Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg skal operere på mandag!


ipadda

Recommended Posts

Jeg skal ha en enkel operasjon på mandag. Jeg har et fremmed objekt i høyre hofte, som mest sannsynlig er en bein splint etter et fall.

Jeg fikk beskjed om at jeg bare får lokal bedøvelse.

Så til spørsmålet. Er det noen her som har operert med lokal bedøvelse?

Er du ”til stede” ? Jeg ønskte i teorien narkose, men klarte ikke få meg til å spør om det... hvordan var dere etter operasjonen ??

Kjenner jeg gruer meg litt nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri blitt operert ordentlig, så jeg kan ikke si det ut ifra personlig erfaring, men jeg kan i allefall si at det er vanlig at man er helt våken da, men du vil ikke kjenne noen ting.

Jeg har tatt laseroperasjon på begge øyna, da fikk jeg lokalbedøvelse og en beroligende tablett, uten den tabletten trur jeg at det ville blitt mye tøffere å skulle gå inn på operasjonsrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun hatt en liten "operasjon" med lokalbedøvelse. Det var fjerning av en cyste i fingeren, og det gjorde ikke vondt. Kanskje litt værre å fjerne en splint i låret, men bedøver de godt nok så merker du nok ikke noe spesielt :D

Jeg lå og fulgte med hele tiden, men så bryr ikke jeg meg om sånt. Så med lokalbedøvelse er du helt til stede, men du merker ikke stort. Så bare titt unna om du ikke vil få det med deg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok noen piller så du ikke er helt tilstede, du bør iallefall be om det :D

Har selv operert begge hoftene, den ene med full narkose og den andre med epudral (lokal), i mitt tilfelle så hadde jeg noen sener som gled inn i hofteskålen når jeg gikk.

I september hadde jeg en operasjon i halsen og fikk full narkose og min erfaring er at jeg heller vil ha lokalbedøvelser og piller så jeg blir litt "bortevekk" enn full nakose, jeg har litt problemer med å komme meg ut av narkosene og får veldig vondt i brystet.

Lykke til på mandag, husk å spørre de litt nøye om hva de skal gjøre med deg osv så du er godt informert (du kan jo ringe de i morgen og spørre de litt ut), da slipper du å være usikker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har operert senene i hånd og håndledd m lokalbedøvelse og merket ikke noe.... ante jo at noe ble gjort bak forhenget(fikk ikke se på)men ikke noe vondt. Drakk kaffe å prata m en sykepleier mens doktor'n jobba seg ferdig. Lykke til :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har operert senene i hånd og håndledd m lokalbedøvelse og merket ikke noe.... ante jo at noe ble gjort bak forhenget(fikk ikke se på)men ikke noe vondt. Drakk kaffe å prata m en sykepleier mens doktor'n jobba seg ferdig. Lykke til :rolleyes:

Jeg har også operert håndleddet, måtte skrape vekk noe greier, og fjerne en kul. Jeg syns det var drit vondt, seriøst det vondeste og mest grusomme jeg har opplevd. Måtte få nye bedøvelse 5 ganger, men kjente det dro i scenene langt oppi armen. De sa at håndleddet var vanskelig å bedøve, og at mange ikke ble helt bedøvet. Fikk omtrent sammenbrudd da de var ferdig, og var sliten i en uke etterpå, fordi jeg hadde stresset så mye under operasjonen går jeg ut i fra. Huff.. Skal egentlig operere en gang til, en gang til på venstre håndledd og en gang på høyre, men det kommer jeg aldri til å gjøre! :D

Skal jeg operere med kun lokalbedøvelse igjen, så kommer jeg til å be om noe som gjør at man blir sløv. Lykke til, sålenge bedøvelsen funker går det helt fint :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og for å veie opp alt det Helle opplevde, så kan jeg fortelle at jeg var våken hele tiden under keisersnitt. Jeg fikk epidural altså, så jeg kjente ingenting, men jeg var lys våken. Så jeg hørte det skvulpet og skvatt, kjente dyttet når de tok tak i barnet i maven min og hørte svjuppet når barnet ble tatt ut.

Be om noe dop du, så du blir litt sløv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også operert håndleddet, måtte skrape vekk noe greier, og fjerne en kul. Jeg syns det var drit vondt, seriøst det vondeste og mest grusomme jeg har opplevd. Måtte få nye bedøvelse 5 ganger, men kjente det dro i scenene langt oppi armen. De sa at håndleddet var vanskelig å bedøve, og at mange ikke ble helt bedøvet. Fikk omtrent sammenbrudd da de var ferdig, og var sliten i en uke etterpå, fordi jeg hadde stresset så mye under operasjonen går jeg ut i fra. Huff.. Skal egentlig operere en gang til, en gang til på venstre håndledd og en gang på høyre, men det kommer jeg aldri til å gjøre! :P

Skal jeg operere med kun lokalbedøvelse igjen, så kommer jeg til å be om noe som gjør at man blir sløv. Lykke til, sålenge bedøvelsen funker går det helt fint :D

Herregud... kanskje jeg bare skal avlyse... det er kanskje bedre å ikke kunne gå lange turer å ha gym?? :P

og for å veie opp alt det Helle opplevde, så kan jeg fortelle at jeg var våken hele tiden under keisersnitt. Jeg fikk epidural altså, så jeg kjente ingenting, men jeg var lys våken. Så jeg hørte det skvulpet og skvatt, kjente dyttet når de tok tak i barnet i maven min og hørte svjuppet når barnet ble tatt ut.

Be om noe dop du, så du blir litt sløv :P

Ok, nå er det bestemmt. De får ikke RØRE noe på kroppen min, med mindre jeg er skikkelig dopa.. :D

Og nå kjennte jeg straks at jeg gruer meg ... bare LITT.. ca ------------------ så mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå er det bestemmt. De får ikke RØRE noe på kroppen min, med mindre jeg er skikkelig dopa.. :D

Og nå kjennte jeg straks at jeg gruer meg ... bare LITT.. ca ------------------ så mye!

Altså, poenget mitt var at det ikke var vondt! Det gikk kjempefint og ikke en smerte i nærheten av minnet om tanken på å komme borti en nål en gang. Stress ned nå, de tar vare på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten opererte jeg vekk fotvorter med lokalbedøvelse kun i føttene. Lå våken på en benk uten forheng. Du merker INGENTING, det eneste som er ekkelt er hvis du får sjansen til å se på, da. Så prøv å unngå det hvis du syns sånne kroppslige ting er litt ekkelt :D

Så smertene er ikke noe å ta med i regnestykket, det er mer opplevelsen av situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten opererte jeg vekk fotvorter med lokalbedøvelse kun i føttene. Lå våken på en benk uten forheng. Du merker INGENTING, det eneste som er ekkelt er hvis du får sjansen til å se på, da. Så prøv å unngå det hvis du syns sånne kroppslige ting er litt ekkelt :lol:

Så smertene er ikke noe å ta med i regnestykket, det er mer opplevelsen av situasjonen.

haha, jeg kan se for meg hvor hvit jeg hadde blitt dersom jeg tok sjansen på å se inn i snittet. :rolleyes:

Jeg er i grunnen utrolig spendt på hva som egentlig er der inne jeg, for jeg ANER virkelig ikke.

Dette såkalte fremmed objektet lå ca 1-2 cm inn under hunden. Den dag I dag, altså 4 år etter at jeg oppdaget det, har det forflyttet seg 2-3 cm lenger inn under huden. Det går ikke ann å bevege den fra der den er, men jeg kan bøye på den så den stikke “ut” av huden. Altså er den Ganske så bøyelig!

Jeg lurer så innmari på hva det er, er vel i grunnen derfor jeg gikk til legen. Det og fordi jeg ikke kan ligge på den siden når jeg sover, får vondt dersom noen dunker litt borti osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt flere operasjoner,både med full narkose og lokalbedøvelse/epidural.

Du er i mye bedre form med lokalbedøvelse enn med narkose.Jeg ville valgt lokal bedøvelse om jeg var deg.Snakk med legen /sykepleier som skal operere deg og fortell at du er redd og bekymret for å føle smerter osv.De fleste leger/sykepleiere er veldig koslige og flinke til å prate med folk og fortelle.Om du kjenner noe så skal du si ifra for at de da kan sette mer bedøvelse.Du kan også få beroligende før inngrepet så at du slapper mer av.Er du veldig redd virker bedøvelsen litt mer dårlig fordi man kan "kjenne" at det gjør vondt selv om det faktisk ikke gjør det.Hjernen er en sterk muskel asså... :lol:

Lykke til og snakk med legen/sykepleier.Det hjelper faktisk skal du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selv om jeg opplevde noe ekkelt, så kommer jeg til å velge lokalbedøvelse ved neste operasjon, om jeg kan det. Og så kommer jeg til å be om å få noe avslappende i tillegg, sånn at man blir døsig. Man kommer seg mye fortere etter en lokalbedøvelse, enn etter en narkose!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herlighet! Jeg trodde en stund du skulle operere, og ikke operereS! ;) Mente å huske du var ganske ung, og lurte på hvordan folk i din alder hadde stelt seg hvis de ble kirurg allerede..! :lol:

hahahaha.. neida, noen skal grave i meg, ikke omvendt (takk å lov). ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahahaha.. neida, noen skal grave i meg, ikke omvendt (takk å lov). :lol:

Puh! ;) Det er mulig jeg er godt dum altså, men at andre skal være så veldig smarte at de klarer å bli kirurg før fylte tjue, liker jeg dårlig.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh! :P Det er mulig jeg er godt dum altså, men at andre skal være så veldig smarte at de klarer å bli kirurg før fylte tjue, liker jeg dårlig.. :P

:) Mener du å si at jeg ikke kan bli kirurg før jeg er over 20 ?? :P Nå ble jeg vondbråten :P

også til et helt annet spørsmål.

Kjenner du noe NÅR du får bedøvelsen?... for det er egentli den jeg gruer meg til :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner ørsmå stikk. Om du har borret hos tannlegen, så har du vært gjennom bedøvelsestikk som er tusen ganger værre ;)

Ikke noe å grue seg til den bedøvelsen altså ;)

Utallige ganger :P

Godt, da har jeg ikke så veldig mye å grue meg til...

Jeg drømte om oprasjonen i natt jeg ;) og da de snittet opp var jeg **** meg grønn innvendig :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...