Gå til innhold
Hundesonen.no

Problemer med bilkjøring..Etisk dilemma med meg selv..!


Zoey

Recommended Posts

Jeg har et litt "etisk" problem med meg selv, og spør nå dere hva dere mener om saken..

Saken er den at Zoey takler bur svært dårlig, også i bil. hun hyler, piper, biter på gitter, stresser, peser og sikler..

Jeg har prøvd alle kunstens regler for å lære henne å slappe av (resignere om ikke mindre) men ikke snakk om i havet..

Prøvde derfor bilsele til henne.. Det er bedre, men fremdeles en del stress, og piping. Dette forstyrrer meg veldig som sjåfør, og jeg føler selv at det ikke er optimalt i det hele tatt.. <_<

Hun legger også ann et hat til bilen, og vil IKKE inn i bilen.. Har prøvd å klikke det inn, men det også uten hell..

Så prøvde jeg å ha henne løs i baksetet (kjører liten polo, så har ikke bagasjerom) og da la hun seg rett ned og sov hele tiden.. etter en uke hoppet hun også frivillig inn i bilen da vi skulle dra :shocked:

Så nå vet jeg rett og slett ikke helt hva jeg skal gjøre.. Jeg vil jo for all del ikke kjøre med usikret hund i bilen, men kan heller ikke kjøre bil med en stresset hund, for det tar fra meg konsentrasjonen på veien..

Så.. hva gjør jeg..?

Jeg har prøvd alle tips i boka om bilkjøring, og hvordan lære hunden det, men den boka har desverre ikke min kjære hund lest.. så om noen har noen knall tips så setter jeg veldig stor pris på det.. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som i en periode begynte å hate buret sitt. Og så hadde jeg han bare "løs" i bagasjerommet.. altså i bånd da. Tilslutt trakk han seg bare unna når jeg åpnet opp bagasjerommet.

Det tok litt tid før jeg skjønte at når han trodde vi skulle på tur så ble han stua inn i bilen og kjørt til mine besteforeldre (studerte hos dem en periode) og der ble han bare liggende å "kjede" seg på gulvet. Da begynte jeg å sette ham i bilen for å kjøre ca. 5 min til et supert tursted og gå på en god tur med ham. Dette gjorde over flere uker (2-3) og nå er det ikke noe problem å være i bilen.. og vi sørger for at det blir få bilturer uten i det minste en liten luftetur når vi er ankommet stedet.

Og når vi drar i familieselskap, pleier vi bare å la han ligge hjemme å slappe av.

Det går jo an å prøve det, det blir jo på en måte belønning for å være i bilen. Også kan man jo øke på de 5min etterhvert, men ikke før hunden syntes det er supert å gå inn i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud da :P

Hvis det er det som funker for bikkja di, så gjør det!

Jeg har bikkja løs for now, det går selvfølgelig ut over oss hvis det skjer noe.... Men det får være så. Når bikkja først skal være med så må den bare være med. Det er ikke plass på noen andre måter, punktum finale får vår del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som i en periode begynte å hate buret sitt. Og så hadde jeg han bare "løs" i bagasjerommet.. altså i bånd da. Tilslutt trakk han seg bare unna når jeg åpnet opp bagasjerommet.

Det tok litt tid før jeg skjønte at når han trodde vi skulle på tur så ble han stua inn i bilen og kjørt til mine besteforeldre (studerte hos dem en periode) og der ble han bare liggende å "kjede" seg på gulvet. Da begynte jeg å sette ham i bilen for å kjøre ca. 5 min til et supert tursted og gå på en god tur med ham. Dette gjorde over flere uker (2-3) og nå er det ikke noe problem å være i bilen.. og vi sørger for at det blir få bilturer uten i det minste en liten luftetur når vi er ankommet stedet.

Og når vi drar i familieselskap, pleier vi bare å la han ligge hjemme å slappe av.

Det går jo an å prøve det, det blir jo på en måte belønning for å være i bilen. Også kan man jo øke på de 5min etterhvert, men ikke før hunden syntes det er supert å gå inn i bilen.

Det har jeg prøvd.. Jeg begynte med det fra hun var liten og vi skulle lære henne å trives i bilburet..

Har prøvd det i prioder senere også, men ser ingen effekt av det..:P

Men takk for tipset :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg prøvd.. Jeg begynte med det fra hun var liten og vi skulle lære henne å trives i bilburet..

Har prøvd det i prioder senere også, men ser ingen effekt av det..:P

Men takk for tipset :P

Tja nå har jeg jo en hund som ELSKER tur.. ingen godbit, måltid eller noe slår en tur for han. Men har du prøvd med noe annet som hunden din bare elsker. F.eks. hvis du har et matvrak, gi den måltidet sitt etter noen minutter i bilen. Siden du sier du har prøvd det i perioder.. hva mener du?

Jeg gjorde det hver dag i 2-3 uker, 5min kjøring og tur etterpå. Hva gjør man ikke for hunden? :P

Men nå mener jo jeg at det er farlig å ha bikkja løs i bilen. Da vil jeg heller ha en ulykkelig hund i bur de få gangene jeg bare MÅ ha ham/hun med (prøve å slippe det så mye som mulig). Hva hvis hun flyr gjennom frontruta under en bråstopp/kræsj, jeg hadde nok ikke klart å tilgi meg selv. Attpåtil kan hunden skade andre mennesker, ved f.eks å treffe dem i bakhodet og knekke nakken på vedkommende. Nå er dette kanskje ganske "worst case scenario".. men hva hvis?

Har du forresten prøvd å ha henne ved fotplassen til passasjersetet foran, da vil hun jo bare treffe hanskerommet om du skulle bråstoppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veldig Etisk er vel ikke dilemmaet, det er vel heller norsk lov, norsk veitrafikklov som sier at hunder/last skal sikres...

Dilemmaet om man skal bryte loven eller ikke... Får du til å bruke sele så gjør det.. :P

Jeg ble stoppet i promillekontroll for noen år siden, hvor det første som møtte politidamen var trynet til buster ut sideruten på førersiden... (Buster var den gang bare sommergjest, så jeg hadde ikke bur eller sele i bilen)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja nå har jeg jo en hund som ELSKER tur.. ingen godbit, måltid eller noe slår en tur for han. Men har du prøvd med noe annet som hunden din bare elsker. F.eks. hvis du har et matvrak, gi den måltidet sitt etter noen minutter i bilen. Siden du sier du har prøvd det i perioder.. hva mener du?

Jeg gjorde det hver dag i 2-3 uker, 5min kjøring og tur etterpå. Hva gjør man ikke for hunden? :P

Jeg har en sær hund :P hehe.. Har jobbet med klikkeren, og belønnet henne hver gang hun hopper inn i bilen selv. Har også kastet leker og ball inn i beilen, som hun hopper inn å henter, men hun skjønner med en gang vi skal ut å kjøre.. Har også kjørt fra henne noen ganger.. hehe..

Når jeg har jobbet med noe morro etterpå så har vi alltid gjort noe morro når bilen har parkert.. uansett hvor og når.. Jeg er avhengig a å ha henne i bil til treninger og sånn.. jeg farter en del frem og tilbake, og bikkja henger på slep :P

Saken er den at det er merkbar forskjell på henne når hun får ligge løs, da hopper hun inn uten noe mer tull, i motsettning til når hun satt i sele eller bur hvor jeg omtrent måtte dytte henne inn.. :P

Så hun vil tydeligvis ligge løs, MEN jeg har litt personlige problemer med å la henne ligge usikret.. Derfor..litt etiske prblemer med meg selv... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke plass til gitter bakerst da? :P

Edit: Så at du hadde en liten bil. Du kan jo bare ta ut baksetene og sette gitter mot forsetene..? :P

Jeg har prøvd å ha henne helt baki, plukke ut hattehylla og dandere til med kosemosetepper og greier baki der, tenkte det var en bra løsning, men etter to uker med pesing, piping og andre diverse måter å utrykke sin missnøye på så orka jeg ikke mer :P

Men gitter mellom fremmsetet og baksetet var jo slett ikke så dumt.. :P Er det mulig å få til tro? :whistle:

Noen som vet om det må være metallgitter, eller kan man ha sånn "tøygittersak" som fåes på biltema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel sikkert ha sånn tøygittersak. Men, hvis hun trives når hun får ligge løs, hva med å ha på henne bilbelte-selen, og så la henne ligge løs? Er hun like misfornøyd da? Og når hun så slapper av med det, feste selen med et lenger bånd e.l., så hun fortsatt kan flytte på seg dersom hun finner ut at hun skal 'teste' om hun er festet? Før du tilslutt får festet selen helt? Eller noe sånt. Bare mitt tankespinn. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel sikkert ha sånn tøygittersak. Men, hvis hun trives når hun får ligge løs, hva med å ha på henne bilbelte-selen, og så la henne ligge løs? Er hun like misfornøyd da? Og når hun så slapper av med det, feste selen med et lenger bånd e.l., så hun fortsatt kan flytte på seg dersom hun finner ut at hun skal 'teste' om hun er festet? Før du tilslutt får festet selen helt? Eller noe sånt. Bare mitt tankespinn. :whistle:

Hmm.. Smarting du :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...