Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen sp.mål ang. Valp & valpeting!


HelleH

Recommended Posts

Nå er det bare 2 uker igjen til jeg får lille gullet mitt. Men jeg mangler fortsatt å kjøpe seng og noen leker, osv..

Hvordan seng er best for en liten hund?

Hva slags leker er best?

Og hvordan bånd bruker/brukte dere når valpen var liten? Går det an å bruke kattebånd?

Har aldri hatt liten hund før, derfor spør jeg mye!

Noen bilder av lille Gullet

Litt guffe under øynene, men.

post-4396-1227807994_thumb.jpg

post-4396-1227808037_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjærte opp en skummadrass jeg, som ikke var i bruk lenger. For min del var det veldig liten vits i å investere i noe nytt, for med en krokodillevalp i hus varer det uansett ikke lenge. Så vil vel anbefale å finne en billig løsning i begynnelsen kanskje.

Jeg brukte kattebånd til han var nesten 5 måneder jeg, og jeg har jo en ganske stor hund. Ikke så veldig godt å holde i, men kjøpe det fordi jeg hadde rotet bort valpebåndet, og visste det kom til å dukke opp igjen...

Bruk noe som ikke er så tungt iallefall, og flexibånd bør man ikke begynne med før hunden har lært å gå pent i bånd. (det er iallefall det jeg har lært)

Casper var/er veldig glad i kosedyr han, fikk en bamse da han var bitteliten og den gikk han alltid å bar på. Slike "tau" leker falt også i smak, i det hele tatt alt som kan tygges på er vel populært he he pipeleker elsker han.

:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp en enkel seng som ikke er for dyr og flott, det kan man koste på senere. Bare ergelig å koste på for mye på en seng som med stor sannsynlighet blir tyggd ganske mye på:icon_confused: Sistt nå brukte jeg et bur som jeg tok teppe over så det ble en liten hule også kjøpte jeg en barnedyne med trekk til sånn så jeg bare tok trekket av å vasket det når det var blitt for møkkete. Greit på denne årstiden. evt kan en vaske hele dyna. I tillegg var da dyna en enkelt "seng" som valpen var trygg på som jeg da lett kunne ta med meg hvis vi skulle bort i starten så hun kunne legge seg å sove på det når hun ønsket.

Av leker er jeg litt for de hjemmelagde. Bånd/tau ting er ofte en stor slager. Kjøp et fleecepledd/sauskinn fille og del opp i biter og sy fast noen lange tau biter på.

Jeg anbefaler å holde seg mest mulig unna leker som piper og hyler. Både for ørene sin del og for at valpen faktisk skal lære at det er ingen lek å få noe til å hyle/pipe mest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - gratulerer og lykke til !

Nå nærmere det seg skjønner jeg :icon_confused:

Jeg skal ikke påberope meg å være noen ekspert, men før jeg hentet hjem min valp for 17 dager siden hadde jeg skaffet en del håndklær, et bånd og noen leker. Båndet viste seg å være for stort/tungt - men jeg fant en rem som egentlig var til å feste en minnebrikke rundt halsen. denne var lett, relativt smal og med en "klikk spenne" - og den har fungert fint.

Av leker kjøpte jeg litt forskjellig, to i hardplast (skal være bra å tygge på for valper), den ene en "stang" med hjerter i hver ende, den andre et slags kryss med tykke "armer" (kan rulle, men ikke som en ball). Begge disse har falt i smak, men ikke så godt som en tynn pinne i fant i hagen...

Ellers kjøpte jeg en minibamse uten noe som det er skummelt å svelge (øyne o.l. var "brodert"), denne var myk, og han har likt den kjempe godt :-)

Dessuten kjøpte jeg en leke til som det er litt vanskelig å beskrive (noen tykke tråder som var flettet sammen, og som det var festet to plastringer til). Denne har ikke falt i smak for min valp - men den ble godt likt av en 10 år gammel voffse vi kjenner...

Jeg vet ikke om du har tenkt på innebur, men har du det tror jeg det kan være lurt å introdusere det relativt tidlig. Jeg lot valpen ligge ved siden av meg på noen håndkler første natt, og natten etter satt jeg et bur samme sted - og puttet håndklene og lekene inni. Dessuten kjøpte jeg et vaskbart mykt teppe som jeg la i bunnen av buret. Døren står alltid åpen, og han vandrer ofte inn å leker litt eller sover ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om du har fått svar på det meste ja. Men lurte bare litt på hva slags valp du skal få deg? Henter også min om 2 uker :icon_confused:

Angående seng så var jeg så heldig og få en kennel seng til 79kr (koster vel egentlig 399kr) bare fordi eieren av butikken skulle gi meg rabatt.. og jeg klagde ikke for å si det sånn! Men hadde jeg ikke fått den hadde jeg også gått for noe billig som ikke er så farlig at går i stykker. Bare tull å kjøpe den fine lærsengen liksom :ermm:

Men lykke til da, valpen var jo nydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det bare 2 uker igjen til jeg får lille gullet mitt. Men jeg mangler fortsatt å kjøpe seng og noen leker, osv..

Hvordan seng er best for en liten hund?

Hva slags leker er best?

Og hvordan bånd bruker/brukte dere når valpen var liten? Går det an å bruke kattebånd?

Seng er det jo greit med noe som ikke er veldig tyggbart og lett å rengjøre (ikke bastkurv) - en plaskasse med ett pledd oppi er jo helt greit og lett å vaske.

Leker som er fine å tygge på, kan og fylle f.eks en sokk med avispapir - lager festlig lyd i tillegg. Går for valper som små barn - ikke leker med små deler som kan løsne (øyne etc)

Kattehalsbånd har gjerne sikkerhetslås som går opp når du legger trykk på de, men dyrebutikker selger valpehalsbånd, gjerne i sett med bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får meg en Japansk Spisshund jeg=) Og du da?

Men hvor får man tak i en billig seng? Og hva er billig?

Har vært i dyrebutikken i sverige å sett. Masse fint.. De koster fra 249,-. Er det billig?

Syntes det så ut som det utifra bildene. Jeg får meg en liten Phalene dame!

Billig er nok under 100 lappen mener jeg. Men hvis du skal ha den i bur så er et teppe eller en barnedyne helt suverent. Eller også en gammel skumgummimadrass som noen foreslo. Men jeg ville nok ikke betalt 250kr med mindre du ikke finner en annen løsning. Som sagt så var jeg heldig å få en seng til 79kr og hadde ikke kjøpt den om den kostet 150 (ihvertfall ikke til valpen da!).

Fant en annonse på Finn.no nå.. det er en helt grei seng som tåler en god del valpebiting! Og puten kan man bytte ut som man vil. 100kr var det for den.

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har billige senger på Ikea. Jeg har en derfra nå. Til hunden vel og merke. Ikke verdens mykeste, så har lagt masse fleecepledd oppå da. Men er fin å ha til valpen blir eldre og ikke ødelegger. 98 kr

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30106830 65580_PE177119_S3.jpg

Har kjøpt denne fra ikea nå, god og myk. Dog er ikke Casper noen fan av den, han velter av den. Må lage en ramme rundt. Men dere kan vel kanskje skjønne hvorfor jeg måtte ha den... :rolleyes:

51327_PE150979_S3.jpg

http://www.ikea.com/PIAimages/51327_PE150979_S3.jpg

De har også masse leker der, men de kosedyrene holdt to minutter her iallefall.

Hadde skikkelig lyst på denne, men de hadde ikke i dalmatinerstørrelse :ermm: Men en japansk spisshund hadde sikkert kledd den :icon_confused:

69535_PE184597_S3.jpg

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40114537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har billige senger på Ikea. Jeg har en derfra nå. Til hunden vel og merke. Ikke verdens mykeste, så har lagt masse fleecepledd oppå da. Men er fin å ha til valpen blir eldre og ikke ødelegger. 98 kr

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30106830 65580_PE177119_S3.jpg

Har kjøpt denne fra ikea nå, god og myk. Dog er ikke Casper noen fan av den, han velter av den. Må lage en ramme rundt. Men dere kan vel kanskje skjønne hvorfor jeg måtte ha den... :rolleyes:

51327_PE150979_S3.jpg

http://www.ikea.com/PIAimages/51327_PE150979_S3.jpg

De har også masse leker der, men de kosedyrene holdt to minutter her iallefall.

Hadde skikkelig lyst på denne, men de hadde ikke i dalmatinerstørrelse :( Men en japansk spisshund hadde sikkert kledd den :icon_redface:

69535_PE184597_S3.jpg

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40114537

Den rød puten var skikkelig søt. Det som er litt dumt da, er at den nærmeste IKEA her ligger på Alnabru i Oslo. Det blir litt langt liksom.. Hehe..

Hmmm.. Noen som vet når IKEA begynner med søndagsåpent? Skal på julelunsj (grøt) til besteforeldrene mine den 14 Desember, er det åpent da?

Har et ganske stort bur som den ene katten min bruker når vi skal ut å kjøre, kan jo bare ta av toppen på det og legge inn noen pledd, men syns liksom ikke det ser så komfortabelt ut. Men det er meg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gleder meg skikkelig til å få valp jeg også=) og min er ikke født en gang:P hehe er tre uker igjen nå, kan nesten ikke vente!

har vel så og si kjøpt alt valpen trenger mens jeg har ventet:P bortsett fra mat og sånt...

Det skjønner jeg ille godt. Hehe. Jeg også var sånn. Har bare igjen å kjøpe seng og noe leker. Hehe..

Er det grand danois du skal ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har billige senger på Ikea. Jeg har en derfra nå. Til hunden vel og merke. Ikke verdens mykeste, så har lagt masse fleecepledd oppå da. Men er fin å ha til valpen blir eldre og ikke ødelegger. 98 kr

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30106830 65580_PE177119_S3.jpg

Kan virkelig anbefale denne. :lol: Til tross for at valpen har flere dyre senger og velge mellom så er det ingen av de så kan måle seg med denne sengen. Ellers så synes jeg Bia Bed fungerte bra til valpen, billig og grei seng som er lett å vaske :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...