!vete å holde rene, noe som økes kjangsen for gnagesår..

Jeg anbefaler vanlige eskadron belegg jeg... enkle og greie, god passform, og beskytter godt:)

Omdu trenger å bruke belegg i bakkearbeidet kommer mest ann på hesten, og hvor hardt du rir.. Til vanlig dressurarbeidet på en litt robus ponni kan jeg ikke se at det er nødvendig. om det er en edel type som er er smal mellom beina kan det være smart.

Kan du finne link til de beleggene du snakker om, og forhandler horze dem? :lol:

Han er en Welsh B, han er ganske edel ja :lol:

Edit: Kan disse + disse brukes i dressur? Han skal få slike av en forrytter :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det mildt så bruker jeg bare bandasjer når jeg rir på den stallen med vaselin bunn, enten det eller vaske beina med såpe etter hver rideøkt.. og det tror jeg faktisk er mer skadelig. Nå har jo jeg lagt på bandasjer i x antall år så jeg setter de aldri på for stramt, heller litt løst (men ikke sånn at det er fare for at de skal løsne eller skli av).

Til vanlig ellers så bruker jeg egentlig ingenting, men jeg har jo ikke egen hest så hvis eieren ber meg om å bruke noe, så må jeg jo bare pent finne meg idet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig litt imot bruk av bandasjer og belegg, fordi jeg har sett enkelte hester som har gått alt for mye med det, og rett og slett ikke kan ris uten. her snakker vi at de må ha det på selv på små turer osv, for ikke å bli helt hovne og varme i beina, fordi de ikke er vandt til å gå uten. er ingen ekspert på detta, men har sett det.

Syns det er greit å bruke kopper eller belegg om hesten stryker seg eller tråkker på seg, evt. som noen har nevnt over bansjer når beina ellers blir så skitne at de må vaskes med såpe etter trening..¨en del som bruker bandasjer en god del bare som pynt., syns det er helt ok innimellom men ikke om det blir regelmessig egentlig-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint da. :cry: Så man kan altså bruke dem i dressur..? :ahappy: *Må jo ha det inn med teskje...*

Hva mener du med "i dressur"..? Under konkurranse er svaret nei, for da skal beina være helt nakne.. men du kan varme opp med belegg/bandasjer. Men under trening så er det jo opp til deg hva du ønsker å bruke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
Hva mener du med "i dressur"..? Under konkurranse er svaret nei, for da skal beina være helt nakne.. men du kan varme opp med belegg/bandasjer. Men under trening så er det jo opp til deg hva du ønsker å bruke!

Mener under trening. Noen i stallen sier at beskyttere er til sprang, og bandasjer til dressur. Så jeg lurte på om man kunne bruke det :) Har gjort det litt i det siste, med noen gamle han har, bare som en ekstra sikkerhet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Mener under trening. Noen i stallen sier at beskyttere er til sprang, og bandasjer til dressur. Så jeg lurte på om man kunne bruke det :( Har gjort det litt i det siste, med noen gamle han har, bare som en ekstra sikkerhet :sint_01:

Du kan egentlig bruke hva du vil under trening. Men bandasjer er jo ofte fordi det ser litt pent ut med f.eks. matchende bandasjer og sjabrak, spesielt hvis man skal ha ridetime. Det er jo litt gøy å se bra ut. Men om hesten ikke trenger belegg, trenger den nok ikke bandasjer heller. Så det er nesten opp til deg, men jeg ville ihvertfall ikke brukt det hver dag, heller en gang iblant.

Og når det kommer til sprang, så er belegg mest en ekstra sikkerhet. Akkurat som du har på deg hjelm (nesten) i TILFELLE du skulle falle av. Selvfølgelig hvis en hest kommer borti en bom uten belegg, så skal det litt til før den skader seg skikkelig, og det kan jo skje med belegg også. Det viktigste er vel egentlig at man sørger for at de sitter godt fast, sånn at de ikke faller av under hopping og forårsaker en ulykke. (snublende hest i sprang er ikke særlig heldig alltid).

Håper du ble litt klokere på det! :(:sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Du kan egentlig bruke hva du vil under trening. Men bandasjer er jo ofte fordi det ser litt pent ut med f.eks. matchende bandasjer og sjabrak, spesielt hvis man skal ha ridetime. Det er jo litt gøy å se bra ut. Men om hesten ikke trenger belegg, trenger den nok ikke bandasjer heller. Så det er nesten opp til deg, men jeg ville ihvertfall ikke brukt det hver dag, heller en gang iblant.

Og når det kommer til sprang, så er belegg mest en ekstra sikkerhet. Akkurat som du har på deg hjelm (nesten) i TILFELLE du skulle falle av. Selvfølgelig hvis en hest kommer borti en bom uten belegg, så skal det litt til før den skader seg skikkelig, og det kan jo skje med belegg også. Det viktigste er vel egentlig at man sørger for at de sitter godt fast, sånn at de ikke faller av under hopping og forårsaker en ulykke. (snublende hest i sprang er ikke særlig heldig alltid).

Håper du ble litt klokere på det! :wub::yes:

Takk :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
Er kommet ny katalog hos horze.

Hva er dette for noe?

Selges de parvis eller 4 stk?

Bruker man dem på forbein og bakbein?

Hva er hensikten med dem?

Erfaringer?

Dette er "stallbelegg" Altså, i steden for stallbandager/varmebandager så har man "stallbelegg" for den late hesteeier som ikke gidder å rulle bandager :P

Regner med at det selges parvis.. Men regner med at det står i katalogen?

De kan brukes både på forbein og bakben, men regner med at det er forskjell på de.. altså, en annen passform på frem og bak.. (beina er jo ikke like, så er jo snodig om de er helt like..)

Hensikten er det samme som med varmbandager, altså øke varmen i hestebena, og dermed også øke blodsirkulasjonen. (Som du sikkert vet skaper skader og betenneldser varme, fordi hesten sender mer blod og mer hvite blodlegmer ned til det skadede stedet. Når man tar på varmebandager "lurer" man hestekroppen til å tro at det er noe galt der nede, og den "reparerer seg selv litt ekstra") Kan være greit og bruke etter ekstremt harde treningsøkter, eller sammen med liniment, eller ved skade! Men er ikke nødvendig ellers.. Alle hester klarer å stå på stallen uten ekstra støtte eller varme på bena :)

Hva er dette?

Dette er bare en type beskyttere.. Altså til bruk under ridning:)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er "stallbelegg" Altså, i steden for stallbandager/varmebandager så har man "stallbelegg" for den late hesteeier som ikke gidder å rulle bandager :P

Regner med at det selges parvis.. Men regner med at det står i katalogen?

De kan brukes både på forbein og bakben, men regner med at det er forskjell på de.. altså, en annen passform på frem og bak.. (beina er jo ikke like, så er jo snodig om de er helt like..)

Hensikten er det samme som med varmbandager, altså øke varmen i hestebena, og dermed også øke blodsirkulasjonen. (Som du sikkert vet skaper skader og betenneldser varme, fordi hesten sender mer blod og mer hvite blodlegmer ned til det skadede stedet. Når man tar på varmebandager "lurer" man hestekroppen til å tro at det er noe galt der nede, og den "reparerer seg selv litt ekstra") Kan være greit og bruke etter ekstremt harde treningsøkter, eller sammen med liniment, eller ved skade! Men er ikke nødvendig ellers.. Alle hester klarer å stå på stallen uten ekstra støtte eller varme på bena ;)

Dette er bare en type beskyttere.. Altså til bruk under ridning:)

:)

Hvordan ser du at det er stallbelegg? :) Er de beskytterne til ridning gode tror du? ;)

Edit: Enn disse?

Edit2: Disse da? Hva med disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser du at det er stallbelegg? :) Er de beskytterne til ridning gode tror du? :)

Edit: Enn disse?

Ser at det er "stallbelegg" fordi de har tjukke "plater" inni, og så er de for lange til at de kan brukes til ridning, og for korte til å brukes til transport.. hehe.. Og så har jeg sett sånn i bruk mange ganger i min "hestekarriære" :P

Vet ikke om ridebeskytterne er noe bra.. har ikke vært så mye borti sånne, og har aldrig brukt noe lignende selv..

And de beleggene du har linket til så synes jeg ikke så mye om denne typen beskyttere (men det er min personlige mening da) Jeg synes de er klønete og ta på, det tar lang til, borrelåsene er ofte dårlige, og det er vanskelig å få de til å sitte skikkelig.. i tillegg er det vanskelig å holde de rene, og blir svette og ekle..

Hehe. Men som sagt, så er det min mening asså ;)

Edit: Så ikke Edit2'en din;) Synes begge disse ser bedre ut! Men tenk på at de på den 1.linken bare beskytter innsiden mot slag.. Disse er såkalte "stryksokker" og beskytter innsiden av pipebenet om hesten slår bena i hverandre. De på den andre linken beskytter både pipen og senene. Jeg synes de siste ser ut som det beste alternativet... Har hatt sånne selv (bare et annet merke, men akkurat samme ulla) og var fornøyd med fremmbensbelegga! Men min hest fikk gnagesår av bakbensbelegga.. (men han var litt sart da, det skal nevnes;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er "stallbelegg" fordi de har tjukke "plater" inni, og så er de for lange til at de kan brukes til ridning, og for korte til å brukes til transport.. hehe.. Og så har jeg sett sånn i bruk mange ganger i min "hestekarriære" :P

Vet ikke om ridebeskytterne er noe bra.. har ikke vært så mye borti sånne, og har aldrig brukt noe lignende selv..

And de beleggene du har linket til så synes jeg ikke så mye om denne typen beskyttere (men det er min personlige mening da) Jeg synes de er klønete og ta på, det tar lang til, borrelåsene er ofte dårlige, og det er vanskelig å få de til å sitte skikkelig.. i tillegg er det vanskelig å holde de rene, og blir svette og ekle..

Hehe. Men som sagt, så er det min mening asså ;)

Edit: Så ikke Edit2'en din;) Synes begge disse ser bedre ut! Men tenk på at de på den 1.linken bare beskytter innsiden mot slag.. Disse er såkalte "stryksokker" og beskytter innsiden av pipebenet om hesten slår bena i hverandre. De på den andre linken beskytter både pipen og senene. Jeg synes de siste ser ut som det beste alternativet... Har hatt sånne selv (bare et annet merke, men akkurat samme ulla) og var fornøyd med fremmbensbelegga! Men min hest fikk gnagesår av bakbensbelegga.. (men han var litt sart da, det skal nevnes;))

Ser litt etter beskyttere til ridning til en araber. Er blakk for øyeblikket, men jeg kan jo kikke litt :)

Altså:

Beskytte godt

God kvalitet

Helst finnes på horze

Både til foran og bak

Billigst mulig

Dekke bedre bak enn vanlige stryksokker

Finnes noe sånt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...