Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt objektiv eller kamera?


Carina

Recommended Posts

Etter at jeg fikk ei helt fantastisk linse av kjæresten og fant ut at den var helt håpløs, er jeg skyldig motivasjon for fotografering. Linsa var denne: Pentax SMC-DA* 50-135mm F2.8 ED IF SDM og den kostet på det tidspunktet nærmere 10 000,-. Jeg synes jo det er helt forferdelig at noe av det bedre som er å få tak i til kameraet mitt fokuserer så TREGT at den ikke klarer en 10 år gammel luntende schäfer engang, spesielt når det reklameres med ei lynkjapp 'supersonisk' linse som er spesielt bra til 'fast moving objects'.

Jeg vet jeg hadde en tråd om denne linsa tidligere, men jeg VET at det finnes folk som har mye billigere zoomlinser til andre kameraer (uoriginale) som får til MYE bedre bilder enn hva jeg kunne klart med den dyre linsa. Den klarte ikke fokusere fort nok på en hund som GIKK i mot meg engang.

Så nå er liksom spørsmålet om det finnes andre linser som kan være kjappere enn den til mitt kamera, behøver ikke være originalt. Eller om jeg rett og slett skal bytte kameramerke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke ann at et objektiv er så treigt...

Det var liksom det jeg også trodde. Kitlinsa er minst 10 ganger raskere, og det er linse til 900 kroner eller noe sånt. Den linsa ble sendt tilbake fordi den var bestilt på nettbutikk. De hadde 30 dagers åpent kjøp, så i stedet for å risikere at de mente at det ikke var noe galt med linsa, hevet vi liksågodt kjøpet med en gang.

Jeg ble såpass skuffet at jeg nesten ikke har tatt bilder siden den gang fordi jeg lurer på om kitlinsa er den beste linsa jeg kan få til det kameraet liksom. :icon_confused:

Så du tror det kan ha vært noe galt med akkurat den linsa? For som jeg sier, den klarte ikke fokusere på mannebeinet sin gamle schäfer når hun kom luntende i mot oss. Da er det jo bare å glemme belgertotten liksom. Spurte jo i et annet emne, men da fikk jeg beskjed om at linser med litt zoom var sånn. :)

Edit: Spurte forresten de på butikken ja, fikk beskjed om at han skulle høre med noen andre som hadde peiling, for selv hadde han ikke det. :rolleyes: Men fikk aldri noe svar på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det høres veldig mystisk ut ja at en linse skal være sååå treig... Jeg har jo hørt om treige objektiver før, men ikke SÅ treige??

Det kan ikke ha noe med kameraet ditt å gjøre da? Har du sånn autofokus i kameraet? Var det AF i den treige linsa?

Noen sa til meg igår her inne en plass at AF kan fungere treigt hvis man bruker den "innebygde" AF'en i kamerahuset hvis man har det, og at linser med AF vanligvis fungerer raskere... Men det skulle vel ikke vært SÅÅÅ stor forskjell som du beskriver her om det var tilfelle?

Må innrømme jeg tror mest på at den linsa må ha hatt en alvorlig feil av noe slag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en feil på linsa. Eller kameraet - men med tanke på at kameraet fokuserer bra nok med andre objektiv, så tror jeg nok det var linsa det var noe galt med. Eneste annet jeg kan tenke meg er at linsa rett og slett blir for tung for kameraet og får dårlig feste om man ikke støtter linsa riktig. Men, det kan også være lyset. Er det for dårlig lys, så er det vanskelig for linsa å finne fokuspunkt, spesielt på svarte/mørke motiver. Nå vet ikke jeg hvor mye dere testa linsa da, så alt her blir gjettning. :icon_confused:

Har du mulighet til å dra innom en fotobutikk? Test isåfall forskjellige linser på kameraet, test fokus på bevegelige ting. Du trenger ikke engang kjøpe der, bare si at du lurer på linser og gjerne vil se hvordan de fungerer - de fleste fotobutikker av litt kvalitet hjelper gjerne til. Er du i oslo sentrum engang, så stikk innom FotoVideo i møllergata 10, og snakk med dem der. Ha med kamera. (Hyl om du trenger guide og moralsk støtte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en feil på linsa. Eller kameraet - men med tanke på at kameraet fokuserer bra nok med andre objektiv, så tror jeg nok det var linsa det var noe galt med. Eneste annet jeg kan tenke meg er at linsa rett og slett blir for tung for kameraet og får dårlig feste om man ikke støtter linsa riktig. Men, det kan også være lyset. Er det for dårlig lys, så er det vanskelig for linsa å finne fokuspunkt, spesielt på svarte/mørke motiver. Nå vet ikke jeg hvor mye dere testa linsa da, så alt her blir gjettning. :)

Har du mulighet til å dra innom en fotobutikk? Test isåfall forskjellige linser på kameraet, test fokus på bevegelige ting. Du trenger ikke engang kjøpe der, bare si at du lurer på linser og gjerne vil se hvordan de fungerer - de fleste fotobutikker av litt kvalitet hjelper gjerne til. Er du i oslo sentrum engang, så stikk innom FotoVideo i møllergata 10, og snakk med dem der. Ha med kamera. (Hyl om du trenger guide og moralsk støtte)

Ja, kameraet fungerer jo helt supert med kitlinsa, så tror ikke det er det som er problemet. Lyset skal ikke ha vært noe problem, har prøvd linsa i all slags lys - også godt sollys. Det er jo også ei ganske lyssterk linse.

Jeg har tenkt på å dra inn på fotobutikker og høre, problemet er bare at de ikke har noe særlig utvalg til kameraet mitt. Skal til Oslo i morgen og være der i et par dager, så får prøve å kvinne meg opp til å gå inn på Fotovideo - det var nemlig der linsa ble kjøpt første gangen og returnert. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det var en feil på linsa, ja. Gå innom du, du trenger jo ikke si noe om den gamle linsa i det heletatt, bare si du gjerne vil prøve en sånn og sånn, og så får du det.

Ahh, lurt! :icon_confused: Jeg er altfor ærlig og samvittighetsfull, jeg må skikkelig konsentrere meg om å ikke si noe om det, men skal prøve. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...