Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase?

Taz

Recommended Posts

afgahnsk mynde er ikke letttrente, dessuten er det masse pelsarbeid :) såvidt jeg veit så er det mye pelsstell på en collie å.

hva med picard, schæfer, kelpie, border collie, aussie, cattledog (er strie har jeg hørt men), dalmatiner, dobermann, lapphund, retriver av noe slag, rottweiler osv osv osv.

lykke til på leitinga. er på leiting sjøl jeg :P det ekke lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er ikke enda ett topic om hvilken rase du liker best osv.

Jeg sitter her og funderer.

Hund nr.2 skal jeg ha. (Kanskje ikke før om 1-2 år)

Men vil begynne å planlegge litt nå.

Men så var det ett problem. Hvilken rase?

Til nå har jo Bull Terrier vært høyt på lista, men vil ha en hund

jeg kan bruke. Og en Bull Terrier er ikke akkurat kjent til det.

(Men aldri si aldri)

Vil ha en rase jeg kan drive Agility, lydighet, freestyle osv med.

Chow Chow skal jeg ha igjen engang, men foreløpigt så har jeg nok med den greia jeg har fra før.. :P

Det skal ikke være en liten rase, og det er det samme om den er langhåret eller korthåret.

Og det skal ikke være en sofahund. :P

Så noen forslag?

Legg gjerne ut bilder av forskjellige raser. :)

Iallefall ikke Bullterrier :P Den tror jeg neppe du vil få rette farten på i AG løypa :P Prøver du å si dekk til dem hopper de opp og "kysser" deg istedet (iallefall med meg :P leppa sprakk :P ) Sheltielaget til Norge ble verdensmestere i AG :P , eller så har du BC, Kelpie, Japansk Spisshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terv og groendael kan vel kanskje være litt bedre overgangshunder fra chow enn malle. Såvidt jeg har forstått så er mallene tøffe, og ofte rimelig skarpe..

Så har vi jo Border Collien da, som er jo er fin til det meste av det du nevner, ag, freestyle, lydighet. Vil allikevel IKKE anbefale å kun bruke en

Border Collie til agility, men da også bruke endel tid på "roligere" øvelser som sporarbeid osv. Ag. kan være ganske stressende! Alltrade skal være en god kennel.. (N.B Jeg vet mange sier det lønner seg å kjøpe BC etter dårlige gjeterhunder om du ikke skal bruke den til gjeting. Selv har jeg egentlig motsatt erfaring, hundene fra de beste foreldrene gjeter ikke alt og alle..) http://www.alltrade.no/

Hollandsk gjeterhund skal være ett sted midt i mellom mallen og schäfer i gemytt; ikke fullt så skarp som mallen, og mye bedre mtp helse osv.

http://www.hollyboom.com/

Dansk Svensk gårdshund er en kjempefin ag, freestyle og alt mulig hund. Dessuten er de kjempesøte!http://www.gardshund.com/

Er blitt helt forelska i Dansk Svensk gårdshund jeg ihvertfall, en hund som kan brukes til det aller meste... Litt liten bare, men ikke sååå liten :)

selmafotolj.jpg

Eller kanskje en wheaten :P ? Kan brukes til det meste og har en perfekt størrelse.

Og Collie korthår er jo kjempefine da!!

:P

Men hva tenker du deg? En du kan nå veldig langt med? Isåfall, i hvilken sport? En typisk brukshund? Ca. størrelse? Tror nesten du må beskrive litt nærmere hva du leter etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:? Prøvde bare å hjelpe jeg. gav deg noen forslag også!

Ikke sånn meint altså.. :)

Var bare litt hissig, sorry. Jeg prøvde bare å få noen forslag også

plutselig så begynte alle å fortelle meg hvor mye arbeid en Malle er.

Men setter pris på forslagene.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wheaten Terrier: Hmm.. En som jeg kan nå langt i lydighet og agility med. Iallefall lydighet.. :P

Selv om Diego har blitt ganske flink, så kommer han aldri opp til eliten.. :)

Jeg har jo sagt størrelse, hva jeg vil bruke den til..

Er bare til å lese innleggene.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil nå til eliten er vel BC et naturlig valg' date=' eller aussie, kanskej kongepuddel, de er jo kjempeflotte da :)[/quote']

No offence mot de som har dem, men vil ikke ha puddel.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller en av de belgiske rasene...

Australsk kelpie

Boxer

Collie korthåret

Dobermann

Labrador retriever

Rottweiler

Schäferhund

Kelpie virker som en allright rase. :)

Noen som har en link til en oppdretter?

Som har black and tan og Red an tan hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelpie virker som en allright rase. :)

Noen som har en link til en oppdretter?

Som har black and tan og Red an tan hunder?

Gro Gitlesen, hun er faktisk vaktmester der hvor vi trener :D Hun pleier selv å ha kurs der på torsdager :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...