Gå til innhold
Hundesonen.no

Ja til flere titler i NKK

MartineH

Recommended Posts

• Svar 166
  • Created
  • Siste svar
Sa damen som har stilt ut hvor mange ganger for å få blått?

2 ganger :ahappy: Det tok nøyaktig to uker å få en dommer til å mene at hun var en god representant for rasen, selv om så og si ingen klarer å gjette eller tror på at det er en golden retriever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 ganger :) Det tok nøyaktig en uke og få en dommer til å mene at hun var en god representant for rasen, selv om så og si ingen klarer å gjette eller tror på at det er en golden retriever.

*Flir*... Jeg stilte min briardhannhund helt nedklipt (vel - som en litt rar riesen med lang pels på bein og hale, og barbert på kroppen) og med minst 1 cm overbitt. Han greide på første forsøk å få ei blå sløyfe han også, og som dommeren sa: I have never seen them like that before - a real workingdog :ahappy:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 ganger :ahappy: Det tok nøyaktig to uker å få en dommer til å mene at hun var en god representant for rasen, selv om så og si ingen klarer å gjette eller tror på at det er en golden retriever.

For oss som tar utstilling pittelitt mer seriøst enn som så, så er to forsøk på å få blått direkte latterlig, og det er ihvertfall direkte latterlig at en som trenger 2 forsøk på å få en blå, sitter og sier at utstillingstitler er enkle å få - du har ikke fått en eneste utstillingstittel på hunden din du, du kommer neppe til å få en heller, ikke sant? Det er like teit som om jeg skulle sagt at agility er en tantesport hvem som helst kunne gjort det bra i, om man bare gadd å trene litt, for hva trenger hunden egentlig å kunne? Løpe fort og la seg styre, ikke sant? Men det er ikke SÅ enkelt i noen av grenene, er det vel? For det holder ikke med "bare en pen" hund for å få flust av utstillingstitler heller..

Sorry, jeg blir litt irritert over den nedlatende holdninga folk har til utstilling, det er helt greit at man ikke er interessert eller at man syns det er bare tull, men hvorfor må man si det hele fordømrade tiden? Man bør kanskje huske på at en rasestandard - du veit, det bikkja di dømmes opp mot - ble skrevet av en grunn, nemlig at man skulle ha et funksjonablet eksteriør til den arbeidsoppgaven hunden ble avlet for å gjøre. At standarden over tid har blitt tolket i ekstremiteter er en ting, men den nedlatende holdninga er bare teit - særlig fra folk som har bikkjer som i følge dem sjøl er stygge - jeg har forøvrig ingen problemer med å se at Kokos er en golden retriver, men så vokste jeg opp den gangen golden faktisk var golden..

Skal du ha med deg et samlet hunde-Norge på dette, så bør du holde deg for god til å rakke ned på den største tallmessige hundesporten av dem alle - nemlig utstilling. Skal du snakke om billige titler i den sporten, så burde du i det minste hatt ei bikkje som hadde flust av dem sjøl..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som tar utstilling pittelitt mer seriøst enn som så, så er to forsøk på å få blått direkte latterlig, og det er ihvertfall direkte latterlig at en som trenger 2 forsøk på å få en blå, sitter og sier at utstillingstitler er enkle å få - du har ikke fått en eneste utstillingstittel på hunden din du, du kommer neppe til å få en heller, ikke sant? Det er like teit som om jeg skulle sagt at agility er en tantesport hvem som helst kunne gjort det bra i, om man bare gadd å trene litt, for hva trenger hunden egentlig å kunne? Løpe fort og la seg styre, ikke sant? Men det er ikke SÅ enkelt i noen av grenene, er det vel? For det holder ikke med "bare en pen" hund for å få flust av utstillingstitler heller..

Sorry, jeg blir litt irritert over den nedlatende holdninga folk har til utstilling, det er helt greit at man ikke er interessert eller at man syns det er bare tull, men hvorfor må man si det hele fordømrade tiden? Man bør kanskje huske på at en rasestandard - du veit, det bikkja di dømmes opp mot - ble skrevet av en grunn, nemlig at man skulle ha et funksjonablet eksteriør til den arbeidsoppgaven hunden ble avlet for å gjøre. At standarden over tid har blitt tolket i ekstremiteter er en ting, men den nedlatende holdninga er bare teit - særlig fra folk som har bikkjer som i følge dem sjøl er stygge - jeg har forøvrig ingen problemer med å se at Kokos er en golden retriver, men så vokste jeg opp den gangen golden faktisk var golden..

Skal du ha med deg et samlet hunde-Norge på dette, så bør du holde deg for god til å rakke ned på den største tallmessige hundesporten av dem alle - nemlig utstilling. Skal du snakke om billige titler i den sporten, så burde du i det minste hatt ei bikkje som hadde flust av dem sjøl..

Ojoj, der tråkket jeg hardere enn hva som kanskje var meningen gitt :ahappy: Selv om jeg har en stygg hund(iforhold til rasestandarden iallefall), har jeg en til, som er stilt ut. 5 cert(2 i sverige og 3 NKK cert i Norge, en championattittel og en norsk vinner tittel. Jeg har både arrangert og deltatt på mange handlerkurs, så dine påstander om meg er rett og slett meget dårlig gjort. Så før du går så hardt inn og legger meninger i munnen på meg, burde du sjekke litt mer.

Jeg syns ikke utstilling er teit, jeg syns ikke titler er superenkelt å oppnå og jeg syns ikke utstillingsfolk er teite. Jeg syns det derimot er teit at det er helt i orden at utstillingsmiljøet skal ha masse titler her og der utenom championat, når vi/de som driver med annet ikke skal få annet enn championat(i hopp-klasse har de ei championat engang). Om tittel for opprykk i diverse hundesporterer billig, så syns jeg diverse utstillingstitler er billige - alt er relativt, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke utstilling er teit, jeg syns ikke titler er superenkelt å oppnå og jeg syns ikke utstillingsfolk er teite. Jeg syns det derimot er teit at det er helt i orden at utstillingsmiljøet skal ha masse titler her og der utenom championat, når vi/de som driver med annet ikke skal få annet enn championat(i hopp-klasse har de ei championat engang). Om tittel for opprykk i diverse hundesporterer billig, så syns jeg diverse utstillingstitler er billige - alt er relativt, ikke sant?

Jasså? Og hvilke billige titler er det? Verdensvinner? Juniorvinner? For championatene er det jo likt for, ikke sant? Du kan få svensk, dansk, finsk, spansk agilitychampionat også.. Så hva for slags titler er det man har i utstilling som er SÅ billige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså? Og hvilke billige titler er det? Verdensvinner? Juniorvinner? For championatene er det jo likt for, ikke sant? Du kan få svensk, dansk, finsk, spansk agilitychampionat også.. Så hva for slags titler er det man har i utstilling som er SÅ billige?

Før du flyr i fillebiter, 2ne, så må du nesten lese det jeg skriver :ahappy:

Om tittel for opprykk i diverse hundesporterer billig, så syns jeg diverse utstillingstitler er billige - alt er relativt, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du flyr i fillebiter, 2ne, så må du nesten lese det jeg skriver :ahappy:

Om tittel for opprykk i diverse hundesporterer billig, så syns jeg diverse utstillingstitler er billige - alt er relativt, ikke sant?

Jeg flyr ikke i fillebiter, og jeg leser det du skriver. Det jeg spør deg om, er HVA du mener er billige utstillingstitler.. CK er ingen tittel, cert er ingen tittel, cacib er ingen tittel. Skal man snakke nedlatende om enkle titler, så bør man muligens se på RIK-sporten, som har titler for alt - siterer fra NKK:

IPO forprøve (IPOV), Spor- og Lydighetsprøve kl 1, 2 og 3, Spor- og Lydighetsprøve kl 1, 2 og 3, IPO kl 1, 2 og 3 / SchH kl 1, 2 og 3

RIK Bruksprøve Spor (RSP) kl 1, 2 og 3, RIK Bruksprøve Rundering (RRP) kl 1, 2 og 3, Sporhundprøve kl 1 og 2

Utholdenhetsprøve og Ferdselsprøve

Og som jeg sa tidligere her, folk - ikke nødvendigvis deg - må gjerne syns at utstilling er tull og ikke ha lyst til å delta på sånt sjøl, men MÅ man ALLTID være nedlatende om utstilling i sånne tråder? Jeg mener, lag en tråd om mentaltesting, og det kommer noe drit om hvor enkelt det er med "venstreløpere", lag en tråd om agility/LP/bruks, og det kommer noe drit om "venstreløpere", lag en tråd om opprop for flere titler i agility/LP/bruks - og guess what? Det kommer jammen meg oppgulp om hvor ****** enkelt det er for "venstreløpere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da downer jeg sammen med deg. Føler det også litt "billig". Men klart, det ser jo fancy ut med titler på papiret for den som liker sånt..

Jepp, det er billig. Men når de har det billig de som løper venstresving, så skal søren meg vi ha det også :ahappy:

Jeg flyr ikke i fillebiter, og jeg leser det du skriver. Det jeg spør deg om, er HVA du mener er billige utstillingstitler.. CK er ingen tittel, cert er ingen tittel, cacib er ingen tittel. Skal man snakke nedlatende om enkle titler, så bør man muligens se på RIK-sporten, som har titler for alt - siterer fra NKK:

IPO forprøve (IPOV), Spor- og Lydighetsprøve kl 1, 2 og 3, Spor- og Lydighetsprøve kl 1, 2 og 3, IPO kl 1, 2 og 3 / SchH kl 1, 2 og 3

RIK Bruksprøve Spor (RSP) kl 1, 2 og 3, RIK Bruksprøve Rundering (RRP) kl 1, 2 og 3, Sporhundprøve kl 1 og 2

Utholdenhetsprøve og Ferdselsprøve

Og som jeg sa tidligere her, folk - ikke nødvendigvis deg - må gjerne syns at utstilling er tull og ikke ha lyst til å delta på sånt sjøl, men MÅ man ALLTID være nedlatende om utstilling i sånne tråder? Jeg mener, lag en tråd om mentaltesting, og det kommer noe drit om hvor enkelt det er med "venstreløpere", lag en tråd om agility/LP/bruks, og det kommer noe drit om "venstreløpere", lag en tråd om opprop for flere titler i agility/LP/bruks - og guess what? Det kommer jammen meg oppgulp om hvor ****** enkelt det er for "venstreløpere".

Det er tydeligvis ordet billig som er problemet her, og jeg skjønner forsåvidt det. Det kan tolkes anderledes enn hva jeg ville frem til, ser den - så jeg skal prøve å forklare:

Anita sier det blir litt billig med titlene jeg foreslår, og mener vel at det holder med championatene. Jeg mener at det ikke holder med championater(fordi titler er moro), og da blir de andre tittlene selvfølgelig hakket mer 'billig' enn championater, sant? Det er championattitler i utstillingsringen også, men de har også billigere titler - vinnertitler. Jeg vil også ha billigere titler enn championat, og mener det burde kunne gå ann siden det er titler i utstillingsmiljøet som ikke er championat. Selv om det selvfølgelig ikke 100% kan sammenliknes å få en verdensvinner-tittel og et opprykk til klasse 2 lp.

Men ja, agility er enkelt - det ER bare for gamle tanter å trene :) Så får man like mange nedturer og oppturer der som i utstillingsringen.

Damn, dette er vanskelig å forklare på nett en sen søndagskveld merker jeg *flirer*

(Men jeg syns det er unødvendig med en nedlatende bedrevitende tone, jeg vet at CK, CERT, HP osv ikke gir titler, så vær så snill)

Du er lei av at alle rakker ned på venstresvinger i alle mulige tråder, og jeg er lei av at vi ikke har titler og/eller ikke blir prioritert av NKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Startinnlegget til dette "oppropet" står det "Utstilling har masse titler for alt mulig, hvorfor ikke vise at ag/lp/bruks også betyr like mye?"

Ja, det finnes dustete vinnertitler (fjern dem gjerne for MIN del) som kun krever at man vinner på en enkelt utstilling - men DET "skjønner jo folk", ikke sant?

På samme måte som at "folk" skjønner at en hund med LP1 knapt har greit noe som helst i lydighetsringen (men det HØRES jo flott ut, ikke sant? Og i annonseøyemed SER det stilig ut også..)

Så ja, i denne saken MÅ man trå veldig varsomt, så man ikke får utst.folket imot seg - da mister man ufortjent mange potensielle underskrifter.

Det er lettere å fjerne titler ennå legge de til også, da.. (Sånn datateknisk for NKK, mener jeg)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis ordet billig som er problemet her, og jeg skjønner forsåvidt det. Det kan tolkes anderledes enn hva jeg ville frem til, ser den - så jeg skal prøve å forklare:

Anita sier det blir litt billig med titlene jeg foreslår, og mener vel at det holder med championatene. Jeg mener at det ikke holder med championater(fordi titler er moro), og da blir de andre tittlene selvfølgelig hakket mer 'billig' enn championater, sant? Det er championattitler i utstillingsringen også, men de har også billigere titler - vinnertitler. Jeg vil også ha billigere titler enn championat, og mener det burde kunne gå ann siden det er titler i utstillingsmiljøet som ikke er championat. Selv om det selvfølgelig ikke 100% kan sammenliknes å få en verdensvinner-tittel og et opprykk til klasse 2 lp.

Det vi er uenige i, er hvorvidt disse vinner-titlene er billige eller ikke. Det ser ut til at du skriver at det er bare å dukke opp på en verdensvinner-utstilling, eller norsk vinner-utstilling, så får man nærmest kasta titlene etter seg - og sånn er det jo ikke, det VET både du og jeg. Og jeg syns det er nedlatende ovenfor de som har hunder som vinner slike titler at du bagatelliserer det. X'en til Emma f.eks, har tatt to juniortittler i år, det er neppe fordi hun ikke har konkurranse? Timo til Belgerpia ble norsk vinner opptil flere ganger, det var ikke fordi han ikke hadde konkurranse, eller tilfeldigvis bare var pen.. En GOD showhund er mer enn bare "pen i forhold til rasestandarden". Sånn egentlig er jeg mer imponert over en hund som har en eller flere vinner-titler enn en hund som "bare" har et utstillingschampionat, det ER nemlig vanskeligere å bli NV eller WW enn å få et championat - derfor er jeg uenig med deg i din omtale av "billige titler".

Men ja, agility er enkelt - det ER bare for gamle tanter å trene :ahappy: Så får man like mange nedturer og oppturer der som i utstillingsringen.

Damn, dette er vanskelig å forklare på nett en sen søndagskveld merker jeg *flirer*

Jeg går ikke rundt og innbiller meg at det er enkelt å hevde seg i toppen i NOEN gren, jeg..

(Men jeg syns det er unødvendig med en nedlatende bedrevitende tone, jeg vet at CK, CERT, HP osv ikke gir titler, så vær så snill)

(Og jeg syns det er unødvendig med en nedlatende tone om vensteløperene støtt og stadig :) )

Du er lei av at alle rakker ned på venstresvinger i alle mulige tråder, og jeg er lei av at vi ikke har titler og/eller ikke blir prioritert av NKK!

Det er vi alle :D Jeg hadde og syns det var morsomt med sånne titler, jeg har og (hatt) hunder som ikke kunne bli brukschampion eller LP-champion. Enn så lenge lever jeg på at familien er dypt imponert over at Dina og jeg har tatt bronsjemerke i LP, liksom - og det ER jo strengt tatt ikke imponerende i det hele tatt.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne: Det er tydelig vanskelig å forklare seg. Jeg mener ikke at den ene tittelen er billigere enn den andre, jeg prøver jo si det for 'ente' gang. Det var Anita som først sa hun syns mine/andres tittel-forslag, hvorpå jeg følger på og sier at hvis de er billige - så er vinnertitlene billige. Det er litt sånn, dem som sier andre er dumme, dem er dumme dem. Jeg syns det er rom for begge deler, og syns det er flott med titler som bevis på noe man har oppnådd, enten det er opprykk til ag3, opprykk til lp2 eller blitt juniorvinner på nordisk. Og jeg syns ikke det skal forbeholdes de som driver med utstilling, vi er misunnelige og vil ha vi også :) Enkelt og greit!

Og jeg mener ikke vinnertitler blir kastet etter deg, det har jeg heller aldri skrevet.

Men det er hyggelig at du har signert da :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager altså.. men statistisk sett så er faktisk ett Championat "billigere" enn en Vinner tittel. Vinnertittel oppnåes bare en gang å året og for meg er det faktisk ett slags "NM".

For å bli Champion er det, for mange raser, bare å stille "nok". Slik er det ikke med vinner tittler. :ahappy:

Hilsen en av dem få med "kombi hund", som faktisk trener opp mot en stor utstilling på lik linje som mot en bruks start. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne: Det er tydelig vanskelig å forklare seg. Jeg mener ikke at den ene tittelen er billigere enn den andre, jeg prøver jo si det for 'ente' gang. Det var Anita som først sa hun syns mine/andres tittel-forslag, hvorpå jeg følger på og sier at hvis de er billige - så er vinnertitlene billige. Det er litt sånn, dem som sier andre er dumme, dem er dumme dem. Jeg syns det er rom for begge deler, og syns det er flott med titler som bevis på noe man har oppnådd, enten det er opprykk til ag3, opprykk til lp2 eller blitt juniorvinner på nordisk. Og jeg syns ikke det skal forbeholdes de som driver med utstilling, vi er misunnelige og vil ha vi også :) Enkelt og greit!

Og jeg mener ikke vinnertitler blir kastet etter deg, det har jeg heller aldri skrevet.

Men det er hyggelig at du har signert da :ahappy:

Da er vi vel egentlig enige :D Jeg vil ha LP og brukstitler selv på Dronningen, så selvsagt signerer jeg *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager altså.. men statistisk sett så er faktisk ett Championat "billigere" enn en Vinner tittel. Vinnertittel oppnåes bare en gang å året og for meg er det faktisk ett slags "NM".

For å bli Champion er det, for mange raser, bare å stille "nok". Slik er det ikke med vinner tittler. :)

Hilsen en av dem få med "kombi hund", som faktisk trener opp mot en stor utstilling på lik linje som mot en bruks start. :D

OK, svelger den :ahappy: Men det gjorde det lettere å forklare hva jeg mente da, haha.

(124 underskrifter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg signert - etter 14 forsøk, fordi jeg ikke klarte å lese koden riktig.

Det jeg er nysgjerrig på, er hva planen videre er? For jeg har signert en slik liste før. Er det iverksatt samarbeid med initiativtakeren fra da? Er det satt noen frist for når en må signere? Er det opprettet kommunikasjon med NKK? Er det undersøkt saksframgang? Hva er planene? Hvordan går en fram? Hva nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg signert - etter 14 forsøk, fordi jeg ikke klarte å lese koden riktig.

Det jeg er nysgjerrig på, er hva planen videre er? For jeg har signert en slik liste før. Er det iverksatt samarbeid med initiativtakeren fra da? Er det satt noen frist for når en må signere? Er det opprettet kommunikasjon med NKK? Er det undersøkt saksframgang? Hva er planene? Hvordan går en fram? Hva nå?

Jeg vet ikke om et tidligere opprop om dette, gi meg gjerne en link. Først må man få mange underskrifter, når man har endel flere enn vi har nå, begynner vi å benytte oss av de kanalene vi kan. Jeg tenkte vi skulle lage en tråd om saksfremgang på et litt senere tidspunkt. Nå er planen å la jungeltelegrafen gå sin gang, og ta det derfra. Det er svært mange sentrale personer som har signert allerede, og da må man etterhvert bruke det for det det er verdt.

Det er sendt mail til NKK på forhånd av oppropet, og det vil bli sendt ny når vi bikker 500 signaturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om et tidligere opprop om dette, gi meg gjerne en link. Først må man få mange underskrifter, når man har endel flere enn vi har nå, begynner vi å benytte oss av de kanalene vi kan. Jeg tenkte vi skulle lage en tråd om saksfremgang på et litt senere tidspunkt. Nå er planen å la jungeltelegrafen gå sin gang, og ta det derfra. Det er svært mange sentrale personer som har signert allerede, og da må man etterhvert bruke det for det det er verdt.

Det er sendt mail til NKK på forhånd av oppropet, og det vil bli sendt ny når vi bikker 500 signaturer.

Denne linken har over tusen underskrifter

Og her er tråden som ble startet på Sonen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...