Gå til innhold
Hundesonen.no

NÅ har jeg bestmt at Puma skal bli klikkerhund-


Aya

Recommended Posts

hva er viktig å huske på?

Synes det går smått fremover med Puma, vi mangler til tider litt motivasjon, selv om han er supermotivert på f.eks apport.. Dessuten tror jeg ikke helt han vet hvilket moment som er viktigst, f.eks ved dekk at han skal helt ned. Derfor klikkertrening. Pluss at det er gøy å ha en hund som synes trening er kjempemorsomt, og som kan bruke hodet sitt på å trene seg selv..

MEN, trenger deres erfaringer, klikkerfolk, Annette, benedicte osv.

Noen vanlige feller man går i? Jeg har foreløpig (dessverre) ikke råd til å gå kurs, men det blir til våren/sommeren. Har boka, og Don't shoot the dog, pluss at jeg har lest masse b.la her og på Canis. Jeg kan prinsippene, og vet hvordan jeg skal gjøre det.. Spesielt i starten. Men er det noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy :P Supert! Lykke til! :P

Klikkertrening er utrolig gøy!

Vet ikke helt hva jeg skal tipse om jeg..

Jeg kan jo si det at det kan være litt vanskelig i begynnelsen, for det tar som regel litt tid før man ser resultater. Pluss at de første atferdene tar litt tid å lære inn, men det er jo min erfaring. Når hunden først har skjønt poenget, da går det lynraskt! Så det er bare å komme over den første kneika, da det kan virke som at hverken du eller hunden skjønner noenting som helst. Hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

=D> =D> =D> He he :P

Egentlig er det bare å klikke i vei...den største feilen mange gjør er å være redd for å å gjøre noe feil.

Forsterkningsfrekvensen er veldig viktig.Det skal gå kortest mulig tid mellom hvert klikk,spesiellt i begynnelsen.hvis ikke bikkja tilbyr aferden du venter på innen rimelig tid(dvs sekunder) så klikk for noe annet.Etterhvert når den blir klikkerklok kan du begynne å kreve mer.

Husk at det er mye mer krevende for hunden å finne ut av ting selv så det er viktig å trene korte økter.

Og IKKE tren for mye på en ting,da kan en crossoverhund "låse" seg.Morten E mener man bør ha som mål å være innom 19 grunneferdigheter på 14 dager og det er jeg enig i :P

Loke ble klikkerklok nok til at jeg kunne drive med frishaping på under en uke,men han er ikke en reell crossoverhund da han ikke var trent fra før av.

Og så selvfølgelig:ikke bruk komandoer, lokk på hunden ,eller begynn å trene når den er passiv...

Jeg må synde litt der fordi Loke er litt overaktiv,så jeg må forsterke at han er passiv og slapper av,men det er egentlig fy-fy..

(Klikkerinstruktøren som sa jeg skulle gjøre det :P )

Handler91 kan sikkert komme med mye flere tips,tror hun har klikket lenger,eller i det minste mer målrettet enn meg.

lykke til! :P

MVh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for koselige tilbakemeldinger!! :P Vi tar det smått i starten.. Han tilbyr allerede adferder, selv om jeg aldri har klikkertrent han. Gi labb og sitt, pluss på plass er ting han gjør hvis jeg blir stående pasiv noen sekunder.. Det blir skikkelig gøy å komme igang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for koselige tilbakemeldinger!! :P Vi tar det smått i starten.. Han tilbyr allerede adferder' date=' selv om jeg aldri har klikkertrent han. Gi labb og sitt, pluss på plass er ting han gjør hvis jeg blir stående pasiv noen sekunder.. Det blir skikkelig gøy å komme igang![/quote']

Du får komme deg på klikkercamp i juni da :P

Dit SKAL vi!Koste hva det koste vil!Om jeg så må selge noe.... 8)

Jeg skal prøve å spørre ut instruktørene på kurset i kveld om hva man må gjøre for å komme med..he he :wink:

Mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også begynne å klikkertrene!

Yrja virker som hun synes det er så kjedelig å trene vanlig og det gjør at jeg blir litt motløs... Har lyst til å prøve noe nytt hvor både jeg og Yrja får brukt hjernene våre mer! Er det dumt å tenke sånn, eller er det greit? Tenker sånn at det hadde vært spennende å prøve noe nytt, både for meg og hunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også begynne å klikkertrene!

Yrja virker som hun synes det er så kjedelig å trene vanlig og det gjør at jeg blir litt motløs... Har lyst til å prøve noe nytt hvor både jeg og Yrja får brukt hjernene våre mer! Er det dumt å tenke sånn, eller er det greit? Tenker sånn at det hadde vært spennende å prøve noe nytt, både for meg og hunden...

Vil anbefale deg å lese f.eks. "Klikkertrening for din hund" - men når du har gjort det er det bare å sette i gang! Klikkertrening er kjempemoro, og man kan begynne med det selv om hunden ikke er valp. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også begynne å klikkertrene!

Yrja virker som hun synes det er så kjedelig å trene vanlig og det gjør at jeg blir litt motløs... Har lyst til å prøve noe nytt hvor både jeg og Yrja får brukt hjernene våre mer! Er det dumt å tenke sånn, eller er det greit? Tenker sånn at det hadde vært spennende å prøve noe nytt, både for meg og hunden...

Det høres kjempelurt ut spør du meg :) Det er jo bare å prøve, så finner du fort ut om det er noe for dere eller ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skyt hunden er også en genial bok å lese når man skal begynne med klikker' date=' jeg fikk i vertfall mange aha opplevelser der. :)[/quote']

Ja, enig, det er en kjempebra bok... Ellers så finner man mange artikler på internett ved å søke etter klikkertrening, samt på Canis.no.

Men hun sa vel at hun hadde den boka da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, klikkertrening er kjempemoro! :)

I begynnelsen kan det gå litt treigt, i hvert fall for hunder som er vandt med å bli straffet for det de gjør galt, eller bli lokket og lurt og korrigert. Men en dag går lyset for hunden, og den begynner å servere atferder slik at du bare kan velge og vrake! Utrolig moro :wink: En dag tok jeg med Cita på en gammel skole, og det tok meg 6 klikk (og ingen lokking e.l) å lære henne å hoppe opp på bordet og legge snuten mellom forlabbene :D

Jeg kan anbefale www.canis.no på det aller meste!! Utrolig mange flinke folk der inne som kan hjelpe hvis du sitter fast eller lurer på noe:)

Jeg letet også fram noen linker du kan stikke innom:

www.clickertraining.com (Karen Pryor - forfatter av "ikke skyt hunden" og klikkertreningens "førstedame" - sin hjemmeside med masse interessante artikler om klikkertrening)

www.clickersolutions.com

www.clickandtreat.com

Og lurer du på noe kan du alltid spørre meg på msn eller sende en mail!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...