Gå til innhold
Hundesonen.no

utstillings guruer og andre intreserte, jeg trenger hjelp!


ipadda

Recommended Posts

Jeg satt lenge å diskuterte med en vennine ang. Junior titler (JWW, NORDJV) For å få en junior titel så må du vinne klassen din, det vet jeg (altså Junior klassen med ck). Etter at du har vunnet klassen så har du fått tildelt en titel (Jww, NORDJV , u name it) Hvis du da skulle slå til å vinne beste tispe klassen, og skal inn å konkurere om BIR - BIM og en ny titel.

Hvike titel får du da? Junior titelen (JWW) eller (WW) ??

Nå tok jeg WW som eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt lenge å diskuterte med en vennine ang. Junior titler (JWW, NORDJV) For å få en junior titel så må du vinne klassen din, det vet jeg (altså Junior klassen med ck). Etter at du har vunnet klassen så har du fått tildelt en titel (Jww, NORDJV , u name it) Hvis du da skulle slå til å vinne beste tispe klassen, og skal inn å konkurere om BIR - BIM og en ny titel.

Hvike titel får du da? Junior titelen (JWW) eller (WW) ??

Nå tok jeg WW som eksempel.

Må man ha CK for å vinne juniortittelen? Akkurat der er jeg litt usikker...

Såvidt jeg vet får du både JWW og WW om man har vunnet juniorklassen, og i tillegg blir beste tispe/ beste hannhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ha CK for å vinne juniortittelen? Akkurat der er jeg litt usikker...

Såvidt jeg vet får du både JWW og WW om man har vunnet juniorklassen, og i tillegg blir beste tispe/ beste hannhund.

Nah, du kan vel kanskje få titelen om du vinner klassen din med hp og?

Men det var egentlig ikke det jeg lurte på, jeg lurte på hva som skjedde dersom du fikk ck, og skulle komme deg opp til BIR og BIM. Hva skjer da med Junior titelen du allerede har fått? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var egentlig ikke det jeg lurte på, jeg lurte på hva som skjedde dersom du fikk ck, og skulle komme deg opp til BIR og BIM. Hva skjer da med Junior titelen du allerede har fått? :)

Hvis'atte man blir beste tispe (eller hann) fra juniorklassen så får man både junior og "voksen"tittelen, ja.

Susanne

Som både SusanneL og jeg skrev; du får begge titlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På WW fikk man ikke begge titlene, hvis en junior ble beste tispe så gikk ww tittelen til nest beste. Og hvis nest beste var en veteran så gikk ww tittelen til den tredje beste.

Det var hvertfall det det sto i reglene som ble lagt ut før utstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis'atte man blir beste tispe (eller hann) fra juniorklassen så får man både junior og "voksen"tittelen, ja.

Susanne

I Stockholm var WW-08 tittel knyttet til CACIB. Hvis Junior ble BIR, fikk den bare JWW-08 tittel, samme om veteran ble BIR, bare VWW-08 til veteranen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
I Stockholm var WW-08 tittel knyttet til CACIB. Hvis Junior ble BIR, fikk den bare JWW-08 tittel, samme om veteran ble BIR, bare VWW-08 til veteranen.

Tilknyttet CACIB vel og merke om hunden som fikk tildelt CACIB ikke allerede var Intuch så gikk CACIB til neste hund (slik det bestandig er på internasjonale utstillinger hvor de deler ut CACIB og Res-CACIB).

På WDS 2008 fikk hunden S60485/2002 tittelen WW08 (INTUCH, KBHV-06, LPII, NORDJV-03, NORDUCH, WW-08), mens CACIB gikk videre til N10580/06. Enkelt å sjekke det inne på denne linken.

Og som du skriver, juniorer og veteraner konkurrerer ikke om CACIB og kan ergo ikke oppnå begge titlene ved verdensutstillinger. Noe annet er det vel kanskje på de nasjonale vinnerutstillingene, iallefall i Estland, Latvia og Litauen, men sikkert i flere land også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilknyttet CACIB vel og merke om hunden som fikk tildelt CACIB ikke allerede var Intuch så gikk CACIB til neste hund (slik det bestandig er på internasjonale utstillinger hvor de deler ut CACIB og Res-CACIB).

På WDS 2008 fikk hunden S60485/2002 tittelen WW08 (INTUCH, KBHV-06, LPII, NORDJV-03, NORDUCH, WW-08), mens CACIB gikk videre til N10580/06. Enkelt å sjekke det inne på denne linken.

Og som du skriver, juniorer og veteraner konkurrerer ikke om CACIB og kan ergo ikke oppnå begge titlene ved verdensutstillinger. Noe annet er det vel kanskje på de nasjonale vinnerutstillingene, iallefall i Estland, Latvia og Litauen, men sikkert i flere land også?

Nå er Verdensutstillinger litt spesielle, og som det står i Bedömningsreglerna:

WorldWinner: Titeln tilldelas hund som erhålligt CACIB

Om CACIB og resCACIB: Vid tävlan om CACIB deltar vinnarna i följande klasser: Ungh, Bruks/jakt, Öppen och champion

Hvis du sjekker resultatsiden fra WDS for Hovawart står det:

World Winner CACIB - Tik

INTUCH KBHV-06 LPII NORDJV-03 NORDUCH GÅRDVARENS II OMTÄNKSAMT SINNE

Ägare: HÄLLSTRAND EVALOTTA, SÖDERTÄLJE, SVERIGE

Uppfödare: STRIDH BRITT, SVENSHÖGEN

Tispen har derfor fått CACIB'et i ringen og tispen fra Norge har fått ResCACIB.

Når de går gjennom finner de at WW-tispen er INT UCH og gir CACIBet til den norske hunden. Sjekker du på Hunddata, finner du nemlig ingen tispe med ResCACIB...

Men dette gjelder BARE for WW- Stockholm, i Polen var det litt annerledes...

På nasjonale vinnerutstillinger er vinnertittelen knyttet opp mot Beste tispe og Beste hann, siden det bare er en tittel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i hvert fall maattet ha excellent for aa faa X'ens to juniortitler. HP har ikke vaert utdelt paa de to utstillingene, det har ikke vaert en tilgjengelig premiegrad, og altsaa ikke et alternativ.

Om en hund skulle oppnaa resultat for to titler paa samme utstilling vil det variere hva sluttresultatet blir. Personlig ville jeg i hvert fall vaert mest opptatt av aa faa WW...

Jeg vet at da nordisk vinner ble arrangert paa Hamar i 2002 var det ogsaa nordisk unghundvinner - og om en hund skulle faa begge titlene, ville bare den beste bli registrert av NKK. Men dette varierer fra land til land, altsaa ingen fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at da nordisk vinner ble arrangert paa Hamar i 2002 var det ogsaa nordisk unghundvinner - og om en hund skulle faa begge titlene, ville bare den beste bli registrert av NKK. Men dette varierer fra land til land, altsaa ingen fasit.

Min hund ble Nordisk Ungundvinner i 2002 og også Bir på samme utstilling og står i dogweb med begge titlene. Dvs. de tok bort unghund tittelen en gang, men da ringte jeg og spurte om de kunne legge den inn igjen. Den tittelen er jo litt unik da, siden det er den eneste unghund tittelen jeg vet om her i Norge :P

Når det gjelder verdensutstillingen, så kan det oppfattes litt urettferdig om man blir bir med en junior. Det skjedde på min rase i Polen i 2006. En junior tispe fra Russland ble bir og JWW, mens tispen som stod på tredjeplass (etter bim hannen) fikk verdensvinner tittelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund ble Nordisk Ungundvinner i 2002 og også Bir på samme utstilling og står i dogweb med begge titlene. Dvs. de tok bort unghund tittelen en gang, men da ringte jeg og spurte om de kunne legge den inn igjen. Den tittelen er jo litt unik da, siden det er den eneste unghund tittelen jeg vet om her i Norge :P

Når det gjelder verdensutstillingen, så kan det oppfattes litt urettferdig om man blir bir med en junior. Det skjedde på min rase i Polen i 2006. En junior tispe fra Russland ble bir og JWW, mens tispen som stod på tredjeplass (etter bim hannen) fikk verdensvinner tittelen.

Jasså, så det var du som ordnet at begge titlene fra -02 kom tilbake... Hadde unghund som ble BIM og "bare" fikk NORDV-02, men ser nå at begge titlene står i DogWeb.

Ja, man trenger ikke å ha vært best i sitt kjønn for å få WW-tittel, noe som virker litt ulogisk for VerdenVinner burde jo betyr penest i Verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...