Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan ta det vanskelige valget?


Tollertassen

Recommended Posts

Jeg har lenge slitt med en avgjørelse som jeg er redd for å ta etterhvert. Pusen min (to og et halvt år) trives ikke veldig godt i lag med hunden vår (halvannet år). De kommer godt overens egentlig og pus er helt klart sjefen, men Rambo er også en helt annen katt når hunden vår er ute. Da maler og koser han seg hele tiden, men når Bailey er her så koser han svært sjelden med oss.

Jeg synes det er helt forferdelig at Rambo ikke får vært den katten han egentlig er, en kar med stor personlighet, uendelig kosen og rett og slett helt rå!

Da kommer jeg til det vanskelige å gi bort en voksen kastrert katt på syv kg. til et hjem jeg er trygg på vil være godt. I prinsippet synes jeg det er helt forfeldelig å ikke kunne fullføre et ansvar jeg har påtatt meg, den lille pelsotten som skulle bli avlivet. Men jeg må også se på Rambo sin livskvalitet som per i dag er svært svekket, det er for å si det rett ut helt ******! Jeg føler ikke for å legge han ut på finn og de som vi har spurt har ikke mulighet til å ta han. Så hva gjør man?

Jeg har håpet det hadde gått seg til, men det blir rett og slett ikke bedre. Han er i tilleg en innekatt per. i dag men jeg tror han hadde kost seg om han fikk en hage og utforske også. Jeg vil så gjerne gi denne unike katten alt han fortjener og det føles ikke noe godt at jeg velger hunden framfor katten, for det gjør jeg jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke.. Hva om man stenger av visse områder i huset/leiligheten som kun er kattens områder og hunden ikke har adgang? F.eks. stua, soverommet eller et annet sted man relativt ofte tilbringer tid i. Da vil jo begge dyrene få "alenetid" med deg, men uten å måtte dele deg med den andre.

Dette vet jeg har funket hos andre i alle fall (da hundeforbud på stua og man har grind foran døren inn dit - mens katten "bor" der).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, vi har prøvd dette også, deler av leiligheten er hundefri. Hvis vi skulle stengt av stuen hadde det vel blitt litt feil igjen siden hunden hadde blitt for mye utelukket. Er veldig vanskelig og jeg føler vi har prøvd mye, med felliway for å slappe av og avsperring av rom. Det er rett og slett bare en trist situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja er jo en mulighet det...Jeg tror problemet ligger i at pus ikke slapper av nok sammen med oss. For han er totalt sjefen over hunden, ikke noe tvil der, de leker sammen og greier. Det er bare denne utrolige forskjellen på pus sammen med bare meg og pus når hunden er hjemme som er så vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er et vanskelig valg, men observer situasjonen.

Katten din har jo blitt eldre, er den kastrert oppå det blir den enda mindre leken med tiden. Dette kan være grunner til dens endring av adferd. Du sier jo at aksepterer hverandre, men katten er sjefen. Det vil den alltid være, sånn er det her i huset også.

Spiser og drikker katten som normalt,steller den pelsen sin, tegn på om den trives eller ikke.

Syns dere skal prøve de forslagene som er kommet frem her jeg, se ann situasjonen litt.

Lykke til!

Kanskje vi sees på neste toller treff! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vanskelig valg, som jeg selv nettopp har tatt. Vi har hatt høye bokhyller som våre to innekatter har bodd og forsåvidt trivdes på, men etter to år med utprøving av ulike fremgangsmåter og metoder for å få både hund å katt til å være lykkelige, så valgte jeg å omplassere mine to damer.

Nå skal det sies at mine to var begge omplassert fra dyrebeskyttelsen og ganske sky fra starten av. De har begge tødd opp ganske mye hjemme hos oss, men så lenge hunden har vært i hus har de ikke hatt det så bra som de kunne. De kom også i hus før hunden, men jeg har overhodet ikke hatt dårlig samvittighet for valget jeg tok.

For meg høres det ut som dine to går ganske godt overens, tross alt. Hvis du har mulighet for å gi pus noen bokhyller eller andre private steder, så kanskje det kan gjøre situasjonen litt bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...