Gå til innhold
Hundesonen.no

Når kan jeg begynne å stille krav?


Babelfish

Recommended Posts

Hei!

Jeg har nettopp fått en liten Gordon Setter-valp på 8 uker. Han kom hjem til oss i går, og vr full av liv fra første stund. Det jeg lurer litt på, er hvor lenge han skal få lov å "gjøre som han vil" for å bli kjent i huset og flokken, før jeg begynner å stille krav til ham?

Jeg tenker konkret på at han piper en del (ikke fordi han er redd, men for å oppnå noe, f.eks. å komme opp i sofaen, komme ned fra sofaen osv.). Dette må med tid og stunder bort, da jeg har sett mange hundeeiere som har hunder som piper og klynker for den minste ting, og eieren gir etter hver gang.

Så litt generelt, når kan man begynne å stille krav? Og hvilken metode er best? Ignorering av valpen mens den piper, og ros når den er stille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen grunnleggende råd som en bekjent av meg gir sine valpekjøpere:

* Tålmodighet er viktig

* Timing betyr alt. En hvilken som helst gitt korreksjon, ros eller belønning, må gis med perfekt timing, til rett tid, og være stor nok til å ta kontroll over situasjonen.

* Sammenheng er en annen faktor for suksess. Ikke skift stil eller teknikk bare fordi du mislykkes på første forsøk. En hund lærer best fra en sammenhengende teknikk.

* Du må jobbe på hundens læringsnivå. Hunden må forstå hva som ventes av den. Ikke forvent at den skal forstå menneskelig resonnement.

* Del opp øvelsen i små deler og lær bort hver del sakte, så vil øvelsen bli mer flytende etter hvert hunden blir kjent med hver del av øvelsen.

* Tenk på hvordan hunden skal være om 1 år. Unngå uvaner fra første dag.

* Vær konsekvent og rettferdig.

* Etabler lederskap allerede nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behöver inte "ställa krav" på valpen alls. Men du ska inte låta valpen bli belönad för beteenden som du inte gillar. Lägg upp vardagen så att det blir lätt för valpen att göra rätt (träna på koppelgående från dag 1 med hjälp av belöningar, ge alltid en frisignal innan valpen får springa och hälsa på hundar eller människor, släpp valpen där den inte blir frestad att springa bort från dig och träna mycket inkallning).

När det gäller pipandet är det inte alls säkert att det blir bättre av att du ger hunden uppmärksamhet med en "korrigering". Hunden piper ju för att han vill ha någonting, kanske uppmärksamhet. Det bästa du kan göra är att se till att valpen inte får någon respons på pipandet. "Korrigeringar" verkar ofta mot sitt ändamål där.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt råd! Da skal jeg prøve å ignorere ham når han piper.

Det er viktig at du ikke prøver, men faktisk ignorer den helt til den er stille hver gang den piper. Dette gjelder generelt alltid. Være konsekvent. En annen metode du også kan bruke er timeout. Hver gang den piper tar du den med i et rom, bur eller lignende og lar den være der til den er stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente selvsagt at jeg skal ignorere ham, "prøve" er mer som for å prøve ut metoden.

Jeg er litt lunken i forhold til å gi den timeout i buret, siden jeg skal venne den til å være i buret både i bilen og hjemme (når han er alene hjemme, og fortsatt er valp). Kan han ikke da få en negativ assosiasjon til buret, og føle det som straff å måtte ligge der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente selvsagt at jeg skal ignorere ham, "prøve" er mer som for å prøve ut metoden.

Jeg er litt lunken i forhold til å gi den timeout i buret, siden jeg skal venne den til å være i buret både i bilen og hjemme (når han er alene hjemme, og fortsatt er valp). Kan han ikke da få en negativ assosiasjon til buret, og føle det som straff å måtte ligge der?

Han kan det, men han merker godt om han blir tatt inn dit på grunn av at han gjør noe feil eller om han blir tatt inn dit av andre grunner. Det leser den tydelig på kroppsspråket ditt. Jeg har selv brukt soverommet og gangen som timeout-rom, men han oppsøker stedene frivillig i andre situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...