Gå til innhold
Hundesonen.no

Regjeringen vil forby dyresex!

Linepip

Recommended Posts

Det var jo interessant å lese at dyresex ble lovlig igjen (!) i 1972, samtidig som de ble lovlig å utøve sin homofili. Hva har de to med hverandre å gjøre liksom?? :x

Det har med moralske forestillinger å gjøre.

Utøvelse av homoseksualitet var forbudt fordi det var "utuktig" - noe ekkelt og skammelig. Dyresex var forbudt av samme grunn, ikke av hensyn til dyrene. Det var altså et moralsk forbud. Uten at jeg har satt meg inn i tankegangen bak det, vil jeg anta at det dreide seg om en generell liberalisering av seksualitet - at man ikke skulle kriminalisere folk med "sære preferanser" basert på moral.

Det er forbudt å skade dyr - dermed er det ikke lov å forgripe seg seksuelt på dyr dersom det fører til skade.

Dersom det nå blir forbudt med dyresex igjen, får vi tilbake et moralsk forbud (som man kan diskutere opp og ned og i mente), men vi får også større rettssikkerhet for dyr - fordi man da slipper å dokumentere/sannsynliggjøre at dyret har lidt overlast som følge av menneskelige overgrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har med moralske forestillinger å gjøre.

Utøvelse av homoseksualitet var forbudt fordi det var "utuktig" - noe ekkelt og skammelig. Dyresex var forbudt av samme grunn, ikke av hensyn til dyrene. Det var altså et moralsk forbud. Uten at jeg har satt meg inn i tankegangen bak det, vil jeg anta at det dreide seg om en generell liberalisering av seksualitet - at man ikke skulle kriminalisere folk med "sære preferanser" basert på moral.

Det er forbudt å skade dyr - dermed er det ikke lov å forgripe seg seksuelt på dyr dersom det fører til skade.

Dersom det nå blir forbudt med dyresex igjen, får vi tilbake et moralsk forbud (som man kan diskutere opp og ned og i mente), men vi får også større rettssikkerhet for dyr - fordi man da slipper å dokumentere/sannsynliggjøre at dyret har lidt overlast som følge av menneskelige overgrep.

Joda, jeg skjønte det. Men var det liksom nødvendig med oppheving av et moralsk forbud av dyresex, bare fordi det da plutselig ble greit med homofil sex? Skjønner ikke tanken bak akkurat dèt.. Hvorfor ikke bare oppheve alle andre moralske sperrer samtidig, når de tydeligvis ikke tenkte lenger? Hva med pedofili? Nekrofili? Hvis de ikke klarte å skille mellom homofil sex og dyresex, så hvorfor klarte de å skille mellom dette og de andre jeg nevnte?

Nei, sorry, dette ble jo litt på kanten og OT her, og burde egentlig skrevet skoleoppgave, og da blir plutselig alle andre tanker veldig engasjerende.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg skjønte det. Men var det liksom nødvendig med oppheving av et moralsk forbud av dyresex, bare fordi det da plutselig ble greit med homofil sex? Skjønner ikke tanken bak akkurat dèt.. Hvorfor ikke bare oppheve alle andre moralske sperrer samtidig, når de tydeligvis ikke tenkte lenger? Hva med pedofili? Nekrofili? Hvis de ikke klarte å skille mellom homofil sex og dyresex, så hvorfor klarte de å skille mellom dette og de andre jeg nevnte?

Som sagt, det kan man diskutere opp og ned og i mente - og det er jo interessant (dog kanskje ikke i denne tråden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var jammen meg på tide. OG jeg vil ikke lengre at det skal kalles dyresex, men dyrevoldtekt. Det er det vel kanskje flere formeninger om. Håper vi lar oss inspirere av svenskene når det gjelder flere dyrevernslover. Går så treigt med oss her til lands...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor får du fra at de ikke klarer å skille mellom homofil sex og dyresex?? At de opphevet dem i samme rennet hadde mer med type forbud, bakgrunn, sovende regler o.l. enn at de ikke klarte å skille mellom dem? Jeg håper jeg misforsto deg nå faktisk og at du ikke trodde .

En sovende regel betyr at til tross for at den "gjaldt", ble den ikke tatt i bruk overfor praktiserende homofile (ei heller ble de fleste anmeldelser etterfulgt). Regelen ble hovedsaklig fjernet for å forebygge mot pengeutpressing, samt det at den som sagt var sovende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor får du fra at de ikke klarer å skille mellom homofil sex og dyresex?? At de opphevet dem i samme rennet hadde mer med type forbud, bakgrunn, sovende regler o.l. enn at de ikke klarte å skille mellom dem? Jeg håper jeg misforsto deg nå faktisk og at du ikke trodde .

En sovende regel betyr at til tross for at den "gjaldt", ble den ikke tatt i bruk overfor praktiserende homofile (ei heller ble de fleste anmeldelser etterfulgt). Regelen ble hovedsaklig fjernet for å forebygge mot pengeutpressing, samt det at den som sagt var sovende.

Med fare for å bli misforstått.. :icon_redface:

Jeg skjønner at de ikke trodde "det var det samme", og jeg skjønner at de sånn rent teoretisk og praktisk sett klarte å skille mellom homofil sex og dyresex. Det jeg derimot ikke skjønner, er: hvorfor var de nødt å oppheve forbudet mot dyresex, bare fordi de opphevde forbudet mot homofil sex? De to har jo ingenting med hverandre å gjøre liksom. De kan jo ikke ha "oversett" at loven også omtalte dyresex, og dermed må de jo ha gjort et bevisst valg der om å også oppheve forbudet mot det. Uansett, jeg synes det er merkelig.

Har lest gjennom dette jeg har skrevet nå, men jeg vet ikke om jeg klarte å formulere meg på best mulig måte likevel.. Får se hva som forstås av dette før jeg lirer av meg noe mer. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...