Gå til innhold
Hundesonen.no

Urinveisinfeksjon?


Carina

Recommended Posts

Cane lekker, så da har han vel klart å pådra seg en urinveisinfeksjon? Han sto bare rett opp og ned her og dryppet, stakkaren - det likte han ikke.

Hva skal jeg gjøre med det til jeg får gått til veterinæren?

Passe på at han ikke ligger kaldt osv?

Bør jeg droppe brukstreningene eller kan jeg pakke ham inn i dekken? Har ikke peiling på sånt. Huffehuff, mors lille tott må til dyrlege for første gang på to år fordi han er syk, nå blir matmor lei seg fordi han tydeligvis har vært kald i bilen likevel selv om jeg ikke trodde han var det.

Sånn et BOT-dekken, kan det hjelpe?

Hva ellers kan jeg gjøre for å forebygge at dette skjer igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, hvor lenge er det til du skal til vet? Hadde sjøl en hanne som fikk dette, og vi ringte vet og fikk beskjed om å komme. Om det er urinveisinfeksjon så må han få penicilin. Ikke vent så alt for lenge, for det kan gå utover nyrene hans. (ikke noe skremsel alså dette). Men pass på at han ikke ligger på kaldt underlag. Veit ikkje om det er så mye forebyggende du kan gjere annet enn å passe på at han ikke blir skikkelig kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tranebær skal være forebyggende - sies det. :whistle:

Edit: Da kahlo hadde det (hun hadde kraftig og lenge) så fikk jeg beskjed om å begrense henne litt, ikke la henne bli våt og kald og ikke la henne slite seg helt ut. Vet. maste veldig på at jeg måtte huske at hun hadde en infeksjon i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi han solid underlag i buret. Prøv at han får gått på do ofte. Jeg har aldri selv opplevd det, men tenker meg urinveisinfeksjon kommer av kulde? Det er jo som oftest slik med oss mennesker.

Edit: Kom til å tenke på at isopor er isolerende... hva med å legge en tynn plate i bunnen av buret og ullteppe oppå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff,da men,om du får han til legen mandagen eller i morgen så går det sikkert bra til da?Forriga mi hadde det en gang måtte ut å tisse hver halvtime hun da.Dro rett til legen fikk medisin som virket raskt.

Masse god bedring til bisken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi han tranebær, det er både forebyggende og behandlende mot urinveisinfeksjon. Han må uansett ha antibiotika for å bli kvitt det, men i mellomtiden kan du prøve med tranebær. Håper han blir frisk igjen snart :rolleyes: Jeg tror jeg ville tatt det med ro til han blir frisk jeg. Man vet jo med seg selv hvor ubehagelig en urinveisinfeksjon er, og som andre sier, det er faktisk en infeksjon i kroppen. Han tar vel ikke stor skade av å være rolig noen dager til han blir bedre? God bedring :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi han tranebær, det er både forebyggende og behandlende mot urinveisinfeksjon. Han må uansett ha antibiotika for å bli kvitt det, men i mellomtiden kan du prøve med tranebær. Håper han blir frisk igjen snart :rolleyes: Jeg tror jeg ville tatt det med ro til han blir frisk jeg. Man vet jo med seg selv hvor ubehagelig en urinveisinfeksjon er, og som andre sier, det er faktisk en infeksjon i kroppen. Han tar vel ikke stor skade av å være rolig noen dager til han blir bedre? God bedring :whistle:

Tror kanskje at "dei lærde" sliter litt her. Eg fikk beskjed om at, ja det er forebyggende, men skal ikkje gies om dyret alt har infeksjon for det kan forverre. (fikk faktisk samme beskjed med min lege då eg hadde det sjøl)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til veterinær på mandag tenkte jeg. Det har ikke skjedd noe mer, og han må ikke på oftere enn normalt, men han var veldig trøtt i toppen når de dråpene kom. Skal uansett få sjekket det opp på mandag, selv om han ikke ser ut til plages med det nå. Ikke vasker han seg oftere, ikke piper han noe og må ut eller tisser oftere/mer enn han pleier og han virker heller ikke i dårligere form annet enn at han er trøtt etter all reisingen de siste dagene, men vil jo ikke at det skal bli verre dersom det er uvi.

I buret har han firedobbel sånn teppe som trekker fuktighet vekk og hjelper med å holde varmen, men kan jo ta på ham dekken også. Nå er det ikke så veldig kaldt her heller, så jeg får bare prøve å la det bli minst mulig ligge i bilen-tid til vi får sjekket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje at "dei lærde" sliter litt her. Eg fikk beskjed om at, ja det er forebyggende, men skal ikkje gies om dyret alt har infeksjon for det kan forverre. (fikk faktisk samme beskjed med min lege då eg hadde det sjøl)

Jøss, det hørtes da litt merkelig ut? Hvordan kan noe som forebygger virke provoserende når individet alt har fått det? Høres jo rart ut?

Uansett, Flipsen slet veldig med dette i valpeperioden sin (som forøvrig er enda, men nå er hun frisk iiiiaaaaaaah). Hun gikk på en coctail av tranebær og c-vitamin. Anbefalt av vet (mer eller mindre, "det kan uansett ikke skade") og da mens hun hadde uvi. Om det var avgjørende eller ei vites ikke, men - det er verdt å prøve, heller det en penicilin liksom (ikke som det eneste alternativet, men et lite forsøk FØR en må gi penicilin )

EDIT: en annen ting, når Soffen hadde UVI så måtte han ikke på do mer enn vanlig.. Altså, han maste ikke mer innendørs iallefall. Men, han var mer heisen på "markering" utendørs selvsagt. Derfor slo ikke tanken på UVI meg i det hele tatt. Nå er du jo en fornuftig damen, men just in case. Noen tror jo at hundene MÅ tisse innendørs eller lignende før det i det hele tatt kan være tale om UVI. - Det er nemlig ikke alltid tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det hørtes da litt merkelig ut? Hvordan kan noe som forebygger virke provoserende når individet alt har fått det? Høres jo rart ut?

Uansett, Flipsen slet veldig med dette i valpeperioden sin (som forøvrig er enda, men nå er hun frisk iiiiaaaaaaah). Hun gikk på en coctail av tranebær og c-vitamin. Anbefalt av vet (mer eller mindre, "det kan uansett ikke skade") og da mens hun hadde uvi. Om det var avgjørende eller ei vites ikke, men - det er verdt å prøve, heller det en penicilin liksom (ikke som det eneste alternativet, men et lite forsøk FØR en må gi penicilin )

EDIT: en annen ting, når Soffen hadde UVI så måtte han ikke på do mer enn vanlig.. Altså, han maste ikke mer innendørs iallefall. Men, han var mer heisen på "markering" utendørs selvsagt. Derfor slo ikke tanken på UVI meg i det hele tatt. Nå er du jo en fornuftig damen, men just in case. Noen tror jo at hundene MÅ tisse innendørs eller lignende før det i det hele tatt kan være tale om UVI. - Det er nemlig ikke alltid tilfelle.

Takk for svar. Men sånn tranebær og c-vitamin, kjøper jeg sånn som er for mennesker liksom? I tablettform? Og hvor mye skal jeg gi? Skal ringe veterinæren når de åpner i morgen, bare så det ikke er noen tvil om det.

Nei, han markerer ikke oftere enn vanlig - det eneste er han var veldig groggy i går og at han drakk en hel skål med vann rett før han la seg, tror han var sliten av all fartingen for han får ikke lagt seg skikkelig og slappet av i flykassen, han har visst vokst litt ut av den. Og nå måtte han ligge i den først i flyet så i 8 timer i bil på natten. Uhellet skjeddet idet han våknet og begynte å vimse litt rundt.

Og ja, jeg skal selvsagt kjøpe en ny flykasse til neste gang vi skal ut og reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Men sånn tranebær og c-vitamin, kjøper jeg sånn som er for mennesker liksom? I tablettform? Og hvor mye skal jeg gi? Skal ringe veterinæren når de åpner i morgen, bare så det ikke er noen tvil om det.

Nei, han markerer ikke oftere enn vanlig - det eneste er han var veldig groggy i går og at han drakk en hel skål med vann rett før han la seg, tror han var sliten av all fartingen for han får ikke lagt seg skikkelig og slappet av i flykassen, han har visst vokst litt ut av den. Og nå måtte han ligge i den først i flyet så i 8 timer i bil på natten. Uhellet skjeddet idet han våknet og begynte å vimse litt rundt.

Og ja, jeg skal selvsagt kjøpe en ny flykasse til neste gang vi skal ut og reise.

Jeg bruker tranebær som forebyggende på valpis. Kjøper Solaray sin på helsekost. Hun fikk to kapsler pr dag fram til frosten kom, nå får hun to morgen og kveld. Når det gjelder C-vit så får hun 800mg pr dag (antall kapsler avhenger av hvilken type jeg kjøper, prøver alltid å finne en som er renest mulig med høyest mulig dose pr kapsel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Men sånn tranebær og c-vitamin, kjøper jeg sånn som er for mennesker liksom? I tablettform? Og hvor mye skal jeg gi? Skal ringe veterinæren når de åpner i morgen, bare så det ikke er noen tvil om det.

Nei, han markerer ikke oftere enn vanlig - det eneste er han var veldig groggy i går og at han drakk en hel skål med vann rett før han la seg, tror han var sliten av all fartingen for han får ikke lagt seg skikkelig og slappet av i flykassen, han har visst vokst litt ut av den. Og nå måtte han ligge i den først i flyet så i 8 timer i bil på natten. Uhellet skjeddet idet han våknet og begynte å vimse litt rundt.

Og ja, jeg skal selvsagt kjøpe en ny flykasse til neste gang vi skal ut og reise.

Det jeg fikk beskjed om var å starte med barnedosen (det står alltid på disse sakene). Hvis avføringen ikke endret seg så kunne jeg øke. Skulle avføringen bli løs så måtte jeg nedjustere igjen. Det var det jeg fikk beskjed om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg fikk beskjed om var å starte med barnedosen (det står alltid på disse sakene). Hvis avføringen ikke endret seg så kunne jeg øke. Skulle avføringen bli løs så måtte jeg nedjustere igjen. Det var det jeg fikk beskjed om.

Cvitaminene skal være syrenøytrale for å brukes til hund. Ester C har jeg fått anbefalt.

Ok, takk for svar. :whistle: Skal de gå lenge på disse tablettene? Er det sånt som kan være lurt å gi de månedene det er kaldest på vinteren?

Har ikke dekken med bein, men bare sånn som ligger over ryggen og nedover lårene, men det hjelper kanskje litt dersom han er nødt til å ligge i bilen?

Tenkte å kjøpe et BOT-dekken og et sånt Hurtta-dekken som det ble snakket om i utstyrsforumet, kan dette hjelpe mot forebygging videre? For jeg har forstått det sånn at dersom de har hatt det en gang så kan de få det lettere igjen?

Tar det lang tid før man får svar av dyrelegen når denne har fått urinprøve?

Jeg bruker tranebær som forebyggende på valpis. Kjøper Solaray sin på helsekost. Hun fikk to kapsler pr dag fram til frosten kom, nå får hun to morgen og kveld. Når det gjelder C-vit så får hun 800mg pr dag (antall kapsler avhenger av hvilken type jeg kjøper, prøver alltid å finne en som er renest mulig med høyest mulig dose pr kapsel)

Åhh, så ikke dette svaret. Takk for svar, du også. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder C-vitamin kan du gå på apoteket og kjøpe "kilden". Altså ren C-vitamin i pulver form. Askobinsyre heter det. Da inneholder det ikke sukker som gjerne tabletter gjør.

Jeg gir ett halvt krydder mål til jentene mine for dagen.

Jeg gjør det også til meg selv, bare blander det rett ut i Juice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cvitaminene skal være syrenøytrale for å brukes til hund. Ester C har jeg fått anbefalt.

Enig her, Ester C har jeg også fått anbefalt og er det jeg bruker.

Ok, takk for svar. :D Skal de gå lenge på disse tablettene? Er det sånt som kan være lurt å gi de månedene det er kaldest på vinteren?

Har ikke dekken med bein, men bare sånn som ligger over ryggen og nedover lårene, men det hjelper kanskje litt dersom han er nødt til å ligge i bilen?

Tenkte å kjøpe et BOT-dekken og et sånt Hurtta-dekken som det ble snakket om i utstyrsforumet, kan dette hjelpe mot forebygging videre? For jeg har forstått det sånn at dersom de har hatt det en gang så kan de få det lettere igjen?

Tar det lang tid før man får svar av dyrelegen når denne har fått urinprøve?

Dyrlegen skal da kunne avlese svaret rimelig umiddelbart? Mens du venter liksom.. iaf kutymet her i Bergen.

Vedr. vitaminene- noen sverger til å bruke det kontinuerlig. Men jeg fikk også høre at det man kunne gjøre var å bruke dem forebyggende i de periodene man visste at hundens sjanser økte. Som f.eks. høsttiden hvis en har en hund som hopper uti vannet og er mye kald eller vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig typiske symptomer på UVI? Har sett at lille valpen på 10 uker har slikket seg ganske mye, igår kveld og i hele dag. Og hun er av den typen som setter seg ned mye ute og kan fint legge seg ned for å tygge på noe.. Uansett så har jeg tenkt å prøve sånne tranebær piller til vanlig for å forebygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Cane vært hos dyrelegen og urinen har blitt sjekket. Ingen ting å anmerke der. Så tok dyrelegen en liten rundsjekk på ører, øyne og klemte og kjente på buken osv. Hun mente det var skoleeksempel på en sunn og frisk hund. :icon_redface: Mannebeinet kunne forresten videre fortelle at hun mente det var en usedvanlig trivelig belger, for de pleide vanligvis å være så nervøse og utrygge. Var jo trivelig å høre at hun likte ham iallefall, god reklame for belgeren det.

Så da får man bare anta at uhellet til Cane skjedde fordi han var like trøtt som matmor etter å ha vært oppe i syvhundreogsyttiåtte timer eller noe sånt. Han er iallefall frisk som en fisk, og det har ikke vært noe mer siden. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra :icon_confused: Kanskje han bare hadde spist mye snø eller noe? Jeg opplevde det med en Labbis gutt, brått bare rant det ut.

Kanskje det. :icon_redface: Han drakk litt lite på kjøreturen hjemover, for så å drikke nesten 2 skåler vann når vi kom hjem. Deretter la han seg rett til å sove, og det var når han våknet igjen at det skjedde. Stakkars, han skjønte ikke helt hva som skjedde selv - han var ganske groggy når han våknet, han hadde nok bare for mye væske innabords til at han klarte å holde på det. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...