Gå til innhold
Hundesonen.no

Urettferdig?


ipadda

Recommended Posts

Vi hadde en oppgave (dokumentarfilm) vi skulle levere i går kl 12:00 presis.

Alle har hatt like lang tid på seg til å bli ferdig med denne oppgaven.

Vi fikk senest på sist fredag forklart at det var ikke mulig og levere inn noe etter fristen, og at dersom vi ikke leverte innen tidsfristen ville vi få IKKE VURDERT på oppgaven, med andre ord de vil ikke ta imot ned.

Jeg møtte opp på skolen sist onsdag med nesten 40 i feber for å få hentet kassettene hvor filmen vår lå, jeg hadde vært syk hele helgen og var ikke på skolen mandag og tirsdag. Da jeg møtte opp på onsdag fikk jeg beskjed om at de hadde flyttet tidsfristen på fotooppgaven som vi egentlig skulle levert i går, til den dagen kl 12:00. Dette hadde jeg ikke fått noen melding om på its learning. Jeg spurte derfor om frist til ut dagen, noe jeg fikk avslag på! Jeg fikk klar beskjed om at hvis jeg ikke ble ferdig på de 20 minuttene jeg hadde fikk jeg ikke vurdert...

Så til saken. Hu ene i klassen ble ikke ferdig med dokumentar filmen sin, OG hun fikk forlenget frist til over helgen... jeg personlig syns dette var blodig urettferdig, ikke fordi det var den personen, men fordi det skal være like regler for alle.. og jeg fikk beskjed om at det ikke var noen unntak for noen, selv om jeg ikke hadde fått beskjed om dette med fotooppgaven fra før av.

Nå vurderer jeg og ta det opp med ham på mandag, fordi jeg syns det er så urretferdig at han gjør unntak for noen, men ikke andre. Hvis de sier at de ikke skal forlenge fristen, syns jeg ikke de skal gjøre det med noen!

Jeg føler rett og slett det er litt favorisering på enkelte i klassen, og det er jeg sterkt i mot!

Jeg syns også det er ganske urettferdig at noen er nødt og slite helsa av seg for å bli ferdig, mens andre får utsettelse..

Over reagerer jeg? Eller er det noe i det jeg sier... Skal jeg ta det opp med læreren min???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs vel hvorfor hun fikk utsettelse da?

Joda. Såklart. Men jeg syns det er utrolig urettferdig. Jeg var SYK i to dager, og han ga IKKE beskjed. Det var bare en tillfeldighet at jeg kom på skolen den dagen, og fikk beskjed 20 min før det skulle leveres at om jeg ikke ble ferdig ville jeg ikke få utsettelse.

Ta det opp med læreren, selvfølgelig. Satser på at han hadde en god grunn?

Men de sa jo det fantes INGEN GOD GRUNN for utsettelse! Vi måtte bli ferdig innen tidsfristen, ellers ville vi få ikke vurdert og de ville IKKE gjøre noen unntak whatsoever! Da syns jeg ikke det er greit å plutselig gå tilbake på det.

Det må være enten alle eller ingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte ta med noen sykedager i planleggingen! ......

Tull og tøys, vanlige sykedager kan de overse, ja. Men ikkeom du har med sykemelding fra lege på at du ikke har kunnet gjøre oppgaven. Krangler de på sykemeldinger så får du gå videre med det altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og tøys, vanlige sykedager kan de overse, ja. Men ikkeom du har med sykemelding fra lege på at du ikke har kunnet gjøre oppgaven. Krangler de på sykemeldinger så får du gå videre med det altså.

Jeg sa også det. Men JO, vi måtte bare se å ta med noen sykedager når vi lagte timeplan og arbeidsplan.

Jeg kjenner jeg blir litt frustrert egentli. Jeg hater når ting er urretferdige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ******.

Jeg tilfeldigvis med meg at du ga ******* utsatt frist på dokumentar filmen.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal formulere dette, men syns det er litt rart at hun fikk utsatt frist når dere har påpekt at dersom oppgavene ikke leveres inn innen tidsfrist vil vi få IKKE VURDERT på oppgaven.

Jeg var syk sist helg, mandag og tirsdag, og det var i grunnen en tilfeldighet at jeg fikk kommet meg på skolen på onsdag når foto oppgaven skulle leveres inn. Jeg spurte om frist til etter friminuttet og fikk avslag.

Så spørsmålet mitt er, Hvem gjelder egentli disse reglene for?

Jeg ser på det som ganske urettferdig at du gir noen utsatt frist, men ikke alle. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke er den eneste som ser på det fra dette synspunktet. Du påpekte ganske godt at du ikke kom til å ta imot noen oppgaver etter fristen, og at vi selv hadde ansvar for å være ferdige til fristen. Du presterte også å si at vi måtte rekne med noen sykedager/tekniske feil når vi skrev ”arbeidsplan”... og derfor lurer jeg på hva som gjorde at ******* fikk utsatt frist?

Dette er ikke rettet mot henne på noen måte, men jeg reagerer litt på måten ting blir gjort på...

Kan jeg si noe alla det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er et veldig kritisk spørsmål, men har du egentlig gjort 100% innsats i forhold til jobbing med oppgaven? Selv om fristen ble endret, altså.. det var jo en del innlegg i "Akkurat nå" hvor du huffet deg over oppgaven og utsatte å jobbe med den ganske mange ganger.

Utenom det syns jeg det bør gjelde like regler for alle. Men for alt jeg vet, kanskje noen i familien hennes har dødd osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men 40 i feber og 2 sykedager burde være grunn nok til å få utsatt en innlevering - særlig når andre får forlenget frist, det er urettferdig å gi til noen og ikke andre. At man burde påberegne noen sykedager eller lignende gjelder vel vedkommende som fikk utsatt fristen og, jeg antar at det ikke har dødd noen stadig vekk i familien hans/hennes heller? Da burde vel oppgaven vært så å si ferdig før et evt dødsfall - om man kan være litt grotesk i måten å si det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Normal" sykdom som feber, forkjølelse osv har jeg aldri hørt om noen som har fått utsettelse for. Man må nok trå til med sykemelding slik som Raksha nevnte.

Tja.. Da kan det jo være greit at lærerene opplyser om sånt? Jeg har aldri gått til lege pga feber, ihvertfall ikke mens jeg gikk på skolen ;) 40 i feber er veldig mye det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo trådstarters ansvar at hun ikke skaffet seg en legeerklæring på at hun var veldig syk..? Læreren kan ikke vite hva slags sykdom eleven har hatt, eller vite om eleven var syk i det hele tatt.. det er jo veldig mange som er "syke" noe som dessverre går ut over resten. Derfor er det viktig at man gjør sin "del" når man er så syk at man ikke får jobbet med ting som viktige innleveringer med tidsfrister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bunn og grunn så er det jo dette med at tidsfristen er blitt flyttet og lærer ikke har sørget for at alle har fått denne beskjeden som er problemet.

Ja, joda, at man må sørge for at oppgaven blir ferdig SELVOM man blir syk er jo en ting, men hvis tidsfrist blir endre når noen er syke, så er det vel strengt tatt den som endrer tidsfristen som er pliktig til å gi alle informasjon om dette?

Og så lenge It's Learning er en mulighet til å formidle sånne beskjeder på,og den ikke er brukt, så mener jeg at Tatijana burde fått forlenget tidsfristen. og IALLEFALL siden noen andre har fått det! (mer hva hennes grunn var??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo trådstarters ansvar at hun ikke skaffet seg en legeerklæring på at hun var veldig syk..? Læreren kan ikke vite hva slags sykdom eleven har hatt, eller vite om eleven var syk i det hele tatt.. det er jo veldig mange som er "syke" noe som dessverre går ut over resten. Derfor er det viktig at man gjør sin "del" når man er så syk at man ikke får jobbet med ting som viktige innleveringer med tidsfrister.

Da jeg var ung i gamle dager, så holdt det med lapp fra mamma om sånt ;) Det er uansett urettferdig å gi noen utsettelse og ikke andre - samme hvordan du vrir og vender på det. Om noen skulle ha gjort oppgaven med slingringsmonn med tanke på sykdom, så burde ALLE gjøre oppgaven med tanke på slingringsmonn samme hvorfor - syns jeg.

Det er vel det som er greia her? At noen har fått utsatt fristen, men ikke andre.. Og det er ikke rettferdig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg er enig i at det er dårlig å sette KORTERE frist, og så ikke informere de som har vært borte om dette. Er ikke vanskelig å sende en melding på its learning f. eks.

2. Jeg er ikke enig i at "vanlig" sykdom er god nok grunn til å få utsettelse på en oppgave når man vet det er en streng deadline på den. Da får man i tilfelle dra innom legen og få med seg en lapp - for de lappene er godkjent av læreren..

3. Jeg er enig i at det er urettferdig i at noen får utsettelse, og ikke andre.

MEN; det kan være grunner til at hun fikk det som er alvorlige, og som vi ikke vet noe om. Derfor er jeg spent på å høre om trådstarter får noe svar fra læreren. For i bunn og grunn burde det være likt for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er et veldig kritisk spørsmål, men har du egentlig gjort 100% innsats i forhold til jobbing med oppgaven? Selv om fristen ble endret, altså.. det var jo en del innlegg i "Akkurat nå" hvor du huffet deg over oppgaven og utsatte å jobbe med den ganske mange ganger.

Utenom det syns jeg det bør gjelde like regler for alle. Men for alt jeg vet, kanskje noen i familien hennes har dødd osv.

Jeg er ikke alltid like flink til å jobbe, men når det kommer til foto så jobber jeg alltid 100% Det er noe jeg liker, og noe jeg klarer å motivere meg selv til å gjøre. Jeg har snakket med vedkommende, og hun hadde hatt problemer med en program.

Og i følge beskjedene vi fikk, var det noe vi måtte i beregne oss når vi startet med oppgaven.. Vi måtte legge opp en plan slik at det gikk ann å bli ferdig innen fristen fordi om vi skulle bli syke eller skulle få tekniske problemer.. Og det var flere som ikke fikk levert filmen sin, som IKKE fikk forlenget frist! :P

Sorry, men 40 i feber og 2 sykedager burde være grunn nok til å få utsatt en innlevering - særlig når andre får forlenget frist, det er urettferdig å gi til noen og ikke andre. At man burde påberegne noen sykedager eller lignende gjelder vel vedkommende som fikk utsatt fristen og, jeg antar at det ikke har dødd noen stadig vekk i familien hans/hennes heller? Da burde vel oppgaven vært så å si ferdig før et evt dødsfall - om man kan være litt grotesk i måten å si det på.

nope, ingen døde :P

"Normal" sykdom som feber, forkjølelse osv har jeg aldri hørt om noen som har fått utsettelse for. Man må nok trå til med sykemelding slik som Raksha nevnte.

Jeg har ventet i 4 år med å gå med en bein splint jeg har liggende i låret... så jeg er ikke akkurat en kjenner på lege kontoret for å si det mildt!

Tja.. Da kan det jo være greit at lærerene opplyser om sånt? Jeg har aldri gått til lege pga feber, ihvertfall ikke mens jeg gikk på skolen ;) 40 i feber er veldig mye det..

...

Da er det jo trådstarters ansvar at hun ikke skaffet seg en legeerklæring på at hun var veldig syk..? Læreren kan ikke vite hva slags sykdom eleven har hatt, eller vite om eleven var syk i det hele tatt.. det er jo veldig mange som er "syke" noe som dessverre går ut over resten. Derfor er det viktig at man gjør sin "del" når man er så syk at man ikke får jobbet med ting som viktige innleveringer med tidsfrister.

Alvorlig talt. Man går ikke til legen om man er forkjølt og har feber! Jeg gjør ikke det verfall... Hva andre gjør er deres sak.

Jeg møtte tross alt opp på skolen med ganske høy feber, skikkelig sliten og "dopa" på ibux.

Hadde jeg ikke møtt opp den dagen, så hadde jeg ikke fått vurdering på oppgaven....

I bunn og grunn så er det jo dette med at tidsfristen er blitt flyttet og lærer ikke har sørget for at alle har fått denne beskjeden som er problemet.

Ja, joda, at man må sørge for at oppgaven blir ferdig SELVOM man blir syk er jo en ting, men hvis tidsfrist blir endre når noen er syke, så er det vel strengt tatt den som endrer tidsfristen som er pliktig til å gi alle informasjon om dette?

Og så lenge It's Learning er en mulighet til å formidle sånne beskjeder på,og den ikke er brukt, så mener jeg at Tatijana burde fått forlenget tidsfristen. og IALLEFALL siden noen andre har fått det! (mer hva hennes grunn var??)

Det er egentli ikke problemet. Jeg svetta meg gjennom den leveringen, og har drøftet med en lærer (som er fotograf) om bildene, så det er helt ok.

Det som gjør meg så frustrert er at læreren tillater seg å gi noen forlenget frist, mens andre kanskje jobber vett av seg for å bli ferdige innen fristen.

Nå skal det sies at vi har hatt rimelig god tid på oss da. Vi har hatt over en mnd på oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ææææh, nå gikk det fort her. Beklager hvis det blir dobbel posting.

Da jeg var ung i gamle dager, så holdt det med lapp fra mamma om sånt ;) Det er uansett urettferdig å gi noen utsettelse og ikke andre - samme hvordan du vrir og vender på det. Om noen skulle ha gjort oppgaven med slingringsmonn med tanke på sykdom, så burde ALLE gjøre oppgaven med tanke på slingringsmonn samme hvorfor - syns jeg.

Det er vel det som er greia her? At noen har fått utsatt fristen, men ikke andre.. Og det er ikke rettferdig..

Er det som er greia ja! :P

1. Jeg er enig i at det er dårlig å sette KORTERE frist, og så ikke informere de som har vært borte om dette. Er ikke vanskelig å sende en melding på its learning f. eks.

2. Jeg er ikke enig i at "vanlig" sykdom er god nok grunn til å få utsettelse på en oppgave når man vet det er en streng deadline på den. Da får man i tilfelle dra innom legen og få med seg en lapp - for de lappene er godkjent av læreren..

3. Jeg er enig i at det er urettferdig i at noen får utsettelse, og ikke andre.

MEN; det kan være grunner til at hun fikk det som er alvorlige, og som vi ikke vet noe om. Derfor er jeg spent på å høre om trådstarter får noe svar fra læreren. For i bunn og grunn burde det være likt for alle.

svarer på 1. først jeg..

Jeg klarte og levere til fristen, og jeg viste(trodde i verfall) den regelen gjaldt for alle og aksepterte det.

2. Nei, men jeg har heller aldri påstått at det er det. Har du en deadline så har du en deadline, kan du ikke levere til den, så er det deg selv det går ut over...

3. Jeg har snakket med vedkommende, hun hadde tekniske problemer fordi hun valgte og jobbe hjemme på sin pc i stedet for å jobbe på Mac´n sin på skolen. Jeg valgte også å jobbe på min mac, og jeg tok en sjanse da jeg gjorde det, og var villig til å ta konsekvensene. Det jeg syns er urettferdig er at vi fikk beskjed om at slik var det, og det var våres ansvar å bli ferdig til den fristen som var satt, no matter what! Da bør dette gjelde alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i stort sett alt, altså ;) Det er urettferdig å gi noen utsatt frist og ikke andre, når det er pga. tekniske problemer man MÅ ta høyde for når man jobber med media.

Så skal jeg la være å kommentere mer på det andre, det er jo egentlig ikke særlig on-topic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i stort sett alt, altså ;) Det er urettferdig å gi noen utsatt frist og ikke andre, når det er pga. tekniske problemer man MÅ ta høyde for når man jobber med media.

Så skal jeg la være å kommentere mer på det andre, det er jo egentlig ikke særlig on-topic.

Hehe Jepp. Det er akkurat det. Jeg har valgt å jobbe på macbook´n min, hjemme! Og skulle det bli noe tekniske problemer da, så har jeg ingen som er verken vitne til det eller i stand til å hjelpe meg...

Jeg mener at å jobbe med Media, og da spesielt film ikke er særlig lurt på vanlig pc, da de har lett for å "over anstrenge" seg og stoppe opp..... Vi har jo helt nye macer på skolen vi kan jobbe med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva bakgrunnen for dette var da (fra "den andre" siden), men for å forsvare lærerens avgjørelse så er det jo ingen andre enn h*n som vet hvorfor fristen ble utvidet. Det KAN jo være noe du ikke vet i denne situasjonen, selv om du tror du vet det...? Lærere har tross alt taushetsplikt og det er hårreisende mye som skjer med elever. Men ellers så skjer det jo urettferdige ting hele tiden, lærere er jo bare mennesker også... Jeg ville snakket med læreren, jeg, helst face to face (synes det er ærligst og fjerner masse unødvendige misforståelser!). Men uten å kritisere og skulle "ta" vedkommende. Det er det faktisk INGEN som responderer (ehm, putt inn godt norsk ord her...) bra på... Man kan prøve å ikke være urettferdig, men noe forskjellsbehandlig MÅ det faktisk bli da elever er veldig forskjellige. Eller studenter da når man kommer så langt opp... ;)

Åsså er det utrolig frustrerende med oppgaver som kommer slengende og elever som bare forventer at fristen skal forlenges fordi de ikke hadde tid/pcen ikke funka/vi fant ikke oppgaven/visste ikke om det/bikkja mi fikk valper/mormor hadde bursdag/måtte skifte gardiner på vaskerommet/det snødde........ Av og til skjer det ting man ikke rår over, men er nok lurt å venne seg til at 40 i feber bare er noe man må overse i enkelte tilfeller. Sånn er det i "den virkelige verden" og da er det greit om man lærer seg til det på skolen også...

Og ellers er jeg sannsynligvis en alt for snill lærer... *sukke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva bakgrunnen for dette var da (fra "den andre" siden), men for å forsvare lærerens avgjørelse så er det jo ingen andre enn h*n som vet hvorfor fristen ble utvidet. Det KAN jo være noe du ikke vet i denne situasjonen, selv om du tror du vet det...? Lærere har tross alt taushetsplikt og det er hårreisende mye som skjer med elever. Men ellers så skjer det jo urettferdige ting hele tiden, lærere er jo bare mennesker også... Jeg ville snakket med læreren, jeg, helst face to face (synes det er ærligst og fjerner masse unødvendige misforståelser!). Men uten å kritisere og skulle "ta" vedkommende. Det er det faktisk INGEN som responderer (ehm, putt inn godt norsk ord her...) bra på... Man kan prøve å ikke være urettferdig, men noe forskjellsbehandlig MÅ det faktisk bli da elever er veldig forskjellige. Eller studenter da når man kommer så langt opp... ;)

Åsså er det utrolig frustrerende med oppgaver som kommer slengende og elever som bare forventer at fristen skal forlenges fordi de ikke hadde tid/pcen ikke funka/vi fant ikke oppgaven/visste ikke om det/bikkja mi fikk valper/mormor hadde bursdag/måtte skifte gardiner på vaskerommet/det snødde........ Av og til skjer det ting man ikke rår over, men er nok lurt å venne seg til at 40 i feber bare er noe man må overse i enkelte tilfeller. Sånn er det i "den virkelige verden" og da er det greit om man lærer seg til det på skolen også...

Og ellers er jeg sannsynligvis en alt for snill lærer... *sukke*

hehe, godt du er snill, du vinner mye på det! :P

Ellers så er jeg jo fullstendig klar over at det kan komme ting som gjør det vanskelig og få fullført oppgaven, been there, done that, men jeg (og andre) har måttet ta konsekvensene av det før!

Jeg har snakket med personen som fikk utvidet frist, hun hadde problemer med datamaskinen SIN, og det syns jeg er en lame unskyldning når vi har flunka NYE Macer på skolen som er fullt brukelige. Og det er utrolig irriterende når folk setter seg ned 3 dager før du skal levere en STOR oppgave for å jobbe med den. Vi har hatt over en mnd på oss, og da skal man kunne klare det selv om man får tekniske problemer.... Det er jo egentli det som er saken, ALLE har fått beskjed om det. Og det var 3 andre i klassen som ikke ble ferdige og enten måtte levere det de hadde, eller få ikke vurdert på oppgaven... (der er det litt latskap også da). Jeg er enig med læreren jeg, har du en deadline så har du en deadline, punktum. MEN,- det må gjelde alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig rart ut at akkurat denne eleven skulle få utsettelse for at hennes pc ikke virket når de kunne bruke andre. Derfor jeg da sier at det er ikke sikkert du vet alt.... Ikke sikkert denne eleven vil fortelle deg hva som er den faktiske grunnen heller...?

De fleste lærere har en grunn til det de gjør, dårlig eller bra. Mulig det bare er deg h*n ikke liker vettu! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig rart ut at akkurat denne eleven skulle få utsettelse for at hennes pc ikke virket når de kunne bruke andre. Derfor jeg da sier at det er ikke sikkert du vet alt.... Ikke sikkert denne eleven vil fortelle deg hva som er den faktiske grunnen heller...?

De fleste lærere har en grunn til det de gjør, dårlig eller bra. Mulig det bare er deg h*n ikke liker vettu! ;)

Joda... men jeg skal ta det opp med ham jeg, så får vi se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...