Gå til innhold
Hundesonen.no

Rase forslag


Guest Maritus

Recommended Posts

Guest Maritus

Ja, etter konfirmasjon om alt stemmer som det skal, så kan det godt hende jeg går på utkikk etter en hund til. Ingenting er bestemt ennå, men å tenke ut raser som kan passe skader jo ikke. Så da hadde det hvert morsomt om noen kunne veilede meg med forslag som kunne passe.

I det perspektive alt står nå, så ser jeg etter en hund med middelsstort/stort aktivitetsbehov. Jeg går i dag masse turer, og så fort alt konfirmasjonstiden og streve er over, blir det raskt mange flere og lengere turer. Jeg vil nok prøve meg på noe utstilling samt lydighet og agility på hobbybasis i starten. Jeg vil helst ikke ha noe større en Golden Retriever, men er åpne for forslag som er større. Men det jeg ser etter er mer en hund som er omtrent på størrelse eller mindre enn en golden. Jeg er åpen for alle forslag.

Om det er noen ting som er utydelig for dere, eller litt vanskelig og velge ut av de beskrivelsene jeg har gitt nå så er det bare å rope ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Vell ja, selvfølgelig har jeg noen i tankene. Så kan vell ramse opp litt da.

-Dvergschnauzer, for å begrunne det litt. Jeg har alltid vært litt forelska og litt fascinert i de små bartedyra. De har en nydelig utstråling og har en personlighet jeg absolutt liker. De har ett aktivitetsbehov som passer meg svært godt og utseendemessig er de nydelige. Men det er alltid en hake ved alt. De trenger mye pelsstell som jeg ikke har noe erfaring med fra før. Jeg har lest litt igjennom og alt høres ganske komplisert (om det er så komplisert som det høres ut som skal jeg ikke uttale meg noe om). Samtidig som de kan være vaktsomme og gneldrete.

Whippet- Aktivitetsbehove er noe som også kan passe meg her. Og størrelsen passer fint. De er korthåret og krever ikke for mye pelsstell, så det er hvertfall ikke noe jeg behøver å ta hensyn til (ikke missforstå). De er også finne utseendemessig. Men jeg er usikker på om den passer til det jeg vil bruke den til.

Collie, korthåret- Dette er en nydelig rase, aktivitetsbehove er noe som passer meg og den passer til det jeg vil bruke den til. Jeg har hørt at det er en 'sjelden' rase, men dette er jeg ikke helt sikker på. Størrelsen, er jo grei og dette er en rase som jeg absolutt liker ganske godt.

Golden Retriever- Ja, jeg har jo også tenkt litt på en til av samme rase, men dette er veldig usikkert. De passer til mitt aktivitesbehov og er en rase med mye fin utstråling. Det eneste er at jeg merker at spessielt min røyter endel, men ellers tipp topp rase :whistle:

Er jo selvfølgelig flere jeg har tenkt over. Men orker ikke skrive opp alle, da jeg følger at jeg burde begrunne svare mitt. Men her har dere noe å gå på.

Er åpen for flere forslag :ahappy:

(Ikke heng meg ut, hvis ikke alt stemmer da dere :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Dverg Schnauzer kunne passe deg bra :whistle: Men hvis du hadde fortalt hva du syntes var komplisert, så kunne jo flere med Dverg Schnauzer fortalt om det virkelig er så komplisert osv. Gulla er ikke gneldrete og vaktsom i det hele tatt. Hun har bare begynt og bjeffe litt når det ringer på, men tror det går litt på gener også da :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Jeg synes Dverg Schnauzer kunne passe deg bra :whistle: Men hvis du hadde fortalt hva du syntes var komplisert, så kunne jo flere med Dverg Schnauzer fortalt om det virkelig er så komplisert osv. Gulla er ikke gneldrete og vaktsom i det hele tatt. Hun har bare begynt og bjeffe litt når det ringer på, men tror det går litt på gener også da :ahappy:

Takk for svar :P Dvergschnauzeren er en nydelig rase. Det jeg synes kan virke komplisert er pelsstelle, siden jeg har lyst til å prøve meg på utstillinger og slikt. Spessielt trimmingen er det som kommer inn i bilde, jeg er veldig glad i pelsstell og synes det er morsomt, men dette virker som sagt veldig komplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Dvergschnauzer, for å begrunne det litt. Jeg har alltid vært litt forelska og litt fascinert i de små bartedyra. De har en nydelig utstråling og har en personlighet jeg absolutt liker. De har ett aktivitetsbehov som passer meg svært godt og utseendemessig er de nydelige. Men det er alltid en hake ved alt. De trenger mye pelsstell som jeg ikke har noe erfaring med fra før. Jeg har lest litt igjennom og alt høres ganske komplisert (om det er så komplisert som det høres ut som skal jeg ikke uttale meg noe om). Samtidig som de kan være vaktsomme og gneldrete.

Jeg kan vel si litt om pelsstell og jakt/vaktinstinkt jeg da :whistle:

Pelsstell:

Ja, det er jo en napperase, som må nappes om den skal stilles ut. Hvis pelskvaliteten er god nok kan man rullere nappingen. Det vil si at man kontinuerlig napper den lengste pelsen. Det gjør man en gang i måneden, en gang i uken - alt ettersom. Hvis man får til dette vil pelsen være i utstillingskondisjon hele tiden. Hvis man rullerer så bruker man ikke så lang tid hver gang. Er ikke pelsen kraftig nok til rullering så napper man hunden ned to ganger i året (ca). Det er ikke vanskelig, det bare tar tid og trening. Føler man at man ikke får dreisen på det selv så finnes det heldigvis salonger som kan hjelpe deg med det. Schnauzerklubbene rundt omkring arrangerer også pelsstellkurs innimellom, og oppdretterne gjør også ofte noe av dette.

I tillegg så raker man ull, kammer skjegg, bein og bukhår en gang i uka.

Jakt/vaktinstinkt:

Dvergschnauzeren er jo opprinnelig en gårdshund, som i tillegg til å varsle om at det kom folk hadde som jobb å holde gården fri for rotter. Det er varierende hvor mye dette henger igjen i dagens hunder. Min eldste har et utpreget jaktinstinkt og lite vaktinstinkt, mens på den minste er det motsatt. Mye av varslingen kan man trene bort, men man må være forberedt på at det vil være noe av det uansett. Jaktinstinktet jobber man med ved å trene inn en solid innkalling, og det må man gjøre helt fra den er liten. Jeg har ikke vært flink nok til det på min eldste, så henne kan jeg bare ha løs på spesielle steder.

Hvis det er noe annet du lurer på med rasen så spør ivei :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Jeg kan vel si litt om pelsstell og jakt/vaktinstinkt jeg da :ahappy:

Pelsstell:

Ja, det er jo en napperase, som må nappes om den skal stilles ut. Hvis pelskvaliteten er god nok kan man rullere nappingen. Det vil si at man kontinuerlig napper den lengste pelsen. Det gjør man en gang i måneden, en gang i uken - alt ettersom. Hvis man får til dette vil pelsen være i utstillingskondisjon hele tiden. Hvis man rullerer så bruker man ikke så lang tid hver gang. Er ikke pelsen kraftig nok til rullering så napper man hunden ned to ganger i året (ca). Det er ikke vanskelig, det bare tar tid og trening. Føler man at man ikke får dreisen på det selv så finnes det heldigvis salonger som kan hjelpe deg med det. Schnauzerklubbene rundt omkring arrangerer også pelsstellkurs innimellom, og oppdretterne gjør også ofte noe av dette.

I tillegg så raker man ull, kammer skjegg, bein og bukhår en gang i uka.

Jakt/vaktinstinkt:

Dvergschnauzeren er jo opprinnelig en gårdshund, som i tillegg til å varsle om at det kom folk hadde som jobb å holde gården fri for rotter. Det er varierende hvor mye dette henger igjen i dagens hunder. Min eldste har et utpreget jaktinstinkt og lite vaktinstinkt, mens på den minste er det motsatt. Mye av varslingen kan man trene bort, men man må være forberedt på at det vil være noe av det uansett. Jaktinstinktet jobber man med ved å trene inn en solid innkalling, og det må man gjøre helt fra den er liten. Jeg har ikke vært flink nok til det på min eldste, så henne kan jeg bare ha løs på spesielle steder.

Hvis det er noe annet du lurer på med rasen så spør ivei :P

Nei, jeg fikk svar på det jeg trengte tusen takk :P Og etter det dere og andre forteller meg begynner jeg og like denne rasen bare bedre og bedre :P Forresten har jeg hørt noe om at man helst bare skal balsamere bena og ikke ryggen eller noe sånt, for der skal håra være strie.

Om du har hørt noe om dette hadde det vært kjempe fint om du kunne forklart det litt nærmere. Jeg er vell kanskje en av de som må ha alt inn med teskje :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg fikk svar på det jeg trengte tusen takk :whistle: Og etter det dere og andre forteller meg begynner jeg og like denne rasen bare bedre og bedre :ahappy: Forresten har jeg hørt noe om at man helst bare skal balsamere bena og ikke ryggen eller noe sånt, for der skal håra være strie.

Jeg har balsam bare i bein, skjegg og bukhår ja - ofte vasker jeg bare disse delene også og lar ryggen være i fred. Den blir liksom ikke så skitten, og det er jo en helt annen struktur i denne pelsen. Men ved utstillingsvasken så har jeg balsam bare i skjegget for å få mest mulig struktur i beinhårene (da blir de lettere å børste opp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Jeg har balsam bare i bein, skjegg og bukhår ja - ofte vasker jeg bare disse delene også og lar ryggen være i fred. Den blir liksom ikke så skitten, og det er jo en helt annen struktur i denne pelsen. Men ved utstillingsvasken så har jeg balsam bare i skjegget for å få mest mulig struktur i beinhårene (da blir de lettere å børste opp).

Okey, tusen takk for svar :whistle: Da er det vell bare en ting jeg glemte og få med i forgje brev. Det var dette med fargene, hvilke farger er godkjent og er det mye sykdommer i denne rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, tusen takk for svar :whistle: Da er det vell bare en ting jeg glemte og få med i forgje brev. Det var dette med fargene, hvilke farger er godkjent og er det mye sykdommer i denne rasen?

Godkjente farger i Norge og FCI er sort, sort/sølv, salt/pepper og hvit. Sort/sølv og salt/pepper er de mest vanlige.

Dvergschnauzeren er en generelt frisk rase. Avlskriteriene hos schnauzerklubben hva angår helse er at foreldredyrene skal øyelyses. Det er foreløpig ingen DNA-test for PRA hos dvergschnauzeren, så dersom det er PRA på linjene skal man ikke avle videre på disse. PRA er imidlertid relativt sjelden, så de som jobber med å finne hvilket DNA som er affektert har problemer med å skaffe nok dyr de kan teste på (foregår i England for tiden). I tillegg kan det forekomme nyre- /urinstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergschnauzeren er en herlig rase. Det kan jeg skrive under på.. men JA den krever mye pelsstell hvis du skal stille den ut.. Og det er ikke bare,bare å klippe den selv til utstilling (og det er ofte svinedyrt.. Koster opp til 1000 kr bare for siste "finnishen" ) Men som Linkr skriver, så finnes det trimme/klippekurs rundt omkring man kan melde seg på :whistle: Hvilken fargevariant har du evnt tenkt på da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergschnauzeren er en herlig rase. Det kan jeg skrive under på.. men JA den krever mye pelsstell hvis du skal stille den ut.. Og det er ikke bare,bare å klippe den selv til utstilling (og det er ofte svinedyrt.. Koster opp til 1000 kr bare for siste "finnishen" ) Men som Linkr skriver, så finnes det trimme/klippekurs rundt omkring man kan melde seg på :whistle: Hvilken fargevariant har du evnt tenkt på da?

Djises - har aldri betalt mer enn noen hundrelapper jeg! Det meste jeg har betalt for pelsstell er 500, og det var full nednapping og klipping av front og speil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djises - har aldri betalt mer enn noen hundrelapper jeg! Det meste jeg har betalt for pelsstell er 500, og det var full nednapping og klipping av front og speil.

Såpass? Billigere der du bor da kanskje? hihi.. nei jeg spurte bare oppdretteren min, og hun mente de fleste tok rundt den prisen.. men dæven å mange timer hun står å klipper og barberer og bader og styrer med bikkja mi før en utstilling.. Bruker fort 3-4 timer, så forstår jo godt om de tar den prisen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapsk Vallhund :whistle:

Dette er ikke fordi det er det jeg har, men fordi jeg synes det kanskje høres ut som riktig rase. Det er ikke mye str forskjell på golden og vallhund. Men det er den sjeldneste hunderasen i Norden, så den er litt vanskelig å få tak i. Men i Oslo, så er det en oppdretter. Vi dro til Sverige for å hente Eira.

Finsk Lapphund er også en rase som kanskje kan passe =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Dvergschnauzeren er en herlig rase. Det kan jeg skrive under på.. men JA den krever mye pelsstell hvis du skal stille den ut.. Og det er ikke bare,bare å klippe den selv til utstilling (og det er ofte svinedyrt.. Koster opp til 1000 kr bare for siste "finnishen" ) Men som Linkr skriver, så finnes det trimme/klippekurs rundt omkring man kan melde seg på :PHvilken fargevariant har du evnt tenkt på da?

Jeg må jo innrømme at jeg er helt lost i fargene hvit og sort/sølv :whistle:

Lapsk Vallhund :ahappy:

Dette er ikke fordi det er det jeg har, men fordi jeg synes det kanskje høres ut som riktig rase. Det er ikke mye str forskjell på golden og vallhund. Men det er den sjeldneste hunderasen i Norden, så den er litt vanskelig å få tak i. Men i Oslo, så er det en oppdretter. Vi dro til Sverige for å hente Eira.

Finsk Lapphund er også en rase som kanskje kan passe =)

Tusen takk for svar. Jeg skal sjekke disse rasene mere ut :P

toypuddel?

Toypuddel kan være aktuelt. Jeg skal sjekke denne rasen mere ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Dverg puddel i stede for toy? Ikke sikkert at dette stemmer, men jeg har hørt at toyene ofte er

så små at de ikke bør leke med store hunder.. På grunn av at de er så skjøre og da lett kan skade seg ?..

Jeg skal kanskje kjøpe meg en dverg i 2009 :) Og jeg synes at puddel høres ut som en rase som kan passe for deg!

De fleste som har puddel, personer jeg har møtt og lest om, sier at puddel er en herlig rase som lærer fort og er

som oftest greit og ha med og gjøre. Men om man bare finner de rette genene, så skulle det være enkelt og finne sin perfekte hund :P Dvergschanuzer og Dvergpuddel tror jeg kunne passe deg bra :P Begge trenger jo en del pelsstell, men det virker det som om du er forbredt på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Hva med Dverg puddel i stede for toy? Ikke sikkert at dette stemmer, men jeg har hørt at toyene ofte er

så små at de ikke bør leke med store hunder.. På grunn av at de er så skjøre og da lett kan skade seg ?..

Jeg skal kanskje kjøpe meg en dverg i 2009 :) Og jeg synes at puddel høres ut som en rase som kan passe for deg!

De fleste som har puddel, personer jeg har møtt og lest om, sier at puddel er en herlig rase som lærer fort og er

som oftest greit og ha med og gjøre. Men om man bare finner de rette genene, så skulle det være enkelt og finne sin perfekte hund :P Dvergschanuzer og Dvergpuddel tror jeg kunne passe deg bra ;) Begge trenger jo en del pelsstell, men det virker det som om du er forbredt på :P

Ja, puddel er ett stort alternativ for meg. Og ja, jeg er godt forberedt på at de trenger pelsstell :P Jeg vet ikke om jeg har nevnt det før, men de som bodde under oss i kvelde hadde oppdrett av aprikos og rød storpuddel. Jeg har lært en god del om puddelens pelsstell, jeg vasket og børstet disse hundene når de trengte hjelp med dem. Jeg har også passet en storpuddel en uke, og det var ett vesen jeg og Vesla trivdes godt med, nå vet jeg jo at alt er jo forskjell fra individ til individ.Men alle storpudlene jeg har møtt harvært fantastiske. Tremeningen til mamma har enten dverg eller toypuddel. Og den er jo rett og slett nydelig den å.

Men jeg vil nok heller vurdere mellompuddel eller storpuddel, fremfor dverg og toy ja :P Men tusen takk for forslag. Jeg har en ekstra forskjælighet for Dvergschnauzeren fortsatt, men jeg skal ta med i vurderingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godkjente farger i Norge og FCI er sort, sort/sølv, salt/pepper og hvit. Sort/sølv og salt/pepper er de mest vanlige.

*klipp*

OT, men er virkelig sort/sølv og salt/pepper vanligst? :) Jeg har truffet en god del dvergschnauzere, og alle utenom én (den var salt/pepper) har vært sorte.

Edit: jeg har truffet to som IKKE har vært sorte, Blondie er jo hvit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler enten Papillon eller Phalenè. Det er nesten samme rase, Den eneste forskjellen er at Papillon har stående ører og Phalenè har hengende ører. Det er den eneste forskjellen. Så hvem en vil ha er smak og behag. Det er to raser som er flinke til det meste. Jeg har 2 stykker. De veier mellom 2 til 4,5 kg. Det er små og nusserlige, finnes i alle farger og de er ypperlige familie hunder. Anbefales på det sterkeste :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spytte inn litt om dette vaktinstinktet og jaktinstinktet.. Det har jeg faktisk ikke merket noe til jeg.. men nå har jeg vært veldig konsekvent hele veien med henne, men hun bjeffer aldri når det ringer på døra, og hun har aldri stukket av fra meg i noen sammenheng heller eller prøvd å jage :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Guest Maritus
Jeg anbefaler enten Papillon eller Phalenè. Det er nesten samme rase, Den eneste forskjellen er at Papillon har stående ører og Phalenè har hengende ører. Det er den eneste forskjellen. Så hvem en vil ha er smak og behag. Det er to raser som er flinke til det meste. Jeg har 2 stykker. De veier mellom 2 til 4,5 kg. Det er små og nusserlige, finnes i alle farger og de er ypperlige familie hunder. Anbefales på det sterkeste ;)

Jeg har hørt mye om de små nurka, men jeg skal sjekke ut litt mer da jeg er usikker på om dette virkelig er en hund som jeg kommer til og trives med. Men takk for forslag ;)

Også kom jeg til og tenke på Chinese crested, eller Kinesisk nakenhund? :P

Det er jo også litt etter smak og behag hva man velger ;)

Haha, de er jo kule da :lol: Men er ikke noe i min smak.

Cavalier King Chales spaniel? Border terrier? Labrador retriever? ;)

Labrador kan absolutt være med i vurderingen, da jeg liker generellt retrievere svært godt. Noen som kan fortelle litt mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...