Gå til innhold
Hundesonen.no

Malinois/belgisk fårehund

Ka

Recommended Posts

Nå har ikke jeg så mye erfaring med de forskjellige rasene, men kan fortelle litt om de som er i hundeklubben vår, for det er en del!

De fleseste(kankje alle) Mallene er å finne i skogen på brukstreninger eller på lydighetstreninger,

De jeg har møtt har vært dyktige hunder som er et perfekt valg om du skal drive med bruks eller lydighet, har faktisk ikke sett noen Maller på agility banen i klubben vår, men de egener seg sikkert til det også.. Bor ei ikke så langt fra meg som konkurerer med sin og de har deltatt i NM noen ganger, husker ikke helt i hva, men tror det var enten Spor eller rundering.. instuktøren på valpekurset har også en, som hun har konkurert litt i lydighet og bruks med..

Tervuren har jeg sett en del av på Agility banen, har stort sett bare sett dem der eller når de trener lydighet.. De er kjemperaske og flinke hunder, som egner seg spesielt til Agility..

Nå kan ikke jeg så mye akkurat, men min oppfattning er at både Terv og malle er flotte hunder som kan brukes til det meste, har ingen erfaring med groendal desverre..

Men som sakt så har jeg sett Mallene mest i skogen og Tervene på Agility banen, hvorfor vet jeg ikke helt, men mulig eierne syntes Mallen egner seg bedre til bruks og terv til agility.. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vel ikke akkurat startet med malle som førstehund.. ser i en annen tråd at du kunne tenke deg å begynne i NRH, og det er jo kjempeflott - men starte med noe mindre eksplosivt kanskje? Tervueren er jo ikke så ekstrem som mallen, en flat kan også brukes til det meste :cry:

Oppdretterne av malinois her i landet selger ikke til folk som ikke har planene helt klare for hva de skal bruke hunden til, men ta kontakt med dem...det er de som kjenner rasen best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vel ikke akkurat startet med malle som førstehund.. ser i en annen tråd at du kunne tenke deg å begynne i NRH, og det er jo kjempeflott - men starte med noe mindre eksplosivt kanskje? Tervueren er jo ikke så ekstrem som mallen, en flat kan også brukes til det meste :cry:

Oppdretterne av malinois her i landet selger ikke til folk som ikke har planene helt klare for hva de skal bruke hunden til, men ta kontakt med dem...det er de som kjenner rasen best.

Helt enig, egentlig. :(

Det er det jeg også har "hørt", derfor jeg må samle inn litt mer info for å få bekreftet/avkreftet det. Men jeg tror nok jeg skal satse på en annen rase ja - både utifra det jeg har hørt før og det du sier her.

Har tenkt på rottis, schæfer eller flat også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He hei :cry:

Svarte litt på presentasjonen din jeg.. :(

Jeg har en groenendael på 16 mnd,det er min andre groenendael.

Det er viktig å huske at de belgiske fårehundene er en rase og at de har samme utgangspunkt og rasestandar.Det blir også født maller i tervueren og groenendaelkull,terv i groenendaelkull og i mallekull etc...Laekenois finnes det desverre bare en av i Norge etter det jeg vet.Av gemytt er de også rimelig like bortsett fra at mallen kan være noe skarpere,dette fordi de er avlet i flere generasjoner som tjenestehunder.

I utgangspunktet vil jeg ikke anbefale en malle som førstegangshund.

Mallen sliter en del med stress og du bør vite hva du gjør hele veien.Den kan bli et monster i feil hender.Noen av de mest ekstreme hundene egner seg overhodet ikke som annet en arbeidshund.Jeg ville nok heller anbefale deg en av de langhårede belgerene,de er stort sett mer enn nok hund i første omgang.Men der er det viktig å være obs på hvilke linjer du velger og at det finnes ekstremt aktive utgaver av de langhårede og.Min hund f.eks er like,hvis ikke mer,aktiv og energisk enn de fleste maller vi har møtt,men han er etter arbeidslinjer.

Problemene i rasen er mange:dårlige nerver,stress,overdreven skarphet,reservert overfor fremmede etc..

Men dette er en helt spesiell rase som du taper hjertet helt til,de smiler ,er valper hele livet og overasker hele tiden med latterlige påfunn.Du må ha humor og selvironi for å eies av en belger.De lærer utrolig fort,på godt og vondt.

Ingen av de belger eierene jeg kjenner kan egentlig komme på en eneste fornuftig grunn til å velge belger fremfor f.eks bruksschæfer (bortsett fra at schæferen er så treeeeig *dukker*:P ) det har noe med magefølelsen å gjøre. :(

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med raseklubben både i norge og i sverige og å lese "boken om de belgiske vallhunder" (fåes på canis.no),

Mener du at belgeren er rasen for deg så bør du få deg en belger,nybegynner eller ikke, du må bare prøve å lære like fort som bikkja :( Dette er det ikke alle belgeroppdrettere som er enig med meg i,den vanlige oppfatningen er at belgere ikke er en nybegynnerhund.

Men det er forskjell på nybegynnere og nybegynnere mener jeg,og har du dyktige folk rundt deg som har greie på rasen (maaaange belgere i NRH) og vett til å spørre de rette folkene hvis du mister oversikten så ser jeg ingen grunn til å ikke kjøpe belger.

Mvh Annette :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel! Hvorfor ikke en storpuddel? Jeg trener lydighet, agility, triks og godbitspor med min! :cry: Han er kjempe flink! :( Og han synes det er kjempe moro! :(

I klubben der jeg trener har de tenkt å begynne et brukshund kurs, jeg har tenkt å melde meg på og jeg vet at Romeo kmmer til å gjøre det bra! D

Så hvorfor ikke en puddel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN TAKK for kjmepegodt og langt svar, Annette! Det satte jeg pris på. Du har også forståelse for det å "fortape" seg i en rase... Jeg har noen raser jeg er mer glad i enn andre, og jeg vil gjerne få det til med en av dem. Innen virkelighetens grenser så klart - jeg tror nok ikke jeg kommer til å velge malle.

LouDan, jeg har ikke helt sansen for pudler - sorry! :wink: Det er fordi jeg liker en litt annen type hunder, selv om pudlene sikkert funker bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig :(

Jeg elsker rasen og nå som jeg har et utmerket eksemplar kan jeg ikke skjønne at noen vil ha en annen rase :(

Min første var fryktelig nervøs og hadde vel sånn ca alle de negative egenskapene en belger kan ha(omplasseringshund) og allikevel var jeg ikke i tvil om at jeg en gang skulle ha en belger igjenn.Men vær obs på at det nok er flere "drittbikkjer" blandt belgere enn de fleste andre bruksraser.

Men får du tak i en bra belger så har du noe av det beste man kan få av hund.Det er en grunn til at belgeren (da spes mallen) er den rasen som øker mest i antall hos rednings og tjenestehund miljøet verden over.Dette til tross for at belgeren ikke har så mye slingringsmon som feks schæferen.Straffer du belgeren feil så er løpet veldig ofte kjørt..hos de andre rasene får du som oftest et par nye sjanser.Jeg finner det lurest å ikke straffe overhodet :P

Men som sagt:du bør være sikker på at det er rasen for deg før du skaffer deg en,de krever at du er gjennomtenkt i hverdagen og mange blir stresset av belgerens årvåkne væremåte.

Det er heller ikke rasen for de som ikke liker uforutsette hendelser i hverdagen eller under treninger/konkuranser som apportering av kjegla,dekk i naboringens firkant ,belgerbaluba i senga kl 0230 etc...

Forøvrig dro Loke til meg med en diger kjepp under "være rolig i skogen"treninga vår i går,den var jeg heller ikke helt obs på :cry:

Nyttig link:http://www.nbfk.org

Mvh Annette :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig :(

Jeg elsker rasen og nå som jeg har et utmerket eksemplar kan jeg ikke skjønne at noen vil ha en annen rase :(

Min første var fryktelig nervøs og hadde vel sånn ca alle de negative egenskapene en belger kan ha(omplasseringshund) og allikevel var jeg ikke i tvil om at jeg en gang skulle ha en belger igjenn.Men vær obs på at det nok er flere "drittbikkjer" blandt belgere enn de fleste andre bruksraser.

Men får du tak i en bra belger så har du noe av det beste man kan få av hund.Det er en grunn til at belgeren (da spes mallen) er den rasen som øker mest i antall hos rednings og tjenestehund miljøet verden over.Dette til tross for at belgeren ikke har så mye slingringsmon som feks schæferen.Straffer du belgeren feil så er løpet veldig ofte kjørt..hos de andre rasene får du som oftest et par nye sjanser.Jeg finner det lurest å ikke straffe overhodet :P

Men som sagt:du bør være sikker på at det er rasen for deg før du skaffer deg en,de krever at du er gjennomtenkt i hverdagen og mange blir stresset av belgerens årvåkne væremåte.

Det er heller ikke rasen for de som ikke liker uforutsette hendelser i hverdagen eller under treninger/konkuranser som apportering av kjegla,dekk i naboringens firkant ,belgerbaluba i senga kl 0230 etc...

Forøvrig dro Loke til meg med en diger kjepp under "være rolig i skogen"treninga vår i går,den var jeg heller ikke helt obs på :cry:

Nyttig link:http://www.nbfk.org

Mvh Annette :(

Prøver igjenn:http://www.nbfk.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...