Gå til innhold
Hundesonen.no

politi som hadde glemt at hunden var meldt savnet

Ross

Recommended Posts

For en stund siden skrev jeg et innlegg ang en hund som var mistet på jakt.

Eieren lette dag og natt etter hunden, meldte den savnet hos politiet i Drammen, Sande og Modum siden det var de stedene det var realistisk av hunden kunne ha gått, eieren hang også ut plakater, gikk på radioen og hadde annonser i avisen. Han fikk noen tips men desverre fant han aldri hunden igjen..

Da jeg var på et jobb intervju i Vikersund kom vi inn på denne samtalen og hun jeg var hos nevnte hun hadde hatt en løs hund rundt huset som hun hadde prøvd å fange etter å ha gitt den mat, men siden den var vansklig å fange hadde hun ringt politiet for å høre om de hadde noen savnede hunder, men de hadde IKKE fått inn noen meldinger om det og derfor valgte damen å ikke prøve å fange hunden siden den sikkert var på jakt rundt der.

Da jeg viser bilde av den savnede hunden sier damen skrå sikkert at det det er hunden som var rundt huset hennes en stund.. men desverre var den blitt borte nå når det var blitt så kaldt.

Det er grusomt at hund og eier kunne blitt gjenforent om det ikke hadde vært for at politiet hadde surret. Nå er det enten en fryst ihjel hund i skogen eller fortsatt en redd og kald hund som ikke finner hjem og en fortvila hundeeier.

Det er nå gått 5 mnd og hunden er fortsatt ikke funnet... en fortvila situasjon!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud det er sååå typisk politiet! Men jeg ser at eierene gjorde jo en kjempe innsats for å få den hjem igjen... Der jeg bodde før var det standard at når jakta var slutt hadde vi to til tre bikkjer på døra hver uke i mange uker fremover. Disse hundene var like dårlig merka hver gang og når vi først fikk tak i eierne hadde de ikke prøvd å lete en gang... Selv om det var både vått og kaldt ute... Syns det unødvenig. Er jo kjæledyret ditt selv om det er jakthund! Så flott å lese om jakteiere som faktisk leter etter hunden sin og så forjævelig å lese at politiet ikke tar jobben sin seriøst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Herregud, menneskelig svikt skjer i alle bransjer og er hovedårsak til de fleste flyulykker bl.a.

At politiet er nedbemannet og har andre prioriteter enn en skokk løshunder i jakta gjør ikke ting bedre og kan ikke klandres de som faktisk prøver og gjøre en jobb på de reduserte midlene de har til rådighet for tida. Det er ikke dems skyld at de er taperne i budjsettene. Det er det de folkevalgte som er ansvarlige for så skal du ha en svarteper så er det Ola Dunk.

Selvfølgelig trist at sånt skjer men å klandre politiet syns jeg blir litt snevert. De sitter faktisk ikke og venterpå en melding om at Fido har stikki av for å få noe og gjøre.

Fra i fjor høst ble det ny ordning med viking redningstjeneste at de kan ID sjekke løsshunder om de har chip. Så istedet for å gå via politiet som har langt viktigere ting og holde på med så ser du en løshund, få fatt i den og ID sjekk den hos Viking eller veterinær og kontakt eier direkte. Langt mere effektivt så kan politiet gjøre nyttigere ting enn å lete etter Fido.

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=3549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modum komune har Politi ja;)

Til bekjent.

Jeg mener ikke at politiet skal løpe rundt i skogen å lete etter bikkja de har jo viktigere ting å gjøre som å stå å gi folk fartsbøter og ta folk som kjøper sex. Men de burde ha hatt det inne på datan eller annet sted så når folk ringer at det er mulig å få et riktig svar. Eieren ringte hver uke til alle politi stasjonene for å høre om de hadde hørt noe og da burde de husket at det er en hund savent i deres område.

Hun jeg snakket med Hadde selvsagt prøvd hardere å få tak i hunden om hun hadde vist den var savnet, men man kan ikke ta inn en jakthund som bare er på jakt heller og sjekke me vet om iID merking..

TENK OM D VAR DIN HUND SOM VAR BORTE??? du ville jo selvfølgelig gjort allt om du er ordentlig glad i hunden din for å få den tilbake. Selv om denne hunden både hadde peiler, halsbånd me navn og id merket så kan de desverre bli borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så forferdelig at hunden enda ikke har kommet til rette!

Det er utrolig leit at politiet ikke svarte riktig, og jeg syns virkelig de kan ha det på en database! At de ikke skal bruke mye ressursjer på å lete etter hunden er jo selvfølgelig greit. Det hadde jo bare vært merkelig. Men de kunne ha klart å svare syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Modum komune har Politi ja;)

De har Lensmannskontor i kontortid. Det er Hønefoss og Drammen som er stasjonene for distriktene du snakker om, så veldig mange telefoner burde det ikke være snakk om.

Forferdelig lite konstruktiv kritikk, hva vil du frem til utover å sitte her å skrike? Kan du ikke heller skjelle ut dama som klarte fôre bikkja uten å sjekke navn på halsbåndet?

En tar ikke en hund som er på jakt nei, men en hund som streifer i hagen og spiser mat fra fremmede er vel ikke akkurat på viltjakt?

Uansett var poenget mitt at alle landets Vikingstasjoner (154?) nå er utstyrt med avleser for IDsjekk og vil være det desidert mest effektive for å komme i kontakt med eier. Grunnen til dette er nettopp pga av alle lausbikkjene i jakta som det står på nkk sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har Lensmannskontor i kontortid. Det er Hønefoss og Drammen som er stasjonene for distriktene du snakker om, så veldig mange telefoner burde det ikke være snakk om.

Forferdelig lite konstruktiv kritikk, hva vil du frem til utover å sitte her å skrike? Kan du ikke heller skjelle ut dama som klarte fôre bikkja uten å sjekke navn på halsbåndet?

En tar ikke en hund som er på jakt nei, men en hund som streifer i hagen og spiser mat fra fremmede er vel ikke akkurat på viltjakt?

Uansett var poenget mitt at alle landets Vikingstasjoner (154?) nå er utstyrt med avleser for IDsjekk og vil være det desidert mest effektive for å komme i kontakt med eier. Grunnen til dette er nettopp pga av alle lausbikkjene i jakta som det står på nkk sine sider.

Damen fikk ikke tak i hunden da, DERFOR hun ringte politiet da vettu. Hunden var redd men sulten, så hun prøvde å lure den med mat, men når den ikke tørte å komme er det veldig vanskelig å få sjekket id og halsbånd. Eller har du noen lure påfunn for å finne ut det uten å komme i kontakte me bikkja????

Hva er galt me å skrike ut når en sånn ting skjer?? Ville bare at folk skal bli oppmerksom på det om de mister sin hund. Hunden hadde peiler og reflekser og da vil det jo minne om at den er på jakt.. Jeg pleier ikke å ha på bikkja mi det me mindre den skulle vært ute å jakta ihvewrtfall..

Men men skjønner ikke at du er så negativ t denne meldingen.. men men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, menneskelig svikt skjer i alle bransjer og er hovedårsak til de fleste flyulykker bl.a.

At politiet er nedbemannet og har andre prioriteter enn en skokk løshunder i jakta gjør ikke ting bedre og kan ikke klandres de som faktisk prøver og gjøre en jobb på de reduserte midlene de har til rådighet for tida. Det er ikke dems skyld at de er taperne i budjsettene. Det er det de folkevalgte som er ansvarlige for så skal du ha en svarteper så er det Ola Dunk.

Selvfølgelig trist at sånt skjer men å klandre politiet syns jeg blir litt snevert. De sitter faktisk ikke og venterpå en melding om at Fido har stikki av for å få noe og gjøre.

Fra i fjor høst ble det ny ordning med viking redningstjeneste at de kan ID sjekke løsshunder om de har chip. Så istedet for å gå via politiet som har langt viktigere ting og holde på med så ser du en løshund, få fatt i den og ID sjekk den hos Viking eller veterinær og kontakt eier direkte. Langt mere effektivt så kan politiet gjøre nyttigere ting enn å lete etter Fido.

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=3549

Men du, vet du noe om det er Viking i alle kommuner? Tenker litt på Bergen blant annet. Når jeg har funnet løse hunder tidligere, så har jeg blitt bedt om å kontakte Falken eller noe? Men hvis det nå har fått en fast, RYDDIG ordning med tilgang på chip avleser, så ville det jo vært strålende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Men du, vet du noe om det er Viking i alle kommuner? Tenker litt på Bergen blant annet.

Er vel ikke i alle kommuner men 154 stasjoner er jo langt mer enn antallet politistasjoner etter all omlegging som er gjort, nå er det vel 1-2 politistasjoner pr.fylke.

Her er alle: http://www.vikingredning.no/kart.aspx Det er vel allikevel sånn jeg har forstått det ikke sånn at de tar inn hundene men er behjelpelig med å lese av ID for så å kunne kontakte eier direkte. Det er jo dusinvis av bikkjer som blir borte i jakta hvertt år, denne historien er derfor ikke akkurat enestående derfor jeg og ikke helt skjønner poenget med å skjelle ut politiet på desperat jakt etter å finne en syndebukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke i alle kommuner men 154 stasjoner er jo langt mer enn antallet politistasjoner etter all omlegging som er gjort, nå er det vel 1-2 politistasjoner pr.fylke.

Her er alle: http://www.vikingredning.no/kart.aspx Det er vel allikevel sånn jeg har forstått det ikke sånn at de tar inn hundene men er behjelpelig med å lese av ID for så å kunne kontakte eier direkte. Det er jo dusinvis av bikkjer som blir borte i jakta hvertt år, denne historien er derfor ikke akkurat enestående derfor jeg og ikke helt skjønner poenget med å skjelle ut politiet på desperat jakt etter å finne en syndebukk...

fremdeles litt OT.

Wow.. de har jo Viking i Bergen også jo... Så rart at jeg den gangen (sikkert to år siden nå da) ble henvist til noen andre? Nuvel, da vet jeg det til neste hund jeg kommer over. Men det er jo uansett ikke værre enn å hanke inn hundene og ta de med til veterinær. Koster jo finner ingenting å få chip avlest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

poenget med å skjelle ut politiet på desperat jakt etter å finne en syndebukk...

Tror du missforsto litt her asså, er ikke på jakt etter en syndebukk, skrev det fordi andre sikkert kommer borti samme situasjon og det er veldig greit å vite at det hva som skjedde DENNE gangen. Og siden du er så flink t å informere oss så vet vi at det er viking vi skal ringe og spørre... Bra ihvertfall du er oppdatert over hvem vi eventuelt skal kontakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
fremdeles litt OT.

Wow.. de har jo Viking i Bergen også jo... Så rart at jeg den gangen (sikkert to år siden nå da) ble henvist til noen andre? Nuvel, da vet jeg det til neste hund jeg kommer over. Men det er jo uansett ikke værre enn å hanke inn hundene og ta de med til veterinær. Koster jo finner ingenting å få chip avlest...

Jeg tror ikke dette skal forveksles med de avtaler ev. redingsselskaper har hatt og kanskje fremdeles har med politiet. Dette er nytt og kun en tjeneste for å identifisere eieren på dyret sånn jeg forstår det men nå har jeg sendt en mail til Viking i ren nysgjerrigjet for å få litt info rundt praksisen på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dette skal forveksles med de avtaler ev. redingsselskaper har hatt og kanskje fremdeles har med politiet. Dette er nytt og kun en tjeneste for å identifisere eieren på dyret sånn jeg forstår det men nå har jeg sendt en mail til Viking i ren nysgjerrigjet for å få litt info rundt praksisen på dette.

Kjempe bra! Og når jeg har tenkt meg litt om, så var det ikke Falk, men Fant *pinlig*. Men greien er jo det at når jeg fant Lea (som det viste seg at hun het), så kunne hverken Fant eller Politiet hjelpe meg. Derfor dro jeg henne til dyrlegen for å finne ut av det selv. Såh... det er en bra ting dersom man har fått en praksis for å lokalisere eiere etter chipkontroll. Tvilsomt at alle andre trekker med seg fremmede hunder inn til en veterinær for å få dem sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Her er hva Viking svarer:

Hei,

Alle våre stasjoner skal ha fått tilsendt avlesningsutstyr.

Vi rykker ikke ut på disse oppdragene, men forutsetter at hunden bringes til våre kontorer. Vi har beredskap i 24/7-365, slik at i teorien kan vi lese av til alle døgnets tider. Det betyr at vi i enkelte saker må kalle ut ”sovende vakt”

Den enkelte Vikingstasjon har beregnet en enhetspris for dette, dvs alle betaler det samme uansett tid på døgnet.

Denne prisen ligger mellom 300kr og 500 kr, som belastes dyrets eier.

Med vennlig hilsen

Problemet med denne løsningen foreløpig er vel at svært få vet om det og så vidt jeg har lagt merke til er det bare en liten notis på nkk.no som opplyser om tilbudet. NKK burde ta ansvar her og oppfordre folk til å ta med løshunder til nærmeste Vikingstasjon for å lese chip og få kontaktet dyrets eier fremfor å overlate problemet til politet.

På sikt trur jeg dette kan være en bra løsning for alle parter bare det blir bedre kjent blant folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...