Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen spørsmål angående ilder


Hendirexen

Recommended Posts

Hei! Jeg har bare noen spørsmål angående Ilder som jeg tenkte å spørre om ;)

1. jeg har hørt at mange ildere biter mye, er det sant?

2. hvordan bur trenger de?

3. Hvordan må buret til en ilder stå?(inne/ute)

4. hvor mye mosjon trenger en ilder hver dag?

5. hva spiser/drikker de?

Takk for svar ;)

Kan bare svare litt, da jeg ikke har hatt ilder selv:

1. Ildere biter hvis de ikke er tamme.

2. Ildere trenger veldig store bur, men de skal være ute av buret nesten hele dagen.

3. Ilderbur skal stå inne.

4. Ildere skal være ute av buret med menneskene som en hund, man kan også gå litt tur med dem i sele.

5. Ildere spiser ilderfor eller kattemat av god kvalitet, siden de trenger MYE protein. De drikker vann.

Husk at ildere som blir redde har en helt uutholdelig lukt, de er i slekt med stinkdyr og røyskatter.

Håper det hjalp, anbefaler å lese om ildere i bøker. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

nei ilderen biter ikke, Hvis den blir riktig håndtert fra starten av. Valper biter og noen kan bite riktig hardt. :lol:

Ildern trenger så store bur som mulig, men det er ikke nødvendig, De kan også ha egne rom osv. Det anbefales at ildern skal være ute hele døgnet, men om viteren så sover de nesten hele døgnet så da kan det være lurt med et bur slik at de kan få være alene.

Buret skal helst stå inne, men ildern kan også være ute, i utebur, hvis det er godt isolert.Da helst ikke om natten.

Den tilpasser mosjonen selv, men blir gladlig med ute på tur for å utforske nye plasser.

De spiser kattemat og ildermat, Rått kjøtt, som ikke er behandlet på noen måte. gjerne med bein. rå kyllingvinger er yppelig ilderfor.

Ellers er det som de over sier med lukt, men det kan du dempe med skåler med eddik eller vaniljesukker stående rund i huset.

Det kan også være lurt å ha to så de får selskap av hverandre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. jeg har hørt at mange ildere biter mye, er det sant?

Næh. Det spørs nå på pregningen deres. Hun jeg hadde fra en liten valp ga seg rimelig kjapt med biting. Etter det bet hun ikke direkte, men kosebet i sokker og ermer da hun lekte.

Jeg overtok også en omplasseringsilder, som var rundt to år eller noe. Hun bet. Og hun bet hardt. Men hun hadde ikke fått den aller beste oppveksten heller (ble tatt hånd om av en seks-syvåring...), og ble avvent med bitingen, spesielt mot meg. Ganske var mot fremmede.

2. hvordan bur trenger de?

Ildere er ikke burdyr! Jeg vet ikke hvor ofte du har tenkt på å ha den i et bur, men bare ha det som et eget sted når den vil komme litt unna verden? Eller når den ikke kan følges med på? Om du har muligheten, ville jeg heller hatt et rom med bedre plass å gå på. Mine bodde ute på en 15 kvm innglassert veranda, og hadde nok av plass å boltre seg på. Langvarig burliv er'ke noe for en ilder i det hele tatt...

3. Hvordan må buret til en ilder stå?(inne/ute)

Jeg hadde buret stående ute, men kun som plass til do, mat og køyer når de gikk inn sjøl. De kan fint bo ute uten problemer, men alt etter magefølelse etter værforholdene.

4. hvor mye mosjon trenger en ilder hver dag?

De er ganske så flinke på å aktivisere seg selv fysisk. Og de liker faktisk å bruke hodet litt samtidig. Hun første jeg hadde kunne enkle triks som å rulle rundt, sitte bamse og komme da jeg ropte på henne. Hun gikk også løs ute da vi gikk tur, men jeg ville ikke gjort det med mindre du kjenner den innmari godt. :) Hun var ei real kul frøken, jeg savner henne, gitt...

5. hva spiser/drikker de?

Min første spiste tørrfôr og diverse tørre ting. Hun var'ke så glad i rått, så samme var det. Omplasseringsilderen fikk rått kjøtt, og ville ikke ha tørrfôr. Og hun tok gjerne en selvkverket mus eller rotte på menyen også. De er rovdyr, så det er sånn du kan regne med i et ubevoktet øyeblikk ute i verden.

Hvorfor vil du ha en ilder, egentlig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...