Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrebeskyttelsen


PsychoLynx

Recommended Posts

Kan dyrebeskyttelsen bidra med utgiftene til en villkatt som mulig får seg et hjem etterpå?

Altså, kort fortalt.. Det holder til en katt i området rundt bestemor og bestefar. Den har vært der siden mai i år, og ingen aner hvor den kommer fra. Det er satt opp plakater og annonse både på internett og i aviser.

Katten ser ung ut, men ikke kattUNGE liksom. Aner ikke kjønn.

Den er VELDIG sky, og det nærmeste noen har kommet er jeg da jeg fikk tatt et bilde av den. Da var den ca 10 m unna meg. Bestefar har satt ut mat inne i fjøset til den, så den går dit for å spise. Men det er ikke andre dyr i fjøset nå, og ingen varme, så aner ikke åssen temp det vil bli der utover. Det er heller ikke noe høy der.

Tanken MIN er å fange katten, sterilisere/kastrere (kjønn?) den, gi den en markkur og slippe den ut igjen, så kan den få leve sine glade dager i fjøset. Men så er det ingen som føler de har råd til å betale opptil 1300 kr for å sterilisere den da. Alternativene er jo 1. skyte den. 2. fange den og avlive den. 3. la den gå og risikere å få kattunger som da må tas hånd om etterhvert. 4. fange den og overlate den til dyrebeskyttelsen.

I min verden er jo det beste å fange den, sterilisere, og slippe den ut igjen, SÅ SANT dette er ok for bestemor pg bestefar da. Og at de vil ha en gårdskatt som de mest sannsynlig aldri vil få klappe. Bare fore og se innimellom.

men er det evnt mulig å få dekket dette av dyrebeskyttelsen?

Jeg har sendt en mld til ei venninne som jobber med dette, og venter svar fra henne. Men jeg er utlåmodig, og skulle helst hatt svar i går :lol: Er det noen som VET noe om dette?

Hva hadde evnt dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DB er en privat organisasjon, så de har nok satt STOR pris på om du hadde fanget inn og kastrert katten :lol: Men vis du fanger den inn, og leverer den til DB vill de mest sannsynlig kastrere, og finne ut om den er tam/kan bli tam nok til å få ett nytt hjem. Vis ikke har de slike hytter, og plasser der de ville kattene er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at Mattilsynet dekker sånne ting jeg... Det gjorde de iallefall der jeg bodde før! Kom folk inn med skadde "villdyr" uansett type så dekket de behandling/avliving etc...

Hmm,ja kan ta en tlf kanskje.. Evnt kanjeg bare spørre vet'n også. Mulig de vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere fikk jeg dekket kastrering av villkatt under den tanke at jeg skulle beholde katten etterpå. Sånn at jeg vil tro at de ikke vil dekke det bare for at du skal slippe den ut igjen. Men, det enkleste er jo å ta en telefon til dem. Evt. tilby seg å være fosterhjem mens den kommer seg etter inngrepet og så kan de overta den etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere fikk jeg dekket kastrering av villkatt under den tanke at jeg skulle beholde katten etterpå. Sånn at jeg vil tro at de ikke vil dekke det bare for at du skal slippe den ut igjen. Men, det enkleste er jo å ta en telefon til dem. Evt. tilby seg å være fosterhjem mens den kommer seg etter inngrepet og så kan de overta den etterpå?

Jeg har vel uansett tenkt den kan bo i andre etasje hos meg til den har kommet seg igjen. Og selv om den vil bli sluppet ut igjen, så vil den jo fortsatt ha et hjem. Altså, tak over hodet (i fjøset), og få mat og vann daglig. Selv om den ikke vil bli tam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel uansett tenkt den kan bo i andre etasje hos meg til den har kommet seg igjen. Og selv om den vil bli sluppet ut igjen, så vil den jo fortsatt ha et hjem. Altså, tak over hodet (i fjøset), og få mat og vann daglig. Selv om den ikke vil bli tam.

Ah.. ja, da kan jeg ikke se noen grunn til at de ikke skal hjelpe deg. Såfremt de fremdeles dekker sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm,ja kan ta en tlf kanskje.. Evnt kanjeg bare spørre vet'n også. Mulig de vet.

Ja, det gjør de sikkert. Er jo distriktsveterinæren som har ansvaret isåfall vil jeg tro... Om det fungerer som det gjorde for noen år siden iallefall... Begynner å bli noen år siden folk pleide å lempe alle dyr de fant i fanget mitt (bortsett fra deg da! :huh: )!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkka bygdesamfunn!! :icon_confused:

Først ringte jeg dyrebeskyttelsen.... Nei, de kunne desverre ikke hjelpe til, for de var selv avhengige av hjelp og støtte fra private for å holde alt i gang. Så beklager.. Men prøv mattilsynet...

Mattilsynet sa "så lenge dere har begynt å fore katten, så er den pr definisjon DERES, og vi har ingenting med det å gjøre lenger... Du får ringe kommunen".

Og kommunen da... Jeg skammer meg over å være fra en sånn plass. "Det er så mye villkatter rundt omkring, at å gå inn for å sterilisere dem er ikke aktuelt. Skyt den. Eller la den fange mus og skyt evnt kattunger som kommer. Der har du min holdning, hils bestefaren din fra meg". :whistle:

Så jada! Her får vi kreditt for å ville hjelpe en katt!

Og ang "mange villkatter". Jeg tror dette er den eneste "ville" katten jeg noen gang har opplevd på Trevatn i de snart 30 årene jeg har levd! Mest sannsynlig er denne pusen dumpet også, for det finnes ikke katter som har hatt kull på de nærmeste gårdene. Jeg blir så forbannet...

Så, pus blir mest sannsynlig skutt.. Om de i det hele tatt kommer på skuddhold av den... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget merkelig holdning! Jeg ville kontaktet mattilsynet sentralt jeg! Ta en tlf til de! Ikke sikkert du får noe annet svar, men det er iallefall verdt et forsøk! Og ellers kan man gjøre som "andre" gjør når de blir irritert..... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget merkelig holdning! Jeg ville kontaktet mattilsynet sentralt jeg! Ta en tlf til de! Ikke sikkert du får noe annet svar, men det er iallefall verdt et forsøk!
Tja, kan jo være verdt å prøve kanskje...

Og ellers kan man gjøre som "andre" gjør når de blir irritert..... :icon_confused:

:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, godt tips! Men, nå ser det ut til at vi får orden på sakene uansett. De har startet en kronerulling på at annet forum jeg er medlem av! I tilegg skal jeg be om veterinæren vil gi oss et kjempetilbud på sterilisering pga saken, så da blir det vel orden på sakene håper jeg!

:rolleyes2: Så nå må jeg bare få tak i en felle (hos mattilsynet skulle de få inn igjen en over helga hadde de fått beskjed om), så skal pus fanges og fikses, og bo hos meg til den kan slippes ut igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes2:

Vel.... om man blir irritert på saueeiere feks..... :)

Høres bra ut at det ser ut til å fikse seg da! Må si jeg er litt spent på hvor vill denne katten viser seg å være..... Skal du sjekke ut det før den blir kastrert...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.... om man blir irritert på saueeiere feks..... :rolleyes2:

Høres bra ut at det ser ut til å fikse seg da! Må si jeg er litt spent på hvor vill denne katten viser seg å være..... Skal du sjekke ut det før den blir kastrert...?

hehe, ja jeg kunne jo tatt en "bente" feks... :)

Skal nok få testet litt, men jeg tror ikke det er noe problem jeg.. Jeg tror absolutt ikke den er SÅ vill.

men, uansett! Nå har vi klart å samle inn 1200 kr! Og da veterinærklinikken i tilegg ga oss 250 kr i avslag, så er vi nå i boks med pengene! Så da mangler det bare å få tak i katten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja jeg kunne jo tatt en "bente" feks... :)

Skal nok få testet litt, men jeg tror ikke det er noe problem jeg.. Jeg tror absolutt ikke den er SÅ vill.

men, uansett! Nå har vi klart å samle inn 1200 kr! Og da veterinærklinikken i tilegg ga oss 250 kr i avslag, så er vi nå i boks med pengene! Så da mangler det bare å få tak i katten :)

Jøss, lettvindt måte å skaffe penger på!

Jeg har også en katt som må steriliseres.. noen som vil rulle kroner? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja jeg kunne jo tatt en "bente" feks... :)

Skal nok få testet litt, men jeg tror ikke det er noe problem jeg.. Jeg tror absolutt ikke den er SÅ vill.

men, uansett! Nå har vi klart å samle inn 1200 kr! Og da veterinærklinikken i tilegg ga oss 250 kr i avslag, så er vi nå i boks med pengene! Så da mangler det bare å få tak i katten :)

Dette var supert damen! Job well done! (iaf når du også har fått tak i katten *flire*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja jeg kunne jo tatt en "bente" feks... :P

Skal nok få testet litt, men jeg tror ikke det er noe problem jeg.. Jeg tror absolutt ikke den er SÅ vill.

men, uansett! Nå har vi klart å samle inn 1200 kr! Og da veterinærklinikken i tilegg ga oss 250 kr i avslag, så er vi nå i boks med pengene! Så da mangler det bare å få tak i katten :P

Hehe, jepp.... da sier sauebøndene tom fra seg saueholdet vettu! :)

Men så flott da! Snille folk! :D Går sikkert greit å få den i fella også får vi tro... Så er jeg spent på hva den synes om folk og fe etterpå... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er fella levert hos mine besteforeldre... I natt skal den stå helt åpen med mat inni, for å se om pus i det hele tatt vil nærme seg. Så er planen å prøve å få pus i boks i løpet av helgen :lol:

Og Bridie har testet den ut for å se om den funker... (det gjorde den)

DSC09050.jpg

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...