Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan er deres julaften?


Marthe

Recommended Posts

Vel, jeg står opp i 8 tiden og gir hunden frokost og en kjapp luftetur. Så benker jeg og lillesøs oss foran tv'en og ser på tre nøtter til askepott. Etterhvert våkner de gamle også og da er det tid for frokost. Vi pleier å kjøre en ganske enkel frokost grunnet all den fete maten vi skal stappe i oss senere. Etter det er det tid for reisen til julestjernen og andre juleprogrammer før jeg og morfar drar i kirka på julegudstjeneste. (Vi er ikke kristne, men det har blitt en tradisjon ettersom jeg sang i koret før) Når vi kommer tilbake igjen er gavene lagt under treet og lukten av ribbe og surkål fyller hele huset. Da får de voksne en cherry mens vi barna får julebrus. Så er det litt lesing i julehefter og klemming på gaver før det er duket for den store julemiddagen. Ribbe, medisterkaker, julepølse, sosisser... Alt man kan tenke seg egentlig. Dessert har vi også, en frisk fruktsalat med pisket krem til. Så tar papsen og morfar oppvasken, mens jeg og mormor danderer kakefatene og setter på kaffen. Så er det tid for gaveåpningen. I år har foreldrene og besteforeldre bestemt seg for å ikke gi hverandre gaver, så da blir det stort sett meg og lillesøs som får (og Luna såklart) Når kakene er fortært og gavene åpnet og blitt sendt rundt så alle får se, er det konjakk/baileys i glassene (mer brus til barna) og dadler/nøtter for de som liker det.

Så legger vi oss, mette og fornøyde!

(..hunden får selvfølgelig nok av turer og lufting innimellom i juleprogrammet :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hørtes skikkelig koselig ut. Men jeg må dele mammaen min med en gretten lillesøster på 16. :)

*klippe*

Noen fordeler skal vi enebarn med skilte foreldre ha si! :D Det er veldig koselig! Mamma er en av mine aller beste venner så hyttetur med henne og boff er alltid veldig koselig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som nesten alle ser Tre Nøtter til Askepott. Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har sett filmen som alle prater om, så skjønner ikke greia.

Min julaften:

Våkner opp hos tante (som jeg bor hos), sikkert mellom 10 og 12. FInner julestrømpa og går gjennom den. OG Tapper sin strømpe, for han får også strømpe. Ender med å gumle masse godteri fra den.

Så går jeg i dusjen.

Surrer litt hjemme, før jeg etterhvert drar til mamma, hvorj eg alltid har feira jul.

Jeg er da litt småstessa, for treet har aldri kommet opp før julaften :) Jeg er stressa og maser og å få brødrene mine til å sette det opp (ekte juletre!). Jeg pynter. Selvom jeg ikke liker å pynte lenger (det stikker jo sånn!)

Mamma eller eldste broren min på mammas side koker opp pinnekjøttet. Jeg går å gleder meg.

De tre andre brødrene mine stikker innom en tur, før de drar til sin far (vi har forskjellig far). Bare eldste broren på mammas side som blir. Før pleide yngste broren min (tre år eldre enn meg) også å være hos mamma, men han har svikta. Det er trist.

Litt før middagstid (spiser rundt 5-6) pleier pappa å komme (mamma og pappa er ikke sammen, men pleier å feire jul sammen for min skyld:) ). Men i år kommer ikke han heller. Han har reist sørpå for å feire med søknene mine på hans side.

Onkel pleier også å komme til mamma. Så kommer tante også, men i det siste har hun jobbet på julaften, det er kjipt.

Vi spiser alltid pinnekjøtt. Så venter vi ("lar maten sige, ta en kapffekopp" etc..), før vi spiser dessert (kake og godteri). Ca. klokka åtte begynner vi med pakkene. Jeg pleier nesten alltid å lese de opp og levere de. Bestemor pleier å komme etter middag en gang, men hun er blitt så senil nå, at jeg tviiler på at hun kommer...

Etter vi er ferdig, så sitter vi der og prater. Etterhvert drar tante, onkel og pappa hjem til seg. Så sitter jeg der til langt på natt og ser på gavene og venter på at brødrene mine skal komme hjem til mamma.

I år blir en litt stusselig jul tror jeg, siden "alle" som pleier å være der er ikke der. Vi pleier/pleide å være: meg, mamma, yngste bror, eldste bror, pappa, tante, onkel og bestemor.

I år blir det sikkert bare meg, mamma, onkel og tante etter middag. Gruer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som nesten alle ser Tre Nøtter til Askepott. Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har sett filmen som alle prater om, så skjønner ikke greia.

Da har du virkelig gått glipp av noe! Prøv å se den i år, den er bare så koselig og gammeldags og søt og snål og rar og og og... JUL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke noen særlig tradisjon med å se på tv på julaften, hos oss var det alltid mye lurere å skygge banen på dagen på julaften. *flire*

Nå kan jeg strengt tatt gjøre det, men jah. Sånn det har vært de siste årene vi har vært i stavanger så har dagen starta i ti halv tolvtiden, med frokost. Stefar fyker ut og handler engang før det, mannen elsker å handle mat. Bror og jeg stikker på stranda med bikkjene på formiddagen mens mamma og stefar ordner på kjøkken, og når vi er tilbake så prøver vi å få til en runde med et brettspill av noe slag. Så er det på tide å luske i dusjen og hoppe i finklæra, så hender det at vi spiller litt til, eller ser på tv. Rundt 7-8 er det middag, og sånn i 9tiden begynner vi på gavene. Gavene tar et par tre timer, avbrytt av røykepause og hundeluftepauser. Så spiser vi litt kake til kaffen, og skravler litt før mamma spør om vi skal spille litt igjen, ingen vil det og vi finner ut at vi egentlig er trøtte og slitne og alle tusler hver til sitt.

I år blir første jul med Kahlo og Truls, så det kan bli interessant å se om det funker å ha dem i samme stue. Men vi prøver. :) Det blir også første jula på 12 år uten Rexie i hus, det blir nok tomt og rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er vi bare 4 stykker, mamma, pappa, brodern og meg.

Vår tradisjon begynner lille julaften ved at brodern og jeg pynter treet og starte med hamar julebrus (glassflaske) og julegodisen til grevinnen og hovmesteren. Nå når det er ferdig så legger vi alle julegavene under treet. Da er det en film eller leggetid,men jeg går som regel en god tur med hunden.

På julaften så står jeg opp når jeg vokner (9-10), hopper inni pysjen, går en god tur med odin, så er det 3 nøtter til askepott!

Etter det er det en god julefrokost. Da koser vi oss med lomper, kokt egg, medisterkaker, juleskinke, julesylte osv, en skikkelig god frokost:-D

Når vi var yngre pleide vi å åpne en julegave hver på morgenen, men nå klarer vi å holde oss til kvelden!;.)

Faren min er kokken på julaften og middagen består av ribbe og julepølser med massse tilbehør, og han pleier sette ribba inni ovnen etter frokosten i 12 tiden.

Resten av formiddagen består av å se på tv, må ha med meg donald duck og vennen hans feirer jul. Så er det en ny tur med hunden før jeg går i dusjen å pynter meg!

Så pleier vi å spise middag til ca 17, når jula ringer inn. Da setter vi på en julecd i bakgrunnen å koser oss lenge med maten:-D

Hunden koser seg da med ett saftig bein, mens vi spiser:-D

Etter middagen så rydder vi bort å vasker opp, og etter det blir det satt frem godisbrettet stappfylt med masse masse julegodis. :-D

Så blir det julegaveåpning i 7 tiden......

Det er pappa som er utdeleren hos oss, og vi får en å en gave å ser hva de andre har fått, før en ny blir delt ut...syntes det er koselig, selv om det tar en lang stund.

Etter gaveåpningen så prøver vi på klær vi har fått og etter det hopper jeg i pysjen igjen.

Da tar vi dessert for den som orker det( riskrem) sammen med en god film på tvn.

Etter det så pleier jeg gå en tur med odin så er det leggetid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år blir den slik: Stå opp, ta på bunad, jobbe fra 9-13, kjøre direkte til oslo, snakke seg gjennom en koselig, men svært slitsom familie, spise middag (ribbe), dessert (tilslørte bondepiker), pakke opp gaver, dra hjem. Jeg har ikke jobbet på julaften før, men annet enn det er den ganske lik hvert år. Vi feirer jul annet hvert år her og hos tante, men den ser ganske lik ut uansett. Siden familien min hverken er svært produktive med tanke på barn eller lever særlig lenge feirer jeg kun jul med min familie, tante, onkel og farmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...