Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppstilling


Blondiemamma

Recommended Posts

Hvor langt er det penest å strekke henne? (se på oppstillingen og ikke på pelsen som ikke er barbert/klippet og det røde under ene øyet hennes;) )

271020082224R1oma1HFFvWy2XJlQl.JPG

eller:

271020082239GuXI8YMN3DPJsigLBT.JPG

Edit: Fjernet ene bildet, for jeg ser helt rar ut når jeg konsentrere meg.. Kan ikke ha sånn liggende ute på nett :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har du faktisk rett i :D Bruker du da å stille begge bakbena paralelt med frembena? (virker veldig smal bak da tenker jeg.... :whistle: ) Eller stiller du bare paralelt framben og bakben på dommersiden? Uff, mange år siden jeg drev med juniorhandling kjenner jeg :P

Derfor jeg prøvde å strekke henne ut så langt er fordi jeg har sett på andre bilder at enkelte strekker hundene såpass.. Syntes det så litt stilig ut. .men de skal jo liksom ikke være helt overstrekte heller da... Så hva passer best for MIN hund liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller beina pararellt, og om man må stille dem litt fra hverandre så blir det beinet bort fra dommer siden.

Jeg er enig med Mali, men skal de virkelig strekkes såå mye? Hasevinklene blir veldig borte da føler jeg:p

Edit; så du redigerte nå... hva med å prøve å få til et bilde der hun ikke strekkes så mye, dvs ca 90 med hasene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du stiller henne opp selv så er det som stort sett gir best resultat å legge hånda mellom bakbeina og løfte litt rett opp og så sette henne rett ned. Da vil hun plassere beina slik det er naturlig for henne med de vinkelen hun har. Hvis hun har gode vinkler ser det ca slik ut. Hvis hun da blir for understilt kan du bare dytte forsiktig på kneet for å få henne til å plassere beinet litt lengre bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se til at hun stilles i forhold til hennes EGNE vinkler - dvs sørge for at hun står rettvinklet med hasen på gulvet.

Hvis hun har godt med vinkler og kan strekkes ut mye, ja, DA er det stilig. Men hvis man bare drar ut bakbena uten vinkling ser det dessverre bare merkelig ut...

(Rettvinket= hasen står loddrett på gulvet/underlaget)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg på de andre her jeg også - man må stille hunden ut fra DENS forutsetninger og ikke ut fra hvordan andre er stilt på bilder. Jeg synes det ser ut som hun henger litt på fronten også når du stiller henne som du har gjort her - noe som kan skyldes litt kort overarm/evt dårlig vinklet overarm. Da er det ekstra viktig at du stiller fronten først kanskje, og ser etter hvor langt du kan strekke henne bakover UTEN at hun siger bakover i fronten. Det viktigste er at hun står balansert i forhold til sine egne vinkler :).

Forøvrig bør du aldri dytte på kneet for å få hunden til å strekke bakbeina bakover- da er det lett at knevinkelen forsvinner. Det er bedre å ta forsiktig i hasen og plassere beinet der det skal stå... om det var forståelig ? Det beste er selvsagt om man greier å få hunden til å stille seg selv, men det krever jo enda mer trening om hun ikke er en sånn som stiller seg opp selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dette bildet da? Fremdeles for mye strekt?

251020081317bvXqJXStykVN4PgPAo.JPG

Jeg ville stilt mest likt dette, jeg gir gjerne hunden mer bredde bak ved å flytte bakbena fra hverandre men da må til gjengjeld ikke hunden strekkes for mye ut for da forsvinner vinkelen;)

Jeg får øve på det :icon_redface: Ellers får jeg hyre en handler til Kongsvinger utstillingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hiver meg på de andre; still hunden etter dens forutsetninger. På de første bildene var hun altfor strukket ut bak synes jeg, vinklene ble helt borte... Det siste bildet du la ut er bedre, men jeg synes kanskje hun burde vært bare bittelitt mindre strukket :)

Jeg vet forresten at det er vanskelig, jeg er flink til å strekke Norma litt for mye selv *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknisk sett så står hun bedre på det siste bildet, men med litt mere trening vil man kunne få fronten til å se bedre ut ved at hun lærer seg å "lene seg fremover" over frambena..

Det høres kanskje ikke klokt ut (selv om jeg jo så tydelig ser det foran meg....)

EN måte å få til dette er noe så enkelt som å dra de litt ut av balanse ved å dra de litt i halen (rett bakover).. IKKE hardt, raskt eller noe ubehagelig sånn - men litt sakte dra/lene hunden bakover (bare et par cm) - og for å kompansere vil hunden lene seg fremover.

Og hvis hunden da er veltrente vil føttene blå stående stille når man gjør dette, og vips kan man få til en "am.cocker-stå" på enhver rase.. (Sjekk bilder av de og se hvordan de lener seg fremover, noen så de nesten "tipper" fremover).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også hun står best på det siste, virker mer avslappet og stø om du skjønner hva jeg mener..

Er også enig med susanne. Hadde det samme problemet med Zoey, hun satte fremmbena for langt frem, og ble litt "hengebro"

Det jeg gjorde var å stille henne opp, og holde godbit i lukket hånd framfor henne, så hun måtte lene seg frem for å nå den. I begynnelsen fikk hun den med en gang, og så trakk jeg tiden hun måtte stå lenger og lenger ut.. Etterhvert begynte hun å stille seg rett heltfra begynnelsen!

Hiv ut noen fler bilder når du har prøvd litt forskjellig da:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo litt OT, men jeg kan jo kanskje prøve å spørre her fremfor å lage enda en tråd.. Jeg har jo en rase som ikke fristilles, og jeg har et problem med at hun lener seg mye bakover når hun stilles opp. Da blir både for- og bakbeinsvinkler dårligere... Noen som har tips til hvordan jeg kan få bort denne "bakoverhengingen", altså på en rase som IKKE skal stilles fritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo litt OT, men jeg kan jo kanskje prøve å spørre her fremfor å lage enda en tråd.. Jeg har jo en rase som ikke fristilles, og jeg har et problem med at hun lener seg mye bakover når hun stilles opp. Da blir både for- og bakbeinsvinkler dårligere... Noen som har tips til hvordan jeg kan få bort denne "bakoverhengingen", altså på en rase som IKKE skal stilles fritt?

Det er jo "haleknepet" som Susanne (?) beskriver - et lett drag i halen får de til å lene seg framover som motreaksjon. Men det er kanskje vanskelig å kombinere med at du også må holde halen ut - for det er det som gjør at du ikke kan fristille? Ellers skjønner jeg ikke hvorfor du ikke kan det.

Ellers er det å trene hjemme - lokke henne framover med godbit, hold hånda foran beina så hun ikke får tatt et steg fram men bare lener seg framover, for eksempel. La henne skjønne at det er riktig måte å stå på.

Hvor lang i armene er du, hvor langt fram kan du stå og likevel få holdt halen riktig? Om du står langt bak, kanskje hun trekkes bakover mot deg, mens hvis din kropp er eksempelvis ved hennes hode vil hun lettere kunne strekke seg framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo "haleknepet" som Susanne (?) beskriver - et lett drag i halen får de til å lene seg framover som motreaksjon. Men det er kanskje vanskelig å kombinere med at du også må holde halen ut - for det er det som gjør at du ikke kan fristille? Ellers skjønner jeg ikke hvorfor du ikke kan det.

Ellers er det å trene hjemme - lokke henne framover med godbit, hold hånda foran beina så hun ikke får tatt et steg fram men bare lener seg framover, for eksempel. La henne skjønne at det er riktig måte å stå på.

Hvor lang i armene er du, hvor langt fram kan du stå og likevel få holdt halen riktig? Om du står langt bak, kanskje hun trekkes bakover mot deg, mens hvis din kropp er eksempelvis ved hennes hode vil hun lettere kunne strekke seg framover.

Både hode og hale skal holdes på min rase, og dermed har jeg ingen ledige hender til rådighet... Selvfølgelig kunne jeg prøvd å fristille, eventuelt bare holde halen, men jeg er redd det hadde skilt seg for mye ut og sett annerledes ut i forhold til hva alle de andre gjør?

Det er jo veldig nyttige tips du kommer med, men det blir vanskelig å gjennomføre om jeg skal stille henne "riktig"... Med mindre jeg kan sette på en ekstra arm da, det kunne vært praktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo litt OT, men jeg kan jo kanskje prøve å spørre her fremfor å lage enda en tråd.. Jeg har jo en rase som ikke fristilles, og jeg har et problem med at hun lener seg mye bakover når hun stilles opp. Da blir både for- og bakbeinsvinkler dårligere... Noen som har tips til hvordan jeg kan få bort denne "bakoverhengingen", altså på en rase som IKKE skal stilles fritt?

Haleknepet! :icon_redface: Har brukt det masse på Tulla, men siden vi nå skal stille for en dommer som er opptatt av kryss, dropper jeg det. Resultatet kan nemlig bli at hunden kniper litt med baken, og krysset, som kunne vært noe bedre, blir verre.

Men altså, hvis du ikke er i samme situasjon, gjør du sånn: still henne opp og rett på beina der du mener de skal være. Ta tak i hodet/halsskinnet/hvor du nå tar tak i fremme med en hånd, og med den andre hånden tar du tak ca 1/3 ut på halen, fra haleroten (altså der du kanskje vanligvis holder halen hennes). Hold godt rundt halen, trekk forsiktig men bestemt bakover, slipp så opp "trykket" uten å slippe halen - og vips! hun står som en gudinne! :)

Du drar henne rett og slett litt ut av balanse med å dra halen bakover, og som SusanneL sier, så kompenserer hunden for dette med å lene seg fremover. Det er ingen vits i å stå og dra halen bakover hele tiden, du trenger kun å gjøre det når du stiller henne opp første gang, eller så lenge hun ikke flytter på seg/flytter vekten tilbake igjen.

Edit: jeg kan vise deg på Hamar, vettu!:) Hvis det ikke er for sent, eller du allerede har skjønt det, hihi! Lærte dette av Vanja, og ser hun bruker det mye på sine hunder. Det er ikke så vanskelig som det høres ut som, bare tenk at i stedet for å holde halen, skal du nå dra den litt tilbake før du slutter å dra tilbake og bare holder den der du pleier. Skjønte du hva jeg mente, eller har jeg forvirret deg enda mer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haleknepet! :D Har brukt det masse på Tulla, men siden vi nå skal stille for en dommer som er opptatt av kryss, dropper jeg det. Resultatet kan nemlig bli at hunden kniper litt med baken, og krysset, som kunne vært noe bedre, blir verre.

Men altså, hvis du ikke er i samme situasjon, gjør du sånn: still henne opp og rett på beina der du mener de skal være. Ta tak i hodet/halsskinnet/hvor du nå tar tak i fremme med en hånd, og med den andre hånden tar du tak ca 1/3 ut på halen, fra haleroten (altså der du kanskje vanligvis holder halen hennes). Hold godt rundt halen, trekk forsiktig men bestemt bakover, slipp så opp "trykket" uten å slippe halen - og vips! hun står som en gudinne! :P

Du drar henne rett og slett litt ut av balanse med å dra halen bakover, og som SusanneL sier, så kompenserer hunden for dette med å lene seg fremover. Det er ingen vits i å stå og dra halen bakover hele tiden, du trenger kun å gjøre det når du stiller henne opp første gang, eller så lenge hun ikke flytter på seg/flytter vekten tilbake igjen.

Aha! Takk, da forstod jeg litt mer :P Det kan vi prøve. Om det fungerer må jeg nok bruke halegrepet flere ganger under oppstillingen, hun er skikkelig kranglete på det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
    • Straks 5 måneder gammel nå ☺️ Skal få tatt nytt oppstillingsbilde, veid og målt han en dag.  Jeg tror jeg kan si han er husren nå! 🎉 Flere uker har gått uten uhell. Når vi har vært på besøk hos andre passer jeg litt ekstra på, da han ikke er kjent der og kanskje mer gira. Men på besøk hos en venninne ga han faktisk beskjed om at han måtte ut å tisse ved å skrape på døren 😁 På hytten til svigers er vi ute nesten hele dagen, så der passer jeg ikke særlig på han, og han har heller ikke hatt uhell der heller ☺️ Han er en veldig enkel og grei valp. Han biter svært sjeldent på ting han ikke skal bite på, han biter lite på oss selv om han er midt i tannfelling.  Litt vilter av og til da han er veldig glad i folk og vil hoppe, sleike, osv 😂 Men det kommer vel etterhvert.    Treningen går litt saktere om dagen. Vi trener på ting som tar litt tid å få inn; utgangsstilling, både på høyre og venstre side slik at vi kan bruke det i rally-lydighet. Og vi trener på bli. Sistnevnte føles ut som en evighetsøvelse 😂 Man kan jo trene på en lang fellesdekk/fellessitt, eller man kan trene kortere med rare forstyrrelser, man kan trene i nye miljøer. Man blir liksom aldri ferdig med å trene bli 😂 Også trener vi på litt feltsøk og dermed avlevering av gjenstander/starten på apporttrening.      I oktober er vi påmeldt vårt neste kurs! Da skal vi gå agility newbie, hvor vi skal lære forskjellige grunnferdigheter som er lurt å kunne til den fremtidige agilitykarrieren. Det gleder jeg meg veldig til 😁
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...