Gå til innhold
Hundesonen.no

NOX-registeret


Mari

Recommended Posts

Det er sikkert noen som har satt seg inn i det litt bedre enn meg, så jeg håper å få noen svar. :lol:

Hva er egentlig den store fordelen her, sånn i forhold til før? At resultater for blandingsene bokføres av NKK, er dette den eneste fordelen?

Finnes det sporter som uregistrerte nå kan konkurrere i som de ikke kunne før? Kan uregistrere konkurrere i bruks f.eks?

Slik jeg leser det så er det ingen sporter som åpnes for uregistrerte som ikke var tilgjengelig tidligere, men det er mulig jeg tar feil.

Hva er det egentlig man betaler for om man velger å NOX-registrere hunden sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert noen som har satt seg inn i det litt bedre enn meg, så jeg håper å få noen svar. :lol:

Hva er egentlig den store fordelen her, sånn i forhold til før? At resultater for blandingsene bokføres av NKK, er dette den eneste fordelen?

Finnes det sporter som uregistrerte nå kan konkurrere i som de ikke kunne før? Kan uregistrere konkurrere i bruks f.eks?

Slik jeg leser det så er det ingen sporter som åpnes for uregistrerte som ikke var tilgjengelig tidligere, men det er mulig jeg tar feil.

Hva er det egentlig man betaler for om man velger å NOX-registrere hunden sin?

Fra og med mars 09, tror jeg, så må hunden være registrert for å konkurrere i de klassene som tidligere var helt åpne. Hvis du er medlem av en klubb i NKK eller NKK så betaler du 390kr for elektronisk registrering.

Så fordel og fordel, tja at du kan se resultatene på Dogweb og at du får konkurrere (litt tullete, men jeg syntes det er supert at man kan registrere hundene for det jeg). Og tror du har rett ved at det ikke har åpnet noen nye sporter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er medlem av en klubb i NKK eller NKK så betaler du 390kr for elektronisk registrering.

OT, men for å være medlem av NKK du være medlem av en NKK tilhørende klubb.

Så fordel og fordel, tja at du kan se resultatene på Dogweb

Hva er fordelene med dette for en uregistrert hund? Noen som har innspill på dette? Jeg spør ikke for å være frekk, jeg lurer oppriktig.

Med mindre noen tror du lyver om resultatene til hunden liksom og du trenger å bevise det. Hvor ofte skjer det liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men for å være medlem av NKK du være medlem av en NKK tilhørende klubb.

Så det nå på siden.. gikk bare utifra det siden det er en link som sier "Bli medlem av NKK" men så gikk jeg inn og da var det via en klubb ja.

Hva er fordelene med dette for en uregistrert hund? Noen som har innspill på dette? Jeg spør ikke for å være frekk, jeg lurer oppriktig.

Med mindre noen tror du lyver om resultatene til hunden liksom og du trenger å bevise det. Hvor ofte skjer det liksom?

Tja, for min de syntes jeg det er litt spennende da. Og andre kan jo se på resultatene uten å måtte spørre deg liksom. Men om det er fordel kommer vel ann på hver og en, noen mener det mens kanskje ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at for å fortsette og konkurrere i NKK, så må man nå på lik linje med de som har rasehunder få blandingshundene sine registrert. Gjør man ikke det, får man ikke konkurrere i det hele tatt(i offesielle hundesporter). Dog syns jeg man kunne åpnet for mentaltester og bruks, slik at de med blandingshunder får like mye igjen for registreringen som de med rasehunder(konkurransemessig iallefall).

Tja, for min de syntes jeg det er litt spennende da. Og andre kan jo se på resultatene uten å måtte spørre deg liksom. Men om det er fordel kommer vel ann på hver og en, noen mener det mens kanskje ikke alle.

Problemet er at dogweb er grusomt dårlig til å registrere resultater utover utstillinger, så noe helhetlig bilde får man ikke(selv om flere ser ut til å tro det, noe som igjen er meget ødeleggende) I følge doweb har Kokos gått 1xjaktprøve, 1xagilitykonkurranse og 1xutstilling. Realiteten er en ganske annen: 1xjaktprøve, 52xagilitykonkurranse, 2xutstilling, 1xK-test og 1xlydighetsprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at for å fortsette og konkurrere i NKK, så må man nå på lik linje med de som har rasehunder få blandingshundene sine registrert. Gjør man ikke det, får man ikke konkurrere i det hele tatt(i offesielle hundesporter).

Så egentlig er det ikke noen andre nevneverdige fordeler i forhold til før, annet enn for NKK som jo får inn en god del mer penger?

Man må bare betale for å få de samme rettighetene som tidligere var grastis? Det eneste man får tilbake er resultater på Dogweb? Får man forøvrig automatisk tilgang til Dogweb om man NOX-registrerer, eller må man fortsatt være medlem i en NKK-klubb?

Og nå må eierne av de uregistrerte betale like mye som rasehundene men uten å få like mye tilbake for pengene? (Ref begrensningene) Eller er det mye billigere å registrere i NOX-registeret enn i sentralregisteret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at for å fortsette og konkurrere i NKK, så må man nå på lik linje med de som har rasehunder få blandingshundene sine registrert. Gjør man ikke det, får man ikke konkurrere i det hele tatt(i offesielle hundesporter). Dog syns jeg man kunne åpnet for mentaltester og bruks, slik at de med blandingshunder får like mye igjen for registreringen som de med rasehunder(konkurransemessig iallefall).

Den dagen det arrangeres langt flere mentaltester og bruksprøver, så skal jeg være enig med deg. Pr i dag så er jeg ikke, det er ofte flere påmeldinger enn plasser, og jeg ser ikke helt hvorfor blandingshunder skal få gå f.eks en MH, som egentlig er et avlsverktøy :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen det arrangeres langt flere mentaltester og bruksprøver, så skal jeg være enig med deg. Pr i dag så er jeg ikke, det er ofte flere påmeldinger enn plasser, og jeg ser ikke helt hvorfor blandingshunder skal få gå f.eks en MH, som egentlig er et avlsverktøy :P

Det er vel ikke å legge skjul på at de fleste som tar mentaltester gjør det for å se hva de har mellom hendene og endel for å kunne få lov til å konkurrere i bruks, at veldig få faktisk gjør det som en systematisk del av avl og oppdrett.

Min erfaring med mentaltester er at de som regel avlyses pga sykdom eller for få påmeldte. Når det gjelder bruks, er det vel 'bare' å arrangere flere prøver. Jo flere prøver, jo flere aktive. Jo flere aktive, jo flere dugnadshender og jo flere dugnadshender, jo flere prøver. Generellt er det jo tragisk at bruks har blitt så lite som det har blitt, men det er ganske OT.

Sånn egentlig, skulle det vært mange flere stevner i alt - enkelt og greit(hilsen stevnejunkien :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen er for blandingshund at dem får melde seg på elektronisk og vil spare penger på den måten.

Ok. Takk :lol: Det har ikke vært mulig før, selv om man var medlem av NKK-klubb?

Tilleggsspørsmål:

I følge NKK åpnes det for brukskonkurranser for NOX-registrerte på denne siden.

Men på selve informasjonssiden for NOX står ikke bruks nevnt. Noen som vet hva som faktisk stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk :lol: Det har ikke vært mulig før, selv om man var medlem av NKK-klubb?

Nei, da hunden ikke har vært registrert i systemet så har dem ikke kunne gjøre det.

Tilleggsspørsmål:

I følge NKK åpnes det for brukskonkurranser for NOX-registrerte på denne siden.

Men på selve informasjonssiden for NOX står ikke bruks nevnt. Noen som vet hva som faktisk stemmer?

Så vidt jeg har forstått så har NKK bestemt at også er åpent for brukshund prøver uten å ha kontakt med NBF. Så det er uklart hvordan man skal forholde seg da det er begrensninger på antall som kan starte, mentaltester osv

Det vil nok komme, men ikke straks ettersom det må gjøres helt fra "bunnen av".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har forstått så har NKK bestemt at også er åpent for brukshund prøver uten å ha kontakt med NBF. Så det er uklart hvordan man skal forholde seg da det er begrensninger på antall som kan starte, mentaltester osv

Ok. Takk for svar. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten. Jeg leste om Nox i Hundesport og det stod fortsatt ikke noe om bruks der heller. Betyr det at de har tatt en avgjørelse om å ekskludere de uregistrerte? Når kan man evt forvente å få vite noe med sikkerhet?

edit: Doh! Dobbelpost... Sorry, mods. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det nå ute på høring hos klubben om man skal åpne for at NOX registrerte hunder skal få delta på mentaltester og bruksstevner. Så det tar nok litt tid før det kommer en avgjørelse på dette.

Må bare også legge til at man kan jo teste hunder på andre steder om man ønsker en mentaltest. Jeg har tidligere testa en på forsvaretshundeskole, og mini bullen jeg testa sist var hos Østlies Hundeseter (Terje Østlie). Jeg vet ikke alle liker han treningsmetoder, men mannen er knall god på å teste hund. Han har også hatt mye forskjellige raser til testing, så han er vant til å se andre raser en de typiske brukshundene. Selv sier han at en av de virkelig gode testene han har sett har vært av en whippet. Veldig OT, men mentaltesting er veldig gøy og viktig for mere enn avel så jeg måtte bare legge det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...