Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du en bra bank?


KristinL

Recommended Posts

Nå har jeg fått meg Skandiabanken konto(er) og bestillt meg Visakort å gode greier...

Men, i går overførte jeg endel kroner fra min gamle bank til min Skandiakonto, men pengene har enda ikke kommet frem...

Er det vanlig at det tar så ****** lang tid mellom banker.?

Det tar i praksis et halvt sekund å sende informasjonen, men noen holder igjen pengene.?

Why...?

Mellom kunder i min gamle bank skjedde det øyeblikkelig...

Jeg må nesten smile litt av deg. :) Du virker som om du har peiling på det aller meste som har med RL å gjøre, men så har du aldri opplevd at det tar tid å flytte penger mellom to banker? Jeg trodde det var allmennkunnskap at når man flyttet penger mellom banker kunne det ta opp til flere dager, men når man flyttet innad i en bank gikk det øyeblikkelig. Og dette gjelder vel alle banker, ikke bare Skandiabanken. Den korteste overføringstiden jeg har opplevd, er hvis jeg gjør det i nettbanken tidlig på morgenen, så er pengene overført innen 12 samme dag. Og de stakkarene som jobber i bank, har nok også helg og helligdager, så da tar sånt lenger tid.. Det som er litt finurlig er jo at pengene ser ut til å bli trukket samtidig som du overfører, men de kommer ikke inn på riktig konto samtidig.. Snodig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nesten smile litt av deg. :) Du virker som om du har peiling på det aller meste som har med RL å gjøre, men så har du aldri opplevd at det tar tid å flytte penger mellom to banker? Jeg trodde det var allmennkunnskap at når man flyttet penger mellom banker kunne det ta opp til flere dager, men når man flyttet innad i en bank gikk det øyeblikkelig. Og dette gjelder vel alle banker, ikke bare Skandiabanken. Den korteste overføringstiden jeg har opplevd, er hvis jeg gjør det i nettbanken tidlig på morgenen, så er pengene overført innen 12 samme dag. Og de stakkarene som jobber i bank, har nok også helg og helligdager, så da tar sånt lenger tid.. Det som er litt finurlig er jo at pengene ser ut til å bli trukket samtidig som du overfører, men de kommer ikke inn på riktig konto samtidig.. Snodig. :)

Nja, tar det virkelig så lang tid? Jeg personlig har opplevd at det ligger på dagen. Gjør jeg det klart til forfall kvelden før, så er det på den andre kontoen fra kl. 12... gjøres det klart før tolv så er det på den andre kontoen i femtiden..

MEN, når folk skal overføre penger til meg fra sine banker (gud vet hva de gjør), så kan det plutselig ta flere dager! (og ja, jeg har jo sjekket deres bokførte dato :) Så jeg veit at de ikke lyver vedr. dato på forfall :))

Så jeg tror det er noen banker som er effektive og mindre sleipe vedr. kundens penger enn andre der ute i jungelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, tar det virkelig så lang tid? Jeg personlig har opplevd at det ligger på dagen. Gjør jeg det klart til forfall kvelden før, så er det på den andre kontoen fra kl. 12... gjøres det klart før tolv så er det på den andre kontoen i femtiden..

Det var vel det jeg forsøkte å skrive? Bortsett fra dette med kl 5 da..

MEN, når folk skal overføre penger til meg fra sine banker (gud vet hva de gjør), så kan det plutselig ta flere dager! (og ja, jeg har jo sjekket deres bokførte dato :) Så jeg veit at de ikke lyver vedr. dato på forfall :) )

Så jeg tror det er noen banker som er effektive og mindre sleipe vedr. kundens penger enn andre der ute i jungelen.

Ja, man kan begynne å lure. Tror nok det er forskjell fra bank til bank, men i alle fall bruker utenlandske banker å ta himla lang tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg jobber i Nordea så velger jeg selvsagt Nordea :)

Om jeg ikke hadde jobbet der/byttet jobb så hadde jeg fortsatt vært kunde i Nordea.

I bunn og grunn er det ikke mye som skiller storbankene bortsett fra kundeopplevelsene. Og evt hva man synes om de ulike nettbankene og sånt teknisk/smaksak. De fleste bankene har ganske like produkter. Gebyr og renter utjevner seg på sikt.

Noen fordeler med å ha en bank ( og ikke bare nettbank som eks Skandibanken ) er:

- Man kan få rådgivning om økonomi - ikke alle som klarer å lage budsjetter etc selv ( se bare på Luksusfellen på TV3) skulle tro i dagens samfunn at de fleste hadde litt økonomisk sans, men den gang ei- Hvor mange tenker på BSU, sparing til pensjon etc av seg selv ?

- Som TonjeM sier, man kan få en kontaktperosn( kunderådgiver ) som lettere kan hjelpe deg i vanskelig situasjoner

- Større banker har lettere for å hjelpe deg med nødkort/nødkonter om det skjer noe når du eks er på ferie

- Blir kortet ditt slukt i minibank kan du raskere hente dette på en filial/få det utlevert

- Vet ikke om Skandibanken har BankId ?

Ulemper er at de gjerne koster litt/tar noen gebyrer. Åpningstider man aldri rekker, men på den andre siden, hvor ofte trenger man gå i banken ? Det meste kan gjøres via nettet.

I bunn og grunn må man finne en bank man liker. Og så er det selvsagt lov å bytte bank om man ikke er fornøyd.

Det å ha en oppegående nettbank/nettside er veldig vitkig, siden man i dag gjør veldig mye/det meste via nettet. Og da er det greit at banken henger med. Det synes nå ihvertfall jeg.

At det tar en dag å flytte penger mellom to ulike banker er greit, men flere dager hørtes veldig rart ut ( regner ikke med helga, helligdager etc - tenker på virkedag til virkedag ). I Norge burde det gå på et døgn.

BBS har kjøringer flere ganger om dagen ( 3 ganger er det vel ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...