Gå til innhold
Hundesonen.no

Innlæring av rundering


Silje113

Recommended Posts

Hei på dere. :icon_confused:

Jeg lurer på hvilket metoder dere har brukt i innlærng av rundering på deres hunder? (av de som driver med denne grenen da, selvfølgelig)

Noen trener klikker i runderingen, andre har den og den teorien og treningsmetoden. Det eneste jeg vet, er at det er en haug av metoder og innlæringsmetoder. Mange å lære av og mange måter å gjøre ting på.

Jeg skal jo til våren igjen B godkjenne hunden min i NRH, og i den forbindelse så må jeg jo ha inne rundering 400 meter på 20 minutter. (som sikkert mange NRHere og ikke NRHere vet her inne).

Jeg lurer på om dere har noen gode råd for runderingstrening når man bare er to personer. Vet at man må organisere det veldig godt, planlegge hva man skal trene på, bruke radio osv. Jeg har jo en halsehund. Så trenger ikke tenke på meldingen. Men hvordan legge opp treningen da? Noen tips?

Er det generelt noen lure tips og ideer til trening av tomslag? Han går jo tomslag, hvis jeg sender på figurant, og vi har "bommet" litt med figuranten, så sendes han på ny, så han har vært borti noen slike, og "faller" ikke i drift selv om, men fortsetter å jobbe ut mot figurant i neste slag. Skal jeg bare fortsette med et tomslag i ny og ne da, siden han tar det så fint?

Jeg vet ikke helt eksakt hva jeg skal spørre om heller, jeg tror dere bare må komme med deres egne treningsteorier, egne erfaringer, så får jeg spørre etterhvert. Eneste jeg vet, er at jeg har mye å lære, og er åpen for nyeinnfallsvinkler på treningsmetoder og teorier. Det jeg vet, er at jeg må finne det som passer meg og min hund. Vi er på vei, men aldri blir man helt utlært, så jeg kaster ballen videre til dere, kan noen her komme med noen forslag/innslag/erfaringer?

Da hadde jeg blitt evig takknemlig. :P

Mvh Silje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling, for jeg har ikke trent rundering selv. Men jeg har fått med meg såpass; at det er viktig å være flere enn bare to (for hundens del - at den må lære å lete opp mer enn en eller to personer). Har du ikke en treningsgruppe i NRH du kan trene med? De er sikkert mer enn nok behjelpelige med treningstips også. Jeg tviler på at du får en god redningshund hvis den bare er trent på en eller to personer liksom.. Mulig du får godkjenningen nesten på flaks, men jeg tror ikke hunden vil holde i et skikkelig søk dersom den kun er vant til å lete etter en eller to personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ts spør om innlæring av rundering, antar jeg av hunden ikke er særlig dreven i dette. Når ts også spør om innlæringsmetoder, så virker det på meg som om at vedkommende ikke har trent inn dette, og derfor vil ha tips til hvordan man gjør det.

At man for en kortere periode kan trene rundering av en allerede godt trent hund ved hjelp av bare to personer (inkl seg selv?), er et helt annet spørsmål, og slett ikke slik jeg forstod det ts spurte om. Mulig jeg misforstod hva ts egentlig spurte om, men det kan evt ts svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ts spør om innlæring av rundering, antar jeg av hunden ikke er særlig dreven i dette. Når ts også spør om innlæringsmetoder, så virker det på meg som om at vedkommende ikke har trent inn dette, og derfor vil ha tips til hvordan man gjør det.

At man for en kortere periode kan trene rundering av en allerede godt trent hund ved hjelp av bare to personer (inkl seg selv?), er et helt annet spørsmål, og slett ikke slik jeg forstod det ts spurte om. Mulig jeg misforstod hva ts egentlig spurte om, men det kan evt ts svare på.

Ja, og jeg synes det ville være merkelig hvis en hund er klar til godkjenning innen tre-fire måneder hvis den ikke er trent i det hele tatt. Ser du den eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har trent hunden en del ja, og som Emilie sier, så er den trent i rundering.

Det jeg lurer på er hvordan dere har trent deres hunder, innlæring, treningsmetoder osv. Det er mye å lære, og mange innfallsvinkler på ting. Jeg vil som jeg skrev lære mer enn det jeg kan nå, vil hjelpe hunden (og meg selv) på best mulig måte. Og jeg tror ikke det blir noe bra ekvipasje om man KUN trener etter DEN ene hundetreneren, eller DEN ene instruktøren. Jeg tror det er viktig å ha et åpent syn på ting, kunne ta til seg fra "flere hold".

Jada Huldra, trener med NRH, trent med DIO 10 og DIO 07! Så hunden er blitt trent, og trener i NRH. Vi har trent for det meste feltsøk, teigsøk/frittsøk, lydighet og noe rundering og spor. men vi trenger flere innspill til trening, og hvordan jeg skal trene med to figuranter. kan da vel være lov å høre med mer "erfarne" om hva tips og råd de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og jeg synes det ville være merkelig hvis en hund er klar til godkjenning innen tre-fire måneder hvis den ikke er trent i det hele tatt. Ser du den eller?

Jeg så den "Emilie", men nevnte det ikke i første innlegget. Har du et problem med det? Tenkte for meg selv at dette var noen som var litt vel optimistiske..

Hei.

Jeg har trent hunden en del ja, og som Emilie sier, så er den trent i rundering.

Det jeg lurer på er hvordan dere har trent deres hunder, innlæring, treningsmetoder osv. Det er mye å lære, og mange innfallsvinkler på ting. Jeg vil som jeg skrev lære mer enn det jeg kan nå, vil hjelpe hunden (og meg selv) på best mulig måte. Og jeg tror ikke det blir noe bra ekvipasje om man KUN trener etter DEN ene hundetreneren, eller DEN ene instruktøren. Jeg tror det er viktig å ha et åpent syn på ting, kunne ta til seg fra "flere hold".

Jada Huldra, trener med NRH, trent med DIO 10 og DIO 07! Så hunden er blitt trent, og trener i NRH. Vi har trent for det meste feltsøk, teigsøk/frittsøk, lydighet og noe rundering og spor. men vi trenger flere innspill til trening, og hvordan jeg skal trene med to figuranter. kan da vel være lov å høre med mer "erfarne" om hva tips og råd de har.

For all del! Tren i vei! Jeg misforstod som sagt hva du mente i første innlegget, men for all del spør i vei! Men som et "generelt tips", så kan det være greit å spesifisere litt bedre sånn at slike misforståelser ikke kommer. Du kunne jo fx ha laget to tråder; èn hvor du spurte om hvordan man trente rundering med to personer, og en annen hvor du spurte folk om hvordan de hadde trent inn rundering. Men joda, jeg skjønner at jeg misforstod. Trekker meg herved stille og rolig ut fra tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...