Gå til innhold
Hundesonen.no

politi som hadde glemt at hunden var meldt savnet


Ross

Recommended Posts

For en stund siden skrev jeg et innlegg ang en hund som var mistet på jakt.

Eieren lette dag og natt etter hunden, meldte den savnet hos politiet i Drammen, Sande og Modum siden det var de stedene det var realistisk av hunden kunne ha gått, eieren hang også ut plakater, gikk på radioen og hadde annonser i avisen. Han fikk noen tips men desverre fant han aldri hunden igjen..

Da jeg var på et jobb intervju i Vikersund kom vi inn på denne samtalen og hun jeg var hos nevnte hun hadde hatt en løs hund rundt huset som hun hadde prøvd å fange etter å ha gitt den mat, men siden den var vansklig å fange hadde hun ringt politiet for å høre om de hadde noen savnede hunder, men de hadde IKKE fått inn noen meldinger om det og derfor valgte damen å ikke prøve å fange hunden siden den sikkert var på jakt rundt der.

Da jeg viser bilde av den savnede hunden sier damen skrå sikkert at det det er hunden som var rundt huset hennes en stund.. men desverre var den blitt borte nå når det var blitt så kaldt.

Det er grusomt at hund og eier kunne blitt gjenforent om det ikke hadde vært for at politiet hadde surret. Nå er det enten en fryst ihjel hund i skogen eller fortsatt en redd og kald hund som ikke finner hjem og en fortvila hundeeier.

Det er nå gått 5 mnd og hunden er fortsatt ikke funnet... en fortvila situasjon!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud det er sååå typisk politiet! Men jeg ser at eierene gjorde jo en kjempe innsats for å få den hjem igjen... Der jeg bodde før var det standard at når jakta var slutt hadde vi to til tre bikkjer på døra hver uke i mange uker fremover. Disse hundene var like dårlig merka hver gang og når vi først fikk tak i eierne hadde de ikke prøvd å lete en gang... Selv om det var både vått og kaldt ute... Syns det unødvenig. Er jo kjæledyret ditt selv om det er jakthund! Så flott å lese om jakteiere som faktisk leter etter hunden sin og så forjævelig å lese at politiet ikke tar jobben sin seriøst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Herregud, menneskelig svikt skjer i alle bransjer og er hovedårsak til de fleste flyulykker bl.a.

At politiet er nedbemannet og har andre prioriteter enn en skokk løshunder i jakta gjør ikke ting bedre og kan ikke klandres de som faktisk prøver og gjøre en jobb på de reduserte midlene de har til rådighet for tida. Det er ikke dems skyld at de er taperne i budjsettene. Det er det de folkevalgte som er ansvarlige for så skal du ha en svarteper så er det Ola Dunk.

Selvfølgelig trist at sånt skjer men å klandre politiet syns jeg blir litt snevert. De sitter faktisk ikke og venterpå en melding om at Fido har stikki av for å få noe og gjøre.

Fra i fjor høst ble det ny ordning med viking redningstjeneste at de kan ID sjekke løsshunder om de har chip. Så istedet for å gå via politiet som har langt viktigere ting og holde på med så ser du en løshund, få fatt i den og ID sjekk den hos Viking eller veterinær og kontakt eier direkte. Langt mere effektivt så kan politiet gjøre nyttigere ting enn å lete etter Fido.

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=3549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modum komune har Politi ja;)

Til bekjent.

Jeg mener ikke at politiet skal løpe rundt i skogen å lete etter bikkja de har jo viktigere ting å gjøre som å stå å gi folk fartsbøter og ta folk som kjøper sex. Men de burde ha hatt det inne på datan eller annet sted så når folk ringer at det er mulig å få et riktig svar. Eieren ringte hver uke til alle politi stasjonene for å høre om de hadde hørt noe og da burde de husket at det er en hund savent i deres område.

Hun jeg snakket med Hadde selvsagt prøvd hardere å få tak i hunden om hun hadde vist den var savnet, men man kan ikke ta inn en jakthund som bare er på jakt heller og sjekke me vet om iID merking..

TENK OM D VAR DIN HUND SOM VAR BORTE??? du ville jo selvfølgelig gjort allt om du er ordentlig glad i hunden din for å få den tilbake. Selv om denne hunden både hadde peiler, halsbånd me navn og id merket så kan de desverre bli borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så forferdelig at hunden enda ikke har kommet til rette!

Det er utrolig leit at politiet ikke svarte riktig, og jeg syns virkelig de kan ha det på en database! At de ikke skal bruke mye ressursjer på å lete etter hunden er jo selvfølgelig greit. Det hadde jo bare vært merkelig. Men de kunne ha klart å svare syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Modum komune har Politi ja;)

De har Lensmannskontor i kontortid. Det er Hønefoss og Drammen som er stasjonene for distriktene du snakker om, så veldig mange telefoner burde det ikke være snakk om.

Forferdelig lite konstruktiv kritikk, hva vil du frem til utover å sitte her å skrike? Kan du ikke heller skjelle ut dama som klarte fôre bikkja uten å sjekke navn på halsbåndet?

En tar ikke en hund som er på jakt nei, men en hund som streifer i hagen og spiser mat fra fremmede er vel ikke akkurat på viltjakt?

Uansett var poenget mitt at alle landets Vikingstasjoner (154?) nå er utstyrt med avleser for IDsjekk og vil være det desidert mest effektive for å komme i kontakt med eier. Grunnen til dette er nettopp pga av alle lausbikkjene i jakta som det står på nkk sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har Lensmannskontor i kontortid. Det er Hønefoss og Drammen som er stasjonene for distriktene du snakker om, så veldig mange telefoner burde det ikke være snakk om.

Forferdelig lite konstruktiv kritikk, hva vil du frem til utover å sitte her å skrike? Kan du ikke heller skjelle ut dama som klarte fôre bikkja uten å sjekke navn på halsbåndet?

En tar ikke en hund som er på jakt nei, men en hund som streifer i hagen og spiser mat fra fremmede er vel ikke akkurat på viltjakt?

Uansett var poenget mitt at alle landets Vikingstasjoner (154?) nå er utstyrt med avleser for IDsjekk og vil være det desidert mest effektive for å komme i kontakt med eier. Grunnen til dette er nettopp pga av alle lausbikkjene i jakta som det står på nkk sine sider.

Damen fikk ikke tak i hunden da, DERFOR hun ringte politiet da vettu. Hunden var redd men sulten, så hun prøvde å lure den med mat, men når den ikke tørte å komme er det veldig vanskelig å få sjekket id og halsbånd. Eller har du noen lure påfunn for å finne ut det uten å komme i kontakte me bikkja????

Hva er galt me å skrike ut når en sånn ting skjer?? Ville bare at folk skal bli oppmerksom på det om de mister sin hund. Hunden hadde peiler og reflekser og da vil det jo minne om at den er på jakt.. Jeg pleier ikke å ha på bikkja mi det me mindre den skulle vært ute å jakta ihvewrtfall..

Men men skjønner ikke at du er så negativ t denne meldingen.. men men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, menneskelig svikt skjer i alle bransjer og er hovedårsak til de fleste flyulykker bl.a.

At politiet er nedbemannet og har andre prioriteter enn en skokk løshunder i jakta gjør ikke ting bedre og kan ikke klandres de som faktisk prøver og gjøre en jobb på de reduserte midlene de har til rådighet for tida. Det er ikke dems skyld at de er taperne i budjsettene. Det er det de folkevalgte som er ansvarlige for så skal du ha en svarteper så er det Ola Dunk.

Selvfølgelig trist at sånt skjer men å klandre politiet syns jeg blir litt snevert. De sitter faktisk ikke og venterpå en melding om at Fido har stikki av for å få noe og gjøre.

Fra i fjor høst ble det ny ordning med viking redningstjeneste at de kan ID sjekke løsshunder om de har chip. Så istedet for å gå via politiet som har langt viktigere ting og holde på med så ser du en løshund, få fatt i den og ID sjekk den hos Viking eller veterinær og kontakt eier direkte. Langt mere effektivt så kan politiet gjøre nyttigere ting enn å lete etter Fido.

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=3549

Men du, vet du noe om det er Viking i alle kommuner? Tenker litt på Bergen blant annet. Når jeg har funnet løse hunder tidligere, så har jeg blitt bedt om å kontakte Falken eller noe? Men hvis det nå har fått en fast, RYDDIG ordning med tilgang på chip avleser, så ville det jo vært strålende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Men du, vet du noe om det er Viking i alle kommuner? Tenker litt på Bergen blant annet.

Er vel ikke i alle kommuner men 154 stasjoner er jo langt mer enn antallet politistasjoner etter all omlegging som er gjort, nå er det vel 1-2 politistasjoner pr.fylke.

Her er alle: http://www.vikingredning.no/kart.aspx Det er vel allikevel sånn jeg har forstått det ikke sånn at de tar inn hundene men er behjelpelig med å lese av ID for så å kunne kontakte eier direkte. Det er jo dusinvis av bikkjer som blir borte i jakta hvertt år, denne historien er derfor ikke akkurat enestående derfor jeg og ikke helt skjønner poenget med å skjelle ut politiet på desperat jakt etter å finne en syndebukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke i alle kommuner men 154 stasjoner er jo langt mer enn antallet politistasjoner etter all omlegging som er gjort, nå er det vel 1-2 politistasjoner pr.fylke.

Her er alle: http://www.vikingredning.no/kart.aspx Det er vel allikevel sånn jeg har forstått det ikke sånn at de tar inn hundene men er behjelpelig med å lese av ID for så å kunne kontakte eier direkte. Det er jo dusinvis av bikkjer som blir borte i jakta hvertt år, denne historien er derfor ikke akkurat enestående derfor jeg og ikke helt skjønner poenget med å skjelle ut politiet på desperat jakt etter å finne en syndebukk...

fremdeles litt OT.

Wow.. de har jo Viking i Bergen også jo... Så rart at jeg den gangen (sikkert to år siden nå da) ble henvist til noen andre? Nuvel, da vet jeg det til neste hund jeg kommer over. Men det er jo uansett ikke værre enn å hanke inn hundene og ta de med til veterinær. Koster jo finner ingenting å få chip avlest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

poenget med å skjelle ut politiet på desperat jakt etter å finne en syndebukk...

Tror du missforsto litt her asså, er ikke på jakt etter en syndebukk, skrev det fordi andre sikkert kommer borti samme situasjon og det er veldig greit å vite at det hva som skjedde DENNE gangen. Og siden du er så flink t å informere oss så vet vi at det er viking vi skal ringe og spørre... Bra ihvertfall du er oppdatert over hvem vi eventuelt skal kontakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
fremdeles litt OT.

Wow.. de har jo Viking i Bergen også jo... Så rart at jeg den gangen (sikkert to år siden nå da) ble henvist til noen andre? Nuvel, da vet jeg det til neste hund jeg kommer over. Men det er jo uansett ikke værre enn å hanke inn hundene og ta de med til veterinær. Koster jo finner ingenting å få chip avlest...

Jeg tror ikke dette skal forveksles med de avtaler ev. redingsselskaper har hatt og kanskje fremdeles har med politiet. Dette er nytt og kun en tjeneste for å identifisere eieren på dyret sånn jeg forstår det men nå har jeg sendt en mail til Viking i ren nysgjerrigjet for å få litt info rundt praksisen på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dette skal forveksles med de avtaler ev. redingsselskaper har hatt og kanskje fremdeles har med politiet. Dette er nytt og kun en tjeneste for å identifisere eieren på dyret sånn jeg forstår det men nå har jeg sendt en mail til Viking i ren nysgjerrigjet for å få litt info rundt praksisen på dette.

Kjempe bra! Og når jeg har tenkt meg litt om, så var det ikke Falk, men Fant *pinlig*. Men greien er jo det at når jeg fant Lea (som det viste seg at hun het), så kunne hverken Fant eller Politiet hjelpe meg. Derfor dro jeg henne til dyrlegen for å finne ut av det selv. Såh... det er en bra ting dersom man har fått en praksis for å lokalisere eiere etter chipkontroll. Tvilsomt at alle andre trekker med seg fremmede hunder inn til en veterinær for å få dem sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Her er hva Viking svarer:

Hei,

Alle våre stasjoner skal ha fått tilsendt avlesningsutstyr.

Vi rykker ikke ut på disse oppdragene, men forutsetter at hunden bringes til våre kontorer. Vi har beredskap i 24/7-365, slik at i teorien kan vi lese av til alle døgnets tider. Det betyr at vi i enkelte saker må kalle ut ”sovende vakt”

Den enkelte Vikingstasjon har beregnet en enhetspris for dette, dvs alle betaler det samme uansett tid på døgnet.

Denne prisen ligger mellom 300kr og 500 kr, som belastes dyrets eier.

Med vennlig hilsen

Problemet med denne løsningen foreløpig er vel at svært få vet om det og så vidt jeg har lagt merke til er det bare en liten notis på nkk.no som opplyser om tilbudet. NKK burde ta ansvar her og oppfordre folk til å ta med løshunder til nærmeste Vikingstasjon for å lese chip og få kontaktet dyrets eier fremfor å overlate problemet til politet.

På sikt trur jeg dette kan være en bra løsning for alle parter bare det blir bedre kjent blant folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...