Gå til innhold
Hundesonen.no

Ikke fisk til kastrerte katter?


Nowisclee

Recommended Posts

Jeg hørte i dag, av en kunde her hos oss, at kastrerte katter ikke skal ha fisk? Det hadde hun hørt av dyrlegen sin, og dette var pga urinveiene. Noen som har mer peiling enn meg på dette? Trodde fisk var sunt, jeg. :rolleyes2:

Håper på noen konstruktive, ukritiserende svar, da jeg lurer på, og ikke mener noe om hverken den ene eller andre veien. :D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt kastrerte katter av begge kjønn i alle år, og de får så mye fisk de bare orker å spise, både rått og kokt. Man skal være forsiktig med enkelte typer hermetisk tunfisk, men ellers har jeg aldri hørt om at fisk er skadelig for katter, kastrert eller ikke. (bortsett fra fisk med mye miljøgifter, med de er jo "farlige" for alle)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det jeg da fikk vite i dag er at kattene kan få tette urinveier av å spise fisk når de er kastrert? Jeg har aldri hørt om det før, og jeg vet heller ikke hvilken dyrlege det var, men jeg har en mistanke om at det er den samme som konsekvent ikke kastrerer hannkatter før de er et år, pga faren for tette urinrør.

Dette var pga tørrfôret vi selger i butikken her, som skulle være til kastrerte katter i følge leverandør, men som jo inneholder fisk, og som vi vet at tidligere inneholdt kalkun, så vi er storforvirret både over endringen i fôret, og over den nye infoen. :D

Vi har jo kun hatt ett tilfelle av katt som måtte stake opp urinrøret av alle de som kjøper fôr her, så det er jo litt rart at vi ikke har hørt noe mer(de fleste som kjøper kattefôr her er folk som også benytter seg av kattepensjonatet, så vi får oppdateringer på kattene hver gang de er her, vi kjenner jo pusedyrene! :rolleyes2: ).

Men, iallefall, takk for svar, da vet jeg det. Sjefen mente det var individuelt på kattene også, og det er jo godt mulig.

Er det noen som vet om noe dokumentasjon på det her, enten for eller i mot? :) Alle svar mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det gjelder tørrfor, så er enkelte katter som ikke drikker nok vann i forhold til tørrforing. Tror ikke det har det spøtt å si om det er fisk eller kalkun som er proteinkilden! Kastrerte hannkatter er bittelitt mer utsatt for urinstein når de bare spiser tørrfor, men det er jo bare å gi litt vått innimellom, så slipper man å tenke mer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det jeg da fikk vite i dag er at kattene kan få tette urinveier av å spise fisk når de er kastrert? Jeg har aldri hørt om det før, og jeg vet heller ikke hvilken dyrlege det var, men jeg har en mistanke om at det er den samme som konsekvent ikke kastrerer hannkatter før de er et år, pga faren for tette urinrør.

Dette var pga tørrfôret vi selger i butikken her, som skulle være til kastrerte katter i følge leverandør, men som jo inneholder fisk, og som vi vet at tidligere inneholdt kalkun, så vi er storforvirret både over endringen i fôret, og over den nye infoen. :)

Vi har jo kun hatt ett tilfelle av katt som måtte stake opp urinrøret av alle de som kjøper fôr her, så det er jo litt rart at vi ikke har hørt noe mer(de fleste som kjøper kattefôr her er folk som også benytter seg av kattepensjonatet, så vi får oppdateringer på kattene hver gang de er her, vi kjenner jo pusedyrene! :rolleyes2: ).

Men, iallefall, takk for svar, da vet jeg det. Sjefen mente det var individuelt på kattene også, og det er jo godt mulig.

Er det noen som vet om noe dokumentasjon på det her, enten for eller i mot? :D Alle svar mottas med takk.

Vår pus er nå snart 9 år, og blei kastrert for vel 7 år siden. Han har i alle år fått fisk og har aldri hatt tett urinrør. Men det du skriver om at vet. ikke vil kastrere en hannkatt før fylte 1 år kan være fordi urinrøret til hannkatter "vokser" til ca den alder. Og om man kastrerer for tidlig så slutter det å vokse og katten får for kort urinrør. Dette har i vertfall flere vetrinærer forklart meg opp gjennom årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ok, tusen takk for svar! :lol: Pusen min som nå er et år, ble kastrert når han var 6 mnd, så jeg ble litt bekymret når jeg hørte det om kastrering ved 1 års alder. Og siden jeg gir begge pusene mine tørrfôr med fisk. :D

Men da får jeg bare gi våtfôr i tillegg, og så høre med damen som sa ifra om 'fiskeproblemet' med fôret vårt om hvilken veterinær det var snakk om, og så høre hva slags dokumentasjon denne har på fiskeproblemet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Foret vi selger; Pro Plan, har laks og tunfisk som hovedingredienser. Tror ikke det er noe å bry seg om jeg :) Men at de trenger væske som kastrerte er riktig, men hvis de går på våtfor får de lettere tannstein. Så til mine to kastrerte hannkatter bruker jeg Pro Plan After care laks og tunfisk tørrfor. Fungerer veldig fint (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...