Gå til innhold
Hundesonen.no

Lissy og Peico tråden

netteliten

Recommended Posts

Skrevet

3mndbildet.jpg

Lissy 4,5 år og Peico straks 2 år.

Lissy har bodd hos oss i 3 mnd i skrivende stund og Peico ble så glad for å få selskap og Lissy trives med Peico.

Det har gått over all forventning å øke fra en terrier til to.

De har samme mamma, men ikke samme pappa.

3des020.jpg

Begge to er glad i snø:whistle: Og det kan gå vilt for seg når de leker!

klvhunder.jpg

De tar sin jobb som kløvbærere svært allvorlig!

Peico og Lissy liker Agillity, spor, skiturer, trugeturer og er en fornøyelse å bo sammen med!

• Svar 65
  • Created
  • Siste svar
  • 2 weeks later...
Skrevet
Så fine! Hvor har du kjøpt de selene på det øverste bildet?

Selene er kjøpt i svinesund, på markedet, sverige.

De var rimelige og er veldig gode!

Skrevet

Nå har Peico rekt å fylle to år. 3 juledag var den store dagen!

Vi har også hatt besøk av Luna i romjula, så hundene har kost seg ordentlig!

Jeg også, det var utrolig moro å bli kjent med Luna.

trestk.jpg

Alle gode ting er tre :ahappy:

lekestund-1.jpg

De hadde et fint samspill sammen, og Peico tok vare på Luna.

Lissy, Peico og Luna ønsker alle et riktig godt nytt år!

godtnyttr.jpg

Skrevet

Virkelig nydelige hunder du har! Jeg kjenner ikke rasen annet enn fra bilde, så du må gjerne fortelle litt mer om dem!

Skrevet
Vakreste :)

Kennel Sorellhill holder til i nabobygda her, og jeg har litt kontakt med henne på mail, og skal reise å hilse på hundene hennes en dag snart :)

Så spennende, fortell meg gjerna hva du synes når du har hilst på!

Jeg kjenner ikke nevnte oppdretter:)

Skrevet

Peico haltet stygt i går, foran og bak!

Jeg ble kjempe redd, så fikk tak i en vetterinær som ville se på han, enda det var søndag.

De fant ikke noe på rtg. Han har en del smerter bak. Han hadde ikke noe prolaps.

Men vi aner ikke hva det er. Han får nå smertelindring og betennelsesdempende.

Peico er en aktiv gutt som tar salto i lufta fra stå. og han gir seg ikke, er det noe han vil ha, jobber han til han får det.

Han trekker, sporer, bærer kløv, er med på truge og skiturer i 50 cm snø.

Så guts har han! Han gir seg ikke selv når han halter så mye som nå, ut på tur vil han!

Nå skal han holde seg i ro i 5 dager.

Så han må i band på tur/ i hagen, ellers spretter og hopper han etter katter/fugler etc

Det er -26 grader her vi bor, så jeg fikk på dem klær på turen i dag. Tilfelle det er kulda som plager han.

dekken.jpg

En kort rusletur og jeg så han ble mye stivere enn han var inne, så etter toalettbesøk bar det inn foran varmen igjen!

Skrevet
Virkelig nydelige hunder du har! Jeg kjenner ikke rasen annet enn fra bilde, så du må gjerne fortelle litt mer om dem!

Hva kan jeg si om Irsk terrier?

De har nappepels, så er en del jobb å holde dem i utstillingkondisjon.

De er alltid glade. Verdens lykkeligste.

De er fleksible, er med på alt som skjer når det skjer.

De er lett å gire opp.

De er fryktelig sosiale.

Mine går sammen med hunder, katter, unger, eldre mennesker og tilpaser seg.

De elsker å kjøre bil.

Agillity, spor, trekke, sykle med springer, apportere, alt er morsomt.

Uredde.

De er vel ikke egentlig bråkete, men sier klart i fra når det ringer på døra.

De inviterer aldri til trøbbel, men da Peico var vitne til hund som angrep hund, tok det ikke halvt sek. å fyre han opp.

Men da fighten var over var han like rolig igjen, som om ingen ting hadde skjedd.

De har en enorm personlighet, og de stirrer folk i senk. Ser på deg som om de venter på du skal svare på deres tanke.

De er matvrak de lux. Ikke ta blikket bort fra dekket bord.

Sove i senga er det beste som finnes, sofahund. De komuniserer bra, med gjesp, smattelyder og kropsspråk og andre lyder. Peico kan si "mamaaamaamamama" med en spesiell gjespetone liksom.

Er det noe du lurer på, må du bare spørre.

Jeg anser rasen som krevende, men man får mye igjen for jobben.

Skrevet

hundene-1.jpg

Nå er det mildt, så det er ingen som fryser på tur, så vi koser oss mer enn før!

peico9jan.jpg

Full fart på tur, og bite samme pinne, søke gjemte gjenstander, draleker osv!

Det er alltid noe som skjer med terrier på tur!

Lissy har fått løpetid, så Peico lar ikke fremmede hunder hilse på når vi er på tur, han passer på søsteren din!

Peico nøtteknekker

Kort videosnutt av Peico nøtteknekker!

• 2 weeks later...
Skrevet

thesuperdog.jpg

Peico, the superdog!

4.jpg

Den siste uka kom det fryktelig mye snø!

Jipppi sier bartene. Vi har måket stier i hagen, snøhuler har de og flotte snøhauger som utsiktspost.

Så hundene klager ikke.

I dag er det -17 ute, sola skinner og det er kaldt, men praktfult!

Skrevet

For en vakker rase! Jeg har ikke hverken hørt eller sett mye til denne rasen tidligere. Gøy å se bildene, de er virkelig nydelige. Blir de veldig store eller ser det bare sånn ut på bildene?

Skrevet
For en vakker rase! Jeg har ikke hverken hørt eller sett mye til denne rasen tidligere. Gøy å se bildene, de er virkelig nydelige. Blir de veldig store eller ser det bare sånn ut på bildene?

Hei på deg, koselig du liker rasen.

De er større enn foxterrier.

Men de er mindre enn weathen terrier.

Mine er store, og de er 49 og 53 cm høye. Men ønskelig ligger de på 42-49 cm høye.

10-12 kg er ønskelig, men mine som er store ligger over det. peico veide 17 kg sist jeg veide han. Hun er mindre en han.

Det er en veldig kjekk rase, som kan brukes til alt, alltid veldig glade, vennlige, elsker folk (litt for mye noen ganger) veldig veldig nysgjerrige. De er med på alt, alltid klar. Men samtidig også veldig kosehunder.

De er vel hva du gjør det til:)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...