Gå til innhold
Hundesonen.no

Welsh springer spaniel


Klementin

Recommended Posts

Jeg vurderte Engelsk springer spaniel da jeg kjøpte min golden. Men jeg liker ikke ørene deres og synes de er litt for "hengete" i ansiktet *no offence til springer-eiere*. Jeg kjenner flere engelsk springere som er veldig myke. Men ellers har jeg så sansen for rasen. Så sitter jeg her og leser om Welsh springer spaniel, og føler de har alle de gode egenskapene som den engelske har, men at de er hakket tøffere. Og så har dem litt nettere ansikt og ører :ahappy: Kanskje dette er rasen for meg? Noen som kan fortelle meg litt om denne rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er to tråder som kanskje kan være til hjelp:

http://doggis.no/forum/index.php?showtopic...94&hl=welsh

http://doggis.no/forum/index.php?showtopic...47&hl=welsh

En venn av meg har en welsh tispe. Søt og snill hund som går godt sammen med andre hunder. Stille og rolig(inne) og er ellers en trivelig hund. Kanskje en tanke for forsiktig.

Jeg har mye mer sans for welsh enn engelsk springer. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det pelsen da.. Tispene har nok kanskje ofte litt mindre pels enn engelsk, men slett ikke alltid. Vet om mange welsh som har mer pels enn min springer.. (siden jeg vet du er litt opptatt av pels og sånt). Ellers tror jeg at dette med mykhet kommer veldig an på linjer og sånt. Finnes sikkert både mykere og hardere linjer av begge rasene. Jeg har en springer som slett ikke er så myk som mange andre. Innbiller meg også at de "hardner" litt til i løpet av årene, gjerne i takt med at jaktinstinktet modnes (det har i alle fall skjedd hos meg, uten at hun nødvendigvis var så himla myk i utgangspunktet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det pelsen da.. Tispene har nok kanskje ofte litt mindre pels enn engelsk, men slett ikke alltid. Vet om mange welsh som har mer pels enn min springer.. (siden jeg vet du er litt opptatt av pels og sånt). Ellers tror jeg at dette med mykhet kommer veldig an på linjer og sånt. Finnes sikkert både mykere og hardere linjer av begge rasene. Jeg har en springer som slett ikke er så myk som mange andre. Innbiller meg også at de "hardner" litt til i løpet av årene, gjerne i takt med at jaktinstinktet modnes (det har i alle fall skjedd hos meg, uten at hun nødvendigvis var så himla myk i utgangspunktet).

Den type pelsstell er helt ok :ahappy: Må helt klart velge rette linjer og foreldre ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter på valp :ahappy:

Rekker ikke skrive mer nå siden kl er snart to på natta og jeg skal jobbe imorgen, men det var spennende for meg også å lese de andre trådene.

Lurer fortsatt litt på dette med den bjeffingen og hjemmealenetreningen.. Hvordan skal dette gå :rolleyes:

Selv om jeg har prøvd å lese så mye som mulig om rasen kan jeg jo ikke vite 100 % hva jeg går til før jeg har prøvd... :angry:

Svenske hjemmesiden (Rasen er vanligere i Sverige enn i Norge.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter på valp :ahappy:

Rekker ikke skrive mer nå siden kl er snart to på natta og jeg skal jobbe imorgen, men det var spennende for meg også å lese de andre trådene.

Lurer fortsatt litt på dette med den bjeffingen og hjemmealenetreningen.. Hvordan skal dette gå :rolleyes:

Selv om jeg har prøvd å lese så mye som mulig om rasen kan jeg jo ikke vite 100 % hva jeg går til før jeg har prøvd... :angry:

Svenske hjemmesiden (Rasen er vanligere i Sverige enn i Norge.)

Gleder meg til å høre hvordan det går med dere :cheer: Tror du ikke hjemmealenetrening går bra hvis man er flink fra begynnelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg tror jo og håper det!

Skal se om jeg får laget egen tråd på valpeforumet snart, der jeg kan legge ut bilder og stille noen spørsmål :ahappy:

Vi skal hente 12. 2. og jeg gleder meg sånn :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt welsh i hus over 11 år (på godt og vondt :rolleyes: ), og går nå og venter spent på telefon fra oppdretter om min nye, lille stjerne. "Hun" er ennå ikke født, og jeg krysser fingre og tær og håper at det blir en tispevalp i kullet. Er vel en smule valpesyk, kan man si..

Jeg trives svært godt med min allround-welsh. Avhengig av hvilke linjer du velger et kull etter, så vil du nok finne en type hund som passer det du har tenkt deg ut. Men, mange oppdrettere avler etter hvert utelukkende på eksteriør, og har du planer om bruksegenskaper, bør du være litt oppmerksom på hvilke foreldredyr som velges. Om du vurderer welsh, så bør du tenke på å sette nesa mot Sverige eller Danmark. Der er rasen mer utbredt, og mangfoldet større. Det finnes flott avlsmateriale i Norge også, men ventelista kan bli lang for en som går og venter :)

Jeg har ikke inngående kunnskaper om den engelske storebroren, men av de engelskmennene jeg har møtt på, så fremstår nok welshen som noe mer vilter og vimsete. Men, welshen er intelligent og utspekulert, og liker å få bruke hodet sitt. Min aldrende dame vet ikke om noe kjekkere enn å jage rundt i skogen på leting etter fugl, selv om hun aldri har vært jakttrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...