Gå til innhold
Hundesonen.no

Sende valp med fly?!

armagnac

Recommended Posts

har da bestil meg GD fra Sverige og fått reservert ei blå tispe, Yakita :)

men lurer på hvordan jeg skal få ho hjem :icon_confused: oppdretter holder til i sjöbo, så langt sør som i Skåne :P stort lenger sør i Sverige kommer man nesten ikke:S

så hvis dere skjønner dilemma, kjøre med valp i mange timer (til Østlandet), eller kjøre fly med den??

er det noen som har gjort det før? trenger litt hjelp til å bestemme meg. synes det kan virke stressende å sende den med fly:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men lurer på hvordan jeg skal få ho hjem :icon_confused: oppdretter holder til i sjöbo, så langt sør som i Skåne :P stort lenger sør i Sverige kommer man nesten ikke:S

så hvis dere skjønner dilemma, kjøre med valp i mange timer (til Østlandet), eller kjøre fly med den??

er det noen som har gjort det før? trenger litt hjelp til å bestemme meg. synes det kan virke stressende å sende den med fly:(

Nå vet jo ikke jeg hvor langt det er fra deg til oppdretter. Men når vi har hentet hundene våre har vi reist med fly. Vi hadde dem i kabinen, i en bag eller ett reisebur. De fikk beroligende, og det gikk kjempefint! :P Tok ca. 4 timer til vi var hjemme, ca. 2 timer med fly :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jo ikke jeg hvor langt det er fra deg til oppdretter. Men når vi har hentet hundene våre har vi reist med fly. Vi hadde dem i kabinen, i en bag eller ett reisebur. De fikk beroligende, og det gikk kjempefint! :icon_confused: Tok ca. 4 timer til vi var hjemme, ca. 2 timer med fly :)

Tviler på at hun får noen GD-valp i kabinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte fra Trondheim til Stockholm og hentet min i sommer. Det gikk som en drøm, og hun hadde aldri sett et bur og bare kjørt en tur i bil før. Såklart pep hun litt i begynnelsen, men så sov hun. Vi stoppet to ganger for å tisse og tilby mat/vann på hjemturen, som tok rett under 8 timer. Idag har jeg en valp som legger seg til å sove med en gang hun er i bilen, og reagerer ikke før bakluka åpnes.

Ei venninne fikk sin flydd hit alene fra samme kennel for tre år siden, han tok det også kjempefint (var 11 uker gml). Han fikk ikke beroligende, bare masse lek og kos før han ble satt i fraktburet. Han var veldig tissetrengt da han kom fram, ellers bare glad og blid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det har blitt gjort med riesenschnauzervalper. Vet imidlertid ikke hvor stor forskjell det er på GD valper i forhold til riesenvalper. Men man kan jo høre med oppdretter om det har blitt gjort før.

Hmm, jeg hadde nå Cane i et uforsvarlig lite bur i kabinen den gangen han var 7,5 uke og 5-6 kilo. Snek meg til å åpne litt så han fikk strekke litt på seg, og flyturen varte heldigvis bare i 40 minutter. Skjønner ikke helt hvordan man får med seg enda større valper i kabinen, buret skal jo kunne gå under setet? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg hadde nå Cane i et uforsvarlig lite bur i kabinen den gangen han var 7,5 uke og 5-6 kilo. Snek meg til å åpne litt så han fikk strekke litt på seg, og flyturen varte heldigvis bare i 40 minutter. Skjønner ikke helt hvordan man får med seg enda større valper i kabinen, buret skal jo kunne gå under setet? :icon_confused:

Jeg hadde Kahlo her et par dager før Raksha hentet henne. Hun var da ca samme størrelse som Freya, hvilket vil si at hun hadde fått plass i reisebagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Kahlo her et par dager før Raksha hentet henne. Hun var da ca samme størrelse som Freya, hvilket vil si at hun hadde fått plass i reisebagen.

Kahlo må ha vært en mini-valp. :icon_confused:

Jeg har lurt litt på dette når jeg skal hente min neste valp, men blir vel til at jeg kjører. Synes det er litt mye å ta valpen fra alt den kjenner og stappe den i et flylasterom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personligville jeg dratt sjøl å hentet! Da får du hilst på oppdretter pluss mora til valpen din.og lettere å si hvordan den har hatt det så langt og om det er enseriøs oppdretter eller smugla hund.No har jeg ikke kunnskap til GD og oppdrettere der...hadde det vært greit å passa på gemyttet til mora og møtt henne.Har jo litt å si det å!Om mora tilvalpen ikke er det og oppdretter har en grunn til hun ikke er det burde du være skeptisk...men jeg er veldig nøyen på slikt da..sikkert mange som synes jeg blir for krav stor no..men slik synes jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Luckystaff

her var det mye kommentarer til lillesøs gett...:)

veit veldig godt at oppdretter er seriøs...har vel holdt på med GD i 30 år...:icon_confused: vi skal ned å besøke henne når valpene er rund 4-5 uker, så vi får møtt dem uansett åssen det blir med overleveringa...

så det lillesøs vil vite er vel fordeler og ulemper med (kort) flytur, eller (svært lang) biltur...hvis jeg ikke tar helt feil...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg personlig måtte det vært en ekstremt lang kjøretur det var snakk om, før jeg ville vurdert å sende valpen alene med fly. Jeg vet at det stort sett går bra osv, men jeg ville ikke gjort det. Det er nok nye og skremmende inntrykk som det er, om den ikke skal være helt alene også..

Jeg hentet valp i Sverige i sommer. Kjørte Umeå - Trondheim med han, ganske langt med andre ord, ca. 70-80 mil tror jeg. Vi delte det opp da, så første dagen kjørte vi 2-3 timer bare, så sov vi på en campingplass. Kjørte resten av veien neste dag. En laaang tur, for både folk og hund. Men det gikk kjempebra, ikke ett pip fra han på hele turen :) Han sov stort sett når bilen var i bevegelse og når han våknet og ble urolig stoppet vi for tissepause. Men vi stoppet ikke på langt nær så mange ganger som jeg hadde sett for meg at vi måtte. Jeg synes det gikk over all forventning, og mye lettere enn jeg hadde trodd. Men så har jeg verdens flinkeste valp og da :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kahlo må ha vært en mini-valp. :)

Jeg har lurt litt på dette når jeg skal hente min neste valp, men blir vel til at jeg kjører. Synes det er litt mye å ta valpen fra alt den kjenner og stappe den i et flylasterom.

Kahlo var minst, ja. :icon_confused: Hun veide 6,3 på siste veining før avreise. Men som Linkr sier, så får man en riesenvalp ned i en reisebag ved 8ukers alder - med mindre de er eksepsjoenlt store for alderen. Så tipper det burde gå bra med en dobbis også. GD er jeg mer usikker på, ja.

Edit: er forøvrig nye regler nå visstnok - med at man overhodet ikke har lov til å ta valpen ut av reisebagen. Om jeg husker riktig skal den stå under stolen foran hele turen. Slik var det nemlig ikke før, da måtte man bare ha den under stolen foran ved take off og landing. Da jeg reiste med cavalieren min så fikk jeg somregel lov til ta henne ut av baggen og ha henne på fanget på selve flyturen, mens da jeg reiste med petiten i vår fikk jeg beskjed om at hunden skulle være i lukket bag hele turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Østlandet til Sørspissen av Sverige er det jo ikke allverdens kjørelengde, da.. 7-8 timer?

Hvis det hadde vært på en tid av året hvor det er bare veier hadde jeg absolutt ikke nølt med å ta bilen - da har man langt bedre kontroll på valpen og hva som skjer med den.

Men hvis det er midtvinters og mer livsfarlig å kjøre enn vanlig - ja, da hadde jeg tatt flyet.

En normalt mentalt utrustet valp greier en flytur helt fint, og hvis den må ligge i en lukket bag hele turen (hvis cabinpersonalet krever dèt) har den i alle fall større plass i buret i lasterommet - lyd, trykk, lys etc er det samme.

Max vekt på valp + bur/bag er vel 8 kilo for å ha den i cabinen, men de veier jo sjelden, da.. Men probl. er jo HVIS de veier og hunden er for tung, så får du ikke tak i en flykasse på selve flyplassen - og ergo mister du nok flyet hjem..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her var det mange gode råd:D turen blir nok på en 7-8 timer ja.... blir nok på vinterføre siden valpen skal hentes i februar:P

som søstra mi (luckyliten) sa, så får vi hilst på oppdretter og hunder uansett=) skal ta oss en tur nedover! gleder meg som en unge!

hvis valpen er under 8 kg, går det jo an å høre om ho vil sende med fly:D eller så høres ikke bil så værst ut heller (mamma som på død og liv vil jeg skal sende med fly)

oppdretter har jo sendt med fly før så, og ho får jo hilst på oss:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok til å kjøre. Det blir jo en fin tur fra vestlandet til 'norra Sverige' som oppdretteren sa, men kan jo kræsje hos familyen i Oslo, dersom det blir valp fra denne oppdretteren. Var jo litt sent ute så de hadde ca. en halv million tispebestillinger allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg personlig måtte det vært en ekstremt lang kjøretur det var snakk om, før jeg ville vurdert å sende valpen alene med fly. Jeg vet at det stort sett går bra osv, men jeg ville ikke gjort det. Det er nok nye og skremmende inntrykk som det er, om den ikke skal være helt alene også..

Jeg hentet valp i Sverige i sommer. Kjørte Umeå - Trondheim med han, ganske langt med andre ord, ca. 70-80 mil tror jeg. Vi delte det opp da, så første dagen kjørte vi 2-3 timer bare, så sov vi på en campingplass. Kjørte resten av veien neste dag. En laaang tur, for både folk og hund. Men det gikk kjempebra, ikke ett pip fra han på hele turen :) Han sov stort sett når bilen var i bevegelse og når han våknet og ble urolig stoppet vi for tissepause. Men vi stoppet ikke på langt nær så mange ganger som jeg hadde sett for meg at vi måtte. Jeg synes det gikk over all forventning, og mye lettere enn jeg hadde trodd. Men så har jeg verdens flinkeste valp og da :icon_confused:

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker på hvis valpen blir bilsyk og sånt jeg, det har man aldri no garanti for :icon_confused: blir jo ikke no bra forbinnelse med bil mener jeg, hvis ho blir dårlig :P kan jo krysse fingra for at det går bra:D

tror egentlig jeg henter ho med bil jeg, så kan jeg ha ho på fanget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Please hvis du skal ta den med hjem i fly, ha den i en veske eller noe så du kan ha den på fanget.

Besteforeldrene mine fikk en Riesenschnauser fra Nord Norge før jeg ble født, den ble sendt ned hit til Skien i fly, så henta de den, og valpen var blitt totalt gal. Han måtte avlives etter 3 år da den var nervøs og helt fullstendig stein gæren, jeg tror mye kunne hatt med flyreisa å gjøre, han lå jo i et bur i lasterommet.

Skjønner det med å kjøre mange timer, er veldig slitsomt, jeg var med kusina mi og henta dverg puddelen hennes i Sandnes i sommer, det er 6 timer en vei, men noe annet valg var det egentlig ikke, og hvis du får med en venninne kan det bli en veldig koslig tur :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker på hvis valpen blir bilsyk og sånt jeg, det har man aldri no garanti for :icon_confused: blir jo ikke no bra forbinnelse med bil mener jeg, hvis ho blir dårlig :P kan jo krysse fingra for at det går bra:D

tror egentlig jeg henter ho med bil jeg, så kan jeg ha ho på fanget :)

Hvis dere tar det rolig med mange stopp så skal nok det gå bra, da blir hun vandt til å kjøre bil også.

Og som jeg sa istad, ta det som en tur, det blir kjempe koslig også kan du dulle med henne på fanget :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...