Gå til innhold
Hundesonen.no

Hun trekker skjeivt


Huldra

Recommended Posts

Jeg bruker jo Tulla til trekk, både at hun får trekke meg i magebelte, sykkel på den varmere årstiden og spark og ski på den kaldere årstiden. Vi hadde problemer med at hun etterhvert ble så flink/giret på å trekke, at hun fikk problemer med å puste, noe som endte med bla oppkast. Dette er løst med å kjøpe en ny sele som fungerer utmerket, av typen nomesele X-back.

Vi begynte å sykle for ikke så veldig lenge siden, og det er foreløpig kun her jeg har sett det - problemet altså: hun kan til tider trekke skjeivt. Dvs at hun går på skrå og holder ikke kroppen rett i forhold til trekk-retningen. Lurer på hva som forårsaker dette, og hva jeg evt kan gjøre med det? Det kan umulig være noe særlig bra med tanke på belastning og sånt; det blir jo helt feil! :rolleyes2: Er redd hun skal få skader av dette, eller kanskje at hun har skader/problemer som gjør at hun trekker sånn. Eller kanskje er det selen som ligger skjeivt?

Jeg ser ikke at hun halter, og har fått flere kommentarer på at hun har gode bevegelser. Jeg bruker ikke springer på sykkelen, for da trekker hun i alle fall ut mot siden (det har vi prøvd), så hun er festet i styret. Syns det fungerer ganske greit, for da kan jeg plassere meg bak henne der jeg vil, og til en viss grad påvirke hvordan hun trekker, men slett ikke alltid er hun påvirkelig for sånn stimuli. Jeg liker også å ha henne i styret siden jeg da ser hvordan hun løper, og kan lettere sette opp/ned farten alt ettersom hva jeg er ute etter.

Det er vanskelig for meg å legge selen helt rett, for når vi starter å sykle, om det så er helt i starten eller etter en pause eller bare en liten stopp, så kommer hun på siden av meg og hyler og bjeffer og kaster seg fremover. Jeg retter på selen slik jeg vil den skal ligge, men den kan skli pittelitt til ene eller andre siden før hun har kommet seg i posisjon og løper foran sykkelen og trekker. Jeg vet heller ikke om en liten cm over "midtlinjen" skal ha noe særlig å si heller? Jeg har prøvd å "måle" selen, dvs sett på den når hun ikke har den på, og lagt den parallelt for å se om den har ulik lengde på en av sidene. Så vidt jeg kan se er den symmetrisk, men er muuuligens en halv cm lengre helt bakerst ved halefestet på ene siden. Skal dette virkelig ha noe å si?

Jeg har prøvd å begrense farten for å se om det hjelper, sette den opp (ytterst sjelden hun galopperer på skrå), trave raskt eller sakte, gå, gi mer eller mindre motstand (bremse lite, mye eller ingenting), men jeg finner ikke noe mønster i når hun gjør dette og ikke, og jeg har ikke funnet noe som hjelper på flere turer. Virker som om på èn tur kan det være bra for henne å måtte trekke mer, men på neste tur er det bra med raskt trav uten mye motstand i sykkelen.

Jeg tenker litt hest jeg da, og lurer på om kanksje hele hunden er skjeiv? Jeg vet at hunder kan bli det av å gå på kun en side (type LP), mye og over lengre tid, men det er ikke akkurat sånt vi har for vane å drive med.. Jeg varierer siden hun skal gå på, og fot kan hun gå på begge sider av meg, selv om hun selvsagt kanskje går mest på venstre side. Men da er det jo ikke logisk at hun trekker på skrå ut til begge sidene (varierer). Kanskje trekker hun mest på skrå med hodet ut mot ene siden, og da mot høyre.

Lurer på om jeg må slutte å sykle med henne (nå begynner det jo uansett å bli litt for vinter til det da), men dette er noe hun så tydelig syns er dritgøy, og det er grei mosjon. Kanskje jeg må kjøpe/lage en innretning som gjør at hun må løpe mellom to "staver", type pulk eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaze er en hund som også trekker skjevt, veldig skjevt faktisk.. <_<

Jeg snakket med en trekkhund mann om dette (må snakke med voksene vet du :rolleyes2: ) Han hadde litt erfaring og lagde en bevegelig ende på Nomeselen min. Altså han sydde på ett rundsydd tau langs hele enden og satt på en ring. Da ble selen mer bevegelig på trekkpunkt. Det hjalp endel da selen fungerer bedre på henne i den formen hun går.

På sykel har jeg henne i strikk forann om terrenger gjør at jeg kan det (ikke biler e.l.) dette gjør det bedre fpor henne. Men om du bruker springer så bør du skifte side på springeren og hunden når du er halvveis. På den måten belaster hunden jevnere begge sider.

Er hunden din venstre eller høyre styrt? Blaze trekker mot venstre. Så når jeg velger gå på venstre side av veier/stier/spor så går hun rett om hun får grøft e.l. på den siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaze er en hund som også trekker skjevt, veldig skjevt faktisk.. <_<

Jeg snakket med en trekkhund mann om dette (må snakke med voksene vet du :) ) Han hadde litt erfaring og lagde en bevegelig ende på Nomeselen min. Altså han sydde på ett rundsydd tau langs hele enden og satt på en ring. Da ble selen mer bevegelig på trekkpunkt. Det hjalp endel da selen fungerer bedre på henne i den formen hun går.

På sykel har jeg henne i strikk forann om terrenger gjør at jeg kan det (ikke biler e.l.) dette gjør det bedre fpor henne. Men om du bruker springer så bør du skifte side på springeren og hunden når du er halvveis. På den måten belaster hunden jevnere begge sider.

Er hunden din venstre eller høyre styrt? Blaze trekker mot venstre. Så når jeg velger gå på venstre side av veier/stier/spor så går hun rett om hun får grøft e.l. på den siden.

Bruker som nevnt ikke springer, for da legger hun seg ut mot siden vekk fra sykkelen (vil ikke bli nedkjørt kan skjønne!).

Syns at festet er ganske bevegelig; har et rundsydd tau i enden på selen ved halefestet, men kan jo alltids forsøke å putte på en ring. :rolleyes2: Viktig å snakke med voksne ja! :D Kan jo kanskje sende mail til de jeg kjøpte selen av (seleverkstedet).

Er ikke helt sikker på om hun er venstre eller høyrestyrt, for jeg har vært litt bevisst på at jeg skal kunne ha henne på begge sider av meg (agilitygreie). Derfor er hun trent til å kunne gå på begge sider. Har ikke lagt merke til at hun stort sett styrer mot ene eller andre grøften heller. Det virker som om hun går der det er mest lukter.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker som nevnt ikke springer, for da legger hun seg ut mot siden vekk fra sykkelen (vil ikke bli nedkjørt kan skjønne!).

Syns at festet er ganske bevegelig; har et rundsydd tau i enden på selen ved halefestet, men kan jo alltids forsøke å putte på en ring. :rolleyes2: Viktig å snakke med voksne ja! :) Kan jo kanskje sende mail til de jeg kjøpte selen av (seleverkstedet).

Er ikke helt sikker på om hun er venstre eller høyrestyrt, for jeg har vært litt bevisst på at jeg skal kunne ha henne på begge sider av meg (agilitygreie). Derfor er hun trent til å kunne gå på begge sider. Har ikke lagt merke til at hun stort sett styrer mot ene eller andre grøften heller. Det virker som om hun går der det er mest lukter.. :rolleyes:

Jeg skylder på 24 timer uten søvn, fikk ikke med meg det med springeren.

Hun snorer ikke når hun løper? Det er en av grunnene til at Blaze løper skjeivt. Det ligger til min rase i økt trav over lengre avstander.

Hvis du går med henne i line og midt på veien, har hun noe preferanse til hvilken side hun trekker mot?

Fant ett spor bilde med selen som jeg bruker (nå har jeg ny, men ikke omsydd). Slik at vi ikke prater om hverandre på hva jeg mener. Ringen kan bevege seg over hele det gule&blå området.

2008_0225desember20070113.jpg

2008_0225desember20070129.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skylder på 24 timer uten søvn, fikk ikke med meg det med springeren.

Hun snorer ikke når hun løper? Det er en av grunnene til at Blaze løper skjeivt. Det ligger til min rase i økt trav over lengre avstander.

Hvis du går med henne i line og midt på veien, har hun noe preferanse til hvilken side hun trekker mot?

Fant ett spor bilde med selen som jeg bruker (nå har jeg ny, men ikke omsydd). Slik at vi ikke prater om hverandre på hva jeg mener. Ringen kan bevege seg over hele det gule&blå området.

24 timer uten søvn? Da er det forståelig at ikke alt fester seg! :)

Jeg har ikke bilde av selen hennes, men den ser kanskje litt annerledes ut enn din? Eller så er det kanskje ikke veldig beskrivende bilder du har lagt ut? Men det er i alle fall noe lignende på slutten, sånn som den gule/blå reima du har, men vi har som sagt ikke ring da.

Men jeg skjønner ikke hva du mener med "snorer"? :rolleyes2:

Og når jeg går langs veien med henne, så virker det ikke som om hun har noen preferanse for til hvilken side hun vil gå på, nei. Hun går litt på begge sider, men har vel lettest for å gå på venstre side av meg hvis hun først skal gå noe som ligner fot. NOE lydighetstrening har vi jo tross alt drevet med, og det er nok grunnen, men det hun går ikke SÅ mye fot at jeg tror det skulle hatt noe å si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner ikke hva du mener med "snorer"? :rolleyes2:

Snoring er ett energibesparende bevegelsemønster, ofte beveger dem seg litt skrått da. Blaze går skrått med kroppen selv når hun beveger seg rett fram.

Jeg har ikke bilde av selen hennes, men den ser kanskje litt annerledes ut enn din? Eller så er det kanskje ikke veldig beskrivende bilder du har lagt ut? Men det er i alle fall noe lignende på slutten, sånn som den gule/blå reima du har, men vi har som sagt ikke ring da.

Ringen gjør at det går uten rykk og napp. Det blir "flyt" når hun evt vrir seg. (forøvrig er denne selen byttet ut da hun vokste ut av den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun knapt vinklet/steil i fronten? Anne Indergård (eksteriørdommer) hadde en gang et foredrag i schnauzerklubben, og da snakket hun om at hunder som er steile foran og godt vinklet bak kunne gå skrått fordi bakbeina hadde bedre strekk enn frambeina. Bakparten beveget seg da raskere enn framparten og derfor ble de gående skrått - nei, jeg er ikke like flink til å forklare som henne :rolleyes2:

Stemmer på Freya i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snoring er ett energibesparende bevegelsemønster, ofte beveger dem seg litt skrått da. Blaze går skrått med kroppen selv når hun beveger seg rett fram.

Det er jo mulig det altså, men det ser ikke spesielt energibesparende ut..? Hvordan kan jeg se om hun snorer, eller om hun går skjeivt pga andre ting? Jeg har forresten aldri sett at hun har gjort dette uten sele, og hun slutter å gå på skrå hvis jeg kobler henne fra sykkelen. I tillegg gjør hun dette nesten mest på starten av turen (lur hund? tviler..), og så "går det seg til" i løpet av turen, hvis jeg fortsetter. Det er utrolig fælt å se på syns jeg, og det ser ekkelt ut. Ser ikke ut som om hun løper på en måte hun trives med, men kanskje er det jeg som tilegner henne tanker og egenskaper hun ikke har.

Ringen gjør at det går uten rykk og napp. Det blir "flyt" når hun evt vrir seg. (forøvrig er denne selen byttet ut da hun vokste ut av den)

Uten rykk og napp? Beklager, men i dag skjønner jeg tydeligvis ingenting! Jeg syns ikke det "rykker og napper" i selen til Tulla, selv om hun skifter side, eller jeg plasserer meg på forskjellig vis bak henne. Men kan skjønne at det glir bedre, men da ville jeg kanskje tenkt mer i retning at det var bra fordi presset fra selen la seg annerledes alt etter hvor ringen sklei? :rolleyes2:

Er hun knapt vinklet/steil i fronten? Anne Indergård (eksteriørdommer) hadde en gang et foredrag i schnauzerklubben, og da snakket hun om at hunder som er steile foran og godt vinklet bak kunne gå skrått fordi bakbeina hadde bedre strekk enn frambeina. Bakparten beveget seg da raskere enn framparten og derfor ble de gående skrått - nei, jeg er ikke like flink til å forklare som henne tongue.png

Stemmer på Freya i alle fall.

Jeg tror jeg skjønner hva du mener! Men ifølge en springeroppdretter, så har Tulla en veldig god front, til springer å være, så jeg tviler på at det er årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten rykk og napp? Beklager, men i dag skjønner jeg tydeligvis ingenting! Jeg syns ikke det "rykker og napper" i selen til Tulla, selv om hun skifter side, eller jeg plasserer meg på forskjellig vis bak henne. Men kan skjønne at det glir bedre, men da ville jeg kanskje tenkt mer i retning at det var bra fordi presset fra selen la seg annerledes alt etter hvor ringen sklei? :rolleyes2:

Da er det nesten så jeg lurer på om Blaze går enda mer sidelengs enn Tulla. Men Blaze skifter ikke sider, hun vrir kropp bare. Og selen kan ende med å brette seg midt på ryggen, alt etter hvor mye hun snorer. Og da nappet det i henne hvergang selen byttet plassering og ble "løs" i forhold til lina. Men det var før når hun hadde fast feste.

Om du ser det ene spor bilde så går hun "normalt" skrått (og i pass da hun har 60 kg på slep som holder henne igjen). Når hun snorer så plasserer hun høyre bakben akkurat der hun har hatt venstre framben.

Mulig at hunden din jobber slik på en helt annen måte enn min, så egentlig er nok det beste å stikke innom noen trekkhund folk og få dem til å titte. Det var det jeg gjor. (fordelen min er at kroppen til Blaze er veldig like en Husky, så sy om selen var ikke noe hokus pokus).

Er hun knapt vinklet/steil i fronten? Anne Indergård (eksteriørdommer) hadde en gang et foredrag i schnauzerklubben, og da snakket hun om at hunder som er steile foran og godt vinklet bak kunne gå skrått fordi bakbeina hadde bedre strekk enn frambeina. Bakparten beveget seg da raskere enn framparten og derfor ble de gående skrått - nei, jeg er ikke like flink til å forklare som henne

Hmmm vet ikke helt om jeg faller for den forklaringen heller. Blaze er en hund med ett ganske så korrekt eksteriør, og rasen skal ha normal front.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har vært borti ganske mange sledehunder som trekker skeivt. Sånn teoretisk sett vil jeg tro at det gir mer belastning enn de som trekker rett, ihvertfall hvis de trekker skrått til samme side hele tiden. For noen er høyrevridde, noen er venstrevridde og noen bytter på hvilken side de skrår til (mens de fleste løper ganske rett). Men jeg har egentlig ikke sett noe mer skader på de som løper skrått og har ikke hørt at det er et stor problem. En av de hundene jeg kjente som løp mest skrått døde tidligere i år 11 år gammel og den gikk i spannet, frisk og fin til siste slutt. Så jeg tror ikke jeg hadde bekymra meg så veldig for at hun løper skrått så lenge hun gjør det når hun løper foran syklen (ikke i form av at du tvinger henne til å løpe unaturlig skeivt i en springer). Men hvorfor noen løper sånn aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti ganske mange sledehunder som trekker skeivt. Sånn teoretisk sett vil jeg tro at det gir mer belastning enn de som trekker rett, ihvertfall hvis de trekker skrått til samme side hele tiden. For noen er høyrevridde, noen er venstrevridde og noen bytter på hvilken side de skrår til (mens de fleste løper ganske rett). Men jeg har egentlig ikke sett noe mer skader på de som løper skrått og har ikke hørt at det er et stor problem. En av de hundene jeg kjente som løp mest skrått døde tidligere i år 11 år gammel og den gikk i spannet, frisk og fin til siste slutt. Så jeg tror ikke jeg hadde bekymra meg så veldig for at hun løper skrått så lenge hun gjør det når hun løper foran syklen (ikke i form av at du tvinger henne til å løpe unaturlig skeivt i en springer). Men hvorfor noen løper sånn aner jeg ikke.

Det var veldig betryggende å lese fra noen som har kunnskap om skikkelig trekking! :P Jeg vil jo ikke "påtvinge" henne noen skader liksom, og det ville vært synd å måtte slutte med å la henne trekke, når hun så inni hampen elsker det! :D Gale springeren min, det.. :)

Nå har jeg jo tenkt å studere henne litt mer når det gjelder dette, og se om det faktisk er en spesiell side hun helst skrår mot. Og hvis det er det, syns du jeg bør feste henne i en springer av og til, sånn at hun skrår mot motsatt side? Bare for å jevne det ut litt, hvis du skjønner? Det blir kanskje feil det også, for hun løper på to forskjellige måter: foran sykkelen (når hun skrår) løper hun på skrå som beskrevet under. I springer løper hun også litt på skrå, men da mer at hun lener seg vekk fra sykkelen, og føttene blir ikke plassert på samme måte som når hun løper foran på skrå. Potene er også på skrå ut fra sykkelen, til tider nesten helt på siden, så hadde det vært glatt hadde hun sklidd og havnet under sykkelen. Kroppen er liksom ikke loddrett, noe den er når hun trekker foran. (Øh, var dette forståelig? :) )

Jeanette: Jeg vet det er vanlig for springere å passe, som en måte å spare energi på, hvis farten blir litt lav (de traver raskere enn de passer, så vil man de skal trave når de har begynt å passe, må man få de opp i fart for deretter å evt ta de ned hvis man vil de skal trave sakte). Når jeg tenker meg om (jeg har ikke syklet siden jeg startet tråden pga føret), så mener jeg å huske/se for meg at hun plasserer venstre bakfot der høyre fremfot har vært, sånn som du beskriver; hun går veldig på skrå med andre ord. Men hvis du har rett i at dette -merkelig nok- er energibesparende, så kan det jo hende at det er derfor hun gjør det. Kan høre med noen springerfolk i helgen om det er vanlig hos springer, dog er det fryktelig få som bruker springeren sin til trekk, så hvis det forekommer kun under trekking, så er det jo ikke sikkert de vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg analysert situasjonen litt mer. Hun trekker skjeivt til begge sider, ikke noe system i rotet der nei. Og i dag trakk hun skjeivt når hun gikk på gåtur med meg i magebelte bak henne. Jeg stoppet/strammet inn båndet og kjente på selen. Det viser seg at den rett og slett legger seg på ene eller andre siden av brystbeinet, og at den derfor sklir inn i armhulen (og da antar jeg at det såret/væsken hun hadde i armhulen stammer fra gnagsår fra selen). Når selen sklir inn i armhulen, vris hele resten av selen også, og plutselig ligger den litt skjeivt, noe som resulterer i at hun også trekker skjeivt.

So, what to do? Skal jeg ta kontakt med de som lagde selen? Jeg har egentlig veldig lyst å spørre om "fuglehundselen", som de var de første (og siste) som lagde. De har altså sluttet, nettopp fordi den skled inn i armhulen/la seg på ene eller andre siden av brystbeinet. Men er det noen som har erfaring med den? Den er så å si helt lik en nomesele, men har doble brystbånd, i stedet for enkelt, som en vanlig nome.

Jeg kjenner er begynner å bli møkk-pøkka lei av å lete etter en sele som gjør jobben 100%. Jeg var jo såå fornøyd med denne vi har nå, men så skulle den begynne å skli.. Dumme sele. Kan det forresten være en grunn til at den har begynt å skli, eller la jeg bare ikke merke til det de første ukene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...