Gå til innhold
Hundesonen.no

Marsvin


Sheltievennen

Recommended Posts

å så gøy da.

deres første kull?

Nei, ikke første, hun som er drektig, hadde vi unger på i fjor. Også hadde jeg en annen hun som hadde unger for noen år siden, men hun er død nå. Gleder meg bare så mye til det siden det er så lenge siden sist... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

på siden min står det litt om hver enkelt rase har bilder av nesten alle rasene.

Men raser som Lunkarya, Ridgeback Non self Magpie og Harlequin er ikke så lett å få tak på... samt self red, self beige. Self Lilac har jeg så det er å få tak i *ler*

Hei Marit! Så du er her du og :P

Meg med rexen til Lisbeth og petene som jeg nettopp har gitt bort. Du hjalp meg med annonse :P Takk. hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei spørsmål til dere som har oppdrett!

Broren min har da et marsvin.

Dette er skikkelig innavel.

Den venter nå barn, burde han tenke på å få avlivet de ungene da eller de kan bli friske også da eller???

Jeg kan ikke så mye om marsvin.

Kan jo fortelle hele denne saken.

Kompisen til broren min kjøpte seg to marsvin, en gutt og en jente.. siden har de stått i samme bur.. ja du kan vel tenke deg da.. de hadde vel hatt en del kull.. men så døde pappaen.. dette var når mor hadde unger.. så tok han bare en av ungene å , en gutt allså.. og fortsatte dette..

Så har boren min takket ja til et marsvin da. Også etter et vett besøk. fikk de vite at marsvine var gravid...

Så nå sitter jeg her å er såååå sur på denne kompisen til boren min og har tenkt til å ta det opp med han.. men ANER IKKE hva jeg skal si...

Det er jo på en måte litt misshandling.. du kan jo tenke deg alle de kullene mor har hatt.. med en gang hun er brunstig igjne blir hun gravid..

+ alle sykdommer som merkommer innavel og han gir ungene til dyrebutikker og ja...

hva skal jeg si?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selve innavlet er vel ikke SÅÅ farlig men det er ikke av edn beste måten å drive avl på.

Det jeg reagerer på er at hunnen ALDRI får pause fra kullene virker det som.

Mellom kullene bør de ha en pause på MINST 3mnd og max et 10mnd. Altså de bør minst ha et kull i året og MAX2 kull per år. 3 kull pr år betyr jo konstant omparringer etter kull som til slutt tapper mor for energi og hun kan dø av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selve innavlet er vel ikke SÅÅ farlig men det er ikke av edn beste måten å drive avl på.

Det jeg reagerer på er at hunnen ALDRI får pause fra kullene virker det som.

Mellom kullene bør de ha en pause på MINST 3mnd og max et 10mnd. Altså de bør minst ha et kull i året og MAX2 kull per år. 3 kull pr år betyr jo konstant omparringer etter kull som til slutt tapper mor for energi og hun kan dø av det.

Nei.. det var mest på dette at de fikk en av ungene.. også var den gravid.. blirr gravid med en gang hun ble slik brunstig..

Og jeg synes moren ikke har det noe godt sånn!

Hvor lenge lever marsvin a???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...