Gå til innhold
Hundesonen.no

Ødelegging

Tyfonia

Recommended Posts

Hei. Har en valp på 15 uker som begynner å partere ting (sofa, bord, bøker, klær, leker osv.) med en eneste gang han befinner seg alene. Han klarte å rive i sundt to dyre skolebøker som lå på bordet i løpet av ti minutter han var på stua alene. Vi har ham på stua om natta og mens vi er på skole/jobb. Ikke i bur. Nå begynner jeg å få nok. Jeg har simpelthen ikke råd til å erstatte alt han har ødelagt. Prøver å legge ting av verdi slik at han liksom ikke skal nå det, men tydeligvis får han vinger når vi ikke er til stedet. Det har begynt å bli såpass ille nå at jeg ikke helt vet om det er så hyggelig å ha valp lengre. Jeg forberedte meg på en del ødeleggelser, spesielt i tannfellingsperioden (som ennå ikke har begynt) Han har masse leker og bite-bein som han kan kose seg med. Mat og rent vann har han tilgang på. Hjemme alene- trening har han også fått, men mistenker at han har bittelitt separasjonsangst selv om vi ikke har lagt opp noe spesielt grunnlag til at han skulle fått det. Han er nødt til å kunne være alene, rett og slett. Vi er begge nokså strenge/ nøye på at han skal få riktig oppdragelse og at han skal kunne oppføre seg skikkelig så langt som det er rett av oss å kreve av ham så liten som han ennå er.

Noen som har et nokså innlysende svar til meg som jeg i stundens raseri og fortvilelse ikke kan se?

Vil aller helst ikke bruke bur siden han ikke liker å være innestengt i lengre perioder, da begynner han å klynke og skrape. Vil ikke at han skal ødelegge seg.

Det innlysende svaret er at du ikke er forberedt godt nok på hva det innebærer å ha valp. Man rydder bort dyre bøker fra bord som er så lave at en liten staffevalp kan få tak i dem, man legger gamle aviser i en stabel i sofaen i stedet... Valper kan ikke fly, og en 15 uker gammel knott av din valps kaliber når ikke opp på en kjøkkenbenk, f eks...

Hvor vanskelig kan det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har en valp på 15 uker som begynner å partere ting (sofa, bord, bøker, klær, leker osv.) med en eneste gang han befinner seg alene. Han klarte å rive i sundt to dyre skolebøker som lå på bordet i løpet av ti minutter han var på stua alene. Vi har ham på stua om natta og mens vi er på skole/jobb. Ikke i bur. Nå begynner jeg å få nok. Jeg har simpelthen ikke råd til å erstatte alt han har ødelagt. Prøver å legge ting av verdi slik at han liksom ikke skal nå det, men tydeligvis får han vinger når vi ikke er til stedet. Det har begynt å bli såpass ille nå at jeg ikke helt vet om det er så hyggelig å ha valp lengre. Jeg forberedte meg på en del ødeleggelser, spesielt i tannfellingsperioden (som ennå ikke har begynt) Han har masse leker og bite-bein som han kan kose seg med. Mat og rent vann har han tilgang på. Hjemme alene- trening har han også fått, men mistenker at han har bittelitt separasjonsangst selv om vi ikke har lagt opp noe spesielt grunnlag til at han skulle fått det. Han er nødt til å kunne være alene, rett og slett. Vi er begge nokså strenge/ nøye på at han skal få riktig oppdragelse og at han skal kunne oppføre seg skikkelig så langt som det er rett av oss å kreve av ham så liten som han ennå er.

Noen som har et nokså innlysende svar til meg som jeg i stundens raseri og fortvilelse ikke kan se?

Vil aller helst ikke bruke bur siden han ikke liker å være innestengt i lengre perioder, da begynner han å klynke og skrape. Vil ikke at han skal ødelegge seg.

Høres ut som helt vanlig valpeoppførsel? Jeg ville blitt meget overrasket om min valp IKKE prøvde å ødelegge det meste av ting som slenger rundt, spesielt når den er alene. Man må bare smøre seg selv med tålmodighet, enkelte hunder ødelegger mye, andre lite, men uansett kan man nesten ikke bli fly forbanna - de ER faktisk valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden min egen hund aldri ødela noe som helst som valp, bortsett fra sine egne leker (som fløt rundt i hele huset!), vet jeg ikke helt hva som kan betegnes som 'normalt'.

Det som slo meg - hvis han er ekstrem - er at han kanskje er stresset og småengstelig fordi han er så mye overlatt til seg selv?

En valp på 15 uker kan sammenlignes med et 3-4 år gammelt menneskebarn. De er ikke veldig selvstendige enda og har stort behov for trygghet og selskap. Kan han ikke være sammen med dere om natten - om ikke i senga, så i hvertfall på samme rom?

Ellers er det vel bare å rydde unna, skulle jeg mene. Og legge fram ting han får lov til å herje med! Plenty med tyggesaker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...