Gå til innhold
Hundesonen.no

Sende valp med fly?!


armagnac

Recommended Posts

har da bestil meg GD fra Sverige og fått reservert ei blå tispe, Yakita :)

men lurer på hvordan jeg skal få ho hjem :icon_confused: oppdretter holder til i sjöbo, så langt sør som i Skåne :P stort lenger sør i Sverige kommer man nesten ikke:S

så hvis dere skjønner dilemma, kjøre med valp i mange timer (til Østlandet), eller kjøre fly med den??

er det noen som har gjort det før? trenger litt hjelp til å bestemme meg. synes det kan virke stressende å sende den med fly:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har da bestil meg GD fra Sverige og fått reservert ei blå tispe, Yakita :)

men lurer på hvordan jeg skal få ho hjem :icon_confused: oppdretter holder til i sjöbo, så langt sør som i Skåne :P stort lenger sør i Sverige kommer man nesten ikke:S

så hvis dere skjønner dilemma, kjøre med valp i mange timer (til Østlandet), eller kjøre fly med den??

er det noen som har gjort det før? trenger litt hjelp til å bestemme meg. synes det kan virke stressende å sende den med fly:(

Nå vet jo ikke jeg hvor langt det er fra deg til oppdretter. Men når vi har hentet hundene våre har vi reist med fly. Vi hadde dem i kabinen, i en bag eller ett reisebur. De fikk beroligende, og det gikk kjempefint! :P Tok ca. 4 timer til vi var hjemme, ca. 2 timer med fly :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jo ikke jeg hvor langt det er fra deg til oppdretter. Men når vi har hentet hundene våre har vi reist med fly. Vi hadde dem i kabinen, i en bag eller ett reisebur. De fikk beroligende, og det gikk kjempefint! :icon_confused: Tok ca. 4 timer til vi var hjemme, ca. 2 timer med fly :)

Tviler på at hun får noen GD-valp i kabinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har da bestil meg GD fra Sverige og fått reservert ei blå tispe, Yakita :)

men lurer på hvordan jeg skal få ho hjem :icon_confused: oppdretter holder til i sjöbo, så langt sør som i Skåne :P stort lenger sør i Sverige kommer man nesten ikke:S

så hvis dere skjønner dilemma, kjøre med valp i mange timer (til Østlandet), eller kjøre fly med den??

er det noen som har gjort det før? trenger litt hjelp til å bestemme meg. synes det kan virke stressende å sende den med fly:(

Jeg kjørte fra Trondheim til Stockholm og hentet min i sommer. Det gikk som en drøm, og hun hadde aldri sett et bur og bare kjørt en tur i bil før. Såklart pep hun litt i begynnelsen, men så sov hun. Vi stoppet to ganger for å tisse og tilby mat/vann på hjemturen, som tok rett under 8 timer. Idag har jeg en valp som legger seg til å sove med en gang hun er i bilen, og reagerer ikke før bakluka åpnes.

Ei venninne fikk sin flydd hit alene fra samme kennel for tre år siden, han tok det også kjempefint (var 11 uker gml). Han fikk ikke beroligende, bare masse lek og kos før han ble satt i fraktburet. Han var veldig tissetrengt da han kom fram, ellers bare glad og blid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det har blitt gjort med riesenschnauzervalper. Vet imidlertid ikke hvor stor forskjell det er på GD valper i forhold til riesenvalper. Men man kan jo høre med oppdretter om det har blitt gjort før.

Hmm, jeg hadde nå Cane i et uforsvarlig lite bur i kabinen den gangen han var 7,5 uke og 5-6 kilo. Snek meg til å åpne litt så han fikk strekke litt på seg, og flyturen varte heldigvis bare i 40 minutter. Skjønner ikke helt hvordan man får med seg enda større valper i kabinen, buret skal jo kunne gå under setet? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg hadde nå Cane i et uforsvarlig lite bur i kabinen den gangen han var 7,5 uke og 5-6 kilo. Snek meg til å åpne litt så han fikk strekke litt på seg, og flyturen varte heldigvis bare i 40 minutter. Skjønner ikke helt hvordan man får med seg enda større valper i kabinen, buret skal jo kunne gå under setet? :icon_confused:

Jeg hadde Kahlo her et par dager før Raksha hentet henne. Hun var da ca samme størrelse som Freya, hvilket vil si at hun hadde fått plass i reisebagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Kahlo her et par dager før Raksha hentet henne. Hun var da ca samme størrelse som Freya, hvilket vil si at hun hadde fått plass i reisebagen.

Kahlo må ha vært en mini-valp. :icon_confused:

Jeg har lurt litt på dette når jeg skal hente min neste valp, men blir vel til at jeg kjører. Synes det er litt mye å ta valpen fra alt den kjenner og stappe den i et flylasterom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personligville jeg dratt sjøl å hentet! Da får du hilst på oppdretter pluss mora til valpen din.og lettere å si hvordan den har hatt det så langt og om det er enseriøs oppdretter eller smugla hund.No har jeg ikke kunnskap til GD og oppdrettere der...hadde det vært greit å passa på gemyttet til mora og møtt henne.Har jo litt å si det å!Om mora tilvalpen ikke er det og oppdretter har en grunn til hun ikke er det burde du være skeptisk...men jeg er veldig nøyen på slikt da..sikkert mange som synes jeg blir for krav stor no..men slik synes jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Luckystaff

her var det mye kommentarer til lillesøs gett...:)

veit veldig godt at oppdretter er seriøs...har vel holdt på med GD i 30 år...:icon_confused: vi skal ned å besøke henne når valpene er rund 4-5 uker, så vi får møtt dem uansett åssen det blir med overleveringa...

så det lillesøs vil vite er vel fordeler og ulemper med (kort) flytur, eller (svært lang) biltur...hvis jeg ikke tar helt feil...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg personlig måtte det vært en ekstremt lang kjøretur det var snakk om, før jeg ville vurdert å sende valpen alene med fly. Jeg vet at det stort sett går bra osv, men jeg ville ikke gjort det. Det er nok nye og skremmende inntrykk som det er, om den ikke skal være helt alene også..

Jeg hentet valp i Sverige i sommer. Kjørte Umeå - Trondheim med han, ganske langt med andre ord, ca. 70-80 mil tror jeg. Vi delte det opp da, så første dagen kjørte vi 2-3 timer bare, så sov vi på en campingplass. Kjørte resten av veien neste dag. En laaang tur, for både folk og hund. Men det gikk kjempebra, ikke ett pip fra han på hele turen :) Han sov stort sett når bilen var i bevegelse og når han våknet og ble urolig stoppet vi for tissepause. Men vi stoppet ikke på langt nær så mange ganger som jeg hadde sett for meg at vi måtte. Jeg synes det gikk over all forventning, og mye lettere enn jeg hadde trodd. Men så har jeg verdens flinkeste valp og da :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kahlo må ha vært en mini-valp. :)

Jeg har lurt litt på dette når jeg skal hente min neste valp, men blir vel til at jeg kjører. Synes det er litt mye å ta valpen fra alt den kjenner og stappe den i et flylasterom.

Kahlo var minst, ja. :icon_confused: Hun veide 6,3 på siste veining før avreise. Men som Linkr sier, så får man en riesenvalp ned i en reisebag ved 8ukers alder - med mindre de er eksepsjoenlt store for alderen. Så tipper det burde gå bra med en dobbis også. GD er jeg mer usikker på, ja.

Edit: er forøvrig nye regler nå visstnok - med at man overhodet ikke har lov til å ta valpen ut av reisebagen. Om jeg husker riktig skal den stå under stolen foran hele turen. Slik var det nemlig ikke før, da måtte man bare ha den under stolen foran ved take off og landing. Da jeg reiste med cavalieren min så fikk jeg somregel lov til ta henne ut av baggen og ha henne på fanget på selve flyturen, mens da jeg reiste med petiten i vår fikk jeg beskjed om at hunden skulle være i lukket bag hele turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Østlandet til Sørspissen av Sverige er det jo ikke allverdens kjørelengde, da.. 7-8 timer?

Hvis det hadde vært på en tid av året hvor det er bare veier hadde jeg absolutt ikke nølt med å ta bilen - da har man langt bedre kontroll på valpen og hva som skjer med den.

Men hvis det er midtvinters og mer livsfarlig å kjøre enn vanlig - ja, da hadde jeg tatt flyet.

En normalt mentalt utrustet valp greier en flytur helt fint, og hvis den må ligge i en lukket bag hele turen (hvis cabinpersonalet krever dèt) har den i alle fall større plass i buret i lasterommet - lyd, trykk, lys etc er det samme.

Max vekt på valp + bur/bag er vel 8 kilo for å ha den i cabinen, men de veier jo sjelden, da.. Men probl. er jo HVIS de veier og hunden er for tung, så får du ikke tak i en flykasse på selve flyplassen - og ergo mister du nok flyet hjem..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her var det mange gode råd:D turen blir nok på en 7-8 timer ja.... blir nok på vinterføre siden valpen skal hentes i februar:P

som søstra mi (luckyliten) sa, så får vi hilst på oppdretter og hunder uansett=) skal ta oss en tur nedover! gleder meg som en unge!

hvis valpen er under 8 kg, går det jo an å høre om ho vil sende med fly:D eller så høres ikke bil så værst ut heller (mamma som på død og liv vil jeg skal sende med fly)

oppdretter har jo sendt med fly før så, og ho får jo hilst på oss:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok til å kjøre. Det blir jo en fin tur fra vestlandet til 'norra Sverige' som oppdretteren sa, men kan jo kræsje hos familyen i Oslo, dersom det blir valp fra denne oppdretteren. Var jo litt sent ute så de hadde ca. en halv million tispebestillinger allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg personlig måtte det vært en ekstremt lang kjøretur det var snakk om, før jeg ville vurdert å sende valpen alene med fly. Jeg vet at det stort sett går bra osv, men jeg ville ikke gjort det. Det er nok nye og skremmende inntrykk som det er, om den ikke skal være helt alene også..

Jeg hentet valp i Sverige i sommer. Kjørte Umeå - Trondheim med han, ganske langt med andre ord, ca. 70-80 mil tror jeg. Vi delte det opp da, så første dagen kjørte vi 2-3 timer bare, så sov vi på en campingplass. Kjørte resten av veien neste dag. En laaang tur, for både folk og hund. Men det gikk kjempebra, ikke ett pip fra han på hele turen :) Han sov stort sett når bilen var i bevegelse og når han våknet og ble urolig stoppet vi for tissepause. Men vi stoppet ikke på langt nær så mange ganger som jeg hadde sett for meg at vi måtte. Jeg synes det gikk over all forventning, og mye lettere enn jeg hadde trodd. Men så har jeg verdens flinkeste valp og da :icon_confused:

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker på hvis valpen blir bilsyk og sånt jeg, det har man aldri no garanti for :icon_confused: blir jo ikke no bra forbinnelse med bil mener jeg, hvis ho blir dårlig :P kan jo krysse fingra for at det går bra:D

tror egentlig jeg henter ho med bil jeg, så kan jeg ha ho på fanget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Please hvis du skal ta den med hjem i fly, ha den i en veske eller noe så du kan ha den på fanget.

Besteforeldrene mine fikk en Riesenschnauser fra Nord Norge før jeg ble født, den ble sendt ned hit til Skien i fly, så henta de den, og valpen var blitt totalt gal. Han måtte avlives etter 3 år da den var nervøs og helt fullstendig stein gæren, jeg tror mye kunne hatt med flyreisa å gjøre, han lå jo i et bur i lasterommet.

Skjønner det med å kjøre mange timer, er veldig slitsomt, jeg var med kusina mi og henta dverg puddelen hennes i Sandnes i sommer, det er 6 timer en vei, men noe annet valg var det egentlig ikke, og hvis du får med en venninne kan det bli en veldig koslig tur :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker på hvis valpen blir bilsyk og sånt jeg, det har man aldri no garanti for :icon_confused: blir jo ikke no bra forbinnelse med bil mener jeg, hvis ho blir dårlig :P kan jo krysse fingra for at det går bra:D

tror egentlig jeg henter ho med bil jeg, så kan jeg ha ho på fanget :)

Hvis dere tar det rolig med mange stopp så skal nok det gå bra, da blir hun vandt til å kjøre bil også.

Og som jeg sa istad, ta det som en tur, det blir kjempe koslig også kan du dulle med henne på fanget :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...