Gå til innhold
Hundesonen.no

Sølve + Kennelhoste = ?


Lemen

Recommended Posts

Sølve har vært litt tufs, både i dag og i går. Han ligger helst på fanget og er ikke på langt nær så aktiv som normalen. I dag har han kastet opp hvitt slim to ganger. Han spiser godt når han vil ha mat, men er ganske slapp. Han hoster ikke, men nyser en del. Jeg har ringt veterinæren og h*n mener det er begynnende kennelhoste, det går smitte i området.

Men hvor lang tid tar det før den bryter ut? Det glemte jeg nemlig å spørre om.. Og må han ha antibiotika? Har det forresten noe betydning at det er straks et år siden han ble vaksinert for kennelhoste første gang? Går vaksinen ut på dato, eller blir den dårligere når det nærmere seg tid for revaksinering?

Jeg har mange spørsmål for kennelhoste er ikke noe jeg har vært borti før på egen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor lang tid det tar,men den er vel rett rundt hjørnet kan jeg tenke meg. Det varierer fra hund til hund hvor kraftig de får det,men antibiotika er vel ikke vanlig å gi? Ike hadde en runde ifjor,hvor han hanglet og hostet veldig stygt,så da tok jeg kontakt med veten og han fikk antibiotika fordi det var såpass kraftig,men sånn "vanlig" kennelhoste går over av seg selv. Må nevne at Ike hadde det i 4 uker,så han var på nippet til lungebetennelse.

Du vet det sikkert,men pass på å holde hunden varm og i ro :wub:

Hvordan vaksinen funker vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksinen gir ikke immunitet mot kennelhoste. Den fungerer litt sånn som influensavaksinen hos mennesker. Dvs at de KAN bli smittet (men de trenger ikke å bli det), men HVIS de blir smittet får de ofte en mildere utgave enn de som ikke er vaksinert.

Kennelhosteviruset endrer seg fra år til år, akkurat som influensa. Derfor må man fylle på hvert år, og fordi viruset kan ha rukket å endre seg litt i forhold til det vaksinen beskytter mot, forklarer hvorfor vaksinerte hunder også kan få kennelhoste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor lang tid det tar,men den er vel rett rundt hjørnet kan jeg tenke meg. Det varierer fra hund til hund hvor kraftig de får det,men antibiotika er vel ikke vanlig å gi? Ike hadde en runde ifjor,hvor han hanglet og hostet veldig stygt,så da tok jeg kontakt med veten og han fikk antibiotika fordi det var såpass kraftig,men sånn "vanlig" kennelhoste går over av seg selv. Må nevne at Ike hadde det i 4 uker,så han var på nippet til lungebetennelse.

Du vet det sikkert,men pass på å holde hunden varm og i ro :wub:

Hvordan vaksinen funker vet jeg ikke.

Veterinær insisterer på at jeg skal få sjekket han før helgen, og snakket om at antibiotika kan bli nødvendig... Men Sølve virker ikke så syk.. akkurat luftveisinfeksjoner har jeg mye erfaring med selv og Sølve hoster ikke og har heller ikke purulent oppspytt (grønt slim) foreløpig hvertfall. Så da holder jeg han varm og i ro og ser det ann enn så lenge, blir han dårligere reiser vi selvfølgelig strake vegen til veterinær.

Vaksinen gir ikke immunitet mot kennelhoste. Den fungerer litt sånn som influensavaksinen hos mennesker. Dvs at de KAN bli smittet (men de trenger ikke å bli det), men HVIS de blir smittet får de ofte en mildere utgave enn de som ikke er vaksinert.

Kennelhosteviruset endrer seg fra år til år, akkurat som influensa. Derfor må man fylle på hvert år, og fordi viruset kan ha rukket å endre seg litt i forhold til det vaksinen beskytter mot, forklarer hvorfor vaksinerte hunder også kan få kennelhoste.

Skjønner. :o Også jeg som trodde at kennelhostevaksinen var bankers og at det da ikke gikk ann å få den farlige typen kennelhoste så lenge hunden er vaksinert. :rolleyes: Jeg satser på at Sølve brygger på en snill type kennelhoste og at han straks er bra igjen. Det er ikke noe særlig når lille makrellen min bare vil sove og ikke sprelle og leke.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kahlo lå mer eller mindre strekk ut i to uker hun med kennelhoste, hun hosta nesten ingenting, så en gang at hun hosta opp slim. Hadde ikke feber de gangene jeg sjekka, men hun virket ikke. Galskapen sov i opp til 23 timer i døgnet. Ekle greier. Etter 14 dager var jeg lei og dro til vet. fikk antibiotika og etter 2 dager var formen stigende igjen. Om det var antibiotikaen eller om det var tiden som gjorde det, er uvisst, men var rimelig markant skille fra før og etter antibiotikaen.

(Hun hadde kraftig UVI også da, og det kan jo også medføre nedsatt allmentilstand.)

Og god bedring til lille makrellen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kahlo lå mer eller mindre strekk ut i to uker hun med kennelhoste, hun hosta nesten ingenting, så en gang at hun hosta opp slim. Hadde ikke feber de gangene jeg sjekka, men hun virket ikke. Galskapen sov i opp til 23 timer i døgnet. Ekle greier. Etter 14 dager var jeg lei og dro til vet. fikk antibiotika og etter 2 dager var formen stigende igjen. Om det var antibiotikaen eller om det var tiden som gjorde det, er uvisst, men var rimelig markant skille fra før og etter antibiotikaen.

(Hun hadde kraftig UVI også da, og det kan jo også medføre nedsatt allmentilstand.)

Og god bedring til lille makrellen!

Takk :wub: Lille makrellen hilser så mye.

Han ligger for tiden rett ut på ryggen med bena til værs mens han løper litt i søvne. Han sover jammen mye, på disse to dagene har han sovet like mye som da han var 8 ukers valp.. Tidligere har han bare ligget til ladning, men batteriene er tydeligvis helt fullstendig utladet. Så jeg håper han kommer seg snart, det er ikke noe artig med sløv makrell altså..

Godt å høre at Kahlo ble frisk igjen, selv om det tydeligvis tar sin tid med den teite kennelhosten. Jeg håper å unngå å bruke antibiotika på han, men må vi så må vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...