Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp! Border Collien på snart 6 mnder trenger aktivisering

Guest lijenta

Recommended Posts

Sønnen min har en Border collie valp på 6 månder som har klart å knekke to tær på det ene bakbeinet. Av den grunn har vi fått en stor utfordring nemlig å holde denne valpen i ro i hvertfall i 3,5 uker og kan bli oppi 6 uker. Og da trenger vi tips om ting som vi kan finne på for å trøtte ut valpen. Sitt og legg seg er ting som gjør vondt så det må ikke være med!

Har selv tenkt på godbit søk i stua som et alternativ. Trenger gjerne flere alternativer å kunne lære hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sånn "tenkeleke"? Eller så er det flotters med godbit under en kopp med hank, så hunden må finne løsningen på hvordan godbiten skal komme ut. Når hunden klarer det raskt kan dere utvikle med å bytte til en kopp uten hank, eller til syltetøylokk! Bare fantasien som setter grenser:)

Gi et diget bein som middag, valpen har garantert litt å heng tenna i da! (bare pass på at det ikke er vektbærende bein) Eventuelt slenge tørrforet i en flaske så han/henne må jobbe litt for å få det ut. Dere kan også Blande foret i vann, og fryse det ned og la hunden spise detfrossent!

Eller så kan dere lære inn nye triks, som ikke innebærer å sitte eller ligge.. Feks gi labb stående, eller løfte på ett og ett ben mens hunden står.

Lykke til med treningen=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt på klikkertrening? Bruke det til f.eks å trene fram å åpne og lukke skuffer, slå av og på lys, hente og levere ting, hente brus i kjøleskapet, osv. :D Kan få tak i boka Klikkertrening for din hund på Canis.no.

Dette aktiviserer iallefall jenta mi veldig godt, hun er helt ferdig etter å ha lukket skuff og hentet bamsen sin et par ganger(vi jobber bare med å få fram en apport inntil videre, etterhvert kommer nok brusen!) :D For med klikkertrening bruker de hodet veldig veldig mye, de må tenke selv for å finne ut hva vi ønsker. Jeg skal også etterhvert klikke/trene fram å levere rose til folk når de kommer på besøk, tenkte jeg, veldig søtt og bra oppgave for hunden. :P Og ikke minst hjelpe til med å bære ut søppelposer. :whistle:

Lykke til med treningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt på klikkertrening? Bruke det til f.eks å trene fram å åpne og lukke skuffer, slå av og på lys, hente og levere ting, hente brus i kjøleskapet, osv. :D Kan få tak i boka Klikkertrening for din hund på Canis.no.

Dette aktiviserer iallefall jenta mi veldig godt, hun er helt ferdig etter å ha lukket skuff og hentet bamsen sin et par ganger(vi jobber bare med å få fram en apport inntil videre, etterhvert kommer nok brusen!) :D For med klikkertrening bruker de hodet veldig veldig mye, de må tenke selv for å finne ut hva vi ønsker. Jeg skal også etterhvert klikke/trene fram å levere rose til folk når de kommer på besøk, tenkte jeg, veldig søtt og bra oppgave for hunden. :P Og ikke minst hjelpe til med å bære ut søppelposer. :whistle:

Lykke til med treningen!

Kul ide det der med rosen (Notere bak øret :P) .

Jeg må lære med klikkertrening altså. Har netopp kjøpt meg en bok. Så nå må/skal det leses :rolleyes: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul ide det der med rosen (Notere bak øret :P) .

Jeg må lære med klikkertrening altså. Har netopp kjøpt meg en bok. Så nå må/skal det leses :rolleyes: .

Hehe, den fikk jeg fra instruktøren min på kurs, rottweilern hennes på 2 år, gjør det. :whistle: Men hun har lært ham det med 'vanlig' trening da, apporttrening liksom. :D Jeg satser på klikker, fordi bikkja blir så utrolig mye mer sliten i hodet av det. :D Men bruker det kun i forhold til sånne småtriks inntil videre, hun er vanskelig å motivere til andre ting med klikkertrening. Gidder ikke bruke huet så mye da. Så jeg bruker det som fungerer best på henne til de forskjellige tingene, men utelukkende positiv trening, da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...