Gå til innhold
Hundesonen.no

Er brød bra eller farlig for hunden?


MariaN

Recommended Posts

Etter en diskusjon på et annet forum, håper jeg noen fornuftige mennesker her kan gi meg et GODT svar på det :)

Min hund får ofte brød. En skalk her, og ei brødskive der(som oftes uten pålegg). Han får også matrester(ris,pasta, og gr.saker) for å unngå å bli så hard i magen av v&h (var litt plaget med det tidligere).

Han har aldri hard/bløt mage, og tennene er fine (han får også masse tyggebein).

Siterer fra en liste over mat hunden ikke skal ha:

4. bakst av gjærdeig

9. Brød er heller ikke så bra i for store mengder,det gir i hvertfall

løs mage og så klarer jo ikke hunden å ta opp næring fra brød så

godt heller.så det blir mest vomfyll og avføring av det....

29. Loff er bra for magen, men det bør ikke gis for ofte.

Brød er heller ikke bra. i store mengder. Det legger seg som en film på tennene. – De fleste hunder med karies har fått brød for ofte, sier Kjetil Ueland.

Dette er ikke akkurat noen dokumentasjon på at brød er giftig, "bare" dårlig mage og tenner :)

Forklar meg gjerne hva som er tingen med brød som gjør at noen hundeeiere setter seg på bakbena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en diskusjon på et annet forum, håper jeg noen fornuftige mennesker her kan gi meg et GODT svar på det :)

Min hund får ofte brød. En skalk her, og ei brødskive der(som oftes uten pålegg). Han får også matrester(ris,pasta, og gr.saker) for å unngå å bli så hard i magen av v&h (var litt plaget med det tidligere).

Han har aldri hard/bløt mage, og tennene er fine (han får også masse tyggebein).

Siterer fra en liste over mat hunden ikke skal ha:

4. bakst av gjærdeig

9. Brød er heller ikke så bra i for store mengder,det gir i hvertfall

løs mage og så klarer jo ikke hunden å ta opp næring fra brød så

godt heller.så det blir mest vomfyll og avføring av det....

29. Loff er bra for magen, men det bør ikke gis for ofte.

Brød er heller ikke bra. i store mengder. Det legger seg som en film på tennene. – De fleste hunder med karies har fått brød for ofte, sier Kjetil Ueland.

Dette er ikke akkurat noen dokumentasjon på at brød er giftig, "bare" dårlig mage og tenner :D

Forklar meg gjerne hva som er tingen med brød som gjør at noen hundeeiere setter seg på bakbena.

Diesel blir hard i magen av V&H pga lite fiber (det er null firber i V&H). Du gir han brød, pasta osv, med det resultat at han ikke blir så hard i magen. Dette er pga at det inneholder karbohydrater og fiber, som gjør bajsen mer myk. I ekstreme mengder kan det ligne på diarè. Diarè sånn egentlig er jo ikke bare "mye fiber", men gjerne bakterier som ikke burde vært der de er osv. :) I ditt tilfelle er det jo bra. Noen vil nok hevde det beste er å gi grønnsaker, pga vit. og mineralinnholdet som brødet ikke har, men det har samme effekt - mykere bajs.

Så argumentene går egentlig ut på det samme (bortsett fra dette med tennene, men det har jeg ikke hørt om før). Loff inneholder minst fiber - det vet du egentlig, bare du tenker deg om; vi blir jo anbefalt å spise grovt pga fiber, og lite loff pga manglende fiber. Så gir du loff gir du egentlig mest karbodhydrater og minst fiber. Resultatet blir at du gir hunden mat som er vanskelig å fordøye for den, men som fyller opp magen = vomfyll. Det gjør også at bajsen blir litt mer myk. Gir du grovere brød, gir du mer fiber = mykere bajs. Gjærbakst er vel et annet ord for brød, eventuelt vil folk prøve å forhindre at du gir hunden ting som utvider seg mye i magesekken (men tørrfôr utvider seg ganske så mye det også, uten at det er så mange som skriker av den grunn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det er enkelte ting som er farlige å gi hunder fordi de kan få en akutt reaksjon av det og bli veldig syke, da er det en grei sak å passe på at hunden ikke får det i seg. Men N\når jeg ser slike lister, ikke gi ditt og ikke gi datt fordi på sikt vil det føre til problemer tar jeg det med en klype salt. Det er jo ikke akkurat sånn at man fullfórer hunden på brød heller da. Det er mye man kan bli syk av hvis man baserer hele sitt kosthold på det. Jeg gir også Dina tørket grovt brød uav og til. Det er vel heller hvis det er for mye det blir et problem. Hvis du trenger å gi han fiber hver dag pga magen, ville jeg heller hatt fiber i maten hans, og gitt han brød utenom nå og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9. Brød er heller ikke så bra i for store mengder,det gir i hvertfall

løs mage og så klarer jo ikke hunden å ta opp næring fra brød så

godt heller.så det blir mest vomfyll og avføring av det....

29. Loff er bra for magen, men det bør ikke gis for ofte.

Enig med Huldra, jeg kan heller ikke se hvorfor akkurat loff skulle være bra for magen, da det inneholder lite fiber.

Det stemmer dessuten ikke at hunder har så dårlig karbohydratfordøyelse. Hunder er ganske flinke til å ta opp varmebehandlet eller på andre måter behandlet stivelse, og fiber klarer INGEN dyr ta opp.

Jeg ser ingen problemer med å hunden en brødskalk i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke peiling for å være ærlig.Men her får vovva kun steinharde tørka brødskiver. Nja en skjeeeelden gang en fersk skive grovt brød med leverpostei.Tørka "skal" vist være bra for tenna ? Uansett min elsker det og er fast rituale etter nattaturen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...