Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrebeskyttelsen

PsychoLynx

Recommended Posts

Kan dyrebeskyttelsen bidra med utgiftene til en villkatt som mulig får seg et hjem etterpå?

Altså, kort fortalt.. Det holder til en katt i området rundt bestemor og bestefar. Den har vært der siden mai i år, og ingen aner hvor den kommer fra. Det er satt opp plakater og annonse både på internett og i aviser.

Katten ser ung ut, men ikke kattUNGE liksom. Aner ikke kjønn.

Den er VELDIG sky, og det nærmeste noen har kommet er jeg da jeg fikk tatt et bilde av den. Da var den ca 10 m unna meg. Bestefar har satt ut mat inne i fjøset til den, så den går dit for å spise. Men det er ikke andre dyr i fjøset nå, og ingen varme, så aner ikke åssen temp det vil bli der utover. Det er heller ikke noe høy der.

Tanken MIN er å fange katten, sterilisere/kastrere (kjønn?) den, gi den en markkur og slippe den ut igjen, så kan den få leve sine glade dager i fjøset. Men så er det ingen som føler de har råd til å betale opptil 1300 kr for å sterilisere den da. Alternativene er jo 1. skyte den. 2. fange den og avlive den. 3. la den gå og risikere å få kattunger som da må tas hånd om etterhvert. 4. fange den og overlate den til dyrebeskyttelsen.

I min verden er jo det beste å fange den, sterilisere, og slippe den ut igjen, SÅ SANT dette er ok for bestemor pg bestefar da. Og at de vil ha en gårdskatt som de mest sannsynlig aldri vil få klappe. Bare fore og se innimellom.

men er det evnt mulig å få dekket dette av dyrebeskyttelsen?

Jeg har sendt en mld til ei venninne som jobber med dette, og venter svar fra henne. Men jeg er utlåmodig, og skulle helst hatt svar i går :lol: Er det noen som VET noe om dette?

Hva hadde evnt dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DB er en privat organisasjon, så de har nok satt STOR pris på om du hadde fanget inn og kastrert katten :lol: Men vis du fanger den inn, og leverer den til DB vill de mest sannsynlig kastrere, og finne ut om den er tam/kan bli tam nok til å få ett nytt hjem. Vis ikke har de slike hytter, og plasser der de ville kattene er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at Mattilsynet dekker sånne ting jeg... Det gjorde de iallefall der jeg bodde før! Kom folk inn med skadde "villdyr" uansett type så dekket de behandling/avliving etc...

Hmm,ja kan ta en tlf kanskje.. Evnt kanjeg bare spørre vet'n også. Mulig de vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere fikk jeg dekket kastrering av villkatt under den tanke at jeg skulle beholde katten etterpå. Sånn at jeg vil tro at de ikke vil dekke det bare for at du skal slippe den ut igjen. Men, det enkleste er jo å ta en telefon til dem. Evt. tilby seg å være fosterhjem mens den kommer seg etter inngrepet og så kan de overta den etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere fikk jeg dekket kastrering av villkatt under den tanke at jeg skulle beholde katten etterpå. Sånn at jeg vil tro at de ikke vil dekke det bare for at du skal slippe den ut igjen. Men, det enkleste er jo å ta en telefon til dem. Evt. tilby seg å være fosterhjem mens den kommer seg etter inngrepet og så kan de overta den etterpå?

Jeg har vel uansett tenkt den kan bo i andre etasje hos meg til den har kommet seg igjen. Og selv om den vil bli sluppet ut igjen, så vil den jo fortsatt ha et hjem. Altså, tak over hodet (i fjøset), og få mat og vann daglig. Selv om den ikke vil bli tam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel uansett tenkt den kan bo i andre etasje hos meg til den har kommet seg igjen. Og selv om den vil bli sluppet ut igjen, så vil den jo fortsatt ha et hjem. Altså, tak over hodet (i fjøset), og få mat og vann daglig. Selv om den ikke vil bli tam.

Ah.. ja, da kan jeg ikke se noen grunn til at de ikke skal hjelpe deg. Såfremt de fremdeles dekker sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm,ja kan ta en tlf kanskje.. Evnt kanjeg bare spørre vet'n også. Mulig de vet.

Ja, det gjør de sikkert. Er jo distriktsveterinæren som har ansvaret isåfall vil jeg tro... Om det fungerer som det gjorde for noen år siden iallefall... Begynner å bli noen år siden folk pleide å lempe alle dyr de fant i fanget mitt (bortsett fra deg da! :huh: )!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkka bygdesamfunn!! :icon_confused:

Først ringte jeg dyrebeskyttelsen.... Nei, de kunne desverre ikke hjelpe til, for de var selv avhengige av hjelp og støtte fra private for å holde alt i gang. Så beklager.. Men prøv mattilsynet...

Mattilsynet sa "så lenge dere har begynt å fore katten, så er den pr definisjon DERES, og vi har ingenting med det å gjøre lenger... Du får ringe kommunen".

Og kommunen da... Jeg skammer meg over å være fra en sånn plass. "Det er så mye villkatter rundt omkring, at å gå inn for å sterilisere dem er ikke aktuelt. Skyt den. Eller la den fange mus og skyt evnt kattunger som kommer. Der har du min holdning, hils bestefaren din fra meg". :whistle:

Så jada! Her får vi kreditt for å ville hjelpe en katt!

Og ang "mange villkatter". Jeg tror dette er den eneste "ville" katten jeg noen gang har opplevd på Trevatn i de snart 30 årene jeg har levd! Mest sannsynlig er denne pusen dumpet også, for det finnes ikke katter som har hatt kull på de nærmeste gårdene. Jeg blir så forbannet...

Så, pus blir mest sannsynlig skutt.. Om de i det hele tatt kommer på skuddhold av den... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget merkelig holdning! Jeg ville kontaktet mattilsynet sentralt jeg! Ta en tlf til de! Ikke sikkert du får noe annet svar, men det er iallefall verdt et forsøk! Og ellers kan man gjøre som "andre" gjør når de blir irritert..... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget merkelig holdning! Jeg ville kontaktet mattilsynet sentralt jeg! Ta en tlf til de! Ikke sikkert du får noe annet svar, men det er iallefall verdt et forsøk!
Tja, kan jo være verdt å prøve kanskje...

Og ellers kan man gjøre som "andre" gjør når de blir irritert..... :icon_confused:

:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, godt tips! Men, nå ser det ut til at vi får orden på sakene uansett. De har startet en kronerulling på at annet forum jeg er medlem av! I tilegg skal jeg be om veterinæren vil gi oss et kjempetilbud på sterilisering pga saken, så da blir det vel orden på sakene håper jeg!

:rolleyes2: Så nå må jeg bare få tak i en felle (hos mattilsynet skulle de få inn igjen en over helga hadde de fått beskjed om), så skal pus fanges og fikses, og bo hos meg til den kan slippes ut igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes2:

Vel.... om man blir irritert på saueeiere feks..... :)

Høres bra ut at det ser ut til å fikse seg da! Må si jeg er litt spent på hvor vill denne katten viser seg å være..... Skal du sjekke ut det før den blir kastrert...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.... om man blir irritert på saueeiere feks..... :rolleyes2:

Høres bra ut at det ser ut til å fikse seg da! Må si jeg er litt spent på hvor vill denne katten viser seg å være..... Skal du sjekke ut det før den blir kastrert...?

hehe, ja jeg kunne jo tatt en "bente" feks... :)

Skal nok få testet litt, men jeg tror ikke det er noe problem jeg.. Jeg tror absolutt ikke den er SÅ vill.

men, uansett! Nå har vi klart å samle inn 1200 kr! Og da veterinærklinikken i tilegg ga oss 250 kr i avslag, så er vi nå i boks med pengene! Så da mangler det bare å få tak i katten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nok få testet litt, men jeg tror ikke det er noe problem jeg.. Jeg tror absolutt ikke den er SÅ vill.

men, uansett! Nå har vi klart å samle inn 1200 kr! Og da veterinærklinikken i tilegg ga oss 250 kr i avslag, så er vi nå i boks med pengene! Så da mangler det bare å få tak i katten :)

Jøss, lettvindt måte å skaffe penger på!

Jeg har også en katt som må steriliseres.. noen som vil rulle kroner? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men, uansett! Nå har vi klart å samle inn 1200 kr! Og da veterinærklinikken i tilegg ga oss 250 kr i avslag, så er vi nå i boks med pengene! Så da mangler det bare å få tak i katten :)

Dette var supert damen! Job well done! (iaf når du også har fått tak i katten *flire*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja jeg kunne jo tatt en "bente" feks... :P

men, uansett! Nå har vi klart å samle inn 1200 kr! Og da veterinærklinikken i tilegg ga oss 250 kr i avslag, så er vi nå i boks med pengene! Så da mangler det bare å få tak i katten :P

Hehe, jepp.... da sier sauebøndene tom fra seg saueholdet vettu! :)

Men så flott da! Snille folk! :D Går sikkert greit å få den i fella også får vi tro... Så er jeg spent på hva den synes om folk og fe etterpå... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er fella levert hos mine besteforeldre... I natt skal den stå helt åpen med mat inni, for å se om pus i det hele tatt vil nærme seg. Så er planen å prøve å få pus i boks i løpet av helgen :lol:

Og Bridie har testet den ut for å se om den funker... (det gjorde den)

DSC09050.jpg

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...