Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor har du 2 eller flere hunder?

MartineH

Recommended Posts

Jeg har lyst på en hund til, men det er absolutt ikke noe jeg MÅ ha eller noe jeg burde ha.

Det er mange grunner til at jeg vil ha en hund til, men først om fremst er det personlige grunner. Blir det en hund til på meg blir det min hund, ikke en familiehund. Dvs. at jeg kan gjøre som jeg vil med den hva gjelder trening og dagligdags oppdragelse, noe jeg ser som ganske håpløst å gjøre sammen i en familie der de fleste egentlig gir litt f i om hunden hopper, leker inne osv. Men først og fremst vil jeg ha en hund til av følgende årsaker:

- Jeg brenner veldig for "min" rase, og ønsker å drive oppdrett, derfor vil jeg ha en hund jeg kan bruke i avl. Jeg kan bruke Chessea i avl, men har ingen planer om det, da hun ikke er kjøpt som noen avlshund. Man må se etter de rette linjene og det rette individet tenker jeg, så neste hunden blir valgt ut med tanke på avl. Skulle jeg avlet på Chessea hadde det blitt etter mye planlegging det også.

- Jeg ønsker en hund med litt annen motor enn lillekrølle - en som er enklere å motivere og som jeg kan trene målrettet med allerede i fra jeg får den.

- Neste gang vet jeg hva jeg vil ha og hva som skal være formålet med valpen

Og det er ikke til å stikke under en stol at jeg har litt lyst på en hund til fordi alle andre har det. Men det er svært mange forutsetninger som skal være tilstede før jeg faktisk tar skrittet og går til ansskaffelse av en hund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt samme greia som grunnen til at folk ikke synes ett barn er nok kanskje? Hehe, neida, det er vel ikke det helt det samme :)

Men jeg har hunder og katter, ikke barn.. Er sånn jeg liker det :ahappy:

Jeg har jo bare en nå da, men skal ha en til når han bare blir litt mer voksen. Og da blir det Golden, fordi jeg har alltid ønsket meg det, vokste opp med verdens beste Golden.

Jeg ser for meg at to hunder blir enda mer kos, enda mer aktivitet og rett og slett enda mer hund i hverdagen. Det er i hvertfall det jeg håper på :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha to hunder pga "logistikk" i treningen. Når jeg trener - hva det nå enn er jeg trener - tar jeg ofte pauser. I pausene kunne jeg jo liksågodt ha trent en hund nr to, og fått mer effektiv treningstid, sånn for min del i alle fall. Av lignende grunner ville jeg gjerne ha enda en hund å konkurrere med; når jeg først reiser så langt og betaler så mye for å overnatte osv, hvorfor ikke konkurrere med en til i samma slengen? Effektivitet! :ahappy:

Selskap for hverandre var en viktig faktor, og også grunnen til at jeg ikke ventet lenger enn jeg gjorde.

Jeg er fascinert av flere raser, og ville gjerne "prøve" flere raser. For å få tid til alle rasene jeg har lyst å prøve i løpet av livet, må jeg bare henge i, haha! Det er, som flere nevner, interessant å trene flere individer/raser, men det var slett ikke et hovedargument for å få hund nr to.

Jeg er redd for å bli sittende uten hund en periode, hvis den ene hunden jeg hadde mot formodning skulle gå bort. Nå er sjansen liten for at begge dauer samtidig, og sannsynligvis vil jo en av de overlappe den neste, osv. Et hundetomt hus er rett og slett helt grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen var å trene agility med hunden, men hvem skulle trodd at jeg kom til å få den lateste, tregeste sheltien på jordkloden? :rolleyes:

Så minsten ble skaffet med et håp om en hund med mer motor, og det har han virkelig også, han er av et helt annet kaliber enn king, men så har jo koda sine usikkerheter, så vi må trene på de og har lagt agilityen på hylla for øyeblikket..

I tillegg så syns jeg det er koselig med to hunder, de trives virkelig i hverandres selskap...

Jeg har jo planer om en hund nr 3 også, og der aner jeg faktisk ikke hva grunnen er, jo fler jo bedre kanskje? :ahappy:

Denne blir mest sannsynlig ei tispe på for, så jeg får oppleve det å ha tispe i hus også, og i tillegg lærer jeg nok endel ved å sammarbeide med oppdretter når det kommer til avl på tispa, og det kan komme godt med i fremtiden..

Jeg har jo en liten, enkel rase som ikke krever så ekstremt mye, så da går det liksom ann å ha flere, hadde jeg hatt en mer krevende rase så hadde det ikke vært snakk om å ha mer enn en, men jeg har fortsatt kapasitet til å ha flere, så hvorfor ikke? Det er bare koselig med flere hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samspillet mellom dem, selskapet, trene to forskjellige individer med det som medføres av gleder og frustrasjoner. Kahlo fyller alle krav jeg har til en hund, og der vi ikke kommer lenger så er det meg det står på, så hun blir ikke "byttet ut", men jeg trives veldig godt med to hunder.

Helt enig. Jeg trives også med å trene to hunder, alle har jo sine fordeler og ulemper. Planen var ikke en nummer to før om et par år, men det kan nok se ut til at det kommer en i hus litt før det.

Nå skal det jo sies at vi allerede har to hunder i hus, siden sambo har en RR tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 hunder i mitt navn + en gammel familiehund. Yippie bor hjemme nå når jeg studerer og jeg har på en måte gitt henne vekk til moren min (noe som var planen hele tiden - det er jo moren min som har betalt for henne også). MEN jeg skal trene og konkurrere med henne, og det er jeg som "bestemmer", så man kan vel si at jeg har 2 hunder. Jeg synes 2 hunder er for mye når jeg skal reise og finne på såpass mye som jeg gjør nå for tiden. Det er MYE lettere å få tillatelse til å flytte et sted med en hund i forhold til to. Dessuten er det lettere å drasse med seg en hund på reiser og lettere å få hundepass til en hund enn til to.

Så ja, en hund er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...