Gå til innhold
Hundesonen.no

Bevisst valg av klær som passer hunden

Argon

Recommended Posts

Skrevet

Nei, ikke klær til hunden altså. Men jeg tar meg stadig vekk i at jeg kjøper klær til meg selv med den tanke at "ja, da synes jo ikke bikkjehårene så godt med denne isteden for denne".

Lurer på om flere gjør dette eller om jeg bare kanskje lever litt for mye i et hundeliv:) Alltid tenkt på om andre gjør slikt også men aldri spurt noen.

Her går det mye i beige, brunt o.l nemlig:)

Skrevet

Har ikke tenkt bevisst på det, men så har jeg ikke handla så mye klær etter jeg fikk meg hund da, har vel mest gått i hundeting.. (hmm, dette halsbåndet passer virkelig bra til Roya, denne lenka står virkelig bra til båndet, disse godbitene MÅ jo bare prøves, osv)

Men, når jeg kjøper noe til meg selv igjen, kan det nok hende jeg tenker mer over det, ja. :)

Skrevet

Ja, det gjør jeg, jeg kjøper aaaaldri lyse plagg, står jeg og ser på en fin bukse/genser i hvitt f.eks så går tankene til "nei, denne kommer til å se sort ut av hår og sølelabbespor etter to sekunder" også legger jeg fra meg plagget og finner noe i svart istedenfor :)

Kommer kanskje litt av at jeg er lat også, jeg orker ikke å bytte klær hele tiden, sorte klær vil ikke hundehårene og labbesporene synes så godt på, det hvite plagget derimot må jo vaskes etter en kosestund på soffan eller en lekerunde ute..

Greit at jeg er hundemenneske, og godtar mere skitt osv pga det, men jeg føler ikke for å se ut som om jeg har rulla meg i søla og i en haug hundehår etterpå likevell liksom..

Skrevet

Jeg tenker ofte at jeg burde kjøpe mindre svarte klær, men gjør det aldri. Hårene vises jo så godt på dem, men har begynt å bruke "fnüggrulla" fra Ikea :)

Men jo, jeg tenker jo at "nei disse hanskene matcher jo Casper da", og hvis Casper har på seg lilla halsbånd, tar jeg gjerne på de lilla skoene og den lilla veska. :)

Skrevet

Tenker vel ikkje så mye på farger, men stoffer. Fleece og sånt kommer sjelden i hus her, fordi kattehårene klistrer seg. Hundehårene henger ikkje så godt, men ullsokker var uaktuelt å gå med her. Da fikk eg pelssokker :)

Skrevet

Hunden røyter ikke, så tenker ikke på det. Vi har i tillegg masse kaniner, men å matche dem i klærne er ikke enkelt. Litt for mange farger å ta hensyn til. Passer best å ta på klær med "glatt" overflate i røytesesongen, og regntøy er jo uansett en vinner når man bor i Bergen...... :)

Skrevet

Nei, jeg gjør egentlig ikke det, med mindre det gjelder klær til hundetrening(og da ser jeg mest på stoffet). Jeg hamstrer derimot "hårruller"/klesbørster :). Jeg bruker forøvrig mye svart, og på de klærne blir jo terv- og dachsehår ekstra synlige.

Skrevet

Nei, men jeg har sånn notat på mobilen på de dagene jeg har på lyse/hvite klær. Sånn at jeg skal huske å ta dem av på trening før jeg drar hjem :)

Skrevet

Nei ikke fargemessig, aldri vært flink til det. Går mye i svart uansett. Men, jeg er veldig sånn at jeg stort sett kjøper klær som funker både som hundeklær og skoleklær. Klær som ikke "tåler" hund blir veldig sjelden brukt her i huset, og det satt langt inne å kjøpe dyr vinterkåpe som ikke tåler gal valp. :)

Eneste hundehåra her nå er når jeg napper dyret, så det overlever jeg.

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke, for Chickas hår sitter ikke så godt i klærne, og gjør de det så går jeg over klærne med klesrulle eller børste så er det borte :)

Skrevet

Nei gjør nok ikke det , bruker heller klesruller osv for å få vekk hundehårene. :)

Skrevet

Nei, jeg kjøper klær som passer meg, ikke hundene :) Har forøvrig ikke opplevd "problemer" med hunder og klær, med unntak av tynne strømpebukser. Men det bruker jeg ikke spesielt ofte uansett... :)

Skrevet

Helt klart! Jeg tenker hvertfall på å holde meg unna de typer stoff som suger til seg hår. Å velge "rett farge" blir vanskelig da det flyter både brune, svarte, hvite og grå hår her i huset

Skrevet

Ja, har veldig lite hvite klær (ok, mange hvite handlerskjørt da.)

Men kjøper jeg hvite skjørt er de sjelden dyre (med unntak av et jæævlig dyrt til NM i JH i fjor, kjøpte det kun fordi det var første og siste gang i NM) fordi de blir så fort ubrukelige.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...