Gå til innhold
Hundesonen.no

Import av hund


Eva-Kihla

Recommended Posts

Storbrittannia er "enklest" - der behøver man strengt tatt bare å reise over og hente valpen (som skal være ID-merket og fått ormekur)..

Mange av de andre EU-landene (f.eks. Danmark, Tyskland) er også ganske greit nå, hvis valpen er under 3 mndr, ID-merket og har bodd hos oppdr. hele tiden. (Et par attester, en godkjenning av Mattilsynet - og vips kan hunden hentes)

Utenfor EU er det mere styrete, valpen MÅ ha blodprøve og derfor rukket å bli over 7 mndr før man kan hente den.

Så rangert (uten frakt, såklart) - Sverige, Storbrittannia (England, Irland, Skotland, Wales), Finland og så resten av EU-landene.

Tror jeg...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal hente en valp så kan det være en fordel at det i det minste er et av landene som har direkte import. Da slipper du å risikere flere måneders karantene opphold når den kommer til Norge.

Vi tok med hos hunden vår fra Mexico, som ikke var på direkte import listen i første omgang. Men tok bare en søknad til ** i Norge (er ikke helt sikker på hvem som har med det å gjøre, Mattilsynet kanskje). Og da ble Mexico ført opp på listen og vi trengte da noen blodprøver, vaksiner osv., så det var en prosess som tok rundt et år nesten. Så ikke å anbefale hvis du skal hente valp ihvertfall.

Da ville jeg nok godt for de litt enklere landene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopiert fra Mattilsynet:

Forvaltningspraksis

Det sentrale Mattilsynet har gitt retningslinjer for hvordan en mener distriktskontorene bør behandle søknader om innførsel av unge uvaksinerte dyr (se brev og notat som kan lastes ned over). Blant annet gis det uttrykk for hvilke land en mener distriktskontorene kan tillate innførsel fra. De aktuelle landene er: Australia, Belgia, Danmark, Finland, Hellas, Island, Japan, Kypros, Liechtenstein, Luxembourg, Nederland, New Zealand, Malta, Mauritius, Portugal, Tyskland, Sveits, Tsjekkia og USAs delstat Hawaii.

Innførsel fra Sverige, Irland og Det forente kongerike (UK)

Siden det ikke er krav om at hunder, katter og ildrer som innføres til Norge fra Sverige, Irland og UK må være vaksinert mot rabies, kan unge uvaksinerte dyr innføres fra disse landene uten særskilt tillatelse fra Mattilsynet. Dyrene må imidlertid oppfylle vilkårene som gjelder ved innførsel fra disse landene. For informasjon om vilkårene, se artiklene ”Innførselsvilkår for hund og katt” og ”Innførselsvilkår for ilder”.

http://mattilsynet.no/import_eksport/innf_...e_m_neder_16591

Har søkt dette selv(Danmark), og man får i så og si 100% av tilfellene ja på søknaden om alle krav er innfridd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...