Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan noen anbefale oppdrett i Norge og Sverige?


Ella8pv

Recommended Posts

Vurderer nå rasen staffordshire bull terrier. Hadde satt pris på det om noen kjenner til oppdrettere de føler de kan anbefale andre, og deler dette med meg. Sleng gjerne med hvorfor du anbefaler dette/disse oppdrettet/-ene. Bare så jeg kan surfe litt rundt og sjekke ut forskjellige oppdrett. Send gjerne noen ord dersom du har advarsler også :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange oppdrettere som avler hundene sine til forskjellige formål

Få hør :P Mitt inntrykk er at de aller fleste avler for utstilling, og de som sier de avler for noe annet enn det har som regel ikke så mange resultater å vise til i sitt oppdrett. Det hadde vært supert å se noen som generelt leverer det de avler etter. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hva gjelder staffeoppdrett anbefaler jeg å ta en titt på følgende sider:

Staffinfo.no

Staffordshirebull.no

staffinfo.se

ssbtk.net

I tillegg vil jeg nevne at noen mener det er en del bruksavl av staff..

Dette er noe jeg og mange andre anser som rent pisspreik, det er INGEN av disse oppdretterne som har kunnet legge frem noe som kan minne om brukstitler på sine hunder.

De som avler med tanke på utstilling kan derimot alltid skilte med titler på sine hunder..

Men det er tildels store forskjeller innen rasen, noen med mer bullepreg enn andre, og andre igjen mer terriertype..

Det er også stor variasjon i størrelsen, noen avler veldig stort mens andre forsøker å holde seg innenfor rasestandarden.

Sjekk opp oppdretteren nøye og still høye krav!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Pan.

Da jeg skulle velge oppdretter, fant jeg ingen som dreiv med noe annet enn utstilling. Det var bare titler fra den ene eller den andre utstillingen. Synes det var dårlige greier. Ikke titlene, men at folk bruker staffen som sofagris og ikke utnytter dyrets egenskaper. Mormora til min staffe- gutt gjorde det godt i blodspor. Det er noe jeg ønsker å holde på med med min staff. Selv om den ikke akkurat er en kjent brukshund i den forstand, har jeg et ønske om å bruke hunden min til noe. Rett og slett leit at oppdrettere i norge ikke gidder å gjøre noe annet enn å stille ut. Det er jo ikke bare utseende på hundene som er herlig...

Prøv heller noen utenlandske oppdrettere, for eksempel engelske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Pan.

Camo da, vi er på ingen måte enige.

Og MANGE staffer brukes som annet enn sofagriser og utstillingsdyr..

Hvilke engelske oppdrettere driver oppdrett med hunder som har brukstitler?

De såkalte bruksoppdretterne avler stort sett på hunder uten noen som helst titler etter hva jeg har inntrykk av.

Eller for å si det på en annen måte.. De har hunder som ligger langt utenfor rasestandard, og velger da å kalle de bruksstaff, irsk staff, oldtyme, osv for å forsvare bruk av hunder som ikke har et rasetypisk utseende.

Si hva du vil, men min hund som avlet av en oppdretter som driver mye med utstilling er faktisk en hund med ganske så mye driv, en hund som virkelig yter.. OG en hund som så absolutt er like velegnet til å ta titler i det ene og det andre som en god del av de såkalte bruksstaffene er.

Så, er vi egentlig enige? Don't think so.

Hva gjelder oppdretter anbefaler jeg at hver og en tar for seg hvilke verdier som er viktige, og siler ut oppdrettere ut fra dette.

Selv har jeg funnet en oppdretter jeg er fornøyd med, og jeg har fått en hund med en fantastisk selvsikkerhet, topp humør, stor humor, osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffen er vel veldig typisk allround hund som kan brukes til det meste. Og ikke minst trenger og bli brukt! Ikke bare fysisk, men de trenger også mye hjernetrim.

Etter hva jeg ser hos staffene så er dette en rase med stort potensial. Om foreldrene har utstillings titler oppetter ørene og de ikke bruks til noe, så gjør vel ikke det de til dårlige bruks hunder.. Er vel heler dårlig med bruks interesse hos eierne.

Skulle jeg hatt en staffe, og jeg ønsket en bruks hund. Da hadde jeg smurt meg med tålmodighet og tatt med god tid til å besøke div. oppdrettere blitt kjent med mor til kommende valper, sett ann hennes potensiale. Hos oppdrettere hadde jeg spurt og gravd. Det er det som er så fint med å være valpekjøper, man har mulighet til og spørre og grave så mye man orker, og man bør utnytte seg av det. Seriøse oppdrettere setters seg godt inn i hannhund`s helse, gemytt, utstillings resultater ol.. det samme med: tidligere avkom (om den har) Kullsøsken, halvsøsken og det som ligger bak på stamtavlen.

Og da kan du jo se om man har tro på at kombinasjonen kan få frem en valp etter dine ønsker, garantier finnes det jo ikke, uansett hvor godt forarbeid man gjør. Jeg hadde dratt og besøkt kullet og sett ann valpene.

Dette sporer litt av hva egentlig Ella8pv spør om, hun har jo tross alt ikke skrevet noe om at hun ønsker seg en bruks hund.

Men vil gjerne skrive litt om, hva jeg ville gjort som valpekjøper nå:

Jeg hadde som valpekjøper på en ny rase og jeg vil anbefale alle og gjøre:

Ring oppdrettere, dra og se på utstillinger, spør om og få komme på besøk til de du føler virker bra på telefon.

Hadde lagt vekt på å spørre om hva de gjør med valpene mens de er hos oppdretter. Sosialisering hos oppdretter er MEGET viktig og vil prege hunden for resten av dens liv!

Legg vekt stor vekt på helse, ikke bare det som er krav hos rasen. Men spør om allergier og hudlidelser.

Legg stor vekt på gemytt, ikke bare hos foreldrene.

Spør og grav, og ta deg god tid. Valper er helt klart nydelige, og det er mange som ikke klarer og dra fra ett valpekull når de er og titter.. Men da må man prøve å bite i det sure eple, om det er ting som skurrer hos oppdretteren.

Jeg ville lest alt jeg kunne komme over om rasen, og satt meg godt inn i både + og - hos rasen.

Ønsker deg masse lykke til, og må si det er en herlig rase du vurderer.

Er ikke lett og kjøpe valp når det er en jungel med useriøse oppdrettere. Men de seriøse og gode oppdretterne finnes jo virkelig :-)

Dette ble vel nok så OT…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camo da, vi er på ingen måte enige.

Og MANGE staffer brukes som annet enn sofagriser og utstillingsdyr..

Hvilke engelske oppdrettere driver oppdrett med hunder som har brukstitler?

De såkalte bruksoppdretterne avler stort sett på hunder uten noen som helst titler etter hva jeg har inntrykk av.

Eller for å si det på en annen måte.. De har hunder som ligger langt utenfor rasestandard, og velger da å kalle de bruksstaff, irsk staff, oldtyme, osv for å forsvare bruk av hunder som ikke har et rasetypisk utseende.

Si hva du vil, men min hund som avlet av en oppdretter som driver mye med utstilling er faktisk en hund med ganske så mye driv, en hund som virkelig yter.. OG en hund som så absolutt er like velegnet til å ta titler i det ene og det andre som en god del av de såkalte bruksstaffene er.

Så, er vi egentlig enige? Don't think so.

Hva gjelder oppdretter anbefaler jeg at hver og en tar for seg hvilke verdier som er viktige, og siler ut oppdrettere ut fra dette.

Selv har jeg funnet en oppdretter jeg er fornøyd med, og jeg har fått en hund med en fantastisk selvsikkerhet, topp humør, stor humor, osv..

Leste feil, jeg. Beklager. Da er vi dypt ueninge :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste feil, jeg. Beklager. Da er vi dypt ueninge :whistle:

Jeg spør igjen..

Hvilke oppdrettere kan skilte med brukstitler? Siden man heller bør se mot England bør det jo være noen der som kan skilte med en rekke brukstitler på sine hunder..

Dette har blitt forespurt i mang en diskusjon på blant annet staffinfo tidligere, hittil har ingen klart å hoste opp et eneste eksempel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...