Gå til innhold
Hundesonen.no

Sende valp med fly?!


armagnac

Recommended Posts

Please hvis du skal ta den med hjem i fly, ha den i en veske eller noe så du kan ha den på fanget.

Besteforeldrene mine fikk en Riesenschnauser fra Nord Norge før jeg ble født, den ble sendt ned hit til Skien i fly, så henta de den, og valpen var blitt totalt gal. Han måtte avlives etter 3 år da den var nervøs og helt fullstendig stein gæren, jeg tror mye kunne hatt med flyreisa å gjøre, han lå jo i et bur i lasterommet.

En normalt godt skrudd sammen valp blir ikke gal av en flytur i lasterommet, så det var nok andre årsaker med i bildet der :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Please hvis du skal ta den med hjem i fly, ha den i en veske eller noe så du kan ha den på fanget.

Besteforeldrene mine fikk en Riesenschnauser fra Nord Norge før jeg ble født, den ble sendt ned hit til Skien i fly, så henta de den, og valpen var blitt totalt gal. Han måtte avlives etter 3 år da den var nervøs og helt fullstendig stein gæren, jeg tror mye kunne hatt med flyreisa å gjøre, han lå jo i et bur i lasterommet.

Skjønner det med å kjøre mange timer, er veldig slitsomt, jeg var med kusina mi og henta dverg puddelen hennes i Sandnes i sommer, det er 6 timer en vei, men noe annet valg var det egentlig ikke, og hvis du får med en venninne kan det bli en veldig koslig tur :icon_confused:

Nja, jeg tviler sterkt på at den ene flyturen gjorde hunden "gal"... Mest sannsynlig var det noe grunnleggende feil i topplokket på den hunden, ingen mentalt friske hunder tar nevneverdig skade av en flytur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det finnes hestetransporter som kjører diverse avstander.. Hva med å prøve å høre om de kan ta med valpen med for deg? Da kan jo valpen ligge i et litt større reisebur og får strekke på bena og får tilsyn med jevne mellomrom? Aner ikke hvilke strekninger disse hestetransportene kjører, så er jo mulig oppdretter må kjøre et lite stykke for å levere han og at du evnt må inn til Oslo for å hente. men bedre en fly vel? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg tviler sterkt på at den ene flyturen gjorde hunden "gal"... Mest sannsynlig var det noe grunnleggende feil i topplokket på den hunden, ingen mentalt friske hunder tar nevneverdig skade av en flytur.

Glemte å skrive at de hadde glemt bedøvelse :icon_confused:

At ikke alt var bra i topplokket fra før av er jo i og for seg greit, men bikkja var ekstremt nervøs for alt som hadde med bil og motorer å gjøre... Til slutt begynte han å angripe, men mamma tror kanskje han hadde svulst på hjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive at de hadde glemt bedøvelse :icon_confused:

At ikke alt var bra i topplokket fra før av er jo i og for seg greit, men bikkja var ekstremt nervøs for alt som hadde med bil og motorer å gjøre... Til slutt begynte han å angripe, men mamma tror kanskje han hadde svulst på hjernen.

Glemt bedøvelse på reisen? Ehm, er det vanlig å bedøve valpene når man flyr? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemt bedøvelse på reisen? Ehm, er det vanlig å bedøve valpene når man flyr? :icon_confused:

Jeg har ikke peiling, men tror da det når den skal ligge i lasterommet...?

Ja, det er vel en grunn for at jeg henter valpen i bil, da slipper jeg en masse bekymringer, jeg kan ta det med ro, og jeg kan slippe den ut for at den kan lufte seg. Mindre stress for meg og den lille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker på hvis valpen blir bilsyk og sånt jeg, det har man aldri no garanti for :) blir jo ikke no bra forbinnelse med bil mener jeg, hvis ho blir dårlig :icon_confused: kan jo krysse fingra for at det går bra:D

tror egentlig jeg henter ho med bil jeg, så kan jeg ha ho på fanget :P

Hentet min fra danmark (10 timer i bil, pluss pauser), gikk veldig fint. Kastet ikke opp en eneste gang, sov vel egentlig hele veien.

Så synes også du skal hente med bil så fremt du har muligheten til det altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemt bedøvelse på reisen? Ehm, er det vanlig å bedøve valpene når man flyr? :icon_confused:

Når vi har hatt valpene i cabinen/kabinen(?) har de fått bedøvelses tabletter, de har ikke akkurat sovet, men blitt litt sløvere. Tror nok det er normalt ja. De har fått det i litt kattemat på boks 3 timer før avreise (hvis jeg husker rett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for meg er det med å gi berloligende til valp som skal fly ukjent, jeg hentet ene collietispa mi i nederland, var en ganske lang flytur, null bedøving/doping, piller , og voffen oppførte seg eksemplarisk. Litt sånn små gurgle lyder når vi letta, men resten av reisen sov hu faktisk. så jeg har positive erfaringer med fly :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive at de hadde glemt bedøvelse :icon_confused:

At ikke alt var bra i topplokket fra før av er jo i og for seg greit, men bikkja var ekstremt nervøs for alt som hadde med bil og motorer å gjøre... Til slutt begynte han å angripe, men mamma tror kanskje han hadde svulst på hjernen.

Bedøvelse var nytt for meg når det gjelder valper, ingen jeg kjenner har brukt dette ved transport av valp på fly... Og nei, jeg tviler sterkt på at ÉN flytur gjorde hunden gal, det må nok ha vært en del annet som ligger bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror nok det blir bil på meg ja :P tror ikke en GD valp får plass under sete på fly :P vil liksom ha et oppsyn med ho, lasterom høres sikkert mer skummelt ut enn det er men...

ta med søstra mi og henter ho jeg :P blir sikkert en bra tur, fikk GPS til jul, så skal alltids finne fram og tilbake :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flydd 4 ganger med Kahlo nå - tur/retur, og hun har ikke hatt noe behov for dop. Hun har blitt dårlig to flystrekk, men ikke noe mer enn det. Mens gamlemor ble dopet da hun måtte ut å fly for å roe nervene. Men hun var fullasset med nevroser - inkludert burfobi, så det var eneste måten å gjøre det på en måte som hun taklet. Hun fikk bare beroligene, og var bakfull det neste døgnet - men det gjorde jobben sin. Ble forøvrig godt testet ut på forhånd sånn at de visste reaksjonen på medisinen FØR hun ble plassert i buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være en ekstrem kjøretur før jeg ville vurdert å sende gullet med fly. Når jeg hentet henne ble det kjøretur Sandnes- Moss. Det tok en 7 timer men det gikk som en drøm:) Når jeg ser tilbake på det ville jeg nok hatt med meg noen om jeg skulle gjort det igjen men det gikk helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var vanlig romtemperatur i lasterommene som dyrene var oppbevart i??

Men på Norwegian står dette: Under sterk kulde kan det i perioder bli aktuelt å innføre restriksjoner på slik transport fra/til Nord-Norge.

Det er jo ikke bra. En liten valp uten pels kan jo fryse ihjel hvis det ikke er varme der! :ahappy: Har hørt skrekkhistorie om nediset bur ved ankomst..

Hva gjør man da egentlig? Neon som har hørt noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var vanlig romtemperatur i lasterommene som dyrene var oppbevart i??

Men på Norwegian står dette: Under sterk kulde kan det i perioder bli aktuelt å innføre restriksjoner på slik transport fra/til Nord-Norge.

Det er jo ikke bra. En liten valp uten pels kan jo fryse ihjel hvis det ikke er varme der! :ahappy: Hva gjør man da?

737-en har et oppvarmet lasterom, fremre cargorom, det er oppvarmet av kjøleluften til datamaskinene til flyet. Men det er ikke alltid de plasserer dyrene her, uvisst av hvilken grunn. De andre lasterommene er såvidt meg bekjent ikke varmet opp på noe vis, og temperaturen på utsiden av flyet (i en viss høyde) er 56,5 MINUSgrader, derfor har de en begrensing på hvor lenge et dyr kan sitte i et sånt lasterom før det blir for kaldt. Jo kaldere lasterommet er ved take-off, jo kortere tid tar det vel gjerne før det blir for kaldt under flyvning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lasterommet hvor hundene oppbevares skilt fra resten av lasterommet? Jeg slet nemlig med å få fly med mitt godkjente vari kennel bur og godkjente *etellerannet* (husker ikke merket) med SAS, fordi de mente at dersom hunden min tisset i buret kunne det renne ut og komme på den andre bagasjen i lasterommet...

Og ja, jeg har forresten hørt om mange som har hatt problemer med å fly med hund hos SAS. Jeg tok kontakt med produsentene til burene for å høre hvorfor jeg i alle dager måtte krangle meg til å få fraktet hundene mine. De kunne fortelle at SAS ikke har noen spesifikke regler på hvordan flyburene skal se ut, slik som andre selskaper har, og derfor kunne det by på problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lasterommet hvor hundene oppbevares skilt fra resten av lasterommet? Jeg slet nemlig med å få fly med mitt godkjente vari kennel bur og godkjente *etellerannet* (husker ikke merket) med SAS, fordi de mente at dersom hunden min tisset i buret kunne det renne ut og komme på den andre bagasjen i lasterommet...

Du har to lasterom på et fly, et foran og et bak. Det foran er varmet opp, og her plasseres både dyr og annen bagasje, mulig de har noe lett skillevegg eller nett i mellom, det er jeg ikke helt sikker på, men det fremre lasterommet er ikke fysisk delt i to, det er bare et rom. Det bak er ikke oppvarmet, men de pleier å stappe hunder inn i det også på kortere reiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er veldig avhengig av hvem man snakker med. Jeg har bare sagt at det er det buret de selv anbefaler når de har spurt hvaslags bur jeg har. Ikke vært noe problem i det heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...