Gå til innhold
Hundesonen.no

Lite matlyst


Tyfonia

Recommended Posts

Hei, jeg har en valp på 11 uker som spiser meget lite. Gir han tørrfòr hvert måltid og har oppi vom. Trodde dette skulle være godt, jeg... Men han spiser jo nesten ikke noe. Begynte med vom for at han skulle legge litt på seg. Han prøver å naske til seg kattemat nå sant han får sjansen, men tar det raskt ifra ham. Han er aktiv og leken så han er ikke syk eller slapp.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at hunder som er angrepet av innvollsorm ofte blir tynne og bl.a får pjuskete pels. At de mister matlysten er jeg ikke sikker på, men det kan jo godt være. Når tok du ormekur sist? Valper skal ha èn gang i mnd. frem til 6 mnd. alder :icon_confused:

Ellers aner jeg ikke hva det kan være. Trener dere mye? At han får mye godbiter i tillegg slik at han blir mett på det? Hvilket tørrfòr går han på? Kanskje han ikke liker det så godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at hunder som er angrepet av innvollsorm ofte blir tynne og bl.a får pjuskete pels. At de mister matlysten er jeg ikke sikker på, men det kan jo godt være. Når tok du ormekur sist? Valper skal ha èn gang i mnd. frem til 6 mnd. alder :icon_confused:

Ellers aner jeg ikke hva det kan være. Trener dere mye? At han får mye godbiter i tillegg slik at han blir mett på det? Hvilket tørrfòr går han på? Kanskje han ikke liker det så godt?

Han fikk ormekur før han ble levert til oss.

pelsen hans er nydelig :lol:

vi trener ikke så mye at han kan bli mett på godbitene. Fem- seks repetisjoner i fire- fem tiden om ettermiddagene.

Han får Eukanuba valpefòr, det samme som han fikk hos oppdretteren :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fikk ormekur før han ble levert til oss.

pelsen hans er nydelig :icon_confused:

vi trener ikke så mye at han kan bli mett på godbitene. Fem- seks repetisjoner i fire- fem tiden om ettermiddagene.

Han får Eukanuba valpefòr, det samme som han fikk hos oppdretteren :S

Da vet ikke jeg hva det kan være... Hmm... Du får se det an et par dager, og heller bytte fòr dersom han fremdeles ikke spiser. RC vektlegger i alle fall smakelighet, spesielt på valpefòrene - så det kan jo være verdt å prøve?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig at ikke alle valper sluker maten som noen monstre. Det behøver slett ikke bety at det er noe galt med valpen i det hele tatt. :icon_confused: Kanskje er det ganske enkelt en effekt av at valpen ikke har konkurranse i matfatet lenger, fra søsknene sine altså, og derfor ikke trenger å kaste innpå, fordi mat er blitt billigvare så å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det ble jeg og fortalt av oppdretter, at tempoet på spisingen kunne avta etter jeg hentet ham, pga manglende konkurranse. Men det skjedde ikke før nå det, 9 måneder gammel. Nå kan han la tørrforkuler bli liggende på gulvet, så jeg må bare slutte å spre det så voldsomt, ellers må man jo tråkke i det til han finner det for godt å spise opp he he

Så som Huldra sier, det trenger absolutt ikke være noe galt, og det er jo uansett ikke sikkert staffer er like store matvrak som fks. dalmiser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hundene jeg har hatt, har hatt slike perioder, og alle hundene har vært av forskjellige raser som alle vokste opp til å like mat ganske så godt. Det er helt normalt! Så lenge valpen ikke er slapp eller virker pjusk, så går det sikkert greit. :icon_confused: Min teori er også at valper regulerer matinntaket litt etter hvor mye de vokser. Vokser de litt mindre i perioder, trenger de også mindre mat, og derfor spiser de litt mindre. Ikke noe vitenskapelig eller sånt, men bare en teori. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyson er en livlig liten piraya- spire som raserer leiligheten om han ikke får gått litt. Han krever oppmerksomhet, rett som det er, enten når han vil leke eller en av de skjeldne gangene han vil legge seg til lading på et fang. Har ikke hatt diarè eller oppkast siden han kom til oss, eller virket slapp på noen annen måte. Gullungen vokser i hvert fall i høyde og lengde. Lurte på om vi skulle kjøpe en hunde- pølse i ny og ne for å tilsette litt annen smak i maten hans, men vi får se hvordan han spiser etter hvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyson er en livlig liten piraya- spire som raserer leiligheten om han ikke får gått litt. Han krever oppmerksomhet, rett som det er, enten når han vil leke eller en av de skjeldne gangene han vil legge seg til lading på et fang. Har ikke hatt diarè eller oppkast siden han kom til oss, eller virket slapp på noen annen måte. Gullungen vokser i hvert fall i høyde og lengde. Lurte på om vi skulle kjøpe en hunde- pølse i ny og ne for å tilsette litt annen smak i maten hans, men vi får se hvordan han spiser etter hvert...

Kan også bruke bittelitt rå kjøttdeig, levepostei, pølsebiter eller annet godt å putte i maten av og til, eller hva med en rå eggeplomme over tørrforet i ny og ne?. Trenger ikke store mengdene før det gir en annen smak og pluttselig blir spennende mat igjen :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også bruke bittelitt rå kjøttdeig, levepostei, pølsebiter eller annet godt å putte i maten av og til, eller hva med en rå eggeplomme over tørrforet i ny og ne?. Trenger ikke store mengdene før det gir en annen smak og pluttselig blir spennende mat igjen :icon_confused:

Høres spennende ut. Skal prøve det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... der fins det nok mange som vil argumentere for det motsatte; å ikke skjemme bort hunden allerede nå, men heller lære den å spise maten sin. Skal man tilsette noe, ville jeg tilsatt noe bra, som egg eller olje, ikke middagsrester. Evt kan du prøve å bytte fôr. Men akkurat i denne situasjonen ville jeg nok heller latt maten bli "mangelvare", dvs at du fjerner den hvis han ikke spiser - med en gang. I en annen situasjon ville jeg kanskje gjort noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... der fins det nok mange som vil argumentere for det motsatte; å ikke skjemme bort hunden allerede nå, men heller lære den å spise maten sin. Skal man tilsette noe, ville jeg tilsatt noe bra, som egg eller olje, ikke middagsrester. Evt kan du prøve å bytte fôr. Men akkurat i denne situasjonen ville jeg nok heller latt maten bli "mangelvare", dvs at du fjerner den hvis han ikke spiser - med en gang. I en annen situasjon ville jeg kanskje gjort noe annet.

Jeg synes dette er det beste tipset. Jeg gikk i den samme fellen med min første hund; han ville ikke spise som valp, jeg ble bekymret og gav han masse godsaker oppi maten for at han i hvert fall skulle få i seg noe, til tross for at oppdretteren ba meg fjerne maten om han ikke ville ha når det ble servert. Jess, førstegangs hundeeier på sitt beste ;)

Jeg endte da opp med en hund som ikke ville spise maten sin med mindre den var tilsatt noe godt, så vi ble nødt til å begynne med overnevnte "taktikk" altfor sent. Han lærte seg til slutt at han måtte spise det han fikk (fryktelig synd for han selvfølgelig, han ville jo ha leverpostei!), men jeg hadde en lang periode med en rimelig tynn hund. Nå derimot spiser han det han får, og er fornøyd med det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...