Gå til innhold
Hundesonen.no

Eukanuba- hjelp!

Aya

Recommended Posts

Skrevet

Nå har Puma gått på Eukanuba i ca en mnd, og han har blitt fin og blank i pelsen, og har lagt på seg mye. Dessverre så synes jeg OFTE han har løs avføring, og han røyter veldig mye nå. (Det kan jo godt være at han "skal" røyte nå da- han er 12 mnd om to uker- noen som har anelse?? Må legge til at han er mye mer ute nå enn før jeg fikk han, så kan jo være han skal prøve å skaffe seg en tykkere pels, hehe)

Spørsmålene er:

- Hvor lenge må han gå på ett fòr før han er helt vant til det?

- Hvis jeg skulle bytte, hva skulle jeg da bytte til? Det måtte da være noe som er bedre for magen hans, og ikke dyrere enn eukanuba.

- Noen som har lignende erfaringer med eukanuba?

Jeg regner med at han skal gå på fòret iallefall i en mnd til for å se.. Altså, han har ikke diarè, men mykere avføring enn da han gikk på labb (som han gikk på da jeg fikk han). Er det noen grunn til bekymring når han er fin og blank i pelsen, og i tillegg har lagt på seg?

Skrevet

kan godt være han røter, for å "gi plass" til den tykkere vinter pelsen som kommer om ikke så alfor lenge. :D hvor lenge hunden må gå på et for så han blir vandt til det varrierer litt. jeg bytta netopp for og blander det gamle med det nye, så overgangen ikke blir så stor. men siden han har godt på eukanuba såpass lenge, trur jeg nokk han er vant til det nå, men den løse magen kan jo komme av for rask overgang, eller at han ikke tåler foret?

skal du bytte igjenn er det jo masse for du kan velge å vrake i, kan nevne noen sånn i farta.

- olivers

- royal canine

- josera

- lone star

- labb

har selv foret på labb, og har i to dager nå foret på olivers, blandet med labben. da vi foret på labb, var pelsen ganske matt, og han gjorde fra seg to til tre ganger dagli. dog veldig bra avføring. prøv deg fram, men jeg trur nok det skal gå bra å fore på eukanuba jeg ;) du kan også ringe dyrlegen din, spørre han om det, kan sikkert anbefale noe ;)

Skrevet

De fleste dyrleger anbefaler Hill's.

Røyting på denne tiden av året er ikke noe jeg vil anse som unormalt, egentlig. (:

La det gå en liten stund og se. Løs avføring kan komme av mange andre ting enn bare fôret.

Skrevet

Hill's er veldig bra. Men noe av et dyreste du kan få tak i! Felix likte det veldig gost, tror man kan sammenligne det med royal canin..

Skrevet

Ja har kjempegode erfaringer med hills jeg og. Men vist du merker positiv forandring så har du nok funnet et for som passer for din hund. Det kan være ganske individuelt det der. Jeg har foret med troll for å få mere pels, å det funker kjempebra! Desutten er det et forholdsvis økonomisk for. Men Vist du er fornød nå er vel ikke forbytte relevant :wink:

Når det gjeldre tilpassningstid til effekten av foret virkelig slår til så sier de at det er rundt to mnd

Skrevet

Ja, da er puma helt fin i avføringen igjen, og har fin, blank pels, så jeg tror nok jeg holder meg til eukanuba inntil videre.. :=)

Skrevet

Angående det med å bytte fòr så trenger man ikke være så hysterisk og la det gå over en laang periode og blande ut masse og stress.

Snakket med veterinæren min om det, og han sa at det skulle gå greit om man bare blandet ut over en ca 4 måltider :)

• 3 weeks later...
Skrevet
Angående det med å bytte fòr så trenger man ikke være så hysterisk og la det gå over en laang periode og blande ut masse og stress.

Snakket med veterinæren min om det, og han sa at det skulle gå greit om man bare blandet ut over en ca 4 måltider :(

En grei middelvei er 3, 4 dager... :wink: -tarmfloren må få litt tid på seg til å takle det nye. Men lenger enn det, skal overhodet ikke være nødvendig.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
    • Ja og det prøver vi å jobbe med. Vi bruker langline 10-15 m. Munnkurv har vi trent inn, men ikke brukt mer enn på en tur enda. Venter på en bestilling på munnkurv fra usa som skal sitte bedre. løpe og sykle har vi ikke gjort enda da han kun er 6 måneder. Pleier å vete til de i alle fall er 9-10 måneder før jeg starter med det. vi har både prøvd å kutte ned og øke for å se om det er endring, men ingen forskjell. vi vurderer om det kan være ernæringsmessige årsaker til oppførsel. Men det er vi ikke i mål enda
    • Han trenger ikke å være løs, men jeg lurer på om balansen mellom mental og fysisk trening er riktig for ham. Har dere prøvd å kutte ned på søksarbeidet og løpe eller sykle med ham, eller lengre turer i langline? Bare 5-7 meter langt bånd gir mye mer frihet samtidig som du har kontroll på om han kommer over noe. Hvis han har god nok innkalling så kan jo evt munnkurv være et verktøy mot å spise alt. Det er det eneste jeg kan komme på å ta tak i, hva slags, hvor mye og riktig balanse mellom type aktivitet.
    • Ja det er superlativ rase og en drøm å ha når de fungerer som de skal. Dette er min 3 jakt cocker så rasen er ikke ukjent for meg.   det trenes spesifikk på ro, avslapping på teppe både inne, ute og i bilen. men han blir irritert når han blir fulgt tilbake på plass og ender kun med biting og frustrasjon fra hans side. Han kan å gå på teppet sitt og inn i buret. Men det fungerer ikke når ha blir i modus og han holder ikke mer enn kort tid de gangene han gjør det. Så fortsatt mye igjen å jobbe på.   maten blir brukt til det meste av trening og han fungerer godt når han er i riktig modus. Hovedsakelig skjer dette når han kjeder seg, hvis han får overtenning. Både når han har fått aktivitet og når han ikke får aktivitet. Så han er en liten nøtt og knekke. i aktivitet med voksne hunder fungerer han godt. Tilpasser seg tempo og sinnsstemning. Med valper så går han fort lei etter å10min og begynner heller å bite på oss. Så da må vi ta han bort fra situasjonen. Han får lengre turer i blandt. Men fordi han spiser alt som er på bakken har vi måtte begrense det å være løs etter flere turer til dyrlegen. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...