Gå til innhold
Hundesonen.no

Urinveisinfeksjon?

Carina

Recommended Posts

Skrevet

Cane lekker, så da har han vel klart å pådra seg en urinveisinfeksjon? Han sto bare rett opp og ned her og dryppet, stakkaren - det likte han ikke.

Hva skal jeg gjøre med det til jeg får gått til veterinæren?

Passe på at han ikke ligger kaldt osv?

Bør jeg droppe brukstreningene eller kan jeg pakke ham inn i dekken? Har ikke peiling på sånt. Huffehuff, mors lille tott må til dyrlege for første gang på to år fordi han er syk, nå blir matmor lei seg fordi han tydeligvis har vært kald i bilen likevel selv om jeg ikke trodde han var det.

Sånn et BOT-dekken, kan det hjelpe?

Hva ellers kan jeg gjøre for å forebygge at dette skjer igjen?

Skrevet

Først, hvor lenge er det til du skal til vet? Hadde sjøl en hanne som fikk dette, og vi ringte vet og fikk beskjed om å komme. Om det er urinveisinfeksjon så må han få penicilin. Ikke vent så alt for lenge, for det kan gå utover nyrene hans. (ikke noe skremsel alså dette). Men pass på at han ikke ligger på kaldt underlag. Veit ikkje om det er så mye forebyggende du kan gjere annet enn å passe på at han ikke blir skikkelig kald.

Skrevet

Tranebær skal være forebyggende - sies det. :whistle:

Edit: Da kahlo hadde det (hun hadde kraftig og lenge) så fikk jeg beskjed om å begrense henne litt, ikke la henne bli våt og kald og ikke la henne slite seg helt ut. Vet. maste veldig på at jeg måtte huske at hun hadde en infeksjon i kroppen.

Skrevet

Gi han solid underlag i buret. Prøv at han får gått på do ofte. Jeg har aldri selv opplevd det, men tenker meg urinveisinfeksjon kommer av kulde? Det er jo som oftest slik med oss mennesker.

Edit: Kom til å tenke på at isopor er isolerende... hva med å legge en tynn plate i bunnen av buret og ullteppe oppå?

Skrevet

Huff,da men,om du får han til legen mandagen eller i morgen så går det sikkert bra til da?Forriga mi hadde det en gang måtte ut å tisse hver halvtime hun da.Dro rett til legen fikk medisin som virket raskt.

Masse god bedring til bisken!

Skrevet

Gi han tranebær, det er både forebyggende og behandlende mot urinveisinfeksjon. Han må uansett ha antibiotika for å bli kvitt det, men i mellomtiden kan du prøve med tranebær. Håper han blir frisk igjen snart :rolleyes: Jeg tror jeg ville tatt det med ro til han blir frisk jeg. Man vet jo med seg selv hvor ubehagelig en urinveisinfeksjon er, og som andre sier, det er faktisk en infeksjon i kroppen. Han tar vel ikke stor skade av å være rolig noen dager til han blir bedre? God bedring :whistle:

Skrevet
Gi han tranebær, det er både forebyggende og behandlende mot urinveisinfeksjon. Han må uansett ha antibiotika for å bli kvitt det, men i mellomtiden kan du prøve med tranebær. Håper han blir frisk igjen snart :rolleyes: Jeg tror jeg ville tatt det med ro til han blir frisk jeg. Man vet jo med seg selv hvor ubehagelig en urinveisinfeksjon er, og som andre sier, det er faktisk en infeksjon i kroppen. Han tar vel ikke stor skade av å være rolig noen dager til han blir bedre? God bedring :whistle:

Tror kanskje at "dei lærde" sliter litt her. Eg fikk beskjed om at, ja det er forebyggende, men skal ikkje gies om dyret alt har infeksjon for det kan forverre. (fikk faktisk samme beskjed med min lege då eg hadde det sjøl)

Skrevet

Skal til veterinær på mandag tenkte jeg. Det har ikke skjedd noe mer, og han må ikke på oftere enn normalt, men han var veldig trøtt i toppen når de dråpene kom. Skal uansett få sjekket det opp på mandag, selv om han ikke ser ut til plages med det nå. Ikke vasker han seg oftere, ikke piper han noe og må ut eller tisser oftere/mer enn han pleier og han virker heller ikke i dårligere form annet enn at han er trøtt etter all reisingen de siste dagene, men vil jo ikke at det skal bli verre dersom det er uvi.

I buret har han firedobbel sånn teppe som trekker fuktighet vekk og hjelper med å holde varmen, men kan jo ta på ham dekken også. Nå er det ikke så veldig kaldt her heller, så jeg får bare prøve å la det bli minst mulig ligge i bilen-tid til vi får sjekket det.

Skrevet
Tror kanskje at "dei lærde" sliter litt her. Eg fikk beskjed om at, ja det er forebyggende, men skal ikkje gies om dyret alt har infeksjon for det kan forverre. (fikk faktisk samme beskjed med min lege då eg hadde det sjøl)

Jøss, det hørtes da litt merkelig ut? Hvordan kan noe som forebygger virke provoserende når individet alt har fått det? Høres jo rart ut?

Uansett, Flipsen slet veldig med dette i valpeperioden sin (som forøvrig er enda, men nå er hun frisk iiiiaaaaaaah). Hun gikk på en coctail av tranebær og c-vitamin. Anbefalt av vet (mer eller mindre, "det kan uansett ikke skade") og da mens hun hadde uvi. Om det var avgjørende eller ei vites ikke, men - det er verdt å prøve, heller det en penicilin liksom (ikke som det eneste alternativet, men et lite forsøk FØR en må gi penicilin )

EDIT: en annen ting, når Soffen hadde UVI så måtte han ikke på do mer enn vanlig.. Altså, han maste ikke mer innendørs iallefall. Men, han var mer heisen på "markering" utendørs selvsagt. Derfor slo ikke tanken på UVI meg i det hele tatt. Nå er du jo en fornuftig damen, men just in case. Noen tror jo at hundene MÅ tisse innendørs eller lignende før det i det hele tatt kan være tale om UVI. - Det er nemlig ikke alltid tilfelle.

Skrevet
Jøss, det hørtes da litt merkelig ut? Hvordan kan noe som forebygger virke provoserende når individet alt har fått det? Høres jo rart ut?

Uansett, Flipsen slet veldig med dette i valpeperioden sin (som forøvrig er enda, men nå er hun frisk iiiiaaaaaaah). Hun gikk på en coctail av tranebær og c-vitamin. Anbefalt av vet (mer eller mindre, "det kan uansett ikke skade") og da mens hun hadde uvi. Om det var avgjørende eller ei vites ikke, men - det er verdt å prøve, heller det en penicilin liksom (ikke som det eneste alternativet, men et lite forsøk FØR en må gi penicilin )

EDIT: en annen ting, når Soffen hadde UVI så måtte han ikke på do mer enn vanlig.. Altså, han maste ikke mer innendørs iallefall. Men, han var mer heisen på "markering" utendørs selvsagt. Derfor slo ikke tanken på UVI meg i det hele tatt. Nå er du jo en fornuftig damen, men just in case. Noen tror jo at hundene MÅ tisse innendørs eller lignende før det i det hele tatt kan være tale om UVI. - Det er nemlig ikke alltid tilfelle.

Takk for svar. Men sånn tranebær og c-vitamin, kjøper jeg sånn som er for mennesker liksom? I tablettform? Og hvor mye skal jeg gi? Skal ringe veterinæren når de åpner i morgen, bare så det ikke er noen tvil om det.

Nei, han markerer ikke oftere enn vanlig - det eneste er han var veldig groggy i går og at han drakk en hel skål med vann rett før han la seg, tror han var sliten av all fartingen for han får ikke lagt seg skikkelig og slappet av i flykassen, han har visst vokst litt ut av den. Og nå måtte han ligge i den først i flyet så i 8 timer i bil på natten. Uhellet skjeddet idet han våknet og begynte å vimse litt rundt.

Og ja, jeg skal selvsagt kjøpe en ny flykasse til neste gang vi skal ut og reise.

Skrevet
Takk for svar. Men sånn tranebær og c-vitamin, kjøper jeg sånn som er for mennesker liksom? I tablettform? Og hvor mye skal jeg gi? Skal ringe veterinæren når de åpner i morgen, bare så det ikke er noen tvil om det.

Nei, han markerer ikke oftere enn vanlig - det eneste er han var veldig groggy i går og at han drakk en hel skål med vann rett før han la seg, tror han var sliten av all fartingen for han får ikke lagt seg skikkelig og slappet av i flykassen, han har visst vokst litt ut av den. Og nå måtte han ligge i den først i flyet så i 8 timer i bil på natten. Uhellet skjeddet idet han våknet og begynte å vimse litt rundt.

Og ja, jeg skal selvsagt kjøpe en ny flykasse til neste gang vi skal ut og reise.

Jeg bruker tranebær som forebyggende på valpis. Kjøper Solaray sin på helsekost. Hun fikk to kapsler pr dag fram til frosten kom, nå får hun to morgen og kveld. Når det gjelder C-vit så får hun 800mg pr dag (antall kapsler avhenger av hvilken type jeg kjøper, prøver alltid å finne en som er renest mulig med høyest mulig dose pr kapsel)

Skrevet

Det jeg fikk beskjed om var å starte med barnedosen (det står alltid på disse sakene). Hvis avføringen ikke endret seg så kunne jeg øke. Skulle avføringen bli løs så måtte jeg nedjustere igjen. Det var det jeg fikk beskjed om.

Skrevet
Det jeg fikk beskjed om var å starte med barnedosen (det står alltid på disse sakene). Hvis avføringen ikke endret seg så kunne jeg øke. Skulle avføringen bli løs så måtte jeg nedjustere igjen. Det var det jeg fikk beskjed om.

Cvitaminene skal være syrenøytrale for å brukes til hund. Ester C har jeg fått anbefalt.

Ok, takk for svar. :whistle: Skal de gå lenge på disse tablettene? Er det sånt som kan være lurt å gi de månedene det er kaldest på vinteren?

Har ikke dekken med bein, men bare sånn som ligger over ryggen og nedover lårene, men det hjelper kanskje litt dersom han er nødt til å ligge i bilen?

Tenkte å kjøpe et BOT-dekken og et sånt Hurtta-dekken som det ble snakket om i utstyrsforumet, kan dette hjelpe mot forebygging videre? For jeg har forstått det sånn at dersom de har hatt det en gang så kan de få det lettere igjen?

Tar det lang tid før man får svar av dyrelegen når denne har fått urinprøve?

Jeg bruker tranebær som forebyggende på valpis. Kjøper Solaray sin på helsekost. Hun fikk to kapsler pr dag fram til frosten kom, nå får hun to morgen og kveld. Når det gjelder C-vit så får hun 800mg pr dag (antall kapsler avhenger av hvilken type jeg kjøper, prøver alltid å finne en som er renest mulig med høyest mulig dose pr kapsel)

Åhh, så ikke dette svaret. Takk for svar, du også. :P

Skrevet

Når det gjelder C-vitamin kan du gå på apoteket og kjøpe "kilden". Altså ren C-vitamin i pulver form. Askobinsyre heter det. Da inneholder det ikke sukker som gjerne tabletter gjør.

Jeg gir ett halvt krydder mål til jentene mine for dagen.

Jeg gjør det også til meg selv, bare blander det rett ut i Juice.

Skrevet
Cvitaminene skal være syrenøytrale for å brukes til hund. Ester C har jeg fått anbefalt.

Enig her, Ester C har jeg også fått anbefalt og er det jeg bruker.

Ok, takk for svar. :D Skal de gå lenge på disse tablettene? Er det sånt som kan være lurt å gi de månedene det er kaldest på vinteren?

Har ikke dekken med bein, men bare sånn som ligger over ryggen og nedover lårene, men det hjelper kanskje litt dersom han er nødt til å ligge i bilen?

Tenkte å kjøpe et BOT-dekken og et sånt Hurtta-dekken som det ble snakket om i utstyrsforumet, kan dette hjelpe mot forebygging videre? For jeg har forstått det sånn at dersom de har hatt det en gang så kan de få det lettere igjen?

Tar det lang tid før man får svar av dyrelegen når denne har fått urinprøve?

Dyrlegen skal da kunne avlese svaret rimelig umiddelbart? Mens du venter liksom.. iaf kutymet her i Bergen.

Vedr. vitaminene- noen sverger til å bruke det kontinuerlig. Men jeg fikk også høre at det man kunne gjøre var å bruke dem forebyggende i de periodene man visste at hundens sjanser økte. Som f.eks. høsttiden hvis en har en hund som hopper uti vannet og er mye kald eller vinterstid.

Skrevet

Hva er egentlig typiske symptomer på UVI? Har sett at lille valpen på 10 uker har slikket seg ganske mye, igår kveld og i hele dag. Og hun er av den typen som setter seg ned mye ute og kan fint legge seg ned for å tygge på noe.. Uansett så har jeg tenkt å prøve sånne tranebær piller til vanlig for å forebygge.

Skrevet

Nå har vi vært og kjøpt tranebær og c-vitamin-kapsler, så har vi fått tissoppsamler av dyrelegen. :P Time i morgen, så da får vi se. :wub:

Skrevet

Nå har Cane vært hos dyrelegen og urinen har blitt sjekket. Ingen ting å anmerke der. Så tok dyrelegen en liten rundsjekk på ører, øyne og klemte og kjente på buken osv. Hun mente det var skoleeksempel på en sunn og frisk hund. :icon_redface: Mannebeinet kunne forresten videre fortelle at hun mente det var en usedvanlig trivelig belger, for de pleide vanligvis å være så nervøse og utrygge. Var jo trivelig å høre at hun likte ham iallefall, god reklame for belgeren det.

Så da får man bare anta at uhellet til Cane skjedde fordi han var like trøtt som matmor etter å ha vært oppe i syvhundreogsyttiåtte timer eller noe sånt. Han er iallefall frisk som en fisk, og det har ikke vært noe mer siden. :icon_confused:

Skrevet

Så bra :icon_confused: Kanskje han bare hadde spist mye snø eller noe? Jeg opplevde det med en Labbis gutt, brått bare rant det ut.

Skrevet
Så bra :icon_confused: Kanskje han bare hadde spist mye snø eller noe? Jeg opplevde det med en Labbis gutt, brått bare rant det ut.

Kanskje det. :icon_redface: Han drakk litt lite på kjøreturen hjemover, for så å drikke nesten 2 skåler vann når vi kom hjem. Deretter la han seg rett til å sove, og det var når han våknet igjen at det skjedde. Stakkars, han skjønte ikke helt hva som skjedde selv - han var ganske groggy når han våknet, han hadde nok bare for mye væske innabords til at han klarte å holde på det. :icon_redface:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...