Gå til innhold
Hundesonen.no

Shiba


MariaN

Recommended Posts

Naboen har en Shiba, han er ca 7-8 mnd nå. Jeg bruker å passe han ofte.

Han er meget SÆR, med store bokstaver!

Vil gjerne leve sin egen verden, og innkalling?? Hva er det?

Han er helt umulig å få tak, ute som inne. Jeg må lokke/lure han til meg, og når han først kommer syns han det er kjempestas å få kos, og kommer gjerne en gang til. Han har alltid vært slik..Nå har ikke eieren trent såå mye på den biten da, så jeg skal ikke legge all skylden på bikkja :P

Men her vet jeg ikke hvem/hva som har feilet; Han HATER andre hunder! KLIKKER og angriper hvis han får sjangsen til det. Åtte uker gammel fløy han på Diesel.. De ble etterhvert venner, og nå er det Diesel(og meg) for alle penga. Hyler når han ser oss osv :P Og hvis han greier å stikke av kommer han på døren min, hehe.

I kveld møtte jeg venninna mi med tispa si, en liten søt blanding. Han klikket på henne også.. Etterhvert roet han seg ned da, og de sprang løs alle tre. Men det var fortsatt litt klikking.

Er han virkelig usikker om dette?? Jeg har aldri møtt lignende valp og jeg vet ikke hvilke tips jeg skal gi eieren? :icon_confused:

Han må bruke lang tid for å bli venner med en annen hund, derfor er han heller ikke så veldig sosialisert.

Er Shibaen veldig sær og rar??

Og hvordan er det med jaktinstinktet på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med han som har kullbroren, og han reagerer med å fly på andre hunder. Har hørt om flere Shiber som gjør det.

Hva skal eieren(og jeg som hundepasser) gjøre i en slik situasjon? Ser jo ut som bikkja har rabies :icon_confused:

Ingen? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shibaer KAN være sære og rare, det er derfor det er så viktig med sosialisering og trening, spesielt på innkalling. Sosialiseringen bør starte før valpene leveres. Vi gjør det med våre valper, møter andre raser, både store og små. Rasen har jaktinstinkt, ja, og hvis noen har solgt en valp uten å fortelle dette..

Og nettopp dette at de er så små og søte, gjør tydeligvis oppdragelsen vanskelig for enkelte. Da kan de godt bli ufordragelige.

Å gi råd er vanskelig. Jeg vil ikke gi noen råd før eier har snakket med oppdretter for å få råd der. Det er min policy, vil ikke blande meg inn mellom oppdretter og kjøper i første omgang.

Eier burde snakke med oppdretter og høre om foreldrene opptrer på samme måte, og eventuelt få råd om tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mora er slik tror jeg, og hun ble etter som jeg fikk høre solgt nå nyli (mor og far bor sammen). Oppdr bor i samme by, og jeg tror ikke det er SÅ erfarne. Vanlige hundefolk liksom..

Han har bra med jakt i seg ja. Løper etter kattene fort som fy, hvis han får den sjangsen. Men innendørs er han venn med mine. Diesel løper jo etter han og hvis han får mulighet, men denne har mye sterkere instinkt.

Jeg har gått mye tur med han. Tatt han med på bytur osv.. Men han har ALDRI likt fremmede hunder, ni uker sammen fløy han på to JRT(hundetreff) så fort han fikk sjangsen. Han har også sloss med en naboflat, og har "ypper seg" på mange fler. Hva skal man gjøre med dette?? Og går det over? Utrolig kjedelig å ha en hund som hater andre hunder.

Han er veeldig fan av min hund, det er liksom "forbildet" ;) Shibaen har vokst opp sammen med min, og vært med på mange koslige turer. De har knyttet et veldig sterkt bånd.. eller, Diesel kunne sikkert vært foruten nhan oen ganger ;) Shibaen derimot, HYYYYLER bare han ser oss(og det gjør han ikke med noen andre).

Er dette hyler vanlig hos disse hundene?

Jeg skulle klippe neglene, og jeg var døv på det ene øret i flere timer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shibaen derimot, HYYYYLER bare han ser oss(og det gjør han ikke med noen andre).

Er dette hyler vanlig hos disse hundene?

Jeg skulle klippe neglene, og jeg var døv på det ene øret i flere timer ;)

TYPISK shibahyl, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...