Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til burtrening?


Babelfish

Recommended Posts

Jeg har fått en liten GS-valp på 8 uker. Vi har bur inne, og jeg lurer på når jeg kan begynne å venne den til å være i buret? Og gjerne noen tips til fremgangsmåte?

Vi har også en to år gammel Labrador som vi ikke brukte bur på når den var liten, og resultatet var ett år med forferdelig mange opptygde sko, så jeg vil gjerne at den nye valpen lærer seg å like buret, slik at han kan være der når vi er ute en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en JRT på 13 uker som sover i bur om natten og når vi er ute.

Jeg hadde buret ved siden av sengen den første uken. På den måten kunne jeg stikke noen fingre inn i buret hvis han pep litt. Etter to dager sov han hele natten. Sto opp klokken fem på morgenen og gikk ut en tur for å legge oss igjen og opp klokken åtte.

I uke to prøvde vi å sette buret ned i gangen og dette gikk glimrende. Idag sover han i buret nede om natten og sambo er ute med han klokken fem før han drar på jobb. Han er stille om natten og jeg er overrasket over hvor flink han er.

Ellers er han i buret hvis vi skal dusje eller vi skal i butikken. Dette er fordi han har en forkjærlighet for dataledninger.

Jeg er veldig overrasket over hvor lett dette gikk. Han er kjempeflink.

Mvh Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Kanskje å legge ham i buret ved siden av sengen er løsningen for burtreningen. Jeg har hatt ham OPPI sengen, jeg, men det er jo å lage ris til egen bak i fremtiden. Nevnte Labrador på 36 kilo sniker seg opp i sengen om natten ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Her begynner gjerne bur trening med at det bli lagt inn godbiter og vi går så til lukking av dør mens det spises godbiter. Og det går fort til hunden kan ligge der. På natten så har vi satt buret der det skal stå også tatt med madrass og ligget i nærheten og siden flyttet seg og madrassen gradvis vekk fra buret. Dette har blit gjort med i hvertfall tre forskjellige hunder og det har gått fort til at dem har vendt seg til at buret er til for avslapping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hele burproblematikken har lett for å bli litt småhysterisk, jeg..

Okey hunder kan godt lære seg å være i bur - men dette ønsket vi (eierne) har om at de skal "elske" buret og simpelthen ØNSKE å bruke det, synes jeg egentlig bare er trist.

Bur er kun en mulighet å oppbevare hunden. På akkurat samme måte som at man av og til binder den fast et sted. Og man behøver ikke å trene i ukesvis for å lære hunden å akseptere å bli bundet fast, eller?

Jeg trener aldri på at hundene skal være i bur. Jeg plasserer hundene mine der når jeg trenger det. Først og fremst skjer det i bilen - fra aller første biltur. Valpen settes i bur, og så er det bare "tut og kjør" for egen del.

På utstilling settes også valpen inn i buret som den største selvfølge fra aller første gang. Ikke noe dikkedarier med det, og "sånn er det bare", liksom..

Jeg tror ikke mine skulle syntes det var noe som helst stas å stå i bur hjemme hos meg - sånn på stua/kjøkkenet, selv om de er 110% ok med bur overalt ellers.

Dog skulle de helt sikkert akseptert det som en selvfølge hvis man MÅ, en gang i blant.

Ergo maser jeg ikke med burbruk hjemme heller - bur brukes for å avgrense bevegelsene til hunden når man ikke gidder/kan å ha den løs eller holde den i båndet. Og for den bruken behøver de verken å like eller ønske å sitte i bur - de skal kun akseptere det for kortere eller lengre perioder. Og DET venner de seg til ved at de relativt ofte er med ut i bil eller på utst. og helt enkelt bare blir satt i buret sitt uten diskusjon...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luna "elsker" ikke buret og det er ikke meningen at man skal (f.eks) ta burlekene for den hele og holdne sannheten. Jeg vil ha en hund som går inn i buret når jeg ber om det, og om hun nå plutselig gir dette som en frivillig atferd er jo det bare kjempegreit. Ellers er det vel opp til en og en hver hva man vil ha ut av det. Jeg vil ha en hund som kan sitte i bur til den er 2-3 år og "glemmer" alt som heter å tygge / bite på ting når den er voksen. Dermed kan hun da få æren av å sove løs evt. være hjemme alene løs. Hvis man er kontrollfreak selv og ikke klarer tanken på en valp som kan være en fare for seg selv, SELV om man rensker gangen for ting, er det en nødvendighet. Du har speilgarderober som kan knuses og spises, du har vegger som kan spises og settes i halsen, du har splitter nye ting som er dyre og kostet mye penger som man faktisk ikke vil ha ødelagt.

Da er det greit å lære hunden å LIKE buret. At det er en fin plass å være.

Igjen er det jo individuelt - noen hunder tar det fort, andre tar det sakte, andre tar det aldri. Er ikke noe "åh gud bikkja må elske buret forever", men den skal akseptere det og kanskje "foretrekke" det. Hvis Luna er søkktrøtt om kvelden går hun selv og legger seg der etter siste tisserunde. Det er ikke fordi hun elsker buret, men fordi hun foretrekker det foran gulvet i gangen.

Det er sikkert noen som trenger trening i å bli knytt fast? Luna trenes daglig på det, siden jeg går spor alene. Hadde hun vært et svakere individ hadde hun sikkert pepet, spølet, hylt, bjeffet, fått angst og nektet å måtte stå der mens jeg beveger meg unna. Da måtte jeg ha trent på dette.

Og vi er vel alle enige om at ved kloklipp er det greit å "stå han av" når de får panikk hvis de er sterke individer, andre framgangsmåter om de er en annen type individ, likt blir det ved burbruk og f.eks bli bundet fast. Det er bedre å gå sakte fram og venne til, enn å ta stormskritt. Noen tar det uten problemer, andre får angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om ingen av mine sover i bur med lukket dør på natten til vanlig, eller når jeg er på jobb, eller, eller... Så syntes jeg burlekene er et fantastisk hjelpemiddel til å gjøre hverdagen vår lettere. Vi er mye ute på farten, og jeg er avhengig av at hundene kan slappe av i flybag/kasse, på buss, tog, etc. Om vi kjører bil vil jeg lære hundene å IKKE hoppe ut før jeg har koblet på båndet og gitt frisignal, fordi jeg ikke vil risikere at de blir påkjørt på parkeringsplassen på vei inn i skogen/på trening/whatever. Dessuten er det en lek hundene elsker, og det er god trening for meg og hunden i kriteriesetting.

Jeg skjønner ikke at det skal være galt å lære hunden at bur er kult......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at det skal være galt å lære hunden at bur er kult......

Jeg kjenner at jeg prioriterer å bruke tida mi på å trene HELT andre ting med valpen min enn det å "like" bur, gitt....

Unge Willy er nå 5 mnd, og den eneste tida han tilbringer i bur, er når han er i bilen (evt på utstilling, men der har han ikke vært veldig ofte ennå). Hjemme ser jeg virkelig ikke poenget med å ha ham i bur ? Han har sovet fritt siden han kom i hus, og har aldri gjort noe som helst galt om nettene - da er det jo RO i huset, og da sover man som resten av flokken gjør. Han har hatt tilgang til hele huset hele tida, men har funnet ut at det er veldig fint å ligge på gulvet på soverommet.

Foreløpig har han ikke vært alene hjemme en hel arbeidsdag - og jeg må vel med skam melde at jeg ikke har begynt å trene hjemme-alene-trening heller. Dog har jeg forlatt hundene for å dra en snartur på butikken et par-tre ganger, uten at det har avstedkommet katastrofer i huset. Jeg glemte meg dog her en kveld - og var borte i godt over en time med hundene hjemme alene - jeg husket ikke helt at vi ikke hadde trent på sånt - men kom hjem til to hunder som tydeligvis bare hadde sovet og slappet av i mitt fravær.

Stresser folk kanskje litt for fort med denne hjemme-alene-treninga, og er det derfor hundene tydeligvis ser ut til å rasere hus og inventar så fort man snur ryggen til dem (for jeg antar at dere som "må" ha hunden i bur når den er alene hjemme faktisk har OPPLEVD at hunden raserer - for man putter vel ikke hunden i bur uten GRUNN *host*).

Nå har jeg hatt hunder i mange mange år, og enda ikke til dags dato opplevd behov for å bruke bur på reiser eller andre steder for å kunne ha med meg hunden(e). Ikke har jeg opplevd å ha hunder som må være i bur hos veterinær heller - så jeg ser virkelig ikke behovet for å trene HVER DAG på noe man kanskje aldri får behov for. Når det er sagt, fikser mine hunder fint å være i bur, de, på utstilling og i bilen, helt uten at vi trener på det.... merkelig, ikke sant ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt hunder i mange mange år, og enda ikke til dags dato opplevd behov for å bruke bur på reiser eller andre steder for å kunne ha med meg hunden(e). Ikke har jeg opplevd å ha hunder som må være i bur hos veterinær heller - så jeg ser virkelig ikke behovet for å trene HVER DAG på noe man kanskje aldri får behov for. Når det er sagt, fikser mine hunder fint å være i bur, de, på utstilling og i bilen, helt uten at vi trener på det.... merkelig, ikke sant ?

Likevel skjønner ikke jeg at det er galt at noen trener burleker? Jeg har aldri opplevd å ikke måtte ha hunden i bur på reiser med fly feks. Flyreisen i seg kan lett være skummel, så hva er galt med å ha lært hunden at buret er skikkelig allright å være i, der kan man slappe av uansett. Også har du alle disse kursene hvor det kreves at hunden sover i bur på rommet. Eller mulig man skal overnatte hos svigers en natt (jeg mener at hunden ikke dør av en natt i buret innimellom).

Kanskje jeg har misforstått. Jeg prøver å gjøre alle slike nødvendige ting til noe hyggelig. Men kanskje jeg heller burde la være å rose hunden for at den ligger stille på fanget når jeg klipper klør, eller sjekker tenner, ører, etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stresser folk kanskje litt for fort med denne hjemme-alene-treninga, og er det derfor hundene tydeligvis ser ut til å rasere hus og inventar så fort man snur ryggen til dem (for jeg antar at dere som "må" ha hunden i bur når den er alene hjemme faktisk har OPPLEVD at hunden raserer - for man putter vel ikke hunden i bur uten GRUNN *host*).

Valpen har bare vært hos oss i to dager, og allerede tatt knekken på en lampeledning og en strømforsyning til macen. Det gpr veldig kjapt med skarpe tenner, og jeg kan ikke følge med ham HELE tiden. Derfor vil jeg ha ham i bur når jeg ikke er hjemme, og fordi vi hadde samme problem med Labradoren vår når han var liten, selv om det da var sko som var favorittmat. Han gnagde fkatisk også tvers igjennom gipsveggen i gangen! Men han har helt sluttet med sånt etter at han ble eldre, så jeg tenker at bur hjemme skal brukes mens han er valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jeg bare understreke at jeg ikke "oppbevarer hundene" i bur. Hundene mine er løse i huset, men valpen er på avgrenset område når jeg er på skolen (gangen er stengt av med valpgrind). Det er veldig viktig å lære valpen å ikke tygge på alt mulig, og kunne slappe av løs, det kan man ikke løse ved å bare stappe den i et bur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen av min tid her inne, ble jeg faktisk overrasket ovet at folk brukte bur på hundene sine inne om natten og følte på meg at det var en måte å enkelt og greit (i det øyeblikket) kunne slippe unna valpens unoter (tygging, tissing, osv) Der jeg er vokst opp har vi kun brukt bur som transportssikkerhet. Var faktisk innom tanken på et bur, men da skulle jeg tatt av døra og hatt det som et innendørs hundehus på en måte, men nå tenker jeg heller at valpen får lære seg hundeskikk på en annen måte, om det så tar lengre tid, for bur vil jeg ikke ha. Men et lite innendørs krypinn høres fortsatt litt koselig ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...